اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

کمک مؤمنانه| برافراشته شدن عَلَم علم‌آموزی دانش‌آموزان توسط دانشجویان نخبه و جهادی گیلان

جمعی از دانشجویان نخبه و جهادگر دانشگاه گیلان با راه‌اندازی آموزش‌های مجازی در تلاش‌اند تا در دوران بحران کرونا فرایند تعلیم و تربیت را در مدارس پویا نگه‌داشته تا دانش‌آموزان حاشیه شهر و محرومان از ادامه علم‌آموزی متوقف نمانند.

کمک مؤمنانه| برافراشته شدن عَلَم علم‌آموزی دانش‌آموزان توسط دانشجویان نخبه و جهادی گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، تاکنون هر چه در پساکرونا از همدلی و همگرایی دیده‌شده، سیل نوع‌دوستی هم‌میهنان ایران اسلامی در حوزه بهداشت و درمان و توزیع اقلام و بسته‌های حمایتی در راستای کمک‌های مؤمنانه و مواسات بود اما امروزه هستند کسانی که در حوزه آموزش نیز یاری‌گر متضرر شدگانی هستند که در حوزه علوم و دانش براثر کرونا دچار صدمات و آسیب‌های جدی شده و نیازمند توجه‌اند.

گروه جهادی دستان، یک گروه جهادی خاص در حوزه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در بخش آموزش است، از نام این گروه جهادی پیدا بود که قرار است، دستی از نیازمندی بگیرد.

علی شعبان نژاد، مدیر این گروه جهادی در گفت‌وگویی که با خبرنگار فارس داشت، در خصوص برگزیدن این نام مبارک و پربرکت بیان کرد که در ابتدای تشکیل گروه، اسم دستان را به‌منظور دستانی که یاری‌دهنده دانش‌آموزان بی‌بضاعت است، انتخاب کرده است.

گروه جهادی - آموزشی دستان را جوانان تشکیل می‌دهند، جوانانی نخبه که از فرهیختگان جامعه هستند و برای فتح الفتوح آماده به میدان آمدند، در حال حاضر دستان ۶۰ مدرس دارد که همه مدرسین دانشجوی دانشگاه گیلان هستند، در بین این مدرسان جوان، دانشجویان نخبه و یا معدل الف زیادی دیده می‌شود که آینده‌سازان این کشور هستند و امروز نیز صحنه را خوب شناخته و خود آینده‌ساز شده‌اند.

رد پای این گروه جهادی بیشتر در مناطق محروم به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر رشت دیده می‌شود و حدود دو سالی هست که علاوه بر مناطق محروم در مؤسسات خیریه‌ای نیز فعالیت کرده و همچنان نیز مشغول خدمت هستند.

مدیر و مؤسس گروه جهادی دستان می‌گوید طی این دو سال توانسته‌اند به لطف خدا ۱۵۰ دانش‌آموز مستضعف و آسیب‌پذیر را در همه مقاطع تحت پوشش خود قرار دهند و برایشان کلاس‌های تقویتی برگزار کنند.

شیوع کرونا در کشور و درگیر شدن بیش‌ازپیش دانش‌آموزان گیلانی با این ویروس وحشی موجب شد تا دانشجویان فرهیخته و نخبه دانشگاه گیلان عضو گروه جهادی دستان تصمیم بگیرند این گروه را برای فعالیت‌های مستمر، اثرگذار و هدفمند به ثبت رسمی برسانند و در فقدان کلاس‌های حضوری به سبب این ویروس منحوس، کلاس‌های مجازی و غیرحضوری را با کم و کیف بهتر به جامعه هدف خود ارائه کنند.

اکنون کلاس‌های گروه جهادی دستان به‌صورت آنلاین و مجازی برگزار می‌شود اما ازآنجاکه برخی از دانش‌آموزان حاشیه شهر امکان خرید اینترنت با حجم مکفی را برای تماشای فیلم‌ها ندارند، شعبان‌نژاد می‌گوید مدرسان عضو این گروه جهادی یا از مطالب عکس می‌گیرند و در گروه‌ها ارسال می‌کنند و یا جز به‌جز مطالب مطروحه را به‌صورت کتاب صوتی برایشان توضیح می‌دهند.

البته شیوه‌های تدریس جهادی دستان موجب شده تا شعبان‌نژاد و هم گروه‌هایش به فکر طراحی روش‌های تدریس نوین برای دانش‌آموزان با اختلالات شنوایی و بینایی نیز باشند و به‌زودی تولید محتوای درسی متناسب با نقص شنوایی و بینایی دانش‌آموزان را نیز از سر بگیرند.

چالش‌های حوزه سایبر و فضای مجازی تاکنون نتوانسته خدمت به هم نوع و پرداخت زکات علم از سوی دانشجویان نخبه دانشگاه گیلان را از آن‌ها بگیرد، به گفته شعبان‌نژاد، دسترسی نداشتن برخی از دانش‌آموزان مستضعف گیلانی به فضای مجازی و اینترنت آن‌ها را وا‌داشته تا به فکر ضبط فیلم آموزشی و تبدیل آن‌ها به لوح فشرده باشند و آن‌ها را در اختیار دانش‌آموزان قرار بدهند.

آن‌طور که شعبان‌نژاد گفته در حال حاضر بیش از ۱۵۰ دانش‌آموز از سراسر کشور در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در ۱۳ گروه کلاس‌بندی شدند و در حل خدمت گرفتن از این گروه جهادی هستند و بنا، بر این نیست که پس از عبور از بحران کرونا نیز خاتمه پیدا کنند، بلکه ادامه خواهد داشت و تقویت نیز خواهد شد.

و اما این گروه جهادی نیز همچون بسیاری از گروه‌های جهادی با کم‌لطفی افراد و مدیرانی قرارگرفته‌اند که دست یاری‌گرشان توانایی کمک کردن داشته اما به هر دلیلی از این اقدام امتناع کرده‌اند.

شعبان‌نژاد می‌گوید: طی این دو سال که گروه در حال فعالیت بوده هیچ بودجه و کمک مالی از جایی به گروه نشده و تمام هزینه‌ها و همچنین امور خیریه ازجمله تهیه لوازم موردنیاز تحصیل برای تعداد محدودی از دانش‌آموزان یا تهیه بسته اینترنت برای دانش‌آموزانی که دسترسی به گوشی هوشمند دارند ولی توانایی پرداخت هزینه بسته اینترنتی را نداشتند، با کمک همین ۶۰ مدرس تأمین‌شده است.

حضور هوشمندانه و فعالانه گروه‌های جهادی همیشه نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌هایی است که بعضاً باید به‌صورت حکومتی ایجاد شود و در این مسیر در کنار تشکل‌های مردمی و خیرخواه همیشه بازوی پر توانی همچون بسیج و سپاه مانده‌اند.

در کنار گروه جهادی دستان نیز بسیج از جنس دانشجویان وارد کار شد و با در اختیار گذاشتن ابزار و وسایل موردنیاز برای تهیه فیلم و ارسال آن برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت زمینه را برای حضور آگاهانه و اثربخش دانشجویان فراهم کرد که این اقدام به‌جا و به هنگام مورد تفقد و تکریم گروه جهادی دستان، ازجمله مدیر این گروه نیز قرار گرفت.

به‌راستی در شرایط کنونی علاوه بر حوزه سلامت، اقتصاد و معیشت خانوار، چه قدر بر بخش آموزش و پژوهش آسیب وارد شد که بسیاری هنوز نسبت به این مهم کم‌توجه هستند و چه خوب شد گروه جهادی دستان، با حضور آگاهانه و به‌موقع خود وارد میدان شد و توانست به آموزش دانش‌آموزان به‌ویژه مستضعفان و محرومان اثرگذار باشد و یا حداقل نسبت به این قشر بی‌توجه نباشد.

جدای از پای‌کار ماندن این گروه جهادی در بحران کرونا در حوزه آموزش، آموزش مجازی و به‌کارگیری از نیروی انسانی ماهر و آموزش‌دیده که از بیت‌المال برای تربیت آن‌ها هزینه شده در تولید و انتقال دانش و تجربه بسیار می‌تواند اثرگذار باشد و می‌تواند به الگوی موفق در عرصه علم و دانش باشد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول