اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«هنروتجربه» فیلم‌ها را آنلاین اکران کند

آرین وزیردفتری، کارگردان فیلم‌های کوتاه معتقد است: سینمای هنروتجربه می‌تواند با فیلم‌های شاخص خود جشنواره‌ای به صورت آنلاین برگزار کند.

«هنروتجربه» فیلم‌ها را آنلاین اکران کند

آرین وزیردفتری کارگردان فیلم کوتاه درباره اینکه برای نجات سینمای هنری و تجربی در دوران کرونا و پساکرونا چه باید کرد، به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: سینما هم مانند بخش‌های دیگر اجتماع نیازمند یک باز تعریف در میان مدت است؛ چراکه در این بحران کرونا اتفاقات قابل پیش‌بینی نیستند و به نظر می‌رسد مکانیسم‌های تولید و پخش فیلم نیز باید خود را با محدودیت‌هایی کرونا تطبیق دهند.

وی ادامه داد: باید فکر کنیم که در یک بازه طولانی‌تر چگونه می‌خواهیم با کرونا برخورد کنیم. شاید شیوه اکران متعارف فیلم‌ها در سینما تا یک یا دو سال آینده اجرایی نباشد. روالی که سینمای دنیا و جشنواره‌های مختلف در حال حاضر در پیش گرفته‌اند نمونه‌ای از نیاز مبرم به این تغییرات و بهتر است که ما هم در ایران برای آن فکری کنیم.

کارگردان «مثل بچه آدم» با اشاره به اینکه به طور معمول فیلم‌های هنروتجربه بعد از کسب اعتبار جشنواره‌ای و بین المللی برای مخاطبان خاص خود در کشور اکران می‌شدند، تاکید کرد: از آنجاکه فیلم‌های هنری و تجربی معمولا از مسیر جشنواره‌های بین‌المللی آغاز می‌شود، دو نکته حائز اهمیت است، اول آنکه باید ببینیم تغییرات در روال این جشنواره‌ها چیست و دوم آنکه در شیوه‌های تولید و پخش داخلی کشور خودمان چه اتفاقی رخ می‌دهد.

 

 

به گفته وزیردفتری، سازوکار تولید فیلم نیز نیازمند مشاوره‌های صنفی با صنوف و سازمان‌های دیگر است تا مشخص شود سازوکار تولید در این شرایط چیست و با چه تغییراتی همراه است.

وی با اشاره به اینکه سینمای هنروتجربه پنجره‌ای برای اکران فیلم‌های هنری و تجربی است، گفت: اینکه در حوزه تولید چه اتفاقی برای فیلم‌های هنری و تجربی رخ می‌دهد، لزوما مسئولیت گروه هنروتجربه نبوده و نیست، اما ارایه راهکاری برای اکران فیلم‌های تولیدی این حوزه در دوره شیوع ویروس، نکته‌ای است که از هنروتجربه انتظار می‌رود. مثلا هنروتجربه می‌تواند با ایجاد یک پلتفرم فیلم‌ها را آنلاین اکران کند یا حتی روی فیلم‌های شاخص اکران پیشین خود مانور داده و جشنواره‌ای به شکل آنلاین برای برگزار کند تا فیلم‌هایی که تاکنون در هنروتجربه روی پرده رفته‌اند، دوباره اکران آنلاین شوند.

کارگردان «هنوز نه...» ادامه داد: به نظر می‌رسد در فضای پخش آنلاین فیلم نیز همان الگوی پیشین اکران سینماها در حال تکرار است یعنی اکران آنلاین فیلم‌ها به سمت قطب بدنه‌ای سینمای ایران است و فیلم‌های تجاری در آن فضا به دنبال اشباع ظرفیت پلتفرم‌های آنلاین فعلی هستند. باید خیلی زود جریان موازی سینمای هنری و تجربی نیز برای این اتفاق ایجاد شود و شاید در میان مدت هنروتجربه بتواند با راه‌اندازی یک پلتفرم آنلاین مستقل این مسیر را هموار کند.

وزیردفتری با بیان اینکه از آغاز کار هنروتجربه با سیستم پراکنده بودن سانس فیلم‌ها و تعداد سالن‌های محدود این گروه موافق نبوده است، گفت: این تعداد سانس و سالن برای فیلم‌ها به ضرر هنروتجربه و فیلم‌ها است. این مجموعه باید به شکل یک پاتوق درآمده و سینما و سالن‌های خاص خود را داشته باشد و فارغ از محدودیت‌های پیش آمده به دلیل کرونا این تغییر ضروری برای اکران بهتر فیلم‌های فیلمسازان است.

وی در پایان درباره وظیفه دولت برای حمایت از فیلم‌های هنری و تجربی اظهار کرد: بهتر است حمایت دولت به شکل غیرمستقیم و در دادن سوبسید تبلیغات به فیلم‌ها و ایجاد فرصت بهتر و بیشتر برای اکران و یا حتی فراهم کردن فضایی بازتر برای برگزاری جشنواره مستقل فیلم‌های هنری و تجربی باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول