اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مدل حمایتی دولت از اقامتگاه های بومگردی ناقص است

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس مدل حمایتی دولت از اقامتگاه های بومگردی را ناقص دانست.

مدل حمایتی دولت از اقامتگاه های بومگردی ناقص است

مسعود منیعاتی در گفت و گو با خبرنگار فارس در شیراز، با توجه به روند رو به رشد تبدیل خانه های سنتی و تاریخی شیراز به اقامتگاه های بومگردی، اظهار کرد: نمونه های خوبی از سوی دولت به جامعه فعال گردشگری و سرمایه گذاران صنعت یادشده نشان داده نشده است.

وی تخریب خانه شوریده شیرازی در بافت تاریخی «سنگ سیاه» شیراز را نمونه ای از این مدل ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه این خانه تا هنگامی که توسط میراث فرهنگی تملک شود مخروبه نبود اما به محض اینکه در تملک این سازمان قرار گرفت تخریب شد در حالیکه به عنوان خانه سازمانی پرسنل میراث فرهنگی استفاده می شد.

این فعال حوزه میراث فرهنگی پیرامون فواید تعطیلی جاذبه های گردشگری و تاریخی به خاطر شیوع ویروس کووید 19، اعلام کرد: گرچه آثار تاریخی و میراث فرهنگی که بازدیدکننده بسیاری داشتند و بدین خاطر دچار وندالیسم و تخریب بودند از وضعیت بهتری برخوردار شدند اما بسیاری از آثار نیز از نبود گردشگر و تنفس انسانی حال و روز خوش ندارند زیرا حیات برخی از اماکن تاریخی بسته به حضور گردشگر و نیروی انسانی است.

وی هر دو موضوع را برای حیات میراث فرهنگی خطرناک دانست و افزود: هزاران اثر تاریخی به دلیل دیده نشدن و نبود زندگی در معرض نابودی کامل قرار دارند.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس با این حال در پاسخ به اینکه آیا تعطیلی مراکز تاریخی و میراث فرهنگی موجب سرعت بخشیدن به روند بازسازی و مرمت شده است، تصریح کرد: فرصت خیلی مناسبی است که میراث فرهنگی برای مرمت سایت های تاریخی دوره های ساسانی و هخامنشی اقدام کند.

وی با این حال از سرعت یافتن بازسازی ها ابراز بی اطلاعی کرد و آگاهی رسانی آنرا در حیطه وظایف سازمان میراث فرهنگی دانست.

منیعاتی همچنین پیرامون وضعیت خانه تاریخی «سووشون» در کوچه شمشیرگرهای شیراز، گفت: بهمن ماه گذشته با مشاهده وضعیت شیوع کرونا در کشور چین این اقامتگاه بومگردی تعطیل شد.

وی از واگذاری این خانه تاریخی به مالک جدید آن خبر داد و افزود: با شرایط کنونی هنوز درهای این خانه تاریخی باز نشده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول