اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

از صادرات 135 میلیون تنی کشور تا شرط واردات کامیون/ تولیدکنندگان نباید محصولات خود را در داخل گران‌تر از خارج بفروشند

وزیر صمت گفت: در سال 98 به میزان 135 میلیون تن صادرات کالا داشتیم که از لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به سال ما قبل افزایش داشته است.

از صادرات 135 میلیون تنی کشور تا شرط واردات کامیون/ تولیدکنندگان نباید محصولات خود را در داخل گران‌تر از خارج بفروشند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا رحمانی امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: اینکه وضع ما خوب است یا نه به نوع نگاه ما بستگی دارد اگر فقط نقاط مثبت را ببینیم کم نیستند، اگر چه ایرادات هم زیاد است.

وی افزود: طبق تحلیل‌های کارشناسان اقتصادی جهان و با اعمال تحریم‌های ظالمانه بنابر این بوده که تا سه ماهه آخر سال 97 دومینوی تعطیلی کارخانجات در کشور شروع و در سال 98 منجر به اعتراضات کارگری و اجتماعی و در نهایت کار نظام تمام شود. 

رحمانی تصریح کرد: این در حالی است که در این سال‌ها در مجموع روند تولید و صادرات ما افزایشی بوده و در سال 98 به میزان 135 میلیون تن صادرات کالا داشتیم که از لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به سال ماقبل افزایش داشته است.

وزیر صمت به مشکلات ناوگان، پایانه‌های مرزی و صادراتی و سورتینگ محصولات کشور اشاره و یادآور شد: در سال 98 تولید حداقل سه چهارم محصولات منتخب افزایش داشته و در حوزه معدن به غیر از آلومینیوم، موادغذایی، پوشاک و لوازم خانگی تولید افزایشی بوده است.

این مسوول بیان داشت: ما ظرفیت توانمندی داریم و در شرایط سخت فعلی فعالیت‌های تولیدکنندگان مصداق جهاد است.

رحمانی با بیان اینکه ما پیمان اوراسیا را منعقد کردیم و فعالان اقتصادی باید به دنبال فعال کردن این پیمان باشند، افزود: صادرات سه میلیارد و 200 میلیون دلاری اگرچه رقم بزرگی است اما برای تبریز عدد کمی است.

وزیر صمت ادامه داد: در مورد صادرات هر اختیاری که لازم است تفویض می‌کنیم ولی در برخی مواقع دست ما بسته است؛ به‌ویژه اینکه واردات اقلامی مثل کامیون باید به تصویب دولت برسد.

وی متذکر شد: چین سالانه 2 هزار میلیارد دلار واردات دارد که 700 میلیارد دلار آن کالاهایی است که در ایران تولید می‌شود؛ البته همسایه‌های ما در اولویت هستند در حالی که سهم ما از واردات کشورهای همسایه از 2 درصد هم کمتر است.

رحمانی با بیان اینکه برای شرایط پساکرونا کشورها 144 رویه جدید ثبت کردند، متذکر شد: مدیریت واردات را جزو محورهای اصلی برنامه‌ریزی خود برای دوران پساکرونا قرار داده‌ایم و سال قبل واردات کالاهای مصرفی ما 31 درصد کاهش یافت.

وزیر صمت در عین حال خاطرنشان کرد: هیچ تولیدکننده داخلی حق ندارد، محصولات خود را در داخل گران‌تر از خارج بفروشد.

وی در ادامه به موضوع واردات نیز پرداخت و گفت: یکی از دلایل کمبود مشکلات در سال گذشته توجه به ساخت داخل بود و این بحث را به جد دنبال می‌کنیم و واردات هر کالایی که با کیفیت و به حد نیاز در داخل تامین شود را ممنوع می‌کنیم.

رحمانی در ادامه با بیان اینکه برای توسعه صادرات قبل از مسوولان دولتی باید فعالان بخش خصوصی وارد عرصه شوند؛ خاطرنشان کرد: دفاتر اوراسیا را فعال کنید؛ به‌نظر می‌رسد سفارت‌های روسیه و آذربایجان در این عرصه فعال‌تر عمل می‌کنند.

انتهای پیام/60026/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول