اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

تعرفه‌ای اشک‌آور برای پیازکاران کرمانی/محصولاتی که بر زمین ماند!

در حالی برداشت فصل دوم در جنوب استان کرمان آغاز شده است که کشاورزان با قیمت کمتر از هزار تومان محصولات پیاز خود را به فروش می‌رسانند و همین امر سبب ضرر و زیان کشاورزان و نارضایتی آنها شده است.

تعرفه‌ای اشک‌آور برای پیازکاران کرمانی/محصولاتی  که بر زمین ماند!

به گزارش خبرگزاری فارس از عنبرآباد، تعدادی از کشاورزان این شهرستان ضمن گلایه‌مندی از وضعیت کنونی قیمت هر کیلو پیاز زرد در عنبرآباد بین 400 تا 500 تومان و قیمت پیاز سفید 800 تا 1000 تومان، اظهار کردند: این در حالی‌ست که برای تولید هر کیلو پیاز بین 1500 تا 1600 تومان هزینه می‌کنیم.

احمدی یکی از کشاورزان جنوب کرمان به خبرنگار فارس گفت: امسال تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال‌های گذشته چند برابر بود و بابت هر هکتار زمین 15 میلیون تومان اجاره می‌دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه اکثریت پیاز جنوب در زمین مانده است و با این قیمت حتی هزینه کارگران برای برداشت نمی‌شود.

 

توکلی از دیگر کشاورزان ابراز داشت: علت اصلی افت قیمت پیاز تعرفه بالای پیاز بود و همین امر سبب شد صادرکنندگان نتوانند پیاز صادر کنند. ‌

وی با بیان اینکه چند روزی است تعرفه پیاز به گفته مسئولان برداشته شده است اما قیمت پیاز هیچ تغییری نکرده، ادامه داد: حتی افت بیشتری داشته است که باید مشکلاتی در این خصوص وجود داشته باشد.

تعرفه بالای صادرات پیاز توجیه اقتصادی ندارد

معتمد، معاون سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با حضور در میدان تره‌بار عنبرآباد اظهار داشت: سطح ابلاغی کشت پیاز در منطقه جنوب کرمان حدود 5 هزار و 700 هکتار است.

وی بیان داشت: به‌دلیل مناسب بودن قیمت محصول پیاز در طرح استمرار فصل اول جنوب، کشاورزان مبادرت به کشت بی‌رویه کردند.

معتمد خاطرنشان کرد: در واقع سطح ابلاغی در جنوب دو برابر شد و حجم عظیمی از محصول تولید شد که البته جای شکر دارد.

وی بیان کرد: تعرفه بالای صادرات پیاز موجب شد که صادرات برای صادرکنندگان ما توجیه اقتصادی خوبی نداشته باشد و صادرات متوقف شود.

 

معاون سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان داشت: این حجم بالای محصول وارد بازار داخل کشور شد و توان مصرف این محصول را نداشتیم که با افت قیمت مواجه شدیم.

وی اظهارداشت: در راستای سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی به دستور وزیر جهاد و رئیس سازمان تعاون روستایی کشور خرید توافقی در جنوب استان آغاز شد.

ورود دادستانی به بحث قیمت محصولات کشاورزی جنوب استان

یوسف سبحانی دادستان عنبرآباد در حاشیه بازدید از میدان تره‌بار عنبرآباد اظهار کرد: حسب دستور مدیرکل دادگستری، دادستان‌های جنوب استان به بحث افت قیمت محصولات کشاورزی ورود کردند.

دادستان عنبرآباد خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال شاهد این قیمت محصولات کشاورزی بودیم، عدم مدیریت در بحث تنظیم بازار بود که بحث قیمت‌گذاری از وزارتخانه کشاورزی که به نوعی حامی کشاورز است، به وزارتخانه ضمن واگذار شد.

وی بیان کرد: از طرفی برای هر کیلو پیاز 10 هزار تومان تعرفه صادرات گذاشتند و صادرات پیاز با کندی روبه‌رو شد و منجر به افت قیمت شدید شد.

سبحانی گفت: اگر به فکر کشاورز و بحث کشاورزی منطقه نباشیم سال آینده ضرری که حاصل شده را نمی‌توانیم در بحث بازار تنظیم کنیم.

وی افزود: بنابراین، این نقص وجود دارد که وزارتخانه ضمن، فقط توجه به بازار و مصرف کننده دارد و از بحث کشاورزان غافل شدند و این گرفتاری به وجود آمد.

 

ورود سپاه وضعیت بازار پیاز را مطلوب‌تر کرده است

محمود رئیسی فرماندار شهرستان عنبرآباد ابراز کرد: طبق تشخیص به عمل آمده، واسطه‌ها خیلی تاثیرگذار هستند و در بحث افت قیمت پیاز رایزنی شد.

فرماندار عنبرآباد گفت: در خصوص قیمت محصول پیاز سازمان مرکزی و سپاه حضور دارند و قیمت بهتری نسبت به آن‌چه که واسطه‌ها اعلام می‌کردند، خریداری می‌کنند.

رئیسی بیان داشت: با انجام خرید توافقی توسط سازمان مرکزی و سپاه وضعیت بهتر شده است باید این روند ادامه اشد تا قیمت مطلوب‌تر شود.

انتهای پیام/80005/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول