اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ممنوعیت استفاده از پسوندهای روسی در تاجیکستان

مجلس نمایندگان پارلمان تاجیکستان در پی اصلاح قانون ثبت احوال استفاده از پسوندهای روسی در نام خانوادگی شهروندان این کشور را ممنوع کرد.

ممنوعیت استفاده از پسوندهای روسی در تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مجلس نمایندگان پارلمان تاجیکستان در پی اصلاح قانون ثبت احوال استفاده از پسوندهای روسی در نام خانوادگی شهروندان این کشور را ممنوع کرد.

بنابراین اصلاحات، از این پس حین ثبت نام نوزادان استفاده از پسوندهای روسی «اف»، «آوا»، «یف»، «یوا» در نام های خانوادگی و پسوندهای روسی «آویچ»، «آونا»، «اویچ»، «یونا» در نام پدر ممنوع است.

«مظفر آشوریان» وزیر دادگستری تاجیکستان در جلسه امروز مجلس نمایندگان پارلمان گفت که این اصلاحات تنها مربوط به نوزادانی است که بعد از تصویب این قانون به دنیا می آیند.

به گفته وی، اکنون بر اساس مقررات جدید خانواده‌های تاجیک باید برای فرزندانشان پسوندهای فارسی «ی»، «زاد»، «زاده»، «آن»، «یان»، «یار»، «نیا»، «فر»، «پُر» و «دُخت» برگزینند.

وزیر دادگستری تاجیک هدف از این اقدام را «احیا نام های ملی» خواند و خاطرنشان کرد که به صورت استثنا نمایندگان اقلیت های قومی ساکن این کشور در انتخاب پسوندهای روسی و فارسی حق انتخاب دارند.

رئیس جمهور تاجیکستان 4 اکتبر در دیدار با روشنفکران تاجیک در آستانه روز زبان ملی که همه ساله 5 اکتبر در این کشور برگزار می شود، پیشنهاد کرد نام های خانوادگی و نام پدر مطابق با سنن نامگذاری ملی صورت بگیرد.

«امامعلی رحمان» در مارس سال 2007 میلادی اعلام کرد که  پسوندهای روسی را از نام خانوادگی و  نام پدر خود حذف می‌کند.

قبل تصویب این قانون به شهروندان تاجیکستان توصیه می شد از استفاده پسوندهای روسی حین ثبت نام خانوادگی و نام پدر فرزندان خود خودداری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول