اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

شوشتر کِی صاحب موزه می‌شود

ساختمان قدیم شهرداری شوشتر که خود دارای معماری با ارزشی است، یکی از محل‌هایی بوده به دفعات مورد توجه فعالان اجتماعی و دوستداران و دلسوزان میراث فرهنگی و همچنین مسئولان برای تبدیل به اولین موزه شوشتر قرار گرفته است.

شوشتر کِی صاحب موزه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، این شهر در زمره شهرهایی با آثار تاریخی متعدد و پرشمار در کشور برای اهل فن و بسیاری از عموم‌ شناخته شده است.

در حوزه تاریخ و‌ تمدن، صنعت و هنر، مشاهیر و اسناد و متون پر ارزش کهن، و بسیاری مسائل دیگر، همه‌چیز دارد.

۱۳ اثر به صورت مجموعه آبی و ثبت جهانی و صدها اثر ثبت ملی با کاربری‌های مختلف و گوناگون ظرفیت‌هایی است که کمتر نقطه‌ای در جهان می‌توان یافت که این‌ها را همه باهم داشته باشد.

در بین این همه اندوخته و ارث با ارزش به‌جا مانده از گذشتگان، اما محلی برای عرضه برخی آثار یا اشیا یا اسناد و متون تاریخی ندارد و این برای چنین شهری با این حجم از تمدن ذخیره شده بسیار ناپسند و البته حیف است. همانند کسی که ثروت و پول زیاد دارد اما هیچوقت از آن استفاده کافی و بهره لازم را نمی‌برد تا از بین می‌رود.

با توضیح این مقدمه و ذکر اینکه بارها محل‌های مختلفی برای اختصاص موزه در شوشتر پیشنهاد و بررسی شده اما هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده، باید بگوییم که ساختمان قدیم شهرداری شوشتر که خود دارای معماری با ارزشی است، یکی از محل‌هایی بوده به دفعات مورد توجه فعالان اجتماعی و دوستداران و دلسوزان میراث فرهنگی و همچنین مسئولان برای تبدیل به اولین موزه شوشتر قرار گرفته است. 

اما تاکنون اقدام جدی برای این مطالبه عمومی صورت نگرفته است. این در حالیست که بارها اعضای شورای شهر و همچنین شهرداران در دوره‌های مختلف قول انجام این مسئله را داده‌اند. حتی موضوع تا آن‌جا پیش رفت که در سفر دکتر طالبیان معاون وزارت میراث فرهنگی، طی دعوتی که فرماندار شهرستان داشت، از محل ساختمان قدیم شهرداری بازدید کرد که مورد تایید وی برای ایجاد موزه قرار گرفت.

همچنین در جلسه‌ای که نماینده شوشتر و گتوند با فعالان اجتماعی داشت، با درخواست آن‌ها مبنی بر تاسیس موزه مواجه شد که همان‌جا نماینده با شهردار تماس گرفته و اعلام می‌دارد که شهردار قول عمل به این وعده را داده است.
البته در این بین نکته‌ای که وجود دارد اینکه موضوع این گزارش در رابطه با ساختمان قدیم شهرداری نیست، بلکه مسئله نیاز شدید شوشتر به موزه است. حال می‌خواهد ساختمان مذکور باشد یا هر مکان دیگری...

با هم بررسی می‌کنیم:

در کمیسیون فرهنگی شورا بحث ایجاد موزه مطرح می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر شوشتر در این خصوص گفت: با توجه به محدودیت مکان برای واحدهایی که در ساختمان قدیم شهرداری مستقر هستند، به برگزاری نشست تخصصی و کارشناسانه با شهردار شوشتر نیاز است.
غلام‌علی شاهمرادیان اظهار کرد: ابتدا مکان مناسب برای شش واحد مستقر در ساختمان قدیم باید در نظر گرفته شود و بعد رایزنی های لازم برای اختصاص ساختمان مذکور به موزه انجام پذیرد تا به نحو شایسته ای این اقدام به عمل برسد.

وی افزود: باید به طریقی برای این منظور برنامه‌ریزی کرد تا در شان موزه و هم در شان کهن شهر شوشتر باشد و امکان تحقق این امر در بهترین وضعیت ممکن صورت گیرد.

وی همچنین بیان کرد: در این خصوص هیچ گونه نشست و قراردادی با اداره میراث فرهنگی و گردشگری شوشتر صورت نگرفته است. انشاءالله بنده در اولین جلسه در روزهای آینده با کمیسیون فرهنگی شورا این موضوع را مطرح کرده و رایزنی های لازم را انجام خواهیم داد.

برای واحدهای مستقر در ساختمان قدیم شهرداری باید مکان دیگری مشخص کنیم

شهردار شوشتر نیز با بیان اینکه مشکلی با تاسیس موزه ندارد، گفت: از تبدیل ساختمان قدیم شهرداری به موزه استقبال می‌کنیم اما به عمل رسانیدن این مسئله، نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و ملزومات خود است.

عباس اسکندری‌نیا اظهار داشت: در ساختمان قدیم واحدهایی از جمله شبکه کامپیوتری، روابط عمومی، انبار و... مشغول فعالیت‌اندکه باید برای این‌ها ابتدا مکان لازم مشخص شود و با حمایت اعضای محترم شورا و تامین اعتبار از درآمدهای شهرداری جا به جا شده و ساختمان قدیم تخلیه گردد.

وی با اشاره به اخذ مجوزهای اولیه برای راه‌اندازی  موزه نیز بیان کرد: ما سال گذشته پیشنهاد را به شورای شهر دادیم، تعیین تکلیف صورت گرفت، لایحه‌ای تنظیم شد و اقدامات اولیه انجام گردید ولی اینکه چه زمانی شروع کار باشد مشخص نگردید.

وی افزود: در اجرا و تصویب این لایحه شرایطی باید قید شود که به هیچ عنوان ساختمان قدیم شهرداری به میراث فرهنگی واگذار نمی‌شود و مالکیت بر عهده شهرداری شوشتر باشد.

وی همچنین وعده داد: در اولین جلسه هفته آینده با شورای شهر این موضوع مطرح خواهد شد و برای تعیین تکلیف این اقدام که ساختمان در اختیار میراث فرهنگی و با مالکیت و مدیریت شهرداری باشد یا شهرداری شوشتر به هر طریقی و با تامین اعتبار و حمایت شورا این اقدام عملی گردد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در مورد ساز و کار موضوع بحث‌های لازم انجام خواهد شد.

موزه به اندازه احداث دانشگاه اهمیت دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر با اشاره به اهمیت موزه و نقش آن در نشان دادن هویت فرهنگی یک شهر گفت: احداث موزه به اندازه احداث دانشگاه در یک شهر لازم است. درحال حاضر شهرستان شوشتر 7 الی 8 موزه تخصصی اشیاء تاریخی دارا بوده ولی متاسفانه مکان مناسبی برای ارائه این اشیاء جهت دید عموم نبوده است و با وجود تلاش های مکرر تا هرجا پیش رفتیم این امکان فراهم نشد و مکان مناسبی برای موزه نداشتیم.
علی‌محمد چهارمحالی داشتن موزه را یکی از راههای توسعه صنعت گردشگری دانست و اظهار کرد: داشتن موزه یکی از ملزومات شوشتر است و شعار مدیران کلان شهرستان بر پایه توسعه صنعت گردشگری است چرا که ماندگاری توریست داشتن جادبه های گردشگری، داشتن اطلاعات، زیرساخت های مناسب و اهم آن‌ها داشتن موزه است.

ساختمان قدیم شهرداری کاملاً برای موزه مناسب است

وی در خصوص ساختمان قدیم شهرداری و تبدیل آن به موزه گفت: ما در هر شرایطی برای احداث موزه در خدمت دوستان شهرداری هستیم. مکان ساختمان قدیم شهرداری بسیار مناسب است از این جهت که هم در مرکز شهر واقع شده و هم از لحاظ کیفیت مکانی و ساختاری قابلیت لازم را دارد.

وی اضافه کرد: قدمت این بنا از سال 1315 شمسی و با معماری حاج محمدتقی معمار از معماران برجسته اواخر دوره قاجار می‌باشد. در این زمینه با شورای شهر و شهردار محترم و هم چنین ریاست دادگستری جلساتی داشته و مکاتباتی در این خصوص صورت گرفت و معاون کل نیز برای تامین اعتبار این پروژه قول مساعد داد. این کارشناس معماری و میراث فرهنگی اذعان کرد: در بسیاری از شهرهای ایران از جمله رشت، تبریز و کاشان شهرداری‌ها دارای موزه هستند و خود متولی کارهای فرهنگی‌اند. در شهری مانند شوشتر با بیشترین آثار بین المللی و ثبت جهانی، بافت تاریخی بی‌نظیر و هتل‌های تاریخی نیاز به موزه‌های تخصصی متعدد بیشتر احساس می‌شود.

اشیای سنگی و با ارزش را در دفتر خودم نگه‌داری می‌کنم

چهارمحالی گفت: بنده به نشانه اعتراض تعداد زیادی اشیای سنگی غیرقابل حمل در دفتر کار خود نگه داشته تا به مسئولان و عزیزانی که به دفتر بنده تشریف می‌آورند نشان دهم شهر جهانی شوشتر با دارا بودن این چنین اشیاء تاریخی و نداشتن موزه با چه وضعیت و مشکلاتی مواجه است. 

وی ابراز امیدواری کرد با همت نهادهای ذیربط هرچه زودتر این اتفاق مهم در شوشتر رخ داده و موزه‌های تخصصی مختلفی از سنگ، سکه، اسناد تجاری و سازه‌های آبی در این شهرستان راه‌اندازی شود.

حال باید دید با توجه به گفته‌های رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار، مبنی بر تشکیل جلسه برای تصمیم‌گیری در این خصوص، این مورد چه نتایجی خواهد داشت. امیدواریم هرچه سریع‌تر شهرستان شوشتر صاحب موزه شود.

انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول