اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اخبار کوتاه شهرستان ها/عدم ابتلا به کرونا در عشایر لارستان/مبتلایان به کرونا در ارسنجان به 30 نفر رسید

رئیس اداره امور عشایر لارستان با اشاره به اینکه جمعیت عشایر در این شهرستان بالغ‌بر 11هزار نفر است، گفت: کوچ عشایر به دو صورت سنتی و ماشینی انجام می‌شود.

اخبار  کوتاه شهرستان ها/عدم ابتلا به کرونا در عشایر لارستان/مبتلایان به کرونا در ارسنجان به 30 نفر رسید

سیدروح الله قریشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه کوچ عشایر همچون سنوات گذشته به دو شیوه ماشینی و سنتی انجام می‌شود، اظهار کرد: کوچ سنتی از 20 فروردین‌ماه سال جاری شروع ‌شده است.

وی با اشاره به اینکه کوچ ماشینی عشایر خطه لارستان از 23 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود، افزود: این نوع کوچ با مجوز ادارات دامپزشکی، منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان انجام می‌گیرد.

رئیس اداره امور عشایر لارستان با اذعان به اینکه بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا استان فارس، کوچ عشایر در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کووید 19 با تأخیر انجام شود، تصریح کرد: در همین زمینه کار اطلاع‌رسانی گسترده، آموزش و آگاهی‌بخشی از طریق فضای مجازی، آموزش رانندگان تانکرهای آب‌رسانی انجام شد.

این مسئول با ابراز خرسندی از همراهی عشایر لارستان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خاطرنشان کرد: به دلیل گرم‌شدن هوا، خشک‌شدن مراتع و وجود حشرات مزاحم، امکان سکونت طولانی‌مدت عشایر وجود ندارد و می‌بایست در اسرع وقت زمینه کوچ ماشینی عشایر به مناطق ییلاقی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از ابتلای عشایر منطقه لارستان به ویروس کرونا گزارش نشده است، اضافه کرد: جمعیتی بالغ‌بر 11هزار نفر در قالب 2هزار و 200 خانوار در فصل قشلاق به مدت 7 ماه در شهرستان لارستان حضور می‌یابند.

قریشی یادآور شد: در لارستان 20 تیره عشایر ایل خمسه از طوائف باصری، عرب و نفر وجود دارد.

 

پایان گرده‌افشانی در ۶هزار هکتار از نخیلات قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از پایان گرده‌افشانی در ۶هزار هکتار از نخیلات این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قیروکارزین، مهدی همتی در حاشیه بازدید از گرده‌افشانی نخیلات این شهرستان از پایان این عملیات در ۶هزار هکتار از نخیلات قیروکارزین خبر داد و اظهار داشت: این عملیات با ظهور اسپات‌ها روی نخل‌ها آغاز شد و تا اوایل اردیبهشت‌ماه ادامه داشت.

وی با اشاره به بازه زمانی دوماهه در بارورسازی نخیلات این شهرستان افزود: نوسانات دمایی، افزایش رطوبت و بارش‌های بهاری موجب شد که این اقدام ضروری برای تولید خرما با کندی مواجه و در مواردی دوباره انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین ادامه داد: برای دستیابی به محصول مناسب از لحاظ کمی و کیفی، عمل گرده‌افشانی و تلقیح توسط کارگر ماهر انجام می‌شود.

همتی اضافه کرد: علی‌رغم باور عموم، گرده‌افشانی و استفاده از اسپات‌های جنس نر اختصاصی هر رقم از انواع نخل‌ها در افزایش کیفیت محصول تولیدی حائز اهمیت است.

وی از مقرون‌به‌صرفه‌بودن نگهداری نخل‌های جنس نر مازاد در باغ به‌منظور فروش اسپات‌های اضافه خبر داد و بیان داشت: در سال جاری هر اسپات جنس نر بالغ‌بر ۵۰هزار تومان قیمت‌گذاری شد که منبع درآمد مناسبی برای این نوع منابع بود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین ابراز داشت: به‌منظور گرده‌افشانی نخیلات در قیروکارزین، بیش از ۱۵هزار نفر روز نیروی انسانی ماهر موردنیاز بود که بازار کار مناسبی را برای افراد جویای کار فراهم ساخت.

همتی به برگزاری دوره‌های تربیت کارگر ماهر گرده‌افشانی نخیلات در مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات لازم به اداره ترویج و آموزش این مدیریت مراجعه کنند.

پیش‌بینی تولید ۷۰هزار تن خرما در قیروکارزین

وی با تأکید بر اینکه قیروکارزین بزرگ‌ترین تولیدکننده خرما در استان فارس است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۷۰هزار تن خرما در سال جاری تولید و به‌صورت عمده به کشورهای همسایه و آسیای میانه صادر شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین تصریح کرد: زاهدی، شاهانی، خاصویی، هلیله، کبکاب و پیارم از مهم‌ترین ارقام خرمای کشت‌شده در باغ‌های این شهرستان است که از نمونه‌های مرغوب و بازارپسند خرماهای ایران است.

 همتی گفت: توصیه می‌شود باغداران با کاشت ارقام تجاری و جدید، اصلاح نخیلات فرسوده، رعایت بهداشت باغ‌ها و تغذیه مناسب درختان تولید خود را افزایش دهند.

 وی در پایان به تولید عرق طارونه اشاره کرد و ابراز داشت: در فصل بهار با عرق‌گیری از غلاف اسپات‌های نر و ماده نخل، نوشیدنی مطبوع و فرح‌بخشی حاصل می‌شود که عرق طارونه نام دارد و طبیعت آن گرم و معتدل است.

نجات جان جوان 36ساله ارسنجانی توسط امدادگران این شهرستان

رئیس جمعیت هلال احمر ارسنجان از نجات جان یک مصدوم سقوط‌کرده از ارتفاعات منطقه غار ضحاک کوه‌های معروف به شیرخان این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارسنجان، علیرضا رضازاده گفت: با اعلام گرفتاری و مصدومیت جوانی ‌36ساله  بر اثر سقوط از ارتفاعات منطقه غار ضحاک، بلافاصله پس از هماهنگی با مرکز کنترل و عملیات استان EOC تیم امدادونجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر این شهرستان به منطقه اعزام شد و پس از طی مسافتی دوساعته و ارزیابی محل حادثه   به مصدوم دسترسی پیدا کردند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ارسنجان افزود: پس از ارائه کمک‌ها و اقدامات اولیه (کنترل خون‌ریزی و آتل‌بندی)، فرد مصدوم که دچار جراحت شده بود، با کمک نیروهای مردمی و حوزه بسیج میثم تمار به پایین کوه انتقال یافت و تحویل عوامل اورژانس و نیروی انتظامی داده شد.

شمار مبتلایان به کرونا در ارسنجان به 30 نفر رسید

عدم رعایت‌ فاصله‌گذاری اجتماعی در ارسنجان آمار مبتلایان به کووید 19 در این شهرستان را به 30 نفر رساند.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارسنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: مهم‌ترین عامل ابتلای مردم به بیماری کرونا در ارسنجان طی روزهای اخیر، رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی هنگام خروج از منزل است.

 اسماعیل اسکندری افزود: شلوغی سطح شهر ارسنجان در روزهای کرونایی مطلوب نیست و باید از آن پرهیز شود  .

وی اظهار داشت: تراکم جمعیت نباید عادی تلقی شود؛ چراکه سبب افزایش انتقال ویروس و روند صعودی این بیماری می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول