اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هفتانه کتاب-102| «به بلندای آن ردا» پای احساس را در قلب نوشته زمین‌گیر می کند

قلم سید علی شجاعی این بار به سراغ مقطعی از تاریخ اسلام رفته و به روایتی مذهبی پرداخته که خواندنش خالی از لطف نیست، «به بلندای آن ردا» نثری ادبی_تاریخی است که هنر را ظرافتمندانه در قاب کلمات ریخته و پای احساس را به قلب نوشته پیوند زده است.

هفتانه کتاب-102| «به بلندای آن ردا» پای احساس را در قلب نوشته زمین‌گیر می کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آتش به جان غادیه نشسته بود و هیچ‌کس نمی‌داند، شامّه زن‌ها در حس سعادت و نگون‌بختی، قدرتی حیرت‌انگیز دارد و صد البته قابل استناد، آتشِ به جان نشستهٔ زن‌ها را جدی بگیرید که دودمانتان خواهد سوخت، عبدالله در حسرت و حیرت و ترس و پریشانی، ریشه می‌دواند و کیست که نداند ریشه‌ای که در زهر می‌روید مگر افضل‌تر از تبر می‌طلبد؟

دعبل حق می‌سراید، فضل فتنه می‌تراشد و روزگار حیله و غدر، قصه قصهٔ رضا نیست که رضا قصه ندارد، رضا تنها معجزه است و شفا، مهر است و وفا، قصه قصهٔ بلندای ردای پیامبر (ص) است که تنها به قامت مبارک رضا (ع) اندازه است.

غادیه خوب می‌داند دوای داغِ برجان نشسته‌اش برفاب نیست، خنجری است که مأمون در قلب زندگی او فرو کرده، «گفتگو و صلح و سازش با آنکه تیر در کمان دارد بیشتر مهیای مرگ شدن است تا سیاست» اما مگر غادیه جز تب جان‌سوز حقیقتش، تیر دیگری در دست دارد؟

حکومت به قاعدهٔ خون، تمام معادلات موثق دنیا را به هم می‌ریزد، اگرچه عالم و آدم بدانند که از انگور جز شفا انتظاری نباید داشت، به جانی که جان‌پناهش، دست عبدالله در خون است.

قامتی «به بلندای آن ردا»

قلم شیوای سید علی شجاعی این بار به سراغ مقطعی از تاریخ اسلام رفته و به روایتی مذهبی پرداخته که خواندنش خالی از لطف نیست، کتاب «به بلندای آن ردا» نثری ادبی_تاریخی است که هنر را ظرافتمندانه در قاب کلمات ریخته و پای احساس را به قلب نوشته پیوند زده است.

 این داستان به برشی از زندگی امام علی ابن موسی‌الرضا (ع) می‌پردازد که به زندگی مأمون، یکی از خلفای جور عباسی گره‌خورده است، شالودهٔ اصلی داستان، ماجرای توطئه‌ها و فتنه‌های مأمون و درباریان او است که برای دفع جاذبه‌های امام (ع) از سوی مردم و دفع خطرات احتمالی برای سلطنت خود همواره ناکام می‌ماند و دست‌آخر با خبث و طینت بی‌مثال مأمون می‌آمیزد و شهادت امام رضا (ع) را رقم میزند.

غادیه همسر مأمون یکی از نقش‌های محوری داستان است که ماجراهای مربوط به او و خط و ربطش به سرانجام زندگی اطرافیان، از این جهت به داستان هیجان می‌بخشد که به این شخصیت تاکنون آن‌طور که باید و شاید پرداخته نشده و چه‌بسا که بسیاری، حتی با او آشنایی هم ندارند.
بیان جزئیات و توصیفات دقیق، حوادث پنهان ماجرا، شخصیت‌پردازی‌های قابل استناد و ظریف، بر جذابیت و افزایش کشش خواننده می‌افزاید و حفظ این احساس تا پایان داستان، ازجمله ویژگی‌های مثبت دیگر «به بلندای آن ردا» است که انتشارات نیستان آن را به میهمانی کتاب‌خوان‌ها هدیه کرده است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول