اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

سیستم بهداشت به تنهایی قادر به شکست کرونا نیست

کارشناس مسؤول سلامت خانواده مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: سیستم بهداشت به تنهایی در مقابله با کرونا نمی‌تواند موفق عمل کند و با یک عزم و بسیج ملی قادر به شکست آن خواهیم بود.

سیستم بهداشت به تنهایی قادر به شکست کرونا نیست

آزیتا اقبالی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: امسال هفته سلامت با توجه به همه‌گیری بیماری کوید 19 و به پاس قدردانی از مدافعان سلامت شعار «حمایت همه جانبه از مدافعان سلامت» را انتخاب کرده است.

وی با اشاره به روز شمار این هفته، گفت: روز اول به عنوان بهورزان، مراقبان سلامت و خانواده بهداشت در مقابله با کرونا، روز دوم پزشکان، پرستاران و خانواده نظام سلامت در مقابل کرونا، روز سوم آموزش، پژوهش، فناوری و تولید ملی در مقابله با کرونا و امروز(چهارم) هماهنگی و همکاری بین بخشی در مقابله با کرونا، روز پنجم روحانیون، نهادهای دینی و همدلی مومنانه در مقابله با کرونا و شنبه روز ششم مردم، همیاران سلامت و مشارکت اجتماعی در مقابله با کرونا و روز آخر هر رسانه یک پایگاه سلامت نامگذاری شده است.

کارشناس مسؤول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در خصوص شعار امروز هماهنگی و همکاری بین بخشی در مقابله با کرونا، افزود: تنها سیستم بهداشت به تنهایی در مقابله با کرونا نمی‌تواند موفق باشد، بلکه در این بسیج ملی مبارزه با کوید 19، دولت برای پوشش دادن تمامی افراد جامعه و ارتقای سطح دانش و مهارت مردم را برای سالم زیستن نیازمند بهره‌گیری گسترده و بکارگیری مشارکت فعال تمامی بخش‌های درگیر به‌ویژه سازمان بسیج و نیروهای مسلح بود.

وی اضاف کرد: دولتمردان برای ارتقای دانش و نگرش افراد به خصوص افرادی که بیماری زمینه‌ای و خطر را دارند و همچنین ارتقای دانش افرادی شاغل در واحدهای صنفی و اماکن هستند، ارتقا دانش و مهارت افراد برای کاهش خطر برای بازگشت به فعالیت‌های اجتماعی، غربالگری بیماران و اجرای بهینه مراقبت‌ها در منزل، تسهیل در اجرای فرایند قرنطینه خانگی و گندزدایی در محیط زندگی کار و جامعه؛ برنامه‌ای سیاست‌گذاری کردند که مقامات وزارت بهداشت، فرماندهان سپاه، نیروی مقاومت بسیج، فرمانده‌های مرتبط با نیروهای نظامی و انتظامی، صدا و سیما، سمن‌ها‌ و سازمان‌های مردم نهاد وزارت کشور، سازمان هلال احمر، اورژانس، سایر سازمان‌های دولتی و غیردولتی در این برنامه سهیم باشند.

اقبالی تصریح کرد: متناظر با این سازمان‌ها در کشور در استان و شهرستان کرمانشاه نیز این اداره‌ها  پای کار آمدند که اجرای آن عملیات الکترونیک آموزش، غربالگری درمان، پیگیری و برنامه خوداظهاری بود بطوریکه سلامت افراد از طریق تماس تلفنی پیگیری می‌شد اگر مشکلی بود برای پیگیری مراحل درمانی به مراکز 16 ساعته ارجاع داده می‌شدند.

وی مرحله بعدی را با عنوان تشکیل بسیج ملی مبارزه با کرونا اعلام و بیان کرد: در صورتی که بیمار از طریق سیستم بهداشت شناسایی می‌شد یک تیم به عنوان «تیم مراقبت»  متشکل از گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت همراه با نیروهای بسیج،  شهرداری و آتش‌نشانی با حضور در محل عملیات گندزدایی را انجام می‌دانند، از خانوارهایی که بیمار داشتند مراقبت‌های بهداشتی به عمل می‌آوردند و پک‌های بهداشتی توزیع می‌کردند.

این مسؤول به فعالیت تیمی دیگر به عنوان  تیم «مداخلات سالم‌سازی محیط» اشاره و بیان کرد: این تیم متشکل از کارشناسان بهداشت محیط حرفه‌ای، نیروهای مقاومت بسیج، تعزیرات، دامپزشکی و شهرداری بود که بر عملیات پاکسازی و گندزدایی محله‌ها، فروشگاه‌های عرضه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، رفت‌ و آمدها و گندزدایی و ضدعفونی فضاهای عمومی اتوبوس، تاکسی‌ها، بوستان و... نظارت داشتند.

وی از تیم سوم با عنوان«بسیج ادارات» یاد کرد و افزود: نیروهای بسیج ادارات در راستای حفظ سلامت کارکنان مانند دیدبان بر گندزدایی سازمان و غربالگری پرسنل و ارباب‌رجوع نظارت داشتند.

اقبالی، خاطرنشان کرد: یک تیم متشکل از هلال احمر و اورژانس کار کنترل ورودی‌های شهر و غربالگری مسافران را بر عهده داشتند.

کارشناس مسؤول سلامت خانواده مرکز بهداشت کرمانشاه در پایان از مردم خواست همچنان موازین و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا با قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا هر چه زودتر زندگی به روال عادی برگردد.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول