اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

روایت این روزهای مسجد ما/ از پرداخت اجاره بهای نیازمندان تا سفره‌ای به وسعت یک محله

کرونا هم نتوانست در برابر کارهای خیر مقاومت کند و این روزها مساجد باز هم سنگر است؛ سنگری که با حداقل امکانات از تولید مواد ضدعفونی کننده گرفته تا حمایت از نیازمندان را پوشش می دهد.

روایت این روزهای مسجد ما/ از پرداخت اجاره بهای نیازمندان تا سفره‌ای به وسعت یک محله

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، شیوع ویروس کرونا یا کووید19 کنار تمام دل نگرانی ها، استرس هاو مشکلاتی که در سراسر دنیا ایجاد کرد ولی در کشور ما موجب همدلی و مهربانی مردم با یکدیگر شده است. در حالی که در تمام کشورهای به ظاهر پیشرفته خبرهایی از دزدی ماسک و اقلام بهداشتی می شنویم ولی در کشور ما به همت گروه های جهادی و بسیجی، ماسک و مواد ضدعفونی کننده رایگان در بین مردم توزیع می شود.

شاید این روزها برای بعضی از افراد، گروه های جهادی در حال فراموشی بودند و یا آنها را در لب مرز کشور و یا روستاهای محروم دور افتاده تصور می کردیم ولی شیوع این ویروس نشان داد که این نیروهای جهادی در همسایگی خودمان هستند و یا اینکه خودمان هم یکی از همان انسان های جهادی هستیم.

 یکی از همین گروهای جهادی در محله ای در جنوب شرقی تهران بنام محله مشیریه  فعالیت هایش را با شیوع ویروس کرونا در سطح محله آغاز کرد. گروه جهادی شهید همرنگ در مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع شده است.

مساجد هیچ وقت تعطیل نمی‌شود

رضا خلیلی مسؤول گروه جهادی شهید همرنگ در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس درباره اقداماتی که نیروهای این گروه جهادی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) واقع در محله مشیریه انجام داده‌اند، اظهار داشت: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور و پس از اتخاذ تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی مساجد، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کمک به همنوعان بلافاصله در این مسجد اقداماتی در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، ‌انجام شد.

وی گفت: قرارگاهی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) شکل گرفت به عنوان قرارگاه سلامت شهید همرنگ و با شناسایی خانواده‌هایی که درگیر بیماری کرونا بودند حمایت‌هایی از آنها صورت گرفت. 

مسؤول گروه جهادی شهید همرنگ ادامه داد:‌ با توجه به تعطیلی بعضی از صنوف، معیشت یکسری از خانواده‌ها با مشکل مواجه شده بود و عده‌ای کارگر روزمزد بودند که به موجب شیوع این بیماری خانه نشین شده بودند. بنابراین اقدامات معیشتی و حمایتی برای این خانواده‌ها در دستور کار قرارگاه شهید همرنگ قرار گرفت.

تولید داروی ضد ویروس با طب سنتی

خلیلی گفت: تقسیم‌بندی کار به نحوی بود که در سه حوزه اقتصادی، فرهنگی و سلامت یکسری فعالیت‌ها را برای این گروه جهادی تعریف کردیم که در حوزه درمان با کمک از متخصصین طب سنتی ترکیب دارویی برای بیماران کرونایی تهیه شد و به عنوان یک داروی مکمل و یک آنتی‌بیوتیک به افرادی که دارای بیماری کرونا بودند با رعایت اصول بهداشتی داده شد.

توزیع هزار بسته بهداشتی ماسک و مواد ضدعفونی کننده در بین کسبه محل

وی افزود:در حوزه پیشگیری و بهداشت تمرکز جدی بر چند حوزه داشتیم که یکی از آنها آموزش و فرهنگسازی بود و در این راستا آموزش کسبه محل را انجام دادیم. به این شکل که نیروهای جهادی با همراهی اعضای شورایاری محل به مغازه‌های مختلف سطح محل می‌رفتند و در کنار توصیه نکات بهداشتی، اقلام بهداشتی نیز از جمله ماسک و محلول ضد عفونی کننده سطح نیز به این کسبه هدیه داده می‌شد و در کل نزدیک به هزار مغازه این بسته‌های بهداشتی را دریافت کردند و آموزش‌های لازم به آنها داده شد.

مسؤول گروه جهادی شهید همرنگ تصریح کرد:در مرحله بعد ماسک و محول‌های ضد عفونی کننده دست را با دعای هفتم صحیفه سجادیه که مقام معظم رهبری توصیه کرده بودند در بین کسبه و اهالی محل توزیع کردیم.

خودکفایی در تولید مواد ضدعفونی کننده

خلیلی به تولید الکل صنعتی (مواد ضدعفونی کننده) در مسجد اشاره کرد و گفت: با محوریت یکی از کارشناسان شیمی، آزمون و خطا و کار آزمایشی با استفاده از وسایل اولیه از جمله دیگ‌های غذای امام زمان توانستیم 600 لیتر الکل صنعتی را تولید کنیم و برای ضد عفونی کردن معابر از این ماده ضد عفونی کننده استفاده کرده‌ایم.

ضدعفونی کردن معابر هر شب توسط نیروهای جهادی

وی افزود: ضد عفونی کردن اماکن عمومی هر شب توسط تیم‌های جهادی در سطح محله انجام می‌شود واولویت نیز اماکن پرتردد است.

مسؤول گروه جهادی شهید همرنگ تصریح کرد: ‌یکی از اقدامات فرهنگی که در این ایام صورت گرفت با توجه به اینکه مردم در منازل و خانه‌ها حضور داشتند، فعالیت وسیع فرهنگی توسط مسجد اندیشیده شد و سخنرانی‌های فرهنگی و مذهبی که در مساجد انجام می‌شد را فیلمبرداری و تدوین می کردیم و با استفاده از فضای مجازی آن را در بین اهالی محل توزیع می کردیم.در جشن نیمه شعبان نیز با انجام نورافشانی و برنامه‌های متنوعی در سطح محل با حضور حداقل افراد اجرا کردیم.

توزیع 200 بسته معیشتی برای نیازمندان و فقرای محل

خلیلی بیان داشت: در حوزه اقتصادی نیز بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری رزمایشی صورت گرفت و توانستیم با شناسایی خانواده‌های نیازمند و فقرا بسته‌های معیشتی را با همکاری خیرین محله و کسبه تهیه کردیم و تاکنون 200 بسته به ارزش 200 هزار تومان در بین نیازمندان و فقرای محله توزیع شد.

تأمین بخشی از اجاره بهای نیازمندان

وی افزود:‌ در مرحله بعدی نیز با 105 مشاور املاک با حضور اعضای شورایاری محله و هیأت امنای مسجد امام حسن به گفت‌وگو پرداختیم تا مستاجرینی که وضع مالی مناسبی ندارند و اجاره خانه‌شان هم به تعویق افتاده است به گروه جهادی شهید همرنگ معرفی کنند تا بتوانیم بخشی از اجاره بهای آنها را به مالکین پرداخت کنیم.

شناسایی 400 خانوار نیازمند در محله

مهدی علی‌آبادی مسؤول گروه سازندگی شهید همرنگ هم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره اقدامات صورت گرفته در این مسجد و محله اظهار داشت: طرح دولت ـ محله مرکزیت ‌یافتن مسجد در تمامی امور مربوط به مردم و مسؤولین محله است؛ از رشد و پرورش اعتقادی و فرهنگی مردم، خصوصاً در مسائل مختلف دینی و سیاسی و اجتماعی گرفته تا فراهم کردن بستری برای حل و فصل مشکلات مردم در حوزه های مختلف معیشتی، حقوقی، خانوادگی و ...؛ از فراهم ساختن زمینه حضور مردم برای تعامل جدی و انقلابی با مسؤولین در جهت اصلاح محله ( اعم از: مساجد؛ مراکز فرهنگی و هنری مثل خانه ‌محله، کتابخانه‌ها؛ شهرداری؛ بانک‌ها؛ نیروی انتظامی؛ کمیته امداد؛ بهزیستی؛ درمانگاه‌ها؛ باشگاه‌ها؛ اصناف مختلف و ...) گرفته تا ورود جدی به مسائل مرتبط با کشور و حتی مسائل بین المللی. 

وی افزود: در همین راستا برای مقابله با شیوع کرونا نیورهای جهادی مسجد امام حسن مجتبی (ع) در کنار دیگر مساجد محل وارد عمل شدند و توانستیم با حداقل امکانات نسبت به تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده اقدام کنیم. 

علی آبادی بیان داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بعضی از کسب و کارها با برنامه ریزی های صورت گرفته 400 خانواده نیازمند را در سطح محل شناسایی کرده ایم که تحت حمایت های معیشتی با کمک خیرین محله قرار گرفته اند و قطعا این مسیر تا هنگامی که این ویروس از بین برود ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، قطعا برای شکست ویروس کرونا در سطح کشور نیاز به همدلی و همراهی مردم در سطح محله ها داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول