اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

احکام جدید معلمان در راه است/ ماجرای ترمیم رتبه‌بندی معلمان

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از ترمیم رتبه‌بندی و صدور احکام جدید معلمان در آینده نزدیک خبر داد.

احکام جدید معلمان در راه است/ ماجرای ترمیم رتبه‌بندی معلمان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، از صدور احکام جدید معلمان در آینده نزدیک خبر داد.

وی در ابتدا به تاریخچه رتبه‌بندی پرداخت و گفت: رتبه بندی یک فرایند طولانی را طی کرد؛  بحث پیگیری ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه از مطالبات اصلی بود که توسط معلمان و نمایندگان آنها از وزارت آموزش و پرورش پیگیری می‌شد.

الهیار ترکمن افزود: شکل این ماده به نحوی است که تفاوت نگاه به رتبه‌بندی را ایجاد می‌کند؛ بک نگاه این بود که آموزش و پرورش می‌تواند در قالب لایحه مطرح کند و نگاه دوم این است که با مصوبه دولت انجام شود؛ البته در این قانون عنوان شده است که دولت مکلف شده نظام رتبه‌بندی را تهیه کند و مجلس آن را در قانون بودجه سنواتی به تصویب برساند. 

وی اضافه کرد: بحثی که در سال 97 داشتیم این بود که رتبه‌بندی در قالب مصوبه به مجلس برود یا لایحه و در نهاست بعد از بررسی مقرر شد که از طریق مصوبه دولت انجام شود؛ در رتبه‌بندی سال 94 یک آیتم از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری یعنی فقط «حق شغل» در نظر گرفته شده بود که بعدها حق شغل حرفه‌ای نام گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال 98 سه آیتم «حق شغل»، «حق شاغل» و «فوق‌العاده شغل» برای اجرای رتبه‌بندی‌ هدف‌گذاری شد و 5 رتبه‌ برای معلمان پیش‌بینی شد که عوامل امتیاز آور آن مانند سابقه خدمت و توقف در یک رتبه مشخص شد. همچنین از مهر 98 اجرایی شد چون در بودجه 2 هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده بود.

وی تأکید کرد: این موضوع مشکلی نداشت و حتی هیأت تطبیق مصوبات دولت در مجلس هم ایرادی به آن نگرفت تا اینکه بخشنامه‌ای در پایان بهمن‌ از سوی سازمان برنامه و بودجه داشتیم مبنی بر اینکه آن دسته از دستگاه‌های اجرایی که به استناد مصوبه سال ۹۳ نتوانسته بودند امتیازات فصل دهم را برای پرسنل خود افزایش دهند، اکنون مجاز به این افزایش تا سقف ۵۰ درصد هستند.

الهیار ترکمن اضافه کرد: آن زمان دیدیم که 3 آیتم فصل دهم را برای معلمان با پیش شرط و پیش‌فرض اجرا می‌کنیم اما سایر کارمندان دولت از این امتیازات بدون هیچ پیش‌شرطی استفاده می‌کنند پس تصمیم گرفتیم یکبار برای همیشه امتیازات کارکنان آموزش و پرورش را به 50 درصد فصل دهم مانند کارکنان دولت برسانیم یعنی 3 آیتم معلمان بین 15 تا 50 درصد آن هم با شرط افزایش یافته بود اما برای کارکنان دولت تا 50 درصد و بدون شرط افزایش داشت.

وی تصریح کرد: وقتی افزایش فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای همه معلمان و فرهنگیان اجرا شد، تفاوت‌های حرفه‌ای که ناشی از رتبه‌بندی بود، از بین رفت؛ یعنی معلمی که رتبه‌ پایین‌تر داشت به همان 50 درصد معلمی که رتبه 5 داشت، رسید و در نتیجه مورد اعتراض معلمان شد که پس رتبه‌بندی چه شد؟ ولی معتقدیم این مصوبه در عملیات اجرایی به ضرر معلمان تمام نمی‌شود و حقوقشان در سال 99 با سقف افزایش 50 درصدی، تا 15 درصد رشد می‌کند.

* ترمیم رتبه‌بندی معلمان 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مشکل بعدی این بود که کارکنان اداری از فوق‌العاده ویژه برخوردار بودند و این موضوع شامل معلمان نمی‌شود؛ وزارت آموزش و پرورش در سال 91 از 124 شغل در این وزارتخانه، پیشنهاد برقراری 35 شغل را به سازمان اداری و استخدامی ارسال کرده بود که مشاغل آموزشی هم جزو آن بود اما سازمان اداری و  استخدامی با 16 شغل موافقت کرد و بر آن اساس فوق‌العاده ویژه فقط برای مشاغل اداری و ستادی است.

وی اضافه کرد: ما باید در این راستا کاری می‌کردیم و در همین راستا پیگیری‌هایی انجام دادیم و هم‌زمان رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه با  اینستاگرام با معلمان مرتبط بود البته معلمان گلایه داشتند که دیدارها باید رودرو باشد تا مشکلات حل شود و در نهایت پیگیری کردیم و نمایندگان تشکل‌ها با رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه داشتند.

الهیار ترکمن افزود: در جلسه 28 فروردین با رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان تشکل‌ها به این نتیجه رسیدیم با برقراری فوق‌العاده ویژه بتوانیم تفاوت را برطرف کنیم و امتیازات مصوبه سال 98 را به نحوی تغییر دهیم که همان تفاوت حرفه‌ای ناشی از رتبه‌بندی 98 دوباره به احکام برگردد.

وی با تأکید بر اینکه با ترمیم رتبه‌بندی معلمان، میزان حقوق کارکنان اداری و آموزشی برابر می‌شود، تصریح کرد: 8 اردیبهشت موافقت سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است و هم‌اکنون در تلاش هستیم تا نحوه اجرا و بار مالی را نهایی کنیم و قطعا صدور احکام جدید معلمان در راه است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به‌زودی احکام را اصلاح می‌کنیم، گفت: در خصوص رتبه‌بندی شتاب‌زدگی و تحلیل موضوع اتفاق افتاد؛ همان زمان که تحت فشار بودیم این کار را دنبال می‌کردیم.

وی افزود: از اسفند 98 تا 8 اردیبهشت، 2 ماه گذشته است و ما مجوز را گرفتیم و این در شرایط خاص کشور از نظر کرونا بود که نشان‌دهنده جایگاه و نگاه ویژه به فرهنگیان کشور است.

* ارائه پیش‌نویس لایحه رتبه‌بندی به دولت تا شهریور 

الهیار ترکمن درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: درخواست ما این بود که موضوع رتبه‌بندی معلمان در چارچوب عملیاتی مشخص اجرا و حل و فصل شود و الگویی را با توجه به همه موازین رتبه‌بندی و نحوه انطباق هر رتبه به صلاحیت‌ها و فرایندهای ارتقا آماده و به مجلس ارائه دهیم و آن را تبدیل به قانون رتبه‌بندی کنیم.

وی ادامه داد: مقررر شد کارگروهی با حضور وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و نمایندگان تشکل‌ها تشکیل شود که دوشنبه هر هفته این جلسه برگزار می‌شود می‌شود تا لایحه رتبه‌بندی معلمان تهیه شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امیدواریم تا شهریور پیش‌نویس لایحه رتبه‌بندی معلمان را به دولت ارائه ‌کنیم تا سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات را برای اجرا آن پیش‌بینی کند؛ این جلسات از دونشبه آینده کار خود را آغاز می‌کند تا موضوع رتبه‌بندی معلمان با حدود علمی و تعریف عملیاتی یکبار برای همیشه مطرح و حل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا اعمال فوق العاده ویژه به معنای احیا و بازگشت رتبه‌بندی معلمان به فیش‌های حقوقی است؟»، افزود: رتبه بندی را حذف نکردیم؛ حذف رتبه بندی به معنای آن است که مبالغ افزوده شده ناشی ار رتبه‌بندی که از مهر 98 به حقوق معلمان اضافه شده است را کسر کرده باشی و الان تفاوت بین رتبه‌ها را باز می‌گردانیم و به نوعی ترمیم رتبه‌بندی صورت می‌گیرد.

* حذف آزمون آموزشیاران نهضت و حق‌التدریس دست آموزش و پرورش نیست

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره استخدام نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت یک تکلیفی است که تا پایان برنامه ششم، دولت باید اجرا کند.

وی ادامه داد: برای آموزشیاران نهضت باید آزمون ورودی برگزار کنیم و در صورت قبولی به دانشگاه فرهنگیان معرفی می‌شوند تا دوره یکساله را طی کنند؛ قرار بود آزمون آنها در فروردین برگزار شود که به دلیل شرایط خاص کشور نتوانستیم اما اکنون هدف‌گذاری برای خرداد است، مگر آنکه مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم جدیدی را اتخاذ کند.

الهیار ترکمن با بیان اینکه ۲۵ هزار مجوز استخدامی این افراد برای سال 99 اخذ و سال 1400 هم بخش دیگری از آنها استخدام می‌شوند، تصریح کرد: روزهای اخیر برخی از آموزش دهندگان خواسته بودند که آزمون را حذف کنیم؛ حذف آزمون دست ما نیست و اگر آنها قانون را مطالعه کنند، می‌بینند که جزو مصوبات قانونی است. 

وی درباره آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از نیازهای ما جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ است که مشخصات و حد نیاز را به سازمان استخدامی اعلام کردیم و امیدواریم مجوزها ابلاغ شود.

*  اختصاص ۳۵۰۰ سهمیه به آموزش و پرورش برای سرباز معلم

معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره سهمیه سربازمعلمان گفت: امسال اعزام نیروی سرباز به دلیل شرایط موجود محدود شده است ولی با وجود محدودیت‌ها، ستاد کل نیروهای مسلح همکاری خوبی داشت و سهمیه ما را کاهش نداد و ۳۵۰۰ سهمیه به آموزش و پرورش اختصاص داد.

وی در خصوص وضعیت حقوقی معلمان حق‌التدریس آزاد و خرید خدمات، افزود: معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات با آموزش و پرورش قرارداد دارند و حقوق آنها به صورت کامل پرداخت می‌شود و تعهدات هیچ تغییری نکرده است.

الهیار ترکمن با بیان اینکه مشکلی برای بیمه این گروه از معلمان ایجاد نمی‌شود، ادامه داد: قرارداد معلمان حق‌التدریس آزاد و خرید خدمات تا مهر 99 برقرار است؛ اسفند ماه نتوانستیم مبلغی برایشان واریز کنیم اما 10 روز پیش مبلغی ابلاغ شد.

 وی درباره وضعیت رفاهی دانشجومعلمان گفت: حقوق دانشجومعلمان بر اساس مجوز سال 98 و دیوان محاسبات معادل حداقل حقوق است؛ درباره کسر 45 درصد از حقوق آنها، شورای دانشگاه فرهنگیان تصمیم بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در خصوص برگزاری دوره‌های ضمن خدمت حضوری اظهار کرد: این موضوع در صورتی که ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه دهند، انجام می‌شود و فعلا شرایط آن نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول