اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

اکسیژن با محصولی دانش‌بنیانی به مبتلایان کرونا رسید

یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت تجهیزات کمک تنفسی شد که این اقدام منجر به بومی‌سازی دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در کشور شد.

اکسیژن با محصولی دانش‌بنیانی به مبتلایان کرونا رسید

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اکسیژن درمانی یکی از نیازهای بیماران مبتلا به کرونا است. از آنجا که در این بیماران ریه‌ها توانایی رساندن اکسیژن به خون را از دست می‌دهند، پس اکسیژن درمانی راهکاری برای رفع نیاز اکسیژن خون است. با شیوع کرونا در کشور نیاز بیماران به درمان با محصولی دانش بنیان رفع شد.

جمعی از متخصصان حوزه پزشکی و مهندسی در یک شرکت دانش بنیان کنار یگدیگر قرار گرفته‌اند و موفق به طراحی و ساخت تجهیزات کمک تنفسی شدند. اقدامی که منجر به بومی‌سازی دستگاه‌های اکسیژن ساز در کشور شد. تولید این دستگاه در بحران کرونا بسیار کمک کننده و اثرگذار بود.

علی ابراهیمی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: «اکسیژن ساز» محصول دانش بنیان این شرکت است. در شرایطی که به علت بیماری ریه قدرت تامین اکسیژن خون را ندارد با کمک این دستگاه می‌توان خلوص اکسیژن ربه را بالا برد. این دستگاه انواع خانگی، مرکزی و پورتابل را دارد.

ابراهیمی ادامه داد: یکی از کاربردهای مهم دستگاه اکسیژن سازی خانگی را در زمان شیوع کرونا در کشور مشاهده کردیم. بسیاری از بیماران با یک دوره اکسیژن درمانی بهبود می‌یابند و این مرحله را با دستگاه اکسیژن رسان خانگی می‌توانند طی کنند. در این صورت نیازی به مراجعه به بیمارستان و پر شدن تخت‌های آن نیست. البته با این اقدام فرد بیمار نیز از تماس با عفونت‌های بیمارستانی دور می‌ماند.

وی همچنین بیان کرد: در بیماران حاد و مزمن ریوی و افرادی که نارسایی قلبی دارند، نیاز به اکسیژن در آنها با این دستگاه رفع می‌شود. همچنین در مواردی که سرطان بافت‌های بسیاری را در بدن درگیر کرده است و نیاز به اکسیژن درمانی وجود دارد با کمک این دستگاه می‌توان مشکل را رفع کرد.

ابراهیمی با اشاره به فناوری پیشرفته‌ای که برای ساخت دستگاه نیاز است، گفت: بومی سازی فناوری PSA یا جداسازی گازها بر اساس الک مولکولی با حمایت معاونت علمی و فناوری انجام شد و با بومی سازی این فناوری پیشرفته ساخت دستگاه‌های اکسیژن ساز نیز محقق شد. این فناوری یکی از فناوری‌های مهمی بود که در لیست تحریم‌ها قرار داشت. اکنون به علت تولید داخل واردات آن ممنوع است و اهمیت آن از آنجا است که بیماران بسیاری با شیوع کرونا در کشور از این دستگاه استفاده کردند و تولیدمان افزایش داشت.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول