اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

طرح غربالگری بیماران کووید 19 در زنجان مستندسازی می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه نمایندگان سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد مستند سازی مشترک طرح غربالگری آزمایشگاهی بیماران سرپایی در حال اجرا در زنجان برای انتشار در سطح بین‌المللی را ارائه کرده‌اند، گفت: همچنین صحبت‌های برای تکمیل نرم‌افزار طراحی شده برای رصد بیماران بستری و غربالگری با استفاده از تجربیات سازمان جهانی بهداشت هم انجام شد.

طرح غربالگری بیماران کووید 19 در زنجان مستندسازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پرویز قزلباش ظهر امروز در نشستی با که با حضور استاندار و نماینده سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، با اشاره به برگزاری جلسات و بازدیدهای متعدد با حضور هیأتی از سازمان بهداشت جهانی از صبح امروز، اظهار کرد: در این جلساتی گزارشی از طرح پایلوت غربالگری آزمایشگاهی سرپایی در زنجان ارائه و به سوالات این تیم پاسخ داده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه نمایندگان سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد مستند سازی مشترک طرح غربالگری آزمایشگاهی بیماران سرپایی در حال اجرا در زنجان برای انتشار در سطح بین‌المللی را ارائه کرده‌اند، افزود: همچنین صحبت‌های برای تکمیل نرم‌افزار طراحی شده برای رصد بیماران بستری و غربالگری با استفاده از تجربیات سازمان جهانی بهداشت هم انجام شد.

وی با تاکید بر ارائه نظرات ظریف و دقیق هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در مورد طرح غربالگری بیماران سرپایی مبتلا به کووید 19 در جریان پاسخگویی به سوالات  گفت: شبکه بهداشت و درمان عمل به این فرمایشات را به طور حتم مد نظر قرار خواهد داد.

قزلباش با اشاره به بازدید از دو مراکز 18 و 14 توسط هیأت سازمان بهداشت جهانی افزود: این بازدید برای قرار گرفتن در جریان فعالیت این مراکز و همچنین یک مرکز جامع انجام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه 11 بهمن ستاد مبارزه با کرونا در زنجان تشکیل شده و در واقع دو هفته قبل از مثبت شدن نتیجه آزمایشگاهی در ایران، افزود: نتایج این اقدامات هم برای نمایندگان سازمان بهداشت جهانی تشریح شده است.

وی ادامه داد: همه امکانات استان در راستای اطلاع‌رسانی و آموزش به کار گرفته شد که در همین راستا یک استودیوی سلامت در خود دانشگاه راه‌اندازی و زمینه ارتباط بین کارشناسان و مردم فراهم کرد.

همچنین استاندار زنجان در این نشست با ابراز خرسندی از میزبانی نمایندگان سازمان بهداشت و همچنین رئیس استیتوپاستور ایران گفت: جرقه اجرای این طرح با نیت خوب و خیرخواهانه مسؤولان دانشگاه و همچنین بیگلری بود و این طرح فقط از آن زنجان است.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه زنجان به موضوع کرونا با نقشه راه کاملا عملیاتی ورود کرده است، افزود: در این نقشه راه، قطع زنجیره انتقال ویروس هدف اصلی بود که نتیجه آن کاهش ازدحام در بیمارستان‌ها و تبعات بعدی آن بود.

وی با تاکید بر توجه کامل به بحث آموزش در استان زنجان در پی شیوع ویروس کرونا گفت: در این راستا استودیوی سلامت طراحی و راه‌اندازی شد که متخصصان امر به صورت مستقیم با مردم صحبت کردند.

استاندار زنجان با تاکید بر فعال شدن خیران و همچنین پویش‌های مردمی به صورت واقعی افزود: از روز هفتم فروردین‌ماه تست آزمایشگاهی از بیماران سرپایی انجام شد که نتایج قابل توجهی داشت که استفاده از نقاهتگاه‌ها برای درمان افراد تست مثبت یکی از این آثار مثبت بود.

وی با بیان اینکه 3.8 درصد از افراد تست مثبت آزمایشگاهی نیازمند بستری شدن در بیمارستان‌ها بودند، تصریح کرد: بقیه افراد، یا مداوا شدند و یا اینکه در مراکزی خارج از بیمارستان تحت درمان قرار دارند و بستری شدگان به صورت معنادار نسبت به قبل از هفتم فروردین ماه کاهش یافت و آمار بهبود یافتگان هم افزایش یافت که حدود 80 درصد بود.

حقیقی نقش غربالگری بیماران سرپایی را مهم دانست و تاکید کرد: این طرح در پیشگیری از شیوع ویروس بسیار تاثیرگذار بوده است و باید از کادر درمانی که در اجرای این طرح همراهی کردند تقدیر شود و من به وجود آن‌ها به ویژه مردم استان در فراهم کردن زمینه اجرای این طرح افتخار می‌کنم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران هم در این نشست با اشاره به اجرای طرح بسیج غربالگری اظهار کرد: این طرح با شفافیت اجرا می‌شود و من از دخیل کردن سازمان بهداشت جهانی در اجرای این طرح تقدیر می‌کنم.

هملمن قطع زنجیره انتقال بیماری کووید 19 را از نتایج اجرای طرح غربالگری دانست و گفت: خوشبختانه زنجان به عنوان نخستین استان این طرح را اجرا داد و نتیجه این اقدام به عنوان یک اقدام قابل تقدیر برای استان خواهد ماند و درخواست دارم اجازه مستندسازی از اجرای این طرح به سازمان جهانی داده شود که بتوان نتیجه آن را در اختیار دیگر کشورها قرار داد.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول