اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

باران شتابان در مسیر همدلی نصف جهان می‌بارد/ مهربانی‌هایی که به دست خدا می‌رسد

با آنکه نسل جوان سال 57 این روزها سپیدموی و قد خمیده شده، اما دل‌هایشان جوان است و تربیت‌یافتگان مکتب حبیب بن مظاهر هستند؛ این مردم، کارخانه انسان‌سازی هستند، نسل به نسل و صف به‌ صف کنار جوانان ایستاده‌اند تا پرچم عزت و آزادگی ایران اسلامی را افراشته نگه‌دارند.

باران شتابان در مسیر همدلی نصف جهان می‌بارد/ مهربانی‌هایی که به دست خدا می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اصفهان را از سال‌های دور، به عنوان شهر علم و ادب و هنر می‌شناخته اند تا جایی که لقب نصف جهان گرفت و شاردن فرانسوی در خاطرات خود، اصفهان دوران صفویه را از پاریس پیشرفته‌تر دانسته است.

گوشه گوشه این شهر، خاطرات دانشمندان و حکیمانی را دارد که هر کدام برای آبروبخشی به دنیایی کفایت می‌کنند، از مدرس ابن‌سینا تا عصر طلایی مدرسه اصفهان با وجود شیخ بهایی، میرداماد، میرفندرسکی و ملاصدرا و همچنین امتداد این نسل نورانی به عالمان عاملی چون آیت‌الله خادمی، نواب صفوی و میثمی‌ها رسید.

این راه هرگز بسته نشد و نسل به نسل ادامه یافت، خرازی‌ها پرچم را گرفتند و به خیزاب‌ها دادند، آن‌ها به مدافعان وطن سپردند و امروز این پرچم پرافتخار به دستان مدافعان سلامت و جهادگران رزمایش همدلی رسیده، البته این ایثار و همدلی‌ها منحصر به اصفهان نیست و بنی‌آدم در ایران اسلامی، اعضای یک پیکرند که در رسیدگی به مشکلات دیگران، از هم سبقت می‌گیرند.

چراغی که به مسجد رواست و به خانه حرام

اصفهان از نخستین شهرهایی بود که مردمش علیه سیاهی ظلم شاهنشاهی شوریدند و چراغ بیداری افروختند، چراغی که از هیأت‌ها و مساجد روشن شد و آزادگانی برخواستند که چراغ امنیت و آرامش خود و خانواده را خاموش کردند تا چراغ مسجد و خانه‌های مردم و آزادی را روشن کنند.

مردم اصفهان از نخستین روزهای مبارزه امام خمینی (ره) با حکومت پهلوی، از مساجد و حسینیه‌ها، پشت سر روحانیت و اساتید بزرگی همچون آیت‌الله خادمی و استاد پرورش، به خیابان‌ها آمدند کار را به‌جایی رساندند که نظام شاهنشاهی، حکومت نظامی را از این شهر آغاز کرد.

پرچم عزت و آزادگی در دست جوانان این آب‌وخاک

حرکت انقلابی اصفهان تازه شروع شده بود و این چراغ افروخته، جبهه‌های حق علیه باطل و دفاع مقدس را روشن کرد، نصف جهان بهترین جوانان خود را به مسلخ عشق فرستاد، همت، خرازی، میثمی، ردانی پور و ۲۳ هزار سردار بی‌سر و هزاران جانباز و رزمنده، نام اصفهان را به عنوان شهر شهیدان، برای همیشه در تاریخ ثبت کردند، اصفهان با تقدیم بیش از ۲۳ هزار شهید، حدود ۵۰ هزار جانباز و چهار هزار آزاده، برترین آمار ایثارگری کشور را به خود اختصاص داده است.

با آنکه نسل جوان سال ۵۷ این روزها سپیدموی و قد خمیده شده، اما دل‌هایشان جوان و تربیت‌یافتگان مکتب حبیب بن مظاهر هستند، از طرفی از خاک، این هوا و این مردم، کارخانه انسان‌سازی هستند، نسل به نسل و صف به‌صف جوانان ایستاده‌اند تا پرچم عزت و آزادگی ایران اسلامی را افراشته نگه‌دارند.

قبض همدلی در دستان جوانان هیأتی

سراغ یکی از انقلابی‌های قدیمی می‌رویم و درباره حال و هوای این روزها با روزهای انقلاب و جنگ با او گفت‌و‌گو می‌کنیم.

 

مرتضی آرسته با اشاره به شور و شوق مردم برای شرکت در رزمایش همدلی اظهار داشت: در این جنگ جدید که برای دنیا اتفاق افتاده است، مردم استان اصفهان که همیشه پیشتاز و خط شکن بوده‌اند، این بار نیز با وحدت و ایثار به میدان آمدند و در حال کمک به همدیگر هستند تا به زودی ریشه این ویروس را بخشکانند.

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان با بیان اینکه مردم همانند دوران انقلاب و جنگ در صحنه هستند، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌هایی که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند، وحدت مردم و تبعیت از امام بود که الان هم می‌بینیم چه قبل از ماه مبارک رمضان در ضدعفونی  و توزیع بسته‌های بهداشتی و چه در ماه مبارک رمضان با لبیک به فرمان رهبر انقلاب در رزمایش مواسات و کمک مومنانه نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با اشاره به شور و شوق مردم اصفهان برای شرکت در رزمایش مواسات و کمک مومنانه اظهار داشت: مردم انقلابی اصفهان از نخستین روز ماه مبارک رمضان در خیابان‌ها و کوچه‌های مختلف شهر که بعضاً محل تجمعات و برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) بوده، شهر را به قرارگاه حسینی تبدیل کرده و در حال مجاهدت هستند.

آرسته با اشاره به نمونه‌هایی از این همدلی گفت: خیابان ابن‌سینا که به‌نوعی یکی از مرکز برگزاری هیأت‌ها به شمار می‌رود، شاهد برگزاری رزمایش کمک‌های مؤمنانه است و البته در سایر نقاط شهر نیز همین اتفاق در حال وقوع است و با وحدت و اخلاص بسته‌های معیشتی را تهیه و بین نیازمندان توزیع می‌کنند.

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان ادامه داد: به عنوان نمونه در خیابان ابن سینا که یکی از محلات قدیمی اصفهان است دیدم تعداد زیادی از مساجد و حسینیه‌ها، مشغول آماده‌سازی بسته‌های کمک‌های مردمی هستند، از مساجد کوچکی مانند مسجد آیت‌الله محقق، که به‌نوعی کوچک‌ترین مسجد این خیابان به شمار می‌آید، تا حسینیه بنی فاطمه که بسته‌های بسیاری را آماده و به مردم تحویل می‌دهند.

وی تصریح کرد: فعالیت مؤمنانه و جهادگرانه در حسینیه بنی فاطمه که یادگار ۲۱۰ شهید است در زمینه تولید ماسک و همچنین تهیه بسته‌های بهداشتی و ارزاق نمونه دیگری از حضور مردم در این رزمایش همدلی است.

خستگی‌ناپذیری اصفهان در طول تاریخ انقلاب

آرسته با اشاره به پیشتازی مردم اصفهان در امور جهادی و ایثارگرانه در طول تاریخ انقلاب ابراز داشت: کل ایران مجری برگزار رزمایش مؤمنانه است اما اصفهان به عنوان پیشتاز و الگو در طول تاریخ انقلاب در این مسیر همدلی با تبعیت از فرمایش رهبر انقلاب، تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار بسته ارزاق آماده و تحویل صاحبان اصلی آن داده شده و ۶۰ هزار بسته دیگر در نیمه ماه مبارک رمضان توزیع خواهد شد.

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان اذعان داشت: باور این حرکت مردمی برای دنیا به خصوص غربی‌ها سخت است چرا که آن‌ها برای دریافت یک بسته غذایی صف‌های طولانی کیلومتری به وجود می‌آید و گاهی منجر به درگیری هم می‌شود اما در کشور اسلامی ما خود مردم با میل و مهر طبق نظر مقام معظم رهبری به یکدیگر کمک می‌کنند.

وی با اشاره به الگوبودن شهدا برای مردم و به ویژه جوان‌های نسل جدید افزود: آمریکا فکر کرد می‌تواند با شهادت سردار سلیمانی یاد او را از ذهن‌ها ببرد در حالی که شهید سلیمانی با شهادتش مسیر جدیدی را برای نوجوانان و جوانانی باز کرد که جنگ را ندیده‌اند اما مثل ایثارگران دورا نجنگ در حال فداکاری هستند.

آرسته عنوان کرد: می‌بینیم پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها که خط مقدم جبهه سلامت است در حال مبارزه با این ویروس هستند و در سوی دیگر جوانان در کنار قدیمی‌ها و موسپید کرده‌ها برای معیشت وسلامت نیازمندان تلاش می‌کنند.

 

کمک مؤمنانه به تعداد خانواده‌های تحت پوشش و یا ارزش مادی کمک نیست، چه‌بسا مساجد کوچکی که بی‌نام‌ونشان به نیازمندان محله خود کمک می‌کنند، شاید توانشان کمک به ۵ خانواده باشد، اما مهم نیست، و چه بسیار افرادی که به‌صورت گم نام کمک می‌کنند، شاید به ۱ خانواده و این قطره‌قطره مهر و انسانیت، سیل خروشان مهربانی مؤمنانه است که در عصر بیگانگی دنیا با انسانیت، سرازیر می‌شود و در ادامه، تنها به ذکر چند نمونه از گروه‌های مختلفی که در این رزمایش خداپسندانه فعال هستند، می‌پردازیم.

از تولید روزانه ۵ هزار ماسک تا توزیع هزار بسته معیشتی 

قرارگاه حب‌الائمه در غرب اصفهان نمونه دیگری از همدلی اصفهانی‌ها است، که روزانه ۴ الی ۵ هزار ماسک تولید می‌کند و الان هم در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص رزمایش مواسات و کمک مومنانه، با فرار رسیدن ماه مبارک رمضان ۱۰۰۰ بسته معیشتی را بین نیازمندن توزیع می‌کنند.

 

ادامه جهاد از مبارزه با صدام تا کرونا

همچنین حسین لادانی مسؤول قرارگاه خدمت‌رسانی مردمی شهید ردانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان جهاد توقف‌ناپذیر مردم اصفهان در عرصه‌های گوناگون در تاریخ انقلاب اسلامی اظهار داشت: جهاد همچنان ادامه دارد، دیروز در سنگرهای دفاع مقدس و جهاد سازندگی و امروز در جبهه سلامت و همدلی، رزمندگان دیروز امروز هم در کنار نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی تلاشگران جبهه سلامت شده و با مجاهدت‌های بی‌وقفه خود پشت دشمنان را به خاک می‌رسانند.

مسؤول قرارگاه خدمت‌رسانی مردمی شهید ردانی‌پور افزود: به دنبال وقوع زلزله سال 96 در غرب کشور تعدادی از رزمندگان و پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس همراه با خیران و داوطلبان با راه‌اندازی قرارگاه خدمت‌رسانی مردمی شهید ردانی پور و جمع‌آوری کمک‌های مردمی و غیر مردمی، با حضور در استان کرمانشاه به توزیع این کمک‌های بین مردم شریف و آسیب‌دیده پرداخته و با جذب افراد متخصص و توانمند مردمی، به مدت 16 ماه اقدام به فعالیت‌هایی در زمینه‌های ساخت و ساز و خدمات در مناطق آسیب‌دیده کرده است.

نام ردانی‌پور بار دیگر حماسه آفرید

وی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: با جاری شدن سیل در فروردین‌ماه ۹۸ در برخی از استان‌های کشور این قرارگاه با اعزام ۶۰ نفر در قالب گروه‌های تخصصی در استان لرستان حضور یافته و در ابعاد مختلف به خدمت‌رسانی مشغول شدند.

لادانی با اشاره به خدمات قرارگاه مردمی شهید ردانی پور در پی ایام شیوع کرونا اذعان داشت: قرارگاه خدمت‌رسانی مردمی شهید ردانی پور امروز به دنبال شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و تأکید رهبر انقلاب نسبت به حضور گروه‌های جهادی در کنار کادر پزشکی برای تولید و توزیع مایحتاج ضروری بیماران و افراد درگیر اقدام به تهیه و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و اقلام بهداشتی، ضدعفونی کردن معابر و محلات و همچنین توزیع بسته‌های خوراکی، بهداشتی و ضدعفونی برای خانواده‌های مستضعف و آسیب‌دیده از این موضوع کرده است.

مسؤول قرارگاه خدمت‌رسانی مردمی شهید ردانی‌پور اضافه کرد: این فعالیت با تلاش شبانه‌روزی بیش از ۴۰۰ نفر از خانواده‌های شهدا و ایثارگران وهمچنین اعضا هیأت های مذهبی به خصوص جوانان و نوجوانان ادامه دارد، این قرارگاه پس از تأکید مقام معظم رهبری در نیمه شعبان سال جاری مبنی بر یاری به نیازمندان، طرحی را تحت عنوان «طرح مواسات شهید ردانی‌پور» راه‌اندازی کرد.

وی با تشریح جزئیات طرح «مواسات شهید ردانی‌پور» تأکید کرد: در این طرح نزدیک به ۵ هزار سبد غذایی شامل برنج، حبوبات، گوشت، مرغ، روغن و رب گوجه‌فرنگی تهیه و توزیع‌شده و همچنین به مناسبت ولادت کریم اهل‌البیت، امام حسن مجتبی (ع) ۲ هزار پرس غذا گرم بین خانواده‌های آسیب‌دیده بیماری کرونا و جمعی از جانبازان مدافعان حرم تیپ فاطمیون که هنوز تحت پوشش بنیاد شهید قرار نگرفته‌اند، تقسیم خواهد شد.

هیأت‌های گلپایگان تعطیل نیستند

شهرستان گلپایگان یکی دیگر از ابیات شعر همدلی اصفهانی‌ها است که کمک‌های مردمی و خودجوش جوانانش ادامه دارد، اعضای هیأت انصارالحسین (ع) گلپایگان با شعار «هیأت تعطیل نیست»، ۳۵ بسته غذایی به ارزش هر بسته ۲۹۰ هزار تومان را با همیاری و کمک اعضای این هیأت تهیه و میان خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیده از بیماری کرونا توزیع کردند.

جمعی دیگر از جوانان گلپایگانی به‌صورت خودجوش با شناسایی خانواده‌های نیازمندان تاکنون طی سه مرحله ۹۰ بسته غذایی شامل برنج، ماکارونی، روغن، سویا، مرغ، پنیر، رب، خرما، چای و تخم‌مرغ بین این خانواده‌ها توزیع کردند که البته این کمک‌ها تا نیمه ماه مبارک رمضان ادامه دارد و گروهی دیگر از طریق جمع‌آوری کمک‌های مردمی، دوگوشی هوشمند به ارزش حدود سه میلیون تومان خریداری و به دو دانش‌آموز بی‌بضاعت برای استفاده از فضای آموزشی درسی هدیه کردند.

پایگاه مقاومت الزهرا (س) شهرستان گلپایگان با جمع‌آوری هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تعداد ۶۸ بسته معیشتی تهیه و به مناسبت در نیمه شعبان به خانواده‌های کم برخوردار توزیع کردند.

سیل مهربانی در محله‌های نصف جهان

بسیجیان و مردم محله سه‌راه سیمین اصفهان، با همکاری و محوریت پایگاه مقاومت بسیج شهید چمران در مسجد انبیا، در ابتدای سال جاری با همکاری کمیته امداد منطقه، اقدام به شناسایی نیازمندان محله کرده و بیش از 40 بسته ارزاق شامل گوشت، مرغ، برنج و روغن را به ایشان هدیه کردند.

این پایگاه بسیج همچنین در حال آماده‌سازی ۴۰ بسته دیگر برای توزیع در ایام میلاد امام حسن مجتبی (ع) به عنوان مرحله دوم رزمایش مؤمنانه خود است که هر بسته برنج، مرغ، روغن، ماکارونی، سویا، بر گوجه و خرما خواهد داشت.

کل شهر به قرارگاه پشتیبانی تبدیل شده است

کل شهر به قرارگاه بزرگی برای پشتیبانی تبدیل شده، حسینیه بنی فاطمه، قرارگاه جهادی شهیده «زینب کمایی» مجموعه فرهنگی یادگاران امام(ره) ،مسجد نورباران، مجموعه شهید بهشتی، شهید مدرس، مسجد جامع از جمله هسته‌هایی هستند که در جای‌جای شهر برای پشتیبانی و حمایت از مدافعان سلامت شکل گرفته و مشغول تولید ماسک و لباس هستند، الگویشان شهیده «زینب کمایی» است همان شهیده مؤمن و با غیرتی که  پیاده به مدرسه می‌رفت تا پول کرایه ماشینش را خرج خرید کتاب برای مجروحین کند.

حالا نوبتی هم که باشد نوبت دهه هفتادی‌ها است تا به میدان بروند، همان دانشجوهایی که تاریخ تولدهایشان سال‌ها بعد از جنگ را نشان می‌دهد اما تفکرشان فاصله‌ای با جوان‌های نسل‌های قبل ندارد در اولین نبرد گام دوم مثل رفقای شهیدشان خوش درخشیده‌اند؛ پزشکان و پرستاران دانشجویی که این روزها هم در بیمارستان‌ها  جهاد می‌کنند وهم در یاری رساندن به محرومان و نیازمندان پیشتاز هستند.

زنان، از جنگ دیروز  تا امروز کرونا

یادمان نرفته غیرت و صبر زنان این سرزمین در زندان‌های بعث عراق را و مجاهدت در خاکریزهای مستحکم پشت جبهه برای یاری رزمندگان آن زمانی که شهرهایمان زیر بمباران دشمن بود؛ اما آنان مشتاقانه هم همسران و فرزندانشان را به خط مقدم بدرقه می‌کردند و هم خود شهادت و جانبازی را در آغوش می‌گرفتند زنانی که در نبرد دیروز پشت خط یا در خط مقدم دوشادوش مردان جنگیدند حالا هم رزمندگان این میدان نبرد هستند.

چه زیبا تربیت یافتگان مکتب حسینی لباس سفید رزم بر تن کرده‌اند و در میدان نبرد این جنگ نوین درس پس می‌دهند، افسران جنگ نرم در دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی با لبیک به فرمان فرمانده‌شان برای کمک مؤمنانه در ماه رمضان همت کرده‌اند تا با تهیه بسته‌های معیشتی و بهداشتی برای نیازمندان، سهمی در این رزمایش معنوی داشته باشند.

ساختن لبخندی بر لب

در نیمه شعبان کیک‌هایی که دست‌پخت خودشان است را برای بیماران و کادر درمانی بیمارستان‌ها و نقاهتگاه نذر کرده‌اند تا شور و نشاط شعبان را آن هم در جشن تولد آقا و مولای عالم به بیمارستان‌ها هم ببرند تا دلی شاد کنند و خنده‌ای بر لب بنشانند.

زنان بسیجی نیز در سراسر استان در میدان مبارزه با کرونا نقش‌آفرین هستند، اتمام طرح پایش سلامت با ۲۰ هزار تماس تلفنی، تهیه و توزیع ۵۷ بسته اقلام معیشتی و دوخت ۷۹۰ ماسک برای بیمارستان‌ها، جمع‌آوری ۵۰ میلیون تومان و تهیه بسته‌های مواد غذایی و بهداشتی برای توزیع میان نیازمندان سطح شهر، استقرار بسیجیان در پایگاه‌های سلامت و شرکت در طرح پایش انجام کار به صورت نوبتی، دوخت یک هزار عدد ماسک، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، شناسایی دانش‌آموزان بی‌بضاعت و اهدای بسته معیشتی با همکاری با آموزش‌وپرورش و استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه مقاومت بسیج تنها نمونه بسیار کوچکی از اقدامات چند پایگاه در اصفهان است.

گفتنی است، رزمایش کمک مؤمنانه هم‌زمان با کل کشور در اصفهان برگزار شد؛ طی این طرح ۱۸۰ هزار بسته غذایی به اقشار آسیب‌پذیر و کسانی که متحمل هزینه شدند اهدا خواهد شد که ۱۲۰ هزار بسته آن پیش‌ازاین و ۶۰ هزار بسته نیز تا نیمه ماه مبارک رمضان توزیع خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۳۰/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول