اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

سفیر سابق ایران: نظم آمریکایی دنیا رو به افول است

مشاور ارشد وزیر خارجه ایران در مقاله ای نوشته شرایط فعلی از کاسته شدن نقش نه چندان موفق سازمان ملل در حل بحرانهای جهانی خبر می‌دهند و این به معنی آن است که نظم مورد نظر آمریکا در جهان نیز در آستانه فروپاشی است.

سفیر سابق ایران: نظم آمریکایی دنیا رو به افول است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «مهدی سنایی» مشاور ارشد وزیر خارجه ایران روز سه شنبه در مطلبی نوشت، همه گیری ویروس کرونا باعث سقوط نظم جهانی موجود نمیشود، اما از نقش سازمان ملل که در مقابله مؤثر با بحرانها ناتوان بوده خواهد کاست.

به گزارش خبرگزاری «تاس» مهدی سنایی در مقاله ای که برای موسسه مطالعاتی «ولدای» در روسیه ارسال کرده، نوشته است:«صحبت از برقراری نظم نوین جهانی بسیار زود است زیرا با وجود همه مشکلاتی که کرونا بر بشر تحمیل کرده، این بحران قادر نیست اثرات تخریبی بر نظم جهانی موجود بگذارد.»

این دیپلمات ایرانی معتقد است که بحران کرونا زخمهایی را باز خواهد کرد که مدتها قبل ازهمه گیری کرونا  گسترش یافته بودند.

سنایی که در سالهای 2013 تا 2019 سفیر ایران روسیه  بود در این مقاله  پیش بینی کرد با توجه به شرایط موجود سازمان ملل ضعیفتر خواهد شد و اختلاف بین ایالات متحده و تا حدودی اروپا از یک طرف و همچنین چین ازطرف دیگر بیشتر خواهد شد.

این دیپلمات تاکید کرد که نظم جهانی مدتها پیش مسیر خود منحرف شده ، در حالی که الگوی روابط بین الملل توصیه شده توسط ایالات متحده نیز به ورطه نابودی رسیده است.

«اندیشکده بلفر» نیز اواخر هفته گذشته با گرد‌آوری تحلیل‌هایی از متخصصان و اندیشکده‌های مختلف، مقاله‌ای را منتشر کرد و در آن به بررسی اختلافات بین آمریکا و چین به خصوص در هفته‌های اخیر پرداخت.

این اندیشکده نوشت، بحران کرونا، شکاف در ساختار رهبری آمریکا را نمایان کرد. ویروس کرونا همچنین  رقابت نگران‌کننده بین آمریکا و چین را شدید‌تر و تفاوت‌های ساختاری آنان را آشکار ساخته است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول