اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

برای بازگشایی مساجد تابع تصمیم ستاد کرونا هستیم/ حفظ جان نمازگزاران اولویت ماست

حجت‌الاسلام نوری‌زاده گفت: این مرکز هرگز راضی نمی‌شود که خلق خدا آسیبی ببیند. زمانی ما وظیفه حضور در مساجد را داریم و در زمان دیگر مجبوریم نماز جماعت را برگزار نکنیم.

برای بازگشایی مساجد تابع تصمیم ستاد کرونا هستیم/ حفظ جان نمازگزاران اولویت ماست

به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم تودیع و معارفه مدیر ناحیه شهید بهشتی عصر سه‌شنبه ۹ اردیبهشت، در مسجد جامع نارمک برگزار شد. حجت‌الاسلام نوری‌زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این مراسم حجت الاسلام بلندی را به عنوان مدیر جدید این ناحیه معرفی و از زحمات حجت الاسلام کرمانی تجلیل و قدردانی کرد.

در این مراسم حجت‌الاسلام نوری‌زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن گرامیداشت ماه مبارک رمضان گفت: خدارا شاکریم که توفیق خدمت در راه خانه‌های خدا را به ما عطا فرموده است.

وی افزود: اکنون زمان ضیافت الهی است و مساجد مکان ضیوف الرحمان هستند. خوب است که این زمان و مکان در هم بیامیزند و ما هم بتوانیم بهترین پذیرایی را از میهمانان الهی داشته باشیم.

نوری‌زاده با نقل قولی از حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: ایشان می‌فرمودند: میزبان خدا شدن کار ساده‌ای است اما مهمان او شدن کار بسیار دشواری است. همین که قلب انسان بشکند، خداوند در آن جای خواهد گرفت. همانطور که در حدیث نبوی (ص) آمده، خداوند می‌فرماید: انا عند المنکسرة قلوبهم لأجلى ؛ من همدم هر قلبی که می‌شکند هستم. همچنین هر قلبی که به خدا توجه کند، میزبان او خواهد شد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: امام صادق(ع) می فرمایند:  القَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْکِنْ فِی حَرَمِ الله غیَرَ الله؛  دل حرم خداست، پس در حرم خدا، غیر خدا را ساکن مکن. اما مهمان خدا شدن کار دشواری است. رعایت کردن آداب مهمانی حق، دعوت خدا را شنیدن، آداب ظاهری و باطنی را برای ورود به این ضیافت الهی را در خود حاصل کردن تا اینکه بتوان مهمان خدا شد، کار دشواری است. تنها عده خاصی در زمره مهمانان خاصه پروردگار قرار می‌گیرند.

وی افزود: توفیق بزرگی در این ماه برای ما حاصل شده است. همین که خداوند متعال ما را در این مهمانی راه داده و ما ماه مبارک رمضان را درک کردیم، خود یک توفیق و موهبت بزرگ است. گرچه در طول سال کسانی که اهل‌ اطاعت هستند، میهمان خدا می‌شوند.

فعلاً مکلف هستیم اجتماعات را محدود کنیم

نوری‌زاده با بیان اینکه اکنون ویروس منحوس کرونا تمام دنیا را فرا گرفته است، گفت: فعلاً مکلف هستیم اجتماعات را محدود کنیم. مرکز رسیدگی به امور مساجد آمادگی خود را برای برپا کردن نماز جماعت در مساجد با اجرای پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرده است، اما براساس تصمیمی که در جلسه دولت و ستاد مقابله با کرونا تصویب شده، مقرر شده است که  فعلاً از تجمع و برپایی نماز جماعت اجتناب شود. با توجه به شرایط خاص تهران این ستاد تصمیم خود را تا پانزدهم اردیبهشت خواهد گفت. این تصمیم راجع به بازگشایی مراکز دینی و برپایی نماز جماعت در مساجد خواهد بود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: این مرکز هرگز راضی نمی شود که خلق خدا آسیبی ببیند. در یک زمانی ما وظیفه حضور در مساجد را داریم و در زمان دیگر مجبوریم که نماز جماعت را برگزار نکنیم. با این حال ما باید برای حفظ جان مومنین و نمازگزاران به تصمیمات حوزه سلامت احترام بگذاریم.

شباهت خدمات مسجد در دوران کرونا به زمان جنگ

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوران کرونا مساجد بسیاری فعال بودند، گفت: به زودی گزارشی مبتنی بر کارکرد مساجد در حوزه بهداشت و سلامت از سوی این مرکز تدوین و منتشر خواهد شد. مساجد و اهالی آن همت بلندی در مقابله با کرونا داشتند و فعالیت مردم در مساجد تداعی کننده دوران پشت جبهه در جنگ تحمیلی بود. این مرکز یک کانال در پیام رسان بله با نام مسجد طراز اسلامی راه‌اندازی کرده که مساجد فعالیت‌های خود در این حوزه و مسجد طراز اسلامی را در آن به اشتراک می‌گذارند.

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام کرمانی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های ناحیه خود در طول دوران مدیریتش پرداخت و گفت: ناحیه شهید بهشتی ۳۹۲ مسجد دارد که از این تعداد ۱۳۲ مسجد در منطقه ۴، ۵۶ مسجد در منطقه ۷ و ۵۸ مسجد در منطقه ۸ و حدود ۴۷ مسجد در منطقه ۱۳ شهرداری فعالیت می‌کنند. 

 وی افزود: گستره جغرافیای این ناحیه وسیع و متنوع است. این ناحیه از فرهنگ‌های متفاوت و تنوع مردمی، قابل توجهی برخوردار است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول