اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به جنوب خراسان رضوی/ گندم‌کاران مراقب «زنگ زرد» باشند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، با اشاره به احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی در شهرهای جنوبی خراسان رضوی، گفت: تاکنون مبارزه خوبی با این ملخ‌ها در استان همجوار یعنی خراسان جنوبی صورت گرفته، اما در صورت مشاهده دسته‌های ملخ صحرایی، ناوگان سمپاشی ما آماده است.

احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به جنوب خراسان رضوی/ گندم‌کاران مراقب «زنگ زرد» باشند

فاطمه حلاج نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، درباره تدابیر اتخاذ شده علیه حمله احتمالی ملخ‌های صحرایی به اراضی استان اظهار کرد: ملخ‌های صحرایی بیشتر استان‌های جنوبی کشور را تهدید می‌کنند، چراکه مسیر حرکت ملخ‌ها آفریقا، عربستان و استان‌های جنوبی کشور است.

وی با بیان اینکه تاکنون در خراسان رضوی پرواز ملخ‌های صحرایی مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: تاکنون ملخ‌های صحرایی در شهرهای جنوبی خراسان جنوبی پرواز کرده‌اند که این استان در حال مبارزه با این آفت است، در خراسان رضوی بیشتر ملخ‌های بومی پرواز می‌کنند که با امکانات دولتی در حال پایش و مبارزه با ملخ‌های بومی در کانون‌ها هستیم.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی، با بیان احتمال حضور ملخ های صحرایی در شهرهای جنوبی خراسان رضوی، افزود: تاکنون مبارزه خوبی با این ملخ‌ها در خراسان جنوبی صورت گرفته، اما در صورت مشاهده دسته‌های ملخ صحرایی ناوگان سمپاشی جهاد آماده است تا در صورت هر گونه گزارش توسط  شهرهای استان وارد عمل شود.

حلاج نیا با اشاره به پرواز ملخ‌های بومی عنوان کرد: ملخ‌های بومی در کانون‌ها پایش و در همان نقاط لکه‌گیری می‌شوند، سال گذشته در 15 هزار هکتار با ملخ‌های بومی مبارزه کردیم که هیچ خسارتی به مزارع و باغ‌های کشاورزان وارد نشد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی، یادآورشد: کانون تحرکات ملخ‌های بومی بیشتر در شهرستان‌های خوشاب، سرخس و تربت جام است، در مجموع کانون‌های ملخ بومی 200هزار هکتار است که چنانچه اطلاع رسانی خوبی صورت پذیرد به خوبی می‌توانیم در کانون‌ها این ملخ را از بین ببریم.

وی، ادامه داد: در سال جاری تاکنون کانون سرخس را پایش کرده‌ایم که به نقطه مبارزه نرسیده است.

حلاج نیا، متذکر شد: کشاورزان و عشایر در صورت مشاهده پرواز دسته‌های ملخ صحرایی یا بومی، بلافاصله به مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها گزارش دهند تا همکاران ما به سرعت وارد مبارزه با این آفت شوند.

گندم کاران مراقب بیماری «زنگ زرد» باشند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن توصیه به گندم کاران در خصوص مراقبت از محصولات خود، تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و افزایش دما گندم کاران مرتب به زمین‌های خود سر بزنند تا محصولات به بیماری زنگ زرد مبتلا نشوند.

وی، اظهار کرد: چنانچه این بیماری اپیدمی شود خسارت‌های فراوانی را وارد می‌کند؛ کشاورزان به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند و توصیه‌های لازم را دریافت کنند.

حلاج نیا با بیان اینکه در حال مبارزه با ژن مادری در مزارع گندم هستیم، گفت: در حال حاضر حفظ برگ پرچمی برای ما بسیار مهم است و چنانچه سمپاشی‌ها به خوبی صورت پذیرد با توجه به بارندگی‌های مناسب محصول خوبی را خواهیم داشت.

انتهای پیام/70070/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول