اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

ملاحظات تودیع و معارفه در دوره کرونا/ جوادی: گریزی از ساماندهی مؤسسات نداشتیم

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در جلسه معارفه سرپرست مؤسسات فراگیر این وزارتخانه گفت: ما گریزی از ساماندهی مؤسسات نداشتیم؛ تمام تلاش خود را کردیم و این مسیر اجتناب‌ناپذیر بود.

ملاحظات تودیع و معارفه در دوره کرونا/ جوادی: گریزی از ساماندهی مؤسسات نداشتیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات  خبرگزاری فارس، مراسم تکریم قادر آشنا مدیرعامل پیشین مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و معارفه ایوب دهقانکار سرپرست مؤسسات فراگیر وزارت ارشاد ظهر امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و تمام مدیران معاونت‌های مختلف در سالن مرحوم آشوری مؤسسه فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم، جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه برای جلوگیری از تأخیر در معارفه، تلاش کردیم ابتدا برنامه کوچکی برگزار کنیم و قرار است در فرصت بیش‌تر و دیگری با حضور تمام همکاران مؤسسات و صنف از همکاران مؤسسات تقدیر کنیم، گفت: ما تلاش داشتیم معارفه به تأخیر نیفتد؛ از این رو در زمان دیگری تقدیر از همکاران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهیم.

وی با بیان ترجمه چند آیه به عنوان تذکر در این ماه مبارک و آرزوی قبولی طاعات تصریح کرد: پاداش کسانی که کار می‌کنند خوب است، اما افرادی که مانع کار می‌شوند، اجری نخواهند برد. این آیات تذکری برای بنده و سایر حاضرین خواهد بود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان چند نکته در مورد تغییر در مؤسسات زیر مجموعه‌های معاونت‌های فرهنگی گفت: ابتدا باید از زحمات دلسوزانه آقای قادر آشنا که با تدبیر، فکر و مشورت، دوران سختی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سال گذشته و ماقبل آن در مؤسسه داشتند، تشکر کنم. وجوه ارزشی و قابل تحسینی در مدیریت ایشان بود، چه در بحث امانت‌داری و چه حسن خلق. حسن برخورد و استفاده از طیف‌های مختلف در کارهای اجرایی متفاوت، مجموعا اطمینان خاطری برای همه دوستان فراهم کرد که ما طی ۱۵ ماه از وجود ایشان بهره بردیم، اما گفته می‌شود گاهی آنچه آدم می‌خواهد نمی‌شود. این اتفاق افتاد و ما دیگر او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان مدیر در جمع خود نداریم. امیدواریم در مسند جدید خاطرات خوبی به مانند خاطراتی که در مجموعه ما داشتند به یادگار گذارند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد، بخش دیگری از سخنان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به معرفی ایوب دهقانکار سرپرست مؤسسات فراگیر وزارت ارشاد اختصاص داد و گفت: ایشان تا چند روز دیگر دکترای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت می‌کنند. او شجاعانه این مسؤولیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به رغم سختی‌ها پذیرفت؛ چرا که می‌دانیم به لحاظ مسائل مالی و بودجه ساماندهی مؤسسات مشکلاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش رو دارند، اما پذیرش ایشان و شجاعت برای قرار گرفتن در این مسیر قابل تقدیر است. بنده آشنایی زیادی با ایشان نداشتم، اما در این مدت کوتاه همکاری با او، امانت‌داری، حسن سلوک، پاکدستی را در مسائل مالی از ویژگی‌های برجسته ایشان دیدم که شناخت بنده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ایشان بیشتر کرد. برای این مدیر جوان هم آرزوی توفیق در مدیریت جدید دارم و امیدوارم در بحث ساماندهی موفق باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این مؤسسات، پیشکسوتان و افراد با تجربه‌ای حضور دارند که برای هر مدیر موفقی راهنمایی آنها به همراه انباشتی از دانش و تجربه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

جوادی هر تغییری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سخت دانست و تأکید کرد: هر تغییری سخت است؛ به خصوص برای ما که عادت به تغییر کردن نداریم. وقتی می‌خواهیم وارد مسیر شویم و تغییری ایجاد کنیم، نگرانی‌هایی به وجود می‌آید. گاهی هم مطالبی بیان می‌شود که واقعی نیست، اما موجب نگرانی می‌شود. تأکید می‌کنم این نگرانی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد بحث اصلاح نخواهیم کرد. باید بدانید این مسیر اجتناب ناپذیر بود، از این رو از ساماندهی مؤسسات گریزی نداشتیم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با مخاطب قرار دادن رسانه‌ها گفت: در نخستین فرصت پیش رو پس از کرونا، نشست خبری با اهالی رسانه خواهیم داشت. آنها دیده‌بان‌های خطاهای ما هستند و می‌توانند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه نو برای آینده کاری مؤسسات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان دهند.

جوادی ضمن بیان چند نکته اضافه کرد: اولویت ما در این ساماندهی، نو کردن فعالیت‌ها، جلب مشارکت بخش خصوصی و تأمین منابع مالی دولتی و غیردولتی است. ما با زور و اجبار کسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعدیل نمی‌کنیم و آنقدر شعور باید داشته باشیم تا خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جای دیگران بگذاریم. ما در فکر کارهای نو هستیم تا جوانان بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب کنیم، زیرا باید فرصتی ایجاد کنیم تا نسل جدید به اینجا آمده و کار کنند. اصلاح مسائل مالی و بودجه‌ای از دیدگاه‌های اصلی است.

این مقام مسؤول در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با بیان این که هر سه مؤسسه با ما همکاری کردند و مدیرانشان مسیر بهتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رقم زدند و به نوعی همکار ما در این زمینه بودند، گفت: خواهش می‌کنم فضای همدلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با حرف‌های غیرمستند خراب نکنید. ما شجاعت داریم و مستندات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خودمان بیان می‌کنیم، اما اگر لازم شد مشورتی انجام شود، انجام می‌دهیم.

جوادی اضافه کرد: سال گذشته نزدیک ۵۰ درصد از بودجه معاونت مختص مؤسسات کسر شد. این مسأله مفهوم گویایی دارد. سعی کردیم سختی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پشت صحنه متحمل شویم تا آسایش دوستان در مؤسسه آسیبی نبیند. این نشان می‌دهد دغدغه ما، دوستان بودند. نگران هستیم اما این روال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مشکل منتهی نمی‌کنیم، ولی نشان می‌دهد ما باید وارد ساماندهی مؤسسات می‌شدیم و آینده روشنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مؤسسات فراگیر پیش بینی می‌کنیم که به زودی جزئیات آن مطرح می‌شود.

مدیر مؤسسات ادغامی، جوان، صبور و سخت‌کوش است

هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این مراسم گفت: دو نکته در این مراسم وجود دارد و دو مدیر در این مراسم نشسته‌اند؛ مدیری که دوران سخت پیش از کرونا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گذرانده که بسیار سختکوش بود. آقای آشنا در کار راسخ بود. از ایشان تشکر می‌کنم. اما بخش دوم مربوط به پس از کروناست که معادلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برهم زده است. ما ۸ سال جنگ داشتیم، اما زندگی کردیم و پس از آن هم چیزی تغییر نکرد. نکته مهم این است که استراتژی کوتاه مدت بدل به بلندمدت نشود. همه مؤسسات در شرایط خاص پدید آمدند. شاید به جای مؤسسات یک کمیته یا ستاد می‌توانست پیگیر امور باشد و مؤسسه‌ای ایجاد نشود.

وی بخش دیگری از سخنان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به انتخاب ایوب دهقانکار به عنوان مدیری صبور و سختکوش اختصاص داد و بیان داشت: آقای دهقانکار فردی صبور و سختکوش است و این از خصلت‌هایی است که احساس می‌کنم او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مدیریت جدید موفق خواهد کرد. سایر مدیران هم یعنی آقایان قزلی و حسینی‌پور قطعا با معاونت فرهنگی همکاری خواهند کرد.

دهقانکار شجاعت به خرج داد

در بخش دیگری از این مراسم، حسین صفری از مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ضمن تشکر از تلاش‌های قادر آشنا گفت: تعریف من از آقای آشنا چیزی به او نمی‌افزاید. او دوره‌های مختلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سپری کرده و ۱۵ ماه در مؤسسه حضور داشت. دلسوزی، ‌صداقت و تلاش ایشان برای آرامش و معیشت همکاران علی رغم سختی‌ها جای تقدیر دارد. ما در دوره فعالیت ایشان نه تنها مأموریت‌هایمان کم نشد، بلکه افزوده هم شد.‌ برنامه‌محوری از دیگر خصلت‌های آقای آشناست. من از سال ۷۳ کارمند مؤسسه هستم و در دوران مختلف تجارب مختلفی کسب کرده‌ایم. اما پای کار بودن همکاران در سختی‌ها یک ویژگی مثال‌زدنی است، زیرا مؤسسات یکی از بازوهای معاونت فرهنگی هستند که سعی دارند سیاست‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثمر بنشانند.

وی در باره ادغام هم گفت:‌ ادغام تصمیمی است که گرفته شده و امیدواریم در مسیر مثبتی پیش رود، اما در خصوص انتخاب آقای دهقانکار باید بگویم پذیرفتن این مسؤولیت شجاعت لازم داشته است که این پذیرش از سوی ایشان نشان از حسن نیت آقای دهقانکار دارد. طی این سال‌ها هم با ایشان آشنایی داشتیم؛ چرا که عضو هیأت مدیره مؤسسه بوده و هستند. این تعامل و جوانگرایی که ایجاد شده امیدواریم منشأ خیر باشد.

در بخش دیگری از این مراسم سردار علی ناظری از مجمع ناشران دفاع مقدس متنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرائت کرد و گفت: مسؤولیت در حکومت‌ها محل امتحان افراد هستند، اما من به عنوان یک فعال در عرصه نشر و کتاب از برادر آزاده، قادر آشنا تشکر می‌کنم. در دوران ایشان به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس و مقاومت و به ویژه نمایشگاه‌های این حوزه، بهای مطلوبی داده شد. از جابجایی ایشان غصه داریم اما در مقابل از انتخاب مدیری جوان و انقلابی به نام آقای دهقانکار تشکر می‌کنیم که باعث شد غصه ما برطرف شود و هم چنان به آینده کتاب دفاع مقدس و مقاومت امیدوار شدیم. ما برای ایشان یک همکار، دوست و پشتیبان خواهیم بود و گوش به دستوراتشان هستیم.

* آشنا: من سرباز جمهوری اسلامی هستم

قادر آشنا در بخش دیرگی از این مراسم گفت: ما طی ۱۵ ماه تلاش کردیم همدلانه کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش ببریم و از انتخاب آقای دهقانکار برای مدیریت مؤسسات ادغامی خوشحالم، زیرا ایشان از یادگاران رزمندگان دفاع مقدس هستند. در طول این ۱۵ ماه هر گاه مشکلی داشتیم، با سعه صدر پیگیری می‌کردند. از این رو انتخاب ایشان درست و بجا بود. بنابراین خوشحالم و به ایشان خوشامد می‌گویم و از همه دوستان و همکارانم در مؤسسه حلالیت می‌طلبم. شاید و قطعا از برخی دوستان نتوانستیم به نحو شایسته استفاده و تقدیر کنیم، اما امیدوارم خدا همه ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببخشاید.

من سرباز جمهوری اسلامی ایران هستم. ‌روزی باید به جبهه می‌رفتم که رفتم و روزی به من تکلیف شد و به مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی آمدم و اگر نگهبانی از کشورم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جای دیگری تکلیف کنند، می‌پذیرم. در این مسیر از اهتمام و همرای آقای صالحی وزیر ارشاد و آقای جوادی معاون وزیر ارشاد تقدیر می‌کنم، چرا که هر کاری رخ داد با حمایت‌های این دو عزیز بود.

* دهقانکار: مؤسسات وزارت فرهنگ، موتور پیشران حوزه فرهنگ هستند

ایوب دهقانکار سرپرست مؤسسات فراگیر وزارت ارشاد در ادامه این مراسم با بیان این جمله که خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لایق ثنا و تعاریف و تمجیدهای دوستان تحت هیچ شرایطی نمی‌دانم، گفت: تنها عبارتی که به خاطرم آمد فرازی از دعای کمیل است که در آن آمده: «وَ کَمْ مِنْ ثَنَاءٍ جَمِیلٍ لَسْتُ أَهْلاً لَهُ نَشَرْتَهُ»، اما تلاش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنم که لایق این حسن نگاه و اعتماد باشم.

دهقانکار با تشکر از قادر آشنا و باقیات و صالحاتی که از خود در مؤسسه به جا گذاشته گفت: تلاش می‌کنیم ریل‌گذاری‌هایی که در دوران مدیریت این مدیر دلسوز بنا شده پیش ببریم. در اهمیت مؤسسات معاونت فرهنگی وزارت ارشاد همین بس که وزیر ارشاد در سال ۹۶ در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده بودند، ۱۴ مسأله اولویت‌دار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ذکر کردند؛ از آن ۱۴ مورد ۱۱ مسأله اختصاصی یا مشترک در بین فعالیت‌ این مؤسسات تعریف شده و این مؤسسات می‌توانند موتور پیشران حوزه فرهنگ باشند.

وی در پایان گفت: این که در این جلسه مطرح شد دهقانکار با شجاعت این مسؤولیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پذیرفت، خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد می‌گیرم با کریمان کار کردن دشوار نیست. از این رو تلاش می‌کنم در کنار همکاران مؤسسات و در راس آنها آقای جوادی بتوانیم امور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش ببریم و این پذیرفتن در کنار و همکاری شما نه تنها شجاعت نمی‌خواهد، بلکه افتخار است.

این گزارش می‌افزاید: تدابیر بهداشتی و رعایت کردن فاصله اجتماعی در این مراسم معارفه مورد توجه برگزارکنندگان بود؛ چرا که در بدو ورود به جلسه ماسک و دستکش به حاضران ارائه می‌شد و صندلی حضار با رعایت فاصله چیده شده بود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول