اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

اینستکس بازوی اجرای تحریم‌ دارویی است/ مسیر غیرشفاف تصویب تا اجرای قوانین در کشور

منتخب شهرکرد در مجلس یازدهم با بیان اینکه اینستکس بازوی اجرای تحریم‌های آمریکا در حوزه دارویی و مواد غذایی است، گفت: برخی مدیران اعتقادی به ظرفیت‌های داخلی نداشته و همه چیز را در مذاکره با غرب می‌بینند.

اینستکس بازوی اجرای تحریم‌ دارویی است/ مسیر غیرشفاف تصویب تا اجرای قوانین در کشور

حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس ـ وحید ونایی: در سن پختگی یعنی 40 سالگی منتخب مردم شهرکرد در مجلس یازدهم شد در حالی که 11 رقیب داشت. 

او که تحصیل کرده علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است پیش از حضور در پارلمان معاون بازرسی سپاه چهارمحال و بختیاری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های این استان و مسئول اولین مرکز رشد خلاقیت و فناوری بسیج بوده است. 

احمد راستینه منتخب مردم شهرکرد در مجلس یازدهم با بیان اینکه از سال 1391 تا سال 1398 میانگین درآمد سرانه ایرانیان از 7 میلیون و 400 هزار تومان به 4 میلیون و 300 هزار تومان کاهش یافته می‌گوید سبد معیشتی مردم در طول این سال‌ها به شدت کوچک شده اما ضریب جینی و فاصله طبقاتی همچنان حفظ شده است. 

وی همچنین با اشاره به اینکه در مجلس یازدهم وظیفه داریم شفافیت را به عنوان خاستگاه اصلی مردم برای شیشه‌ای کردن اقتصاد کشور سازماندهی کنیم می‌افزاید بخشی از دستگاه‌ها دچار خلاء‌های فسادآور هستند و متأسفانه حقوق‌های نجومی از دل قانون بیرون آمد. 

منتخب مردم شهرکرد در مجلس یازدهم اظهار می‌دارد مسیر تصویب قانون تا اجرا در کشورمان متأسفانه شفاف و روشن نیست ضمن اینکه یکی از کارهایی که مجلس یازدهم باید انجام دهد نظارت‌های حین اجرا در ردیف‌های بودجه‌ای است که اگر خلاء‌‌‌های قانونی وجود دارد سریعا حل شوند تا گزارش تفریغ بودجه 97 تکرار نشود. 

وی با انتقاد از اینکه کمیسیون‌های مجلس متناظر بر حقایق جامعه نبوده و کاملاً انتزاعی هستند می‌گوید در سال 99 باید کارگروه ویژه جهش تولید در مجلس یازدهم تشکیل شود. 

راستینه همچنین می‌افزاید مسئولین باید پاسخ دهند برای تحقق شعار سال گذشته چه کرده‌اند؟؛ تفاوت جهش تولید با رونق تولید در آن است که جهش در بستر رونق اتفاق می‌افتد ولی ما همچنان گرفتار بخش رونق هستیم. 

منتخب مردم شهرکرد در مجلس یازدهم اظهار می‌دارد خرده سرمایه‌های بزرگی در اختیار مردم است که طبق آمار رسمی هر روز هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود؛ باید این خرده سرمایه‌ها با کمک دولت و مجلس جذب بخش تولید شده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را از تجمیع این سرمایه‌های کوچک تاسیس کنیم.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

فارس: یکی از اهداف انقلاب اسلامی برقراری عدالت در جامعه است؛ کوچک شدن سبد معیشتی مردم و عدم توزیع مناسب ثروت یکی از ناعدالتی‌هاست؛ در زمینه تحقق عدالت چه میزان موفق بودیم؟  

راستینه:‌ از سال 1350 تا 1398 ضریب جینی بین 0.42 تا 0.46 درصد در تلورانس بوده است که معنای آن این است که با انقلاب اسلامی که یک روح بزرگ و شکوه و معجزه مثال‌زدنی در دوران مدرنیته و حاکمیت و تفکر الهی است نتوانسته‌ایم خیلی ضریب جینی را تغییر دهیم.

** نتوانسته‌ایم حق جمهوری اسلامی به عنوان معجزه قرن را ادا کنیم

متأسفانه ما نتوانسته‌ایم به اندازه کافی درباره انقلاب اسلامی که حقیقتاً معجزه بزرگ در قرن حاضر است سخن به میان بیاوریم چرا که این معجزه آنقدر جلوی چشم‌مان بوده که جلوه‌ای عادی یافته است و حتی برخی افراد به دلیل بروز مشکلات برای رفع معضلات ناامید شده‌اند که بسیار بد است. 

انقلاب اسلامی معجزه قرن و تاریخ بشریت محسوب می‌شود. چرا که بعد از حاکمیت اسلام در صدر اسلام توسط وجود مقدس پیامبر گرامی اسلامی اینکه یک حاکمیت دینی به شکل حاضر تشکیل شود نداشته‌ایم.

امروزه اقتصادهای پیش‌رو هم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر می‌خواهند سالم‌سازی را در اقتصادشان اجرایی کنند بایستی فرصت‌های رشد را برای همگان فراهم کنند

یکی از شعارهای ما در سال 57 عدالت بوده است، عدالت بسیار مهم است و به قدری از درجه اهمیت برخوردار است که مقام معظم رهبری در جمع مسئولین کشوری فرمودند که در سال 84 و پس از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری فرمودند اگر او فقط شعار عدالت را زنده کرده باشد من این کار را بسیار بزرگ می‌دانم. لذا عدالت بسیار مهم است؛ بخشی از فلسفه بعثت انبیا به عدالت بازمی‌گردد و به قدری عدالت مهم است که ما عنوان می‌کنیم امیرالمؤمنین به خاطر عدالت کشته شد.

عدالت به قدری ارزشمند است که در آیات و روایت و تفکر و مکتب اسلام به شدت در این باره تأکید شده است.

** عدالت در جامعه تحقق پیدا نکرده

امروزه اقتصادهای پیش‌رو هم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر می‌خواهند سالم‌سازی را در اقتصادشان اجرایی کنند باید فرصت‌های رشد را برای همگان فراهم کنند. لذا حتی در تفکرات الهادی هم اینگونه به نتیجه رسیده‌اند که ما راهی نداریم و اگر می‌خواهیم خود را از بن‌بست‌های نظام سرمایه‌داری نجات دهیم باید به سمت عدالت حرکت کنیم.

سؤال این است که چقدر برای تحقق شعار عدالت موفق بوده‌ایم که در پاسخ باید بگویم در بخش‌هایی توانسته‌ایم پیشرفت کنیم اما در برخی بخش‌ها برای تحقق عدالت دچار مشکل هستیم؛ یکی از مهم‌ترین بخش‌های توزیع عدالت به ثروت بازمی‌گردد و متأسفانه به قدری توزیع ثروت در کشورمان ناهمگون است که 10 درصد دهک بالایی جامعه بیشترین مصرف منابع کشور را دارند.

بخش‌‌های زیادی از جامعه ما با هزینه‌های یارانه‌ای که به آنها پرداخت می‌شود در حال گذران امورات خود هستند به ویژه در چند سال گذشته و با کوچک شدن سبد معیشتی مردم و پایین آمدن ارزش پول ملی این رویه بیشتر شده است.

فارس: ما از یک سو شاهد افزایش ضریب جینی هستیم و از سوی دیگر شاهد کاهش اعتماد عمومی به مسئولان به دلیل حقوق‌های نجومی؛ آیا موضوعات مذکور با شاخص‌های اصلی عدالت در تناقض نیست؟ 

راستینهاز سال 1391 تا سال 1398 میانگین درآمد سرانه ایرانیان از 7 میلیون و 400 هزار تومان به 4 میلیون و 300 هزار تومان کاهش یافته است. لذا سبد معیشتی مردم به شدت کوچک شده است اما ضریب جینی در کشورمان همچنان حفظ شده است فاصله طبقاتی یعنی اینکه خانواده مرفه همچنان مرفه و خانواده ضعیف، ضعیف‌تر شده که زیبنده انقلاب نیست.

لذا اصلاً نباید بگویم 241 مورد مدیر نجومی‌گیر داریم چرا که یک مدیر نجومی بگیر هم در انقلاب اسلامی ایران که داعیه‌دار حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است زیاد است

در این مدلی که ما از انقلابی سخن می‌گویم که آرمان آن عدالت است اما به یکباره گرفتار حقوق‌های نجومی شده‌ایم که این پدیده بسیار زشت است و زیبنده این انقلاب و نظام نیست حتی اگر یک مورد باشد.

لذا اصلاً نباید بگویم 241 مورد مدیر نجومی‌گیر داریم چرا که یک مدیر نجومی بگیر هم در انقلاب اسلامی ایران که داعیه‌دار حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است زیاد است؛‌ این پدیده بسیار زشت محسوب می‌شود. 

اگر حقوق‌های 40 یا 50 میلیون‌ تومانی را کنار حقوق‌های اداره کاری یعنی حقوق‌های 1.5 میلیون تومانی و نیروهای قراردادی و مشاغل کاذبی که با 500-600 هزار زندگی می‌کنند قرار دهیم و حجم انبوهی از بیکاران به ویژه در بین جوانان را مشاهده کنیم هیچ توجیهی نمی‌توانیم برای حقوق‌های نجومی بیاوریم.

** سرفصل‌ حقوق‌ها در مجلس یازدهم باید اصلاح شود

یکی از مسئولین اعلام می‌کرد که تعداد حقوق‌های نجومی چقدر است که افکار عمومی این همه آن را بزرگ کرده است و سرجمع 2 هزار میلیارد تومان هم نمی‌شود در حالی که من به این اظهارات او خندیدم و گفتم اصلاً می‌فهمی چه می‌گویی در حالی‌که برخی افراد به دنبال توجیه آن پدیده هستند و اصل این پدیده زشت است.

حقوق‌های نجومی منجر به وجود آمدن پدیده‌های دیگر و روشن شدن ساختارهای ناقص در کشورمان شده و  نشان داد که بخشی از دستگاه‌های ما درگیر خلاء‌های فساد هستند

حقوق‌های نجومی منجر به وجود آمدن پدیده‌های دیگری شده که مجموعه ساختارهای ناقصی را در کشورمان شکل داده است ضمن اینکه این پدیده چراغی را برای ما روشن کرده است که بخشی از دستگاه‌های ما دچار خلاء‌های فسادآور هستند. متأسفانه حقوق‌های نجومی از دل قانون بیرون آمده است که باید این نقیصه را برطرف کنیم؛ وقتی دیوان محاسبات بررسی‌های تفریغ بودجه را انجام داد اعلام کرده که بخشی از این حقوق‌های نجومی به خاطر سرفصل‌های قانونی است که باید در مجلس آتی آن را اصلاح کنیم.

فارس: یکی از مطالبات اصلی مردم از مجلس یازدهم شفافیت و افزایش نظارت است؛ چرا پارلمان در زمینه نظارت بر دولت اهمال کرد که در نهایت هم گزارش تفریغ بودجه 97 با موجی از اعتراضات روبرو شد؟ 

راستینه:‌ ما در مجلس یازدهم وظیفه داریم که شفافیت را به عنوان خاستگاه اصلی مردم برای شیشه‌ای کردن اقتصاد کشور سازماندهی کنیم؛ اقتصاد ما در سامانه‌های جامعی که همه مردم بتوانند آن را رصد کرده و نظارت کنند وجود ندارد. در حالیکه در اقتصاد‌های بزرگ دنیا وقتی قرار است مناقصه‌ای برگزار شود به قدر سامانه‌های ارتباطی گسترده وجود دارد که همه افراد در جریان مطرح شدن یک مناقصه قرار می‌گیرند لذا باید خیلی سریع سیستم‌های اقتصادی‌مان را شفاف کنیم.

**مسیر تصویب قانون تا اجرا شفاف و روشن نیست 

برای آنکه سیستم‌های اقتصادی کشورمان شفاف شود و روابط اقتصادی بخش خصوصی و دولتی روشن شود و روابط اقتصادی مختلفی در کشور شیشه‌ای شود باید به سمت ایجاد قوانین ویژه در این بخش برویم. ضمن اینکه دستگاه‌های اجرایی را باید مکلف کرده و بر آنها نظارت کنیم، ما در برخی جاها قانون خوب داریم اما متأسفانه اجرایی نشده و یا نظارتی بر آنها وجود ندارد.

برای آنکه سیستم‌های اقتصادی کشورمان شفاف و روابط اقتصادی بخش خصوصی و دولتی روشن و روابط اقتصادی مختلفی در کشور شیشه‌ای شود باید به سمت ایجاد قوانین ویژه در این بخش برویم

زمانی رئیس مجلس گزارشی را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردند و گفتند ما قانون وضع کرده‌ایم اما اجرا نمی‌شود که رهبر معظم انقلاب در پاسخ فرمودند مجلس چه کرده است؛ اینکه قانون اجرا نمی‌شود و نظارتی بر آن وجود ندارد توجیه‌پذیر نیست.

یکی از مسئولیت‌های مهم مجلس نظارت برای تحقق قانون است.

مسیر تصویب قانون تا اجرا در کشورمان متأسفانه شفاف و روشن نیست لذا باید مسیری که برای تصویب قانون طی می‌شود تا به مرحله اجرا و عملیاتی برسد باید شفاف شده و مجلس خود را در این مسیر ببیند. ضمن اینکه استمرار پارلمان هم در این مسیر باید مشخص باشد.

 

فلسفه وجودی مراکز پژوهشی در کشورمان به هیچ وجه مشخص نیست که برای مثال می‌توانیم به مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کنم؛ مرکز پژوهش‌های مجلس درباره فساد احتمالی در توزیع ارز 4200 تومانی بین برخی افراد و شرکت‌ها به منظور واردات کالاهای اساسی پیش‌بینی‌های لازم را کرده بود و حتی به برخی از مسئولین آن را گوشزد کرده بود اما باید مدیران و مسئولان ارشد قوای مقننه و مجریه پاسخ دهند که وقتی مشاهده کردند موضوعی در حال حرکت در مسیر غلط است نقش جایگاه‌های نظارتی به منظور جلوگیری از ادامه این مسیر کجا است.

** نظارت مجلس بر دولت باید نظارت حین اجرای بودجه باشد

وظیفه نمایندگان مجلس رصد منابع به همان میزانی که دولت گزارش می‌دهد است و بر همین اساس دیوان محاسبات اقدامات قانونی خود را انجام می‌دهد. ضمن اینکه سؤالی که درباره هزینه کرد منابع دولت در برخی موضوعات است آن است که چرا این میزان منابع و چرا بیشتر نه؟ آیا دولت تمام منابعی که گزارش کرده است صحیح است؟ نقش نظارتی مجلس در این قضیه کجاست؟ پاسخ کاملاً روشن است، هیچ‌جا.

در بخش مصارف بودجه هم وضعیت چنین است که نمایندگان می‌توانند از دولتمردان سؤال کنند چرا مصرف منابع بودجه کمتر نمی‌شود و چرا به اندازه منابع باید مصارف باشد.

 دستگاه‌های اجرایی مکلفند اگر خلاء‌های اجرایی حین عملیاتی کردن بودجه را مشاهده می‌کنند آن را باید به مجلس گزارش کنند و مجلس هم مکلف است سریعاً به آن رسیدگی کند تا مشکل حل شود

در تفریغ بودجه موضوع نظارت حین اجرا هم مطرح است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. باید ببینیم که خلاء‌های قانونی نظارت حین اجرا کجا است.

یکی از کارهایی که مجلس یازدهم باید انجام دهد نظارت‌های حین اجرا در ردیف‌های بودجه‌ای است که اگر خلاء‌‌‌های قانونی وجود دارد باید سریعا حل و فصل شوند ضمن اینکه دستگاه‌های اجرایی مکلفند اگر خلاء‌های اجرایی مشاهده می‌کنند آن را باید به مجلس گزارش کنند و مجلس هم مکلف است سریعاً به آن رسیدگی کند تا مشکل حل شود. 

فارس: جهت‌گیری شعارهای سال در طول سنوات گذشته اقتصادی است که نشان دهنده آن است که مسئولین خیلی در این زمینه موفق نبوده‌اند؛ آیا دلیل این جهت‌گیری مشکل اصلی کشور و برنامه‌ریزی دشمنان برای تضعیف جمهوری اسلامی نیست؟ 

راستینه:‌ چند سالی است که شعارهای سال که از سوی مقام معظم رهبری مشخص می‌شود جهت‌گیری اقتصادی دارد. همه ما هم‌اکنون متوجه شدیم که چرا ماهیت این شعارها اینگونه است چرا که در سال‌های گذشته دچار شک و تردید بودیم؛ شاید خیلی از کارشناسان باور نمی‌کردند که ما درگیر یک جنگ بزرگ اقتصادی هستیم. اما هم‌اکنون همگان اتفاق نظر دارند که بحران فعلی کشور اقتصاد است.

**آمریکا به بهانه‌های مختلف به دنبال جنگ اقتصادی با ایران است

اینکه روزگاری با FATF مخالفت می‌شد و برخی موافق آن بودند به این دلیل بود که این کنوانسیون همه نقشه دشمن در جنگ اقتصادی را به صورت یک بسته اجرایی می‌کرد ولی ما متوجه این موضوع نبودیم؛ به نظر می‌رسد که دشمن با استفاده از حربه اقتصادی و فعال کردن بسته‌های مختلف نظیر FATF و CFT به دنبال جنگ اقتصادی علیه ایران است تا بتواند جمهوری اسلامی را زیر نظر گرفته و بتواند دادوستدهای تجاری ایران را کنترل کرده و آن را متوقف کند ضمن اینکه با استفاده از اینستکس هم به دنبال کنترل گردش مالی ایران است. 

تفاوت جهت تولید با رونق تولید در آن است که جهش در بستر رونق اتفاق می‌افتد ولی ما همچنان گرفتار بخش رونق هستیم

لطف خداوند است که جمهوری اسلامی دارای یک رهبر حکیم است که با نگاه‌های تحلیلی خود در حال تحلیل جهان است. لذا همه مردم به خاطر دارند که مقام معظم رهبری در سال گذشته فرمودند که مقر فرماندهی دشمن در خزانه‌داری آمریکا است. 

پاسخ به این سؤال که سال 99 برای تحقق شعار سال «جهش تولید» چه باید بکنیم را باید در سال گذشته پیدا کنیم و مسئولین پاسخ دهند که برای تحقق شعار سال گذشته چه کرده‌اند و آیا برای رونق تولید گام‌های مؤثر در کشور برداشته شده است؛ تفاوت جهت تولید با رونق تولید در آن است که جهش در بستر رونق اتفاق می‌افتد ولی ما همچنان گرفتار بخش رونق هستیم هرچند که برخی اقدامات انجام شد ولی حقیقت آن است که کافی نبوده است.

** کارگروه ویژه جهش تولید در مجلس یازدهم تشکیل شود 

برای جهش تولید باید چند کار ویژه در کشورمان رخ بدهد و به همین دلیل من در جنس کمیسیون‌های مجلس نقد اساسی دارم چرا که معتقدم این کمیسیون‌ها متناظر بر حقایق جامعه نیستند؛ متأسفانه کمیسیون‌های مجلس کاملاً انتزاعی هستند. مرکز پژوهش‌های مجلس کارهای مطالعاتی زیادی را انجام می‌دهد و وقتی گزارشی به کمیسیون ارسال می‌شود کارهای تئوریک آن مطرح می‌شود اما سؤال اصلی آن است که قرار است چه مسئله‌ای در کشور می‌خواهد حل شود. 

 

چرا به کارگروه‌های ویژه در مجلس اهمیت داده نشده و موضوعات و مأموریت‌های اصلی به آنها واگذار نمی‌شود؟ سال گذشته حداقل بایستی کارگروه ویژه رونق تولید به صورت مستمر در چند جلسه تشکیل می‌شد و در طول سال جریان رونق تولید را رصد و تحلیل کرده و اشکالات را سریعاً انتقال می‌داد در صورتی که ما شاهد این ماجرا نبودیم اما در سال 99 باید کارگروه ویژه جهش تولید در مجلس یازدهم تشکیل شود و در این کارگروه تلاش کنیم سریعاً کارهایی که از مشکلات کشور گره‌گشایی می‌کند را عملیاتی کرده و بتواند جریان تولید را در کشور رونق اساسی دهد.

فارس: یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان طولانی بودن روند مجوز و پروانه‌هاست؛ دولت و مجلس برای رونق تولید و جهش تولید باید یک سلسله موانع را از سد راه سرمایه‌گذار بردارند؛ چه کارهایی باید صورت گیرد تا هزینه‌های بخش تولید کاهش پیدا کند؟‌

راستینه: یکی از مصیبت‌های کشورمان در بخش تولید موضوع صدور پروانه‌های تولیدی است چرا که این کار بسیار زمان‌بر بوده و زمان زیادی می‌برد تا یک مجوز صادر شود در حالی که در کشورهای پیش‌رو صدور مجوز زمان خاصی نمی‌برد اما بعد از آن با تولیدکننده کار داشته و بر اقدامات آن نظارت اساسی می‌کنند در حالی که متأسفانه در کشورمان پوست درخواست ‌کننده مجوز کنده شود تا مجوز آن صادر شود اما بعد از صدور هیچ کاری با تولیدکننده نداریم و  عملاً او در گیرودار تسهیلات گران‌ بانک‌ها و دردسرهاهی شبکه تولید تا توزیع و عدم سازماندهی شرکت‌های بازرگانی به منظور هدایت محصول و نبود بازار مصرف و ... گرفتار می‌شود.

باید کارگروه ویژه جهش تولید در مجلس خیلی سریع تشکیل شود و تلاش کند تا بکوشیم مجوز بهره‌برداری تولید را در یک پنجره واحد شکل دهیم

زمانی که مجوز یک واحد تولیدی به فرد داده می‌شود مراکز دولتی باید مباحث مختلفی که از قبل طراحی شده را با سرمایه‌گذار قدم به قدم پیش ببرد؛ کارگروه‌های مطالعاتی فکری و تولیدی در استان‌ها، شهرستان‌ها باید تشکیل شده و تولیدکننده را قدم به قدم هدایت کند.

چرا تولید در کشورمان به مشکل خورده و شاهد رکود در بخش اقتصادی هستیم؟ وجود مشکل رقابت و بهره‌برداری منابع و تأمین نهاده‌ها با توجه به کاهش ارزش پول ملی و تحریم‌ها و عدم هم‌افزایی کارخانه‌های واسطه‌ای و همکاری‌های بین بخشی منجر به ایجاد معضلات بخش تولید در کشورمان شده است.

**مجلس یازدهم باید نقاط بحران‌آفرین تولید را رفع کند

باید کارگروه ویژه جهش تولید در مجلس خیلی سریع تشکیل شود و تلاش کند تا بکوشیم مجوز بهره‌برداری تولید را در یک پنجره واحد شکل دهیم در حالیکه چنین چیزی در قانون وجود دارد اما در مقام اجرا فاصله زیادی با واقعیت دارد؛ در خیلی از استان‌ها در زمینه اجرای قانون حمایت از تولید مشکلات وجود دارد که در مناطق محروم وضعیت به مراتب بغرنج‌تر است. این در حالی است که بردن سرمایه‌گذار به مناطق محروم بسیار سخت است اما متأسفانه مدیران اجرایی با عدم حمایت از سرمایه‌گذار کار را به سرانجام نمی‌رسانند. 

مجموعه کارهایی که دولت و مجلس برای رونق تولید عملیاتی نکردند باید در سال جاری به صورت ویژه در کارگروه جهش تولید مجلس یازدهم پیگیری شود. ضمن اینکه باید مجموعه اقداماتی که سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد مقرون به صرفه می‌کند را حل و فصل کنیم. 

ما مشکلی را در حوزه قانون در کشورمان نداریم بلکه مشکل اصلی در حوزه نظارت است و باید همه دست به دست یکدیگر داده و بکوشیم فعالان وارد میدان رفع مشکلات تولید شویم

هر چه در بخش‌های غیرمولد سرمایه‌گذاری خوب است در بخش‌های مولد دارای مشکلات خود است این در حالی است که ما شاهد بالا بودن هزینه‌های تولید هستیم و هزینه‌های مختلف بیمه، تسهیلات و .. هم داریم. 

مجلس یازدهم باید نقاط سخت و بحران‌آفرین تولید را که منجر به بالا رفتن هزینه‌های تولید شده و کمر تولیدکننده می‌شکند را رفع کند از طرف دیگر ما عملاً شاهد عدم حمایت بازار مصرف و فعال بودن دیپلماسی اقتصادی هستیم که مجلس آتی باید برای حل این مشکلات یک بسته ویژه برای آن تعریف کند.

ما مشکلی را در حوزه قانون در کشورمان نداریم بلکه مشکل اصلی در حوزه نظارت است و باید همه دست به دست یکدیگر داده و بکوشیم فعالان وارد میدان رفع مشکلات تولید شویم و تلاش کنیم قوانین این حوزه جاری و ساری شود. 

فارس: فعل خواستن از موضوعاتی است که مسئول و تولیدکننده باید از جان و دل آنرا قبول داشته و عملیاتی کند...

راستینه: پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، مقام معظم رهبری او را مکتب حاج قاسم خطاب کردند؛ دلیلش آن است که او شخص نیست بلکه رهبر انقلاب وقتی بنا دارند که نمونه عینی تحقق مکتب انقلاب به جوانان بشناسانند از سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نام می‌برد یعنی او تجلی یک انقلاب و مکتب است. چرا که سلوک، رفتار و جهت‌گیری‌ها و نگاه او به دوستان و دشمنان کاملاً روشن است.

نمایندگان مجلس وظیفه دارند که اندیشه‌های راهبردی نظام با قانون‌گذاری را به برنامه تبدیل کنند و دستگاه‌های اجرایی مکلفند تا این برنامه را با باور به نقش و تأثیر آن مبتنی بر اندیشه‌های راهبردی پیگیری و اجرا کنند

وظیفه مسئولین در نظام جمهوری اسلامی در قدم اول چیست؟ من معتقدم وظیفه همه آنها در حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیر و اجرا آن است که اندیشه‌های راهبردی نظام را فهم کنند که متأسفانه ما امروزه با یک کج‌فهمی در شناخت اندیشه‌ها و راهبردهای نظام مواجه هستیم.

نمایندگان مجلس وظیفه دارند که اندیشه‌های راهبردی نظام با قانون‌گذاری را به برنامه تبدیل کنند و دستگاه‌های اجرایی مکلفند تا این برنامه را با باور به نقش و تأثیر آن مبتنی بر اندیشه‌های راهبردی پیگیری و اجرا کنند. در حالی که شاهد کج فهمی و ناباوری نسبت به این اندیشه هستیم.

** ما می‌توانیم از نگاه امام خمینی و رهبر انقلاب یعنی خودکفایی

2 نگاه در سیستم انقلاب اسلامی با تولید جمهوری اسلامی وجود داشته است که نگاه اول باور به ظرفیت‌های درونی کشور مبنی بر «ما می‌توانیم» است که کشور را می‌توانیم بر همین اساس به نقطه رشد و تعالی برسانیم که اوج آن در اندیشه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری تجلی پیدا کرده است که از دید رهبر انقلاب واژه به کار برده در این قضیه «خودکفایی» است.

 

نگاه دوم هم آن است که در تقابل نگاه اول است مبنی براینکه این اندیشه باور اصلی را ندارد و بر همین اساس عنوان می‌کنم که خودکفایی در خیلی از موضوعات مزخرف است و یا اینکه همین نگاه معتقد است که باید از بیرون از کشور مدیر وارد کنیم. 

**برخی مدیران اعتمادی به جوانان و ظرفیت‌های درونی ندارند

وقتی درک و فهم این باورها و اندیشه‌های راهبردی نظام نداشته باشیم تصمیم‌سازی‌ها درست انجام نمی‌شود و وضع قوانین هم صحیح نبوده و وضعیت اجرای قوانین هم  شرایط فعلی است. 

در سال‌های گذشته این فهم را ندیده‌ایم که برخی مدیران آن را داشته باشند لذا چون حال کار را نداریم و اعتمادی به جوانان و ظرفیت‌های درونی کشور ندارد از دیگران گدایی کرده و عزت کشور را به مسلخ می‌بریم. 

فارس: متاسفانه در طول سال‌های گذشته‌ به ظرفیت‌های داخلی توجهی نشده و دائم نگاه به بیرون و مذاکره با غربی‌ها بوده است؛ چه در ذهن برخی مسئولان می‌گذرد که نسبت به پتانسیل‌های فراوان کشورمان بی توجه هستند؟

راستینه: باید اقتصادی پویا مبتنی بر ظرفیت‌های درونی نظام شکل دهیم که شاید این اقدام به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی براینکه باید روزگاری فرا برسد که کشور را بسازیم و آن را سر دست بگیریم تا جهانیان آن را ببینند،‌ برسیم.

وقتی مدیری تمرکز لازم را برای برنامه‌ریزی نداشته باشد و فکر می‌کند که چرخه مالی اروپا به نفع جمهوری اسلامی است و چرخه اینستکس را به عنوان یک پنجره برای حل مشکلات اقتصادی ایران می‌بیند کاری پیش نخواهد رفت

قطعا آمریکا سال‌های بعد هم دست از سر دشمنی با جمهوری اسلامی برنخواهد داشت که البته وقتی ما با قدرت‌افزایی درونی کمر او را به خاک بزنیم او عقب‌نشینی خواهد کرد و در آن صورت است که دیگر واژهای به نام تحریم ایران در ذهنش وجود نخواهد داشت.

در سالیان گذشته قرارداد برجام وجود داشت که آمریکایی‌ها بعد از روی کار‌آمدن ترامپ از آن خارج شدند اما ما همچنان در آن باقی مانده و دلخوش به اروپایی‌ها بودیم و بعد از آن بود که SPV و اینستکس را مطرح کردند که هیچ کاری صورت ندادند اما ما همچنان امیدواریم؛ به عبارت دیگر دشمن در نقشه جنگ اقتصادی خود علیه جمهوری اسلامی به دنبال بی‌ثابت‌سازی نظام فکری مسئولان کشورمان است.

** اینستکس بازوی اجرایی تحریم‌های آمریکا در حوزه دارویی و مواد غذایی است

وقتی مدیر و مسئولی تمرکز لازم را برای برنامه‌ریزی و اجرا نداشته باشد و فکر می‌کند که چرخه مالی اروپا به نفع جمهوری اسلامی است و چرخه اینستکس را به عنوان یک پنجره برای حل مشکلات اقتصادی ایران می‌بیند کاری پیش نخواهد رفت. در حالیکه اینستکس بازوی اجرایی تحریم‌های آمریکا در حوزه دارویی و مواد غذایی است در حالیکه طبق قوانین بین‌المللی این حوزه به هیچ‌وجه قابل تحریم نیست.

شیوع کرونا نشان داد که اینستکس هیچ کارایی برای جمهوری اسلامی ندارد لذا باید تلاش کنیم این باور در اذهان مدیران و مسئولین تغییر کند؛‌ اگر این باور در مجلس یازدهم شکل بگیرد و اندیشه‌های راهبردی نظام در پارلمان فهم شود در آن صورت برای اجرای این اندیشه‌های راهبردی تلاش می‌کنند تا قانون متناسب با این اندیشه وضع کنند و بعد از آن به سمت نظارت بر این قوانین می‌روند که در آن صورت تحولی عظیم در کشور در حوزه‌های امنیت داخلی، خارجی و بین‌المللی رخ می‌دهد.

**اقتصاد مقاومتی می‌توانست ظرفیت‌های زیادی را آزاد کند

اندیشه‌های راهبردی برای مدیران و مسئولان بسیار جهت‌بخش است چرا که این اندیشه‌ها درون‌زا، مردمی، دانش‌بنیان، دارای تعامل بین‌المللی و منعطف است.

 

اگر ما اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرده بودیم امروز در تنگنای اقتصادی حاصل از بی‌تدبیری و تحریم‌های هدفمند دشمن قرار نمی‌گرفتیم. چرا که اقتصاد مقاومتی برای بخش‌های زیادی از مردم ناشناخته است؛ و تا وقتی در این باره صحبت می‌کنیم عده‌ای تریبون به دست در حوزه‌های روشنفکری آن را با اقتصاد ریاضتی معادل می‌کنند. در حالیکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست زیرا اقتصاد مقاومتی ظرفیت‌ها را برای نقش‌آفرینی آزاد می‌کند و به همین دلیل باید این فهم در جامعه تسرّی پیدا کند.

ظرفیت‌های بسیار بزرگی در بخش‌‌های مختلف مردمی، خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که نتوانسته‌ایم آنها را هم‌جهت کرده و این پتانسیل‌ها را آزاد کنیم. 

فارس: یکی از دلایل عدم اوج گرفتن اقتصاد ایران به عدم شفافیت در بخش‌های مختلف باز می‌گردد؛ چرا عده‌ای منافع نورچشمی‌ها را به منافع عمومی ترجیح می‌دهند؟‌

راستینه: با آنکه تحریم‌های آمریکا توانسته شرایط سخت اقتصادی را برای ما رقم بزند و بحث صادرات نفت‌مان را با مشکل مواجه کرده است اما فرصت بسیاری بزرگ را برای مسئولان نظام جمهوری اسلامی و مردم فراهم کرده است؛ سالیان سال آرزو داشتیم که اقتصاد بدون نفت را عملیاتی کنیم اما تا وقتی شیر نفت باز باشد و پول نفت در اختیارمان قرار گیرد به هیچ‌وجه فکر برنامه‌‌ریزان کشورمان به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت نمی‌کند و همچنان دلخوش و وابسته به پول نفت خواهیم ماند؛ اما امروز این فرصت به لطف خداوند در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

باید خرده سرمایه‌های در دستان مردم با کمک دولت و مجلس جذب بخش تولید شده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را از تجمیع این سرمایه‌های کوچک تاسیس کنیم

برای آنکه این فرصت به دست آمده را از دست ندهیم و دچار خطا نشویم به دولت نباید اجازه ایجاد منابع نامشروع و فروش اوراق داد؛ همچنین نباید اجازه استقراض از بانک مرکزی را به دولت دهیم و از صندوق توسعه برداشت کند. در حالیکه این کارها مسکن‌هایی است که اقتصاد ایران را در چند روز سرپا نگه خواهد داشت. 

باید درآمدهای غیر نفتی‌مان را با مشارکت‌های مردمی افزایش دهیم؛ ما مردم‌ را در مشارکت‌های اقتصادی کشور دست کم گرفته‌ایم و عملاً مردم را باور نکرده‌ایم؛ چرا سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی اجرایی نمی‌شود؟

** در شفافیت اقتصادی، مردم را محرم نمی‌بینند

اقتصاد ما شفاف نیست چرا که وقتی مردم محرم نیستند و سخت‌مان است که آنها را در سرمایه‌های دولتی شریک کنیم و روابط خاص اقتصادی برخی مدیران و مسئولان اجازه نمی‌دهد تا منافع عمومی به منافع شخصی ترجیح داده شود مردم را ذی‌حق برای مشارکت در سرمایه‌ها نمی‌دانم عملاً نمی‌توانیم از این ظرفیت بالقوه استفاده کنیم.

 

خرده سرمایه‌های بزرگی در اختیار مردم است که طبق آمار رسمی هر روز هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود؛ باید این خرده سرمایه‌ها با کمک دولت و مجلس جذب بخش تولید شده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را از تجمیع این سرمایه‌های کوچک تاسیس کنیم.

فارس:‌ با آنکه قرار بود با اعطای یارانه‌ها فاصله بین فقیر و غنی کاهش پیدا کند اما در طول سالیان گذشته این فاصله بیشتر هم شده است؛ آیا در سالجاری با جهش تولید می‌توانیم امیدوار به خلق ثروت و حمایت بیشتر از مستضعفین باشیم؟

راستینه‌: طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار است هر ماه به تعدادی از خانوارها در کشور یارانه پرداخت شود که این کار برای کاهش شکاف طبقاتی در جامعه است در حالیکه چنین هدفی محقق نشده است و معنایش آن است که این قانون نتوانسته  شکاف طبقات در جامعه را مرتفع کند. لذا می‌توان قانون قانون هدفمندی یارانه‌ها را با جهت‌دهی به سمت تولید و اشتغال به مسیر اصلی‌ آن سوق دهیم.

**مجلس یازدهم باید با شجاعت لازم یارانه‌ها را به مدار تولید برگرداند

برخی خانوارها که دچار مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند باید تحت حمایت سازمان‌ها و نهادهای مختص این کار باشند اما بخش دیگری از جامعه که یارانه می‌گیرند نه تنها با این کار دردی از مشکلات‌شان کم نشده است بلکه دولت با دست کردن در جیب‌‌شان سه برابر بیش از یارانه پرداختی به آنها را با کاهش ارزش پول ملی، عدم رونق تولید و بالا رفتن هزینه‌های تولید و قیمت اجناس برداشت می‌کند.

مجلس یازدهم باید نظام هدفمند کردن یارانه‌ها را در راستای اشتغال و تولید به مسیر اصلی بازگرداند. با حجم زیادی پولی که دولت هر ماه به عنوان یارانه به مردم می‌پردازد کارهای بسیار بزرگی می‌توان انجام داد که کار انجام شده باید از آن مردم باشد و می‌تواند در قالب شرکت‌های تعاونی، سهام‌های خرد به سمت اشتغال‌های محلی، بومی و روستایی برود که البته تحقق آن مستلزم شجاعت و اراده در تصمیم‌گیری است.

مجلس یازدهم باید نظام هدفمند کردن یارانه‌ها را در راستای اشتغال و تولید به مسیر اصلی بازگرداند

براساس آماری اعلام شده که مربوط به قبل از گرانی بنزین است 1300 هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی (نقدی و پنهان) به خانواده‌ها در بودجه سالیانه است در حالیکه هیچ مشکلی از اقتصاد کشور را حل نکرده لذا باید با جرأت تصمیم‌گیری در مجلس یازدهم و تصویب برنامه‌ای جامع در این باره از این موضوع عبور کنیم. 

سال جاری فرصت بسیار مناسبی است که اقتصاد بدون نفت را عملیاتی کرده و بتوانیم با مشارکت مردم مشکلات کشور را حل کنیم. البته دولت هم باید همکاری‌های لازم را داشته باشد. هر موقع با مردم صادقانه رفتار کردیم آنها با ما همراهی کردند.

برخی مراکز پژوهشی این مشکل را حل کردند که چگونه می‌توان نظام هدفمندی یارانه‌ها را به سمت تولید و اشتغال هدایت کرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول