اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

رشد فزاینده تبدیل بدلکار به کارگردان در هالیوود/ برد پیت برای بدلکارش بازی می کند!

برخی از کارگردانان شاخص فیلم های اکشن در ابتدا در فیلم ها بدل هنرپیشه هایی چون برَد پیت، نئو و والوِرین بوده اند.

رشد فزاینده تبدیل بدلکار به کارگردان در هالیوود/ برد پیت برای بدلکارش بازی می کند!

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما ـ علیرضا سپهوند: آمار فیلمسازانی که از رده های بدلکاری و هماهنگ کننده بدلکاران به کارگردانی می رسند به شکل فزاینده ای در حال افزایش است. بدلکارانی که سالها صحنه های بغرنج را بجای هنرپیشه اصلی بازی کرده و خطرات عوامل جلوی دوربین را به جان خریده اند و کار با هنرپیشه های با تجربه و توانمند بنای کار کارگردانی بویژه در ژانر اکشن را برایشان استوار ساخته است.

 

بدل‌کاری به کارهای شگفت‌انگیز و سخت بدنی اتلاق می شود که برای انجام آن نیاز به تمرین و مهارت زیاد بدنی و روانی است. کارهای نمایشی بیشتر برای انجام هنری بی همتا در رسانه‌هایی چون سینما، تلویزیون، تئاتر انجام می‌شود. به تعریف دیگر، بدلکاری اجرای کارهای نمایشی خطرناکی است که شخص ورزیده‌ای در فیلمها  بجای هنرپیشه اصلی انجام می‌دهد.

متاسفانه سالانه در رسانه ها خبر آسیب شدید بدلکاران که در مواری منجر به قطع عضو، آسیب نغاعی و فلج مادام العمر و حتی مرگ می شود به چشم می خورد.

 

 

 

 

این کارها در فیلم‌های اکشن نمود بیشتری دارند و انجام آن به افراد عادی توصیه نمی‌شود چراکه بدلکار حرفه ای هم در هر صحنه از مراحل فیلمبرداری خطر صدمات بدنی و حتی مرگ وجود دارد. متاسفانه سالانه در رسانه ها خبر آسیب شدید بدلکاران که در مواری منجر به قطع عضو، آسیب نغاعی و فلج مادام العمر و حتی مرگ می شود به چشم می خورد. بیشتر این حوادث در صنعت سینمای هالیوود رخ می دهد زیرا بیشترین فیلمهای اکشن جهان را تولید می کند. البته در یک دهه اخیر به لطف فن آوری های نوین مجازی و بهره از آن ها برای خلق صحنه هایی که حتی برای ماهرترین بدلکاران جهان نیز خطرآفرین است، آسیب و مرگ و میر ناشی از آن کاهش یافته است.
 

 

بدلکاری شامل کارهایی مانند پریدن از دیوار، هواپیما و جز اینها، بازی کردن نقش کسی که بدنش در حال سوختن است، نمایشهای ورزش رزمی و غیره می‌شود. پیش از بوجود آمدن جلوه‌های ویژهٔ رایانه‌ای راهی بجز استفاده از افراد واقعی برای فیلمبرداری چنین صحنه‌هایی وجود نداشت. 

 

«استخراج» فیلم جدید نتفلیکس با بازی «کریس هِمسوِرث»، اولین تجربه کارگردانی سَم هارگرِیو است. قبل از اینکه هارگرِیو پشت دوربین قرار بگیرد، بدلکار کریس اوانز در «کاپیتان آمریکا» و هیو جکمن در «والوِرین» شد. او همچنین مسول تیم بدلکاری فیلم های «انتقامجویان: پایان بازی» و «بازی‌های گرسنگی: زاغ مقلد»(Hunger Games) بود که حالا خود در مقام کارگردان پشت دوربین قرار می گیرد.

 

 سَم هارگرِیو جدیدترین کارگردان از سلسله بدلکارانی است که از بدلکاری برای هنرپیشگان به کارگردانی آن ها پیشرفت کرده اند. باب شدن پیشرفت از بدلکاری به کارگردانی در هالیوود بی شک مرهون پیشگامی بدلکاران هنجارشکنی چون «چاد استاهلسکی»(جان ویک) و «دیوید لیچ»(بلوند اتمی) است.

 

تاریخچه مختصری از بدلکاران سرشناسی که کارگردان شدند:

«هال نیدهام»: پیشگام بدلکارانی که به کارگردان تبدیل شدند. نیدهام بدلکار فیلم هایی چون «ارتباط فرانسوی» و «چگونه غرب تسخیر شد» بود و پس از آن فیلمنامه «اسموکی و بندیت» را به رشته تحریر درآورد.

 

او «برت رینولدز» را که دو بار در فیلم بدلش شده بود را متقاعد کرد تا به او اجازه کارگردانی دهد. این دو کار خود را به صورت تیمی ادامه دادند. در فیلم «هوپر»(روایتگر سرگذشت یک بدلکار پیر)، «شلیک گلوله توپ» و «Stroker Ace»(قهرمان اعتصابگر) نیدهام در مقام کارگردانی و رینولدز در سمت هنرپیشگی حضور یافتند. نقل است که نیدهام در مرحله تولید فیلم «Stroker Ace» می گوید این صحنه دیالوگ نمی خواهد. بیایید چند تا ماشین خراب کنیم!

 

 

«ریک رومن وا»:  پسر «فرد وا» بدلکار یکی از اعضای بنیانگذار شرکت «Stunts Unlimited» است. او بدلکاری فیلم های «آخرین موهیکان» «کلاغ» و «اسلحه مرگبار۲» را در کارنامه خود دارد. 

 

او در سال ۲۰۰۱ با ساخت فیلم «در سایه ها» از بدلکاری به کارگردانی تغییر شغل داد. پس از آن فیلم سینمایی «خبرچین» با نقش آفرینی «دوواین جانسون» را خلق کرد. سال گذشته نیز فیلم «انجل سقوط کرده است» را که کنایه ای به شهر لُس آنجلس محسوب شد را کارگردانی کرد.

 

«چاد استاهلسکی» و «دیوید لیچ»: هر دوی این کارگردانان فعلی، مهارت های شاخصی در  هنرهای رزمی و بدلکاری دارند. این دو بیش از هرکسی پروفایل بدلکاری خود را ارتقاء بخشیده اند. 

آنها از زمان تأسیس شرکت طراحی اکشن «87Eleven» در سال ۱۹۹۷ رهبر این حوزه بوده اند. 

 

لیچ در فیلم «باشگاه مبارزه»(Fight Club) بدلکار «برَد پیت» و در فیلم «ماتریکس» بدلکار «کیانو ریوز» بوده است.

 

استاهلسکی در فیلم «۳۰۰» طراح مبارزه بوده و در فیلم «بی مصرف ها»(The Expendables) سرپرست تیم بدلکاری بوده است.

 

این دو با ساخت فیلم صریح و بیش از حد خشونت آمیز «جان ویک» پا به عرصه فیلمسازی گذاشتند. در این پروژه، استاهلسکی در مقام کارگردان و لیچ در مقام تهیه کننده حضور داشتند.

 

لیچ اما بعد از آن فیلم های «بلوند اتمی» با بازی «چارلیز ترون» و «دد پول۲» را کارگردانی کرد.

 

 

«نَش اِجِرتون»:  او برادر «جوئل اِجِرتون» هنرپیشه است. نَش سابقه طولانی در بدلکاری دارد. او در فیلم «اوبی وان کِنوبی» اثر اِوان مک گریگور بدلکار بود و همین حرفه را در فیلم «خط باریک سرخ» «بازگشت سوپرمن» و «سی دقیقه پس از نیمه شب» ادامه داد.

 

اجرتون اما همزمان با کار بدلکاری به ساخت فیلم های کوتاه مبادرت می ورزید و برخی از آن ها را با همکاری برادرش هنرپیشه اش چوئل انجام میداد. او سرانجام در سال ۲۰۰۸ اولین فیلم سینمایی بلند خود با عنوان «مربع» که فیلمی نئو نوآر محسوب می شد را خلق کرد. او در سال ۲۰۱۸ فیلم «گرینگو» را با بازی دیوید اویِلُوُ و چارلیز ترون کارگردانی کرد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول