اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

خداوند در هر شب ماه رمضان به بندگان چه می‌گوید؟ +فیلم

حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود در خصوص اهمیت استغفار در ماه مبارک رمضان مطالبی را اشاره داشته است.

خداوند  در هر شب ماه رمضان به بندگان چه می‌گوید؟ +فیلم

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ‌آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود در خصوص اهمیت استغفار در ماه مبارک رمضان مطالبی را اشاره داشته است که در ادامه می‌خوانید:

در روایتی از امام‌صادق (ع) داریم که حضرت فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کُلِّ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ سَبْعِینَ أَلْفَ‏ أَلْفِ‏ عَتِیقٍ‏ مِنَ النَّارِ کُلٌّ قَدِ اسْتَوْجَبَ النَّارَ؛ خداوند در هر شب از ماه رمضان هنگام افطار، هفتاد هزار هزار کسانی را که مستوجب جهنّم و آتش‏اند، از آتش نجات می‏‌دهد.» [۱] این خصوصیت ماه رمضان است.

روایت دیگری را شیخ مفید (ره) به سندش از پیغمبر اکرم (ص) نقل می‌‏کند که روایت مفصّلی هم هست: «قال: فَإِذَا کَانَتْ لَیلَةُ الْجُمُعَةِ وَ یوْمُ الْجُمُعَةِ أَعْتَقَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ مِنْهُمَا أَلْفَ‏ أَلْفِ‏ عَتِیقٍ‏ مِنَ النَّارِ وَ کُلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبُوا الْعَذَابَ؛ شب جمعه و روز جمعه ماه مبارک رمضان که می‌‏رسد، خداوند هرساعتی هزار هزار نفر را که مستوجب آتش‌‏اند، از آتش جهنّم نجات می‌‏دهد.» [۲] این، غیر از روایت قبلی است.

عند الافطار، سر جای خودش، این هم سر جای خودش. این عظمت ایّام ماه مبارک رمضان را در مورد درخواست‏‌های عبد از ربّش در ارتباط با تطهیرش می‌‏رساند. باز روایتی از پیغمبراکرم (ص) است: «یقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فِی کُلِّ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ ثَلَاثَ‏ مَرَّاتٍ‏ هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِیهُ سُؤْلَهُ هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَیهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ؛ در هر شب ماه رمضان، خداوند سه بار این را می‌‏گوید که آیا کسی هست که از من درخواستی؛ یعنی دعایی بکند؟ سراغ من بیاید، رجوع به من بکند که من او را بپذیرم؟ از من درخواست عفو و غفران بکند تا او را بیامرزم و عفوش کنم؟» [۳] این، تعبیر روایات است.

[۱]. بحارالأنوار،ج۴۶، ص۱۰۵ و ج۹۰، ص۱۸۷
[۲]. الأمالی للمفید، ص ۲۳۱ - بحارالأنوار،ج ۹۳، ص۳۳۸- مستدرک الوسائل، ج۷، ص۴۳۰
[۳]. همان

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول