اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تاثیر کرونا بر افزیش قیمت برنج و حبوبات؛ قیمت‌ها سیر نزولی پیدا می‌کند

شیوع کرونا علاوه بر تاثیراتی که بر حوزه بهداشت داشته با توجه به محدودیت‌هایی که در جهان ایجاد کرده است باعث مشکلاتی در واردات برخی از اقلام مانند برنج، شکر و حبوبات به کشور شده و همین موضع سبب افزایش قیمت این محصولات شده است.

تاثیر کرونا بر افزیش قیمت برنج و حبوبات؛ قیمت‌ها سیر نزولی پیدا می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، پس از کنترل قیمت گوشت مرغ و قرمز در سال گذشته بازار لرستان در وضعیت باثباتی از نظر قیمتی و موجودیت ارقام مصرفی قرار داشته است.

اما با آغاز سال جدید شاهد بودیم که در بعضی از کالا‌های مصرفی مانند لوبیا، عدس، برنج و شکر افزایش قیمت چشمگیری اتفاق افتاده است.

قیمت هر کیسه ده کیلوگرمی برنج در بازار به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان رسیده است

این افزایش قیمت در مورد برنج به نحوی بود که قیمت هر کیسه ده کیلوگرمی برنج در بازار به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزارتومان رسیده است.

همچنین قیمت لوبیا، عدس و شکر نیز وضعیت بهتری از برنج ندارد به طوری که قیمت هر کیلو لوبیا قرمز به حدود 25 هزار تومان رسیده و این حکایت از افزایش قیمت بیش از دو برابری این محصول دارد.

برای آگاهی از این موضوع که آیا این افزایش قیمت‌ها ناشی از تحریم یا  تأثیرات کرونا بر بازار بوده به سراغ معاون بازرگانی سازمان صمت لرستان رفتیم.

عامل اصلی افزایش قیمت برنج شیوع کرونا در جهان است

حسین دالوند با اشاره به اینکه برای کنترل قیمت این محصولات تدابیر خوبی اتخاذ شده است، اظهار داشت: علت اصلی افزایش قیمت برنج شیوع ویروس کرونا در جهان است.

وی با بیان اینکه پس از شیوع این ویروس کشورهای هند و پاکستان صادرات برنج خود به ایران را متوقف کردند، افزود: این عامل باعث افزایش قیمت این محصول شده است.

توزیع 50 هزار تن برنج در کشور

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: دولت برای کنترل قیمت این محصول حدود پنجاه هزار تن برنج با نرخ مصوب هر کیسه ده کیلوگرمی 72 هزار تومان در سراسر کشور توزیع کرده است.

دالوند با اشاره به اینکه این کیسه‌ها با نرخ 80 هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: سهمیه لرستان از این میزان یک هزار و 149 تن بوده که از چند روز قبل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت برنج تا زمانی که صادرات این محصول از هند و پاکستان از سر گرفته نشود وضعیت بی‌ثباتی را تجربه می‌کند و بر اساس پیش‌بینی‌ها وضعیت این محصول طی ماه‌های آینده به حالت عادی برمی‌گردد.

 

 

نبود واردات عامل اصلی افزایش قیمت حبوبات

معاون بازرگانی سازمان صمت لرستان گفت: طی هفته‌های گذشته در برخی غلات و حبوبات شاهد افزایش قیمت غیرمنطقی و غیرقانونی هستیم این افزایش قیمت به خاطر نبود واردات این محصولات است.

دالوند با بیان اینکه با بسته شدن مرزهای وارداتی و صادراتی، بعضی از کشورها صادرات برخی از محصولاتشان را محدود و ممنوع کردند، اظهار داشت: همین امر باعث شده افرادی که بار غلات و حبوبات دارند نیز محصولاتشان را با قیمت بیشتری بفروشند.

 وی افزود: با توجه به گرم شدن هوا و شرایط سختی که برای نگهداری این اقلام ایجاد می‌شود، همچنین نزدیک شدن فصل برداشت حبوبات در کشور به نظر می‌رسد قیمت این محصولات کاهش یابد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان  بیان کرد: همچنین با توجه به افزایش قیمت شکر در کشور بیش از 50 هزار تن از این محصول با نرخ هر بسته 900 گرمی پنج هزار و 900 تومان به فروش می رود.

 

توزیع بیش از 6 هزار و 600 تن کالای اساسی در لرستان 

دالوند با عنوان کردن این موضوع که سهم لرستان نیز در این محصول یک هزار و 149 تن است، تصریح کرد: همچنین در ایام ماه مبارک رمضان 574 تن گوشت مرغ منجمد، 345 تن گوشت قرمز منجمد و یک هزار و 149 تن روغن نباتی و دو هزار و 297 تن خرما در لرستان توزیع می‌شود.

انتهای پیام/85016/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول