اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مشهد؛ قطب تولید محصولات کشاورزی در خراسان رضوی

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: شهرستان مشهد به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی در سه محصول گندم، جو و کلزا در استان خراسان رضوی مطرح است.

مشهد؛ قطب تولید محصولات کشاورزی در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مشهد، امید طهماسبی‌زاده اظهار کرد: در سال گذشته توسعه کشت سه محصول گندم، جو و کلزا را به طور ویژه در دستور کار خود جهت خود کفایی قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت مشهد، ۲۲ هزار هکتار به گندم و جو آبی و بالغ بر ۲۵ هزار هکتار گندم و جو دیم را شامل می‌شود، همچنین از لحاظ کشت دانه‌های روغنی در سال ۹۸ شهرستان مشهد سطحی بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را به خود اختصاص داد‌.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: کشت کلزا به واسطه اهمیتی که در خودکفایی دانه‌های روغنی برای کشور به ارمغان می‌آورد مورد توجه ویژه جهاد کشاورزی قرار داشت و در مقایسه با سال قبل شهرستان مشهد یک هزار و۱۰۰ هکتار افزایش سطح کشت در دانه‌های کلزا داشت.

طهماسبی‌زاده با بیان اینکه گیاه کلزا از حیث کشت تناوبی و هم به لحاظ غنایی که به خاک می‌بخشد مورد توجه و توصیه استان قرار دارد، گفت: از جهت تامین روغن مورد نیاز بازارمصرف و مردم، روغن کلزا بهترین کیفیت را در بین روغن‌های بازار و مورد استفاده مردم دارد‌.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد متذکر شد: کشت دانه‌های کلزا، گندم و جو از شهریور ماه شروع شد و تا دیماه ادامه داشت، در مرحله اولیه مبارزه با قارچ و بیماری‌هایی بود که ممکن بود بذور را متاثر کنند برای این منظور تمام بذور ضدعفونی و فرآیند کشت انجام شد.

وی یادآور شد: از اول دیماه شبکه مراقبت در قالب ستاد سن تشکیل و تمامی سطوح کشت را پهنه بندی و سازماندهی کردیم و با توجه به فعالیت‌های شبکه مراقبت بیش از ۳ هزار هکتار شته‌ها و بیش از ۲ هزار هکتار سن مادری و بیش از ۱۲ هزار هکتار علف‌های هرز و بیش از هزار هکتار علیه لکه برگی‌ها مبارزه انجام گرفته است.

طهماسبی‌زاده خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود در ۸۰ درصد مزارع مبارزه با لکه برگیها انجام گیرد.

مدیرجهادکشاورزی مشهد بیان کرد: با توجه به مجموعه فعالیت‌هایی که در سطح شهرستان در مبارزه با آفات و بیماری‌ها انجام گرفت و راهنمایی‌های خوبی که ستاد سازمان انجام دادند به لطف خدا میزان سن زدگی را از ۱٫۲ در سال ۹۷ به ۰٫۲۳ در سال ۹۸ کاهش دادیم.

وی افزود: انتظار داریم با ادامه همین روند به ۰٫۱ درصد سن زدگی را کاهش دهیم و محصولی عاری از سن زدگی و آفات و بیماری داشته باشیم.

انتهای پیام/ 70061/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول