اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

سفره‌آرایی جهادگران در مهمانی خدا

کمک به سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان و دفاع از حرم را وظیفه خود می‌دانستند؛ اما حالا در بحران کرونا از افراد آسیب‌پذیر جامعه دفاع می‌کنند. پاتوق این روزهایشان مسجد است و شعارشان این: «یک سجاده، یک نیازمند». هر یک از اقلام معیشتی را که تهیه می‌کنند روی سجاده‌ها می‌چینند، کامل که شد، به دست نیازمند واقعی می‌رسانند.

سفره‌آرایی جهادگران در مهمانی خدا

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس؛ سودابه رنجبر: چه کسی گفته سیل هیچ برکتی ندارد؟ چه کسی گفته زلزله فقط نحسی و نابودی است؟ بعد از این اتفاق‌ها بود که تعداد گروهای جهادی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر افزایش پیدا کرد. انسجام و همدلی همین گروهای جهادی از آن‌ها یک خانواده بزرگ و بی‌ادعا ساخت. یکی از همین گروه‌های جهادی به نام «راه سلیمانی» است که اعضای آن، هم‌قسم شدند برای محرومیت‌زدایی در مناطق نیازمند از هیچ کوششی دریغ نکنند.

 اعضای این گروه در روزهای سخت و بحرانی سیل و زلزله در استان‌های کرمانشاه، پل‌دختر، لرستان، اهواز و گلستان باهم آشنا شدند و رفاقتشان هم جهادی شکل گرفت. هرکدام از آن‌ها از یک شهر و دیار آمده‌اند و باهم یکی شده‌اند. حالا که در بحران ویروس کرونا قرارگرفته‌اند ایده‌های جدیدی را طراحی می‌کنند تا باری از دوش نیازمندانی که درآمدشان مختل شده، بردارند.

حمایت از نیازمندان در برابر کرونا

در گروه جهادی «راه سلیمانی» هم ورزشکار هست؛ هم بازاری، هم مدافع حرم، هم مداح اهل‌بیت. بسیجی‌ها و دانشجوهای نخبه هم به این جمع پیوسته‌اند، همه و همه کنار هم ایستاده‌اند تا به یک هدف برسند. آن روز که باهم همراه شدند خودشان هم‌فکرش را نمی‌کردند؛ این‌طور در مسجد تهران مستقر شود و از همین‌جا بتوانند اقشار آسیب‌پذیر شهرستان‌ها را هم حمایت کنند.

راستش قبل از اینکه پای ویروس کرونا به کشور باز شود آن‌ها اقشار آسیب‌پذیر را با وسواس هر چه بیشتر شناسایی کرده بودند و حالا برای کمک به آن‌ها یک‌قدم جلوتر بودند و با رسیدن ماه مبارک رمضان کارشان سرعت گرفته است. طی یک هفته گذشته همه تلاششان را گذاشته‌اند تا بتوانند در اولین مرحله هزار و ۱۰۰ بسته معیشتی، بهداشتی و اقلام فرهنگی را به دست خانواده‌های نیازمند برسانند.

یک سجاده، یک نمازگزار، یک نیازمند

 کمک به سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان و دفاع از حرم را وظیفه خود می‌دانستند؛ اما حالا در جبهه دیگری مشغول به کارند پاتوق این روزهایشان مسجد است. با خودشان فکر کردند حالا که مساجد در بحران ویروس کرونا از جمعیت خالی‌شده، می‌تواند مکان مناسبی برای دسته‌بندی و کارتن کردن لوازم معیشتی نیازمندان باشد. با این شعار که «یک نمازگزار، یک سجاده، یک نیازمند».

 بعدازاینکه گزیده‌ای از فعالیت‌هایشان را درگروهای مجازی به اشتراک گذاشتند تعداد خیران روزبه‌روز افزایش پیدا کرد به‌طوری‌که حالا ایده‌های جدیدی‌تری برای حمایت از نیازمندان به ذهنشان رسیده است. یکی از سربازان در دنیای مجازی برایشان نوشته است: «من سرباز این کشورم و درست است که حالا پولی در بساط ندارم تا بتوانم برای کمک اهداء کنم؛ اما سلامت هستم و حداقل می‌توانم بسته‌های معیشتی را داخل کارتن بچینم. اجازه بدهید به کمکتان بیایم.»

خیلی از نیروها به همین صورت جذب گروه جهادی شده‌اند و باجان و دلشان کار می‌کنند. آن‌ها با وسایل نقلیه شخصی خودشان کارتن‌های مملو از اقلام معیشتی، فرهنگی و بهداشتی را به دورترین نقاط شهر و روستاها، به دست نیازمندان واقعی می‌رسانند.

«سید عماد میر شجاعی» روابط عمومی و مدیر گروه جهادی «راه سلیمانی» 

اعتبارشان در آق‌قلا و اهواز مهر شد

«سید عماد میر شجاعی» مسئول روابط عمومی و یکی از پیشتازان کمک‌های مالی و معنوی به نیازمندان است. اعتبارش را از وقتی دارد که در بحران سیل واقع در استان‌های لرستان، گلستان و اهواز بیش از ۷۰ روز تمام‌قد کنار مردم آسیب‌دیده ایستاد. او در این مدت خانواده‌اش را ندید. هنوز هم فیلم کلیپ کمک‌های او و دوستانش در دنیای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

 لحظه‌هایی که با کودکان و جوان‌های سیل‌زده فوتبال بازی می‌کرد و برایشان برنامه‌های فرهنگی و تفریحی ترتیب می‌داد تا وقتی‌که خانه‌های اهالی سیل‌زده را از گل‌ولای پاک می‌کرد و تا اتاق‌هایشان را فرش نمی‌کرد و رضایتشان را نمی‌گرفت از آن‌ها خداحافظی نمی‌کرد. خیلی از دوستی‌هایش با جهاد گران و همچنین همان خانواده‌های سیل‌زده همان موقع رقم خورد.

 بخش زیادی از کمک‌های مردمی که امروز به دستش می‌رسد از طریق همان افرادی است که کمک‌های نقدی حداقل خود را به دست او می‌سپارند. میر شجاعی می‌گوید: «نمی‌دانید که چقدر پول‌های کم آن‌ها، برکت زیادی دارد.» کمک‌های نقدی این مردم از ۵ هزار تومان شروع می‌شود.»

باران همدلی در مسیر راه سلیمانی

«سید عماد میر شجاعی» به اسم گروه جهادی‌شان اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر اسم گروه جهادی‌مان را «راه سلیمانی» انتخاب کرده‌ایم دلیل دارد. ما در حین کارمان تلاش می‌کنیم در مسیری که «سردار سلیمانی» نشانمان داده است حرکت کنیم. خیلی از مدافعان حرم و جهادگرانی که در سیل اهواز حاضر شدند از نزدیک با او هم‌صحبت شدند و چند صباحی را در کنارش بوده‌اند و خاطرات نابی از سردار دارند.

 ما قصد داریم در همین گروه جهادی اندیشه و تفکر سردار سلیمانی که خودش یک مکتب است را ادامه بدهیم. در گروه جهادی ما ورزشکاران، هیئتی‌ها، بازاری‌ها و حتی رفقای جدیدمان در مناطق سیل‌زده آق‌قلا و اهواز و لرستان هم حضور دارند. درست شبیه همان‌هایی که از هر قوم و قبیله‌ای در کنار سردار سلیمانی ایستاده بودند. درسی که برای ما داشت حفظ وحدت و یکپارچگی بین جهادگران است تا بتوانیم با این وحدت همه کارها را در بهترین شرایط پیش ببریم.»

راه سلیمانی یعنی درس‌های سردار

 میر شجاعی به نقل از یکی از مدافعان حرم خاطره‌ای از جنس راه سلیمانی در جبهه داعش برایمان روایت می‌کند: «در مبارزه با داعش، بعدازاینکه دو شهر از عراق آزاد شد. قرار بود برای اطمینان از امنیت وارد شهرها شویم. همراه با یکی از دوستانم سوار تویوتایی شدیم به سمت شهر تازه آزادشده در حال رانندگی بودم. تصویری از رهبر عزیزمان را روی شیشه کنار دستم چسبانده بودم. عکس خیلی هم بزرگ نبود؛ همین‌طور که با سرعت پیش می‌رفتیم و خاک از روی جاده به هوا بلند می‌شد. خودرویی با سرعت از کنار ما گذشت. بعد از یک دقیقه طوری جلوی ما پیچید که مجبور شدم سرعت ماشین را کم کنم. هنوز در این کش‌وقوس‌ها بودم که چرا خودرو مانع از حرکت ما شد؟ متوجه شدم که خودرو حامل سردار سلیمانی است. او بسیار جدی به ما گفت در کنار عکس رهبرمان باید عکس آیت‌الله سیستانی را هم بچسبانیم چون وارد شهری می‌شویم که باید وحدت و یکپارچگی را بین آن‌ها و خودمان حفظ کنیم. همه این‌ها را با عتاب به ما گفت.»

میر شجاعی به نقل از سرباز مدافع حرم توضیح می‌دهد: «آنچه تعجب او را برانگیخته بود تیزهوشی و جزی نگری ایشان در لحظه‌های حساس بود. وقتی در سرعت‌بالای دو خودرو که یک‌لحظه از کنار ما عبور کرده بود توانسته بود عکس را مشاهده کند و در این شرایط حساس به چنین جزئیاتی دقت کرده بود. همین خاطره یکی درس‌های «راه سردار سلیمانی» است. ما آن را آویزه گوشمان کردیم تا وحدت و یکپارچگی بین خودمان و بین نیازمندان در هر قومیت و تابعیت حفظ کنیم.»

 ۵ هزار بسته معیشتی تا پایان ماه رمضان

«میر شجاعی »از گذشت و فداکاری رفقایش می‌گوید که چندهفته‌ای است خانواده‌هایشان را ندیده‌اند و توضیح می‌دهد: «اوایل اسفندماه شروع کردیم به ضدعفونی کردن معابر، حتی برای محلول ضدعفونی که همان ابتدای نایاب شده بود دست به دامن دانشجوهای شیمی شدیم. هرچند خودشان داوطلب شدند و به کمک ما آمدند و در حجم بالا مواد ضدعفونی‌کننده سطوح ساختند و توانستیم مناطق متعددی را ضدعفونی کنیم. به‌محض اینکه متوجه شدیم خیلی از جوان‌های محله‌ها در تهران و شهرستان‌ها به‌صورت خودجوش شروع به ضدعفونی کردن معابر کردند ما از این کار دست کشیدیم و شروع کردیم به طراحی ایده‌های جدیدتر.

 پیش‌بینی ما این بود که مشکلات معیشتی برای اقشار آسیب‌پذیر باوجود ویروس کرونا دوچندان خواهد شد. با کمک خیریه‌ها، کمیته امداد و معتمدان محلی، نیازمندان واقعی را شناسایی کردیم و خدا را شکر با شروع ماه مبارک رمضان در اولین مرحله یک هزار ۱۰۰ بسته را بین خانواده‌های توزیع می‌کنیم.»

 «بسته‌های فرهنگی  متشکل از تولیدات داخلی لوازم‌التحریراست که برای معرفی معماری‌های ایرانی و اسلامی و همچنین شخصیت‌های برجسته کشورمان طراحی‌شده است. بسته‌های بهداشتی شامل مواد ضدعفونی‌کننده سطوح و دست و همچنین مواد شوینده است. در پک‌های معیشتی نیز از حبوبات و رب و برنج و مرغ چندین کالای دیگر وجود دارد.در نظر داریم تا پایان ماه مبارک رمضان بیش از ۵ هزار بسته اقلام معیشتی بهداشتی و فرهنگی بین نیازمندان تقسیم کنیم.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول