اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سیر تا پیاز وضعیت دانشجویان در روزهای کرونایی/ دانشگاه‌های آزاد پیشتاز در کیفیت آموزش مجازی

در شرایطی که کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، مسؤولان مجبور به برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی شدند که برخی دانشگاه‌ها به خوبی مدیریت و برنامه‌ریزی کردند، برخی منفعل بوده و نارضایتی به دنبال داشتند و برخی حتی حاضر به پاسخگویی نشدند، از طرف دیگر بیشترین مشکلات دانشجویان ضعف سامانه‌ها، کندی سرعت، عدم ارتباط مناسب دو سویه و وضعیت شهریه‌ها است.

سیر تا پیاز وضعیت دانشجویان در روزهای کرونایی/ دانشگاه‌های آزاد پیشتاز در کیفیت آموزش مجازی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یکی از بخش‌هایی که بیشترین تأثیر را از شرایط انتشار ویروس کرونا پذیرفته است، دانشگاه و به تبع آن، دانشجویان هستند که با توجه به لزوم تعطیلی کلاس‌های حضوری و همچنین از طرف دیگر لزوم برقراری درس‌ها، دستخوش اتفاقات گوناگونی شده‌اند.

دانشگاه‌ها در شرایط حاضر مجبور به ارائه دروس به صورت مجازی شده‌اند که این امر با توجه به نداشتن آمادگی در این سطح و حجم کار، طبیعتاً مشکلات و نارضایتی‌هایی از سوی دانشجویان به همراه داشته است و دانشگاه‌ها باید به دنبال حل موارد احتمالی و همچنین پاسخگویی باشند.

البته این وضعیت می‌تواند به فرصتی برای استفاده از نیروی جوان و تحصیل کرده باشد که مشکلات این حوزه را به صورت داخلی، رفع کنند که در این راستا، دانشگاه‌هایی توانسته‌اند به خوبی و در حد قابل قبولی فعالیت کرده و با استفاده از ظرفیت دانشجویان و اساتید خود، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کند.

روند اجرا شدن زیرساخت‌ها در دانشگاه اصفهان، کند بوده است

مهدی اکبری؛ دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه اصفهان با بیان وضعیت کمی و کیفی آموزش‌های مجازی، برای دروس عملی و تئوری دانشگاه اصفهان اظهار داشت: کیفیت کلاس‌های مجازی دانشگاهیان، بحثی است که شاید نتوان مفید، مؤثر یا مضر و بی‌اثر بودن آن را کوتاه بیان کرد، ولی آنچه به نظر من می‌رسد این است که دانشگاه‌ها، به‌ خصوص اساتید دانشگاه اصفهان تلاش خود را برای بهبود این شیوه تدریس و اجرای اهداف آموزشی دانشجویان در قالب فضای مجازی بکار گرفته‌اند، البته روند اجراشدن زیرساخت‌ها، مقداری کند بوده و این باعث از دست رفتن زمان زیادی از دانشجویان و پیرو آن، تأخیر در روند طی شدن یک‌ترم دانشجویان شده است.

این دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه اصفهان ادامه داد: در روزهای نخست، به دلیل وجود نداشتن زیرساخت‌های مناسب کلاس‌های آنلاین، همواره دانشجویان دچار مشکل قطعی صدا یا تصویر بودند ولی اکنون می‌توان اوضاع را کمی بهتر ارزیابی کرد، چراکه هنوز تعداد کمی از کلاس‌ها با مشکل روبه‌رو هستند که امیدواریم این مشکلات نیز هرچه زودتر رفع شده و زمان‌های از دست رفته جبران شوند.

امنیت ضعیف سامانه آموزش مجازی دانشگاه اصفهان

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف دانشگاه برای رفع نواقص آموزش مجازی تأکید کرد: چرا سیستم آموزش مجازی دانشگاه از لحاظ امنیت آن‌قدر ضعیف است که طی روند برگزاری کلاس‌ها چندین بار دچار حمله شده؟ و اطلاعاتی که هکرها در پی حملات به آن‌ها دسترسی پیداکرده‌اند شامل چه مواردی بوده است؟ خلاصه اینکه روند برگزاری کلاس‌ها رو به بهبودی است اما سرعت عمل بهبودی و رفع نواقص کم است.

اکبری تصریح کرد: چرا در روزهای اول شروع کلاس‌های مجازی، دانشگاه اصرار به استفاده مطلق از زیرساخت‌های خود جهت برگزاری کلاس‌ها داشت، در حالی که شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی بسیاری وجود داشتند که این زیرساخت‌ها را به‌ صورت رایگان به دانشگاه‌ها ارائه می‌دادند؟ در صورت بروز مشکلاتی مانند عدم اتصال دانشجو یا اساتید به سامانه، امکان پرسش و پاسخ و بحث در کلاس مجازی وجود نخواهد داشت، آیا در این موارد تدابیر لازم اتخاذ شده است یا خیر؟

کلاس‌هایی که بدون مشارکت دانشجو است

این دانشجوی دانشگاه اصفهان اذعان کرد: در روند برگزاری کلی کلاس‌های آنلاین، به‌ ندرت امکان پرسش و پاسخ و بحث وجود دارد و به‌ نوعی اکثر کلاس‌ها، یک‌طرفه و بدون مشارکت فعال دانشجو و به شیوه سخنرانی برگزار می‌شود، البته تعدادی از اساتید به‌ صورت خودجوش با تشکیل گروه‌های درسی در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محیطی برای تبادل نظر، سعی بر ایجاد تعامل بیشتر با دانشجویان داشته‌اند ولی میزان این تعاملات کمتر از زمان حضور در کلاس‌های درسی است.

وی در خصوص آینده آموزش مجازی دانشگاه‌ها بیان داشت: آیا پس از عبور از بحران کرونا می‌توان از آموزش‌های مجازی به‌ عنوان یک الگوی موفق یاد کرد؟ با توجه به این‌که کرونا تمام دنیا را دچار تغییراتی کرده و در زمینه‌هایی باعث بهبود کلی فرایندها شده است، می‌توان انتظار داشت که تغییرات حاصل در روند آموزشی در جهان پس از کرونا ادامه داشته باشد.

آموزش آنلاین، می‌تواند مکمل آموزش‌های حضوری شود

اکبری خاطرنشان کرد: شاید از نگاه من، روند کلی برگزاری کلاس‌های مجازی در دانشگاه اصفهان دچار ضعف بوده است ولی با توجه به این‌که این روند هر روزه رو به پیشرفت است، می‌توان در آینده از آن به‌ عنوان یک ابزار قدرتمند آموزشی استفاده کرد و امیدوارم دانشگاه بتواند آموزش برخط (آنلاین) را مکمل آموزش‌های حضوری خود قرار دهد.

دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه اصفهان با طرح این سؤال که آیا وضعیت دانشجویان ترم آخر با مشکل مواجه بوده است یا دانشگاه توانسته در این زمینه مدیریت لازم را داشته باشد، افزود: آیا دانشگاه با توجه به بحران کرونا، از ظرفیت علمی و تحقیقاتی دانشجویان، اساتید و فارغ‌التحصیلان خود استفاده کرده است تا فرصتی در جهت رفع نیازهای علمی و عملی دانشگاه و جامعه در حال و آینده ایجاد کند؟

فرصت‌های کرونایی ایجاد شده در دانشگاه اصفهان

وی در ادامه عنوان کرد: در این زمینه از نگاه کلی به مسأله می‌پردازم، نه صرفاً در مورد دانشگاه اصفهان، کرونا باعث ایجاد فرصت‌های زیادی برای تشکل‌ها و گروه‌های سازمانی و همچنین گروه‌های علمی و تحقیقاتی در داخل و خارج از دانشگاه شده، بزرگ‌ترین نقطه قوت دانشگاه‌ها برای رها شدن از این بحران را می‌توان کمک و حمایت کامل از این افراد دانست.

اکبری در پایان صحبت‌های خود گفت: شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی دوستانی بودیم که برای مقابله با این بحران، بی‌وقفه در تلاش بوده‌اند و روزبه‌روز موفق‌تر شده‌اند، البته دانشگاه و دولت با حمایت کامل از آن‌ها این روند را بهبود بخشیده است و دوستان دانشگاه اصفهان، جانانه و با همکاری یکدیگر، دست به افتتاح چندین کارگاه تولید ماسک و تجهیزات بهداشتی زده‌اند.

سقوط کیفیت و کمیت آموزش

همچنین حامد فدایی، دانشجوی دانشگاه اصفهان در ابتدا صحبت‌های خود با تأکید بر کاهش سطح کیفی آموزش در شیوه مجازی ابراز داشت: به لحاظ کمی، طبیعتاً وضعیت مثل ایام عادی و کلاس‌های حضوری نیست، یعنی سعی شده خلأ کلاس حضوری پر شود اما این اتفاق به‌ صورت کامل نیفتاده، مثلاً در حال ‌حاضر، کلاس ۳ واحدی، یک تک ساعت کلاس مجازی دارد، البته بعضی اساتید با ارسال فیلم‌های ضبط شده سعی در بهبود وضعیت دارند، اما در کل، بعضی دروس مانند دروس فنی مهندسی، اصلاً قابلیت تدریس مجازی ندارند و یا لااقل بسیار مشکل است.

این دانشجوی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: یادگیری دروسی که سر کلاس حضوری هم دانشجو به‌ سختی آن را فرا می‌گیرند، در کلاس مجازی بسیار سخت‌تر خواهد بود اما شاید برای سایر دروس مناسب باشد اما یکی از نقاط قوت این نوع آموزش امکان ضبط محتوا ارائه شده در کلاس برای دانشجویانی است که به هر دلیل در کلاس حضور نداشته‌اند، اما بعضاً برخی مشکلات مثل همین عدم اتصال صحیح به سامانه یا شلوغ شدن و قطع و وصل‌های مکرر صدا، به اصل کیفیت کلاس ضربه میزند و وقت بسیار زیادی از کلاس آموزشی را هدر می‌دهد.

استفاده از تجربه آموزش مجازی در تابستان‌ها

وی با تأکید بر لزوم توجه به مشکلات آموزش مجازی یادآور شد: به نظر می‌رسد با برطرف کردن مشکلات سامانه‌ها و ایجاد بستر مناسب برای رفع مشکلات قطعی سامانه، به‌ علاوه اهمیت دادن بیشتر به اصل توانایی تدریس اساتید در انتخاب آن‌ها، ممکن خواهد بود که نگاه جدی‌تری بر آموزش مجازی صورت بگیرد، البته تا قبل از این، نگاه دانشگاه یک نگاه حداقلی بوده به‌گونه‌ای که مثلاً دانشجویان فنی مهندسی، تنها امکان گذراندن واحدهای مجازی در تابستان را برای یک سری از دروس و آن‌هم تنها در شرایط خاصی داشتند و غیر از آن شرایط، باید حتماً حضوری بگذرانند که امید است با بهبود بسترهای مجازی این مسأله هم برطرف شود.

فدایی همچنین مطرح کرد: دانشجویان ترم آخر در یکی از بدترین شرایط ممکن قرار دارند، نه به درستی تکلیف واحدهای مانده عملی ایشان مشخص است و نه تکلیف دروس معرفی به استاد و همچنین مشخص نیست زمان برگزاری کنکور ارشد، دانشگاه بازخواهد بود که محل آزمون را اصفهان بزنند یا بسته و باید اینکه دانشجویان شهرستانی باید در شهر خودشان آزمون دهند، همچنین وضعیت واحدهای کارآموزی و پروژه‌های تخصصی هم مشخص نیست، خلاصه آن که دانشجویان در یک بلاتکلیفی محض به سر می‌برند.

عملکرد ضعیف برترین دانشگاه جامع مرکز کشور در مقابله با کرونا

دانشجوی دانشگاه اصفهان با اشاره به استفاده دانشگاه از ظرفیت دانشجویان، اساتید و فارغ‌التحصیلان در بحران کرونا ادامه داد: به جز یک مسأله که به‌ صورت مجازی، آن‌ هم از طریق اینستاگرام یکی از مسؤولان، خبری کوتاه دیده شد که چند نمونه دستگاه ضدعفونی کننده دست توسط دانشجویان طراحی شده که در حال آزمایش هستند، استفاده دیگری مشاهده نشد، با وجود اینکه دانشگاه اصفهان برترین دانشگاه جامع در مرکز کشور است و بیشتر رشته‌ها را دارد، اما استفاده بهینه صورت نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: دانشگاه اصفهان از روانشناسی و ادبیات و جامعه‌شناسی و علوم قرآن تا رشته‌های فنی مهندسی و مهندسی پزشکی و اقتصاد برخوردار است و مشاهده می‌شد که برخی از انجمن‌های علمی هم برنامه‌های مجازی داشته‌اند، اما اینکه دانشگاه از این رشته‌هایی که برخی‌شان در کشور هم رقیبی ندارند در جهت رفع مشکلات مربوط به کرونا استفاده کرده است، هاله‌ای از ابهام هست که به نظر چنین اتفاقی رخ نداده است.

فدایی تصریح کرد: مسلماً این بیماری مشکلاتی در ابعاد بسیاری از اقتصاد، بهداشت و روان جامعه تا کمبود تجهیزات مناسب برای تولید اقلام بهداشتی ایجاد کرده که دانشگاه‌های مادر و جامع با توجه به گسترده بودن رشته‌های خود، می‌توانند برنامه‌های تخصصی و راهبردی با توجه به ابعاد مشکلات ایجاد شده ارائه دهند.

جزوه‌هایی که دیگر کارایی‌ ندارد

زهرا اعتباریان یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه اصفهان با اشاره به مشکلات آموزش مجازی این دانشگاه اظهار داشت: با وجود آن‌که این شرایط باعث شد دانشجویان با شیوه آموزش مجازی آشنا شوند اما این کلاس‌ها آن‌گونه که باید مفید فایده نبوده است که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن می‌تواند کیفیت پایین صدا باشد؛ همچنین برخی از اساتید از شرایط به وجود آمده سوءاستفاده کرده و حجم مطالب را افزایش می‌دهند اما این سؤال مطرح است که وقتی نتوانیم به تدریس استاد گوش دهیم، آیا جزوه‌های دست‌نویس سودی برای سطح کیفی آموزشی دانشجویان خواهد داشت یا خیر؟ که یقیناً ندارد.

این دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه اصفهان ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات آموزش مجازی، بحث اینترنت و هزینه آن است، مثلاً خانواده‌ای که چند نفر محصل دارد نمی‌تواند هزینه اینترنت آن‌ها را تأمین کند، گاهی هم مطلبی که اساتید آموزش می‌دهند در حد یک ساعت تدریس است ولی منابعی که برای دانشجو تعیین می‌شود، چندین برابر آموزش اساتید است، در حالی‌ که باید آن مطالب تدریس شده باشد تا برای دانشجو مفید واقع شود.

وی در پایان صحبت‌های خود متذکر شد: در کل این روش با چنین کیفیتی قابل قبول نیست چرا که هنوز امکانات لازم را نداریم تا بتوانیم آن‌گونه که باید از ظرفی کلاس‌های برخط (آنلاین) استفاده کنیم، البته یکی از اساتید از طریق کلاس برخط (آنلاین) به ما اطلاع داد که دانشگاه درصدد ارتقای سامانه‌های کلاس برخط (آنلاین) است از همین رو شاید هرچه زمان بیشتری بگذرد، مشکلات آموزش‌های مجازی کاهش پیدا کند.

جوابیه دانشگاه اصفهان در اطلاعیه‌های سایت این دانشگاه است

لازم به ذکر است به دلیل الزام مصاحبه حضوری از سوی مسؤولان دانشگاه اصفهان و مشکلات خاص این امر در شرایط حاضر، این دانشگاه اعلام کرد که تمامی مسائل و موارد مورد سؤال در رابطه با آموزش مجازی در شرایط کرونایی، در اطلاعیه‌های این دانشگاه موجود است که دانشجویان و همچنین سایرین می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه اصفهان، از مفاد این اطلاعیه‌ها مطلع شوند.

۴۰ دقیقه‌ تأخیر مجازی استادان پیام‌نوری

در ادامه به سراغ دانشگاه پیام نور رفته‌ایم تا از وضعیت آموزشی این دانشگاه ابتدا از زبان دانشجویان آن و سپس مسؤولان آن مطلع شویم که در همین خصوص فرهانی یکی از دانشجویان رشته حسابداری این دانشگاه اظهار داشت: وضعیت کمّی و کیفی آموزش‌های مجازی از لحاظ حضور اساتید مشکلاتی دارد، برای مثال بعضی از اساتید برای حاضر شدن سر کلاس حدود ۴۰ تأخیر دارند، زمانی هم که حاضر می‌شوند، بیشتر اساتید حدود ۲۰ دقیقه از زمان را صرف تنظیم صدا و... می‌کنند که البته این موضوع با توجه به شرایط اینترنت و قطع و وصل شدن سامانه یک موضوع فراگیر در بین باقی دانشگاه‌ها است.

این دانشجوی دانشگاه پیام نور اصفهان در خصوص کیفیت تدریس آنلاین اذعان کرد: بیشتر اساتید تدریسشان اصطلاحاً روخوانی است، یعنی تنها به خواندن از روی کتاب مدنظر کفایت می‌کنند که این امر نیازمند نظارت بیشتر از سوی دانشگاه است البته اساتیدی هم هستند که بیش از آن چه باید برای تدریس وقت می‌گذارند و مشکلاتی همچون سرعت‌پایین اینترنت و قطع و وصل سامانه مانع دغدغه و تکلیف مداری آن‌ها نمی‌شود. اما در مجموع باید گفت با وجود مشکلات متعدد و نداشتن زیرساخت‌های مناسب در حوزه آموزش مجازی اکنون از آن نمی‌توان به عنوان الگوی موفق یاد کرد مگر آن که شرایط پیش‌آمده فرصتی باشد تا مسؤولان آموزشی نگاه جدی‌تر به این معقوله برای آینده داشته باشند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت شهریه این دانشگاه و همچنین برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی متذکر شد: بخشی اعظم از شهریه‌ای که هر ترم به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از دانشجویان هم برای پرداخت آن با مشکل مواجهه هستند منوط به برگزاری کلاس حضوری و البته مهم‌تر از آن حضور اساتید در کلاس است که از همین رو مسؤولان دانشگاه‌های شهریه دار از جمله پیام نور باید این موضوع را مد نظر گرفته و چاره‌ای برای آن بیندیشند چراکه در ترم جاری به غیر از چند جلسه محدود باقی کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده است که کیفیت لازم را هم نداشته است.

وضعیت شهریه در شرایط مجازی

در همین راستا محمدرضا جلالی، سرپرست دانشگاه پیام نور استان اصفهان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سؤالات مطرح شده در خصوص وضعیت آموزش مجازی این دانشگاه و با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور استان اصفهان ۴۳ مرکز و واحد دانشگاهی و بیش از ۳۴۰۰۰ دانشجو دارد، ابراز داشت: چون کلاس‌های آموزش الکترونیک و مجازی به‌ طور کامل برای دانشجویان ارائه می‌شود، تغییری در هزینه‌ها و شهریه ثابت و متغیر وجود ندارد، در تمام مراکز و واحدها، کارشناسان و مسؤولانی تعیین شده‌اند که هم‌زمان آموزش الکترونیک، بر کلاس‌های مجازی نظارت دارند و می‌توانند به عنوان عضوی از کلاس، بر آن نظارت کنند.

سرپرست دانشگاه پیام نور استان اصفهان با بیان تمهیدات فراهم شده جهت دریافت وام دانشجویی یادآور شد: با بانک، قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای بسته شده که با بهره ناچیز کمتر از ۲ درصد، می‌توانند وام دریافت کنند، مهم‌تر از همه اینکه تمام دانشجویانی که تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند با پرداخت فقط یک‌سوم شهریه ثابت، اقدام به ثبت‌نام کنند اما در خصوص حذف‌ترم دانشجو بدون احتساب سنوات، هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده است.

دانشگاه پیام نور، از داشتن آمادگی تا کمک خیّران

وی افزود: دانشگاه پیام نور به دلیل آمادگی قبلی نسبت به دانشگاه‌های دیگر از زیرساخت‌های مناسبی برای آموزش الکترونیک برخوردار بوده و در حال حاضر به صورت (برخط) آنلاین کلاس‌ها را برگزار می‌کند، دانشگاه پیام نور استان اصفهان با دارا بودن ظرفیت بیش از ۴ هزار نفر در ساعت، باکیفیت مناسب، کلاس‌ها را برگزار می‌کند، در طول تشکیل کلاس‌ها، به‌ تدریج با تقویت سرورها و افزایش ظرفیت‌های ستاد استان و خرید تجهیزات جدید و حتی بهره‌گیری از مساعدت خیّرین در بعضی شهرها، برای تقویت و افزایش ظرفیت و پهنای باند و کیفیت کلاس‌های مراکز و واحدها اقدامات لازم انجام شده است.

جلالی در ادامه بیان داشت: در حقیقت یک فعالیت ترکیبی، ارائه مطلوب را برای دانشجویان خواهد داشت، به این صورت که در کنار کلاس مجازی، هم‌زمان با بهره‌گیری از پاورپوینت و نرم افزارهای ضبط صدا و... می‌توان تمام موارد موردنیاز را در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای دانشجویان به اشتراک گذاشت، سیاست دانشگاه پیام نور، ایجاد مرکز آموزش الکترونیک و Lms منطقه‌ای است و استان اصفهان هم در حال آماده‌سازی این زیرساخت برای ادامه کار آموزش الکترونیک است، به‌گونه‌ای که حتی تمام کلاس‌های موردنیاز خود را به این شیوه برگزار کند.

گله دانشجویان از کلاس‌های یک‌طرفه دانشگاه علوم پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی به‌ نوعی خط مقدم مبارزه با کرونا محسوب می‌شود که شاید بسیاری از اساتید و دانشجویان آن مستقیماً با کرونا درگیر هستند، علاوه بر این که مشکلات آموزش مجازی سر جای خودش هست و شاید بتوان گفت بیشترین مشکل، عدم امکان پرسش، پاسخ و مباحثه است.

در همین راستا فرهاد طاهری، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان وضع کمی و کیفی آموزش‌های مجازی این دانشگاه ابراز داشت: وضعیت کمی و کیفی در سطح تئوری، طبق سرفصل‌های ۲ روز، تاکنون تقریباً به اتمام رسیده است ولی در دروس عملی، به علت نبود زیرساخت‌های تدریس، به زمان دیگری موکول شده، تا به‌ صورت حضوری انجام و تدریس شوند، بیشتر کلاس‌ها حالت یک‌سویه دارند و تنها ارتباط استاد با دانشجو مطرح است و نه دانشجو با استاد.

مشکلات دانشجویان ترم آخر

دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان داشت: با توجه به به‌روزرسانی‌های اخیر در سامانه، مشکل ارتباط با اساتید و اتصال به سامانه برطرف شده و دانشجویان می‌توانند با استاد به‌ طور مستقیم در تماس باشند اما بیشتر دانشجویان ترم‌های آخر به دلیل آن که درس‌های عملی بیشتری دارند، در این زمینه دچار مشکل شده و تدریس آن‌ها دچار تأخیر و مشکلات زیادی شده است، ولی دانشجویان ترم‌های پایین‌تر و علوم پایه به دلیل حجم بیشتر درس‌های تئوری، دچار مشکلات خیلی کمتری هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا به اینجای کار، با استفاده از زیرساخت‌های مجازی و اینترنتی، رفع نیاز تدریس و علم‌آموزی تا حد امکان انجام شده ولی در جهت آموزش مفید، چندان مورد رضایت نیست و کلاس‌های حضوری بازده بالاتری دارند، در ضمن، عدم برگزاری امتحانات میان‌ترم، دانشجویان را در جهت مطالعه، دچار مشکل کرده است.

رضایت از ارائه دروس تئوری در علوم پزشکی

همچنین مائده اکبری، دانشجوی مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره راهکارهای دانشگاه و اساتید برای آموزش دروس عملی و دروسی که نیاز به توضیح بیشتری دارند، گفت: دروس صرفاً عملی مثل کارآموزی‌ها، قرار هست بعد از مساعد شدن شرایط، به شکل فشرده برگزار شود، البته قرار هست دروس تئوری که الآن مجازی آموزش داده می‌شوند هم اگر لازم بود، رفع اشکال حضوری داشته باشند، اما در خصوص دروس تئوری مثل آناتومی و... که نیاز به توضیح همراه با تصویر هست، اساتید گفته‌اند برای ترم‌های دیگر از صفحه کامپیوتر فیلم گرفته و روی پاورپوینت حرف میزند و هر جا هم لازم باشد، روی شکل توضیح می‌دهند و بچه‌ها هم خیلی از نحوه تدریس راضی هستند.

دانشجوی مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح کرد: در مورد دروس تئوری دیگر هم اساتید طبق طرح درس و زمان‌بندی مشخصی که از قبل تعیین شده، فایل‌های صداگذاری شده را قرار می‌دهند و به شکلی هست که از کلاس‌های حضوری هم گاها موفق‌تر و بهتر عمل کرده، چون در این نوع آموزش، پارازیت‌های مختلف حذف شده و کیفیت تدریس بالاتر هست، آموزش‌ها به شکلی است که همکاری و فعالیت دانشجو را می‌طلبد و نه این که فقط از طرف استاد تدریس شده و تمام شود.

مشکل تکالیف دانشجویی در شرایط کرونا و مجازی

وی اضافه کرد: قسمتی در سامانه تعبیه شده که از این بخش، اساتید می‌توانند سؤالی را به عنوان تکلیف از دانشجوها بپرسند و برای آن مهلتی قرار دهند که طی این مدت، دانشجوها موظف هستند سؤال را جواب بدهند، البته با توجه به مشکلاتی که برخی از دانشجوها از نظر امکانات تفاوت دارند، باعث شده اساتید بر این موضوع مانور نداده و حتماً برای هر تدریسی تکلیف قرار ندهند.

اکبری اذعان کرد: از طرفی برای ارتباط با استاد هم بخش دیگری قرار داده‌اند که دانشجوها می‌توانند به استاد پیام داده و اگر اشکالی دارند، سؤال کنند، در کل من با آموزش مجازی در شرایط بحران و دقیقاً به همین شکلی که برای دانشگاه ما تدبیر شده، به شدت موافق هستم، البته منظورم همین سامانه نوید هست و نه کلاس‌های آنلاینی که برخی دانشگاه‌های دیگر برنامه‌ریزی کرده‌اند و مشکلات بسیاری دارد.

دانشگاه، مشکلات را پیگیری می‌کند

دانشجوی مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مشکلات دانشجویان در سامانه آموزش مجازی و راه‌حل آن بیان کرد: برای دانشکده ما مسؤول EDO داریم و گروهی را در واتساپ برای نماینده‌های کلاس‌ها تشکیل داده‌اند و هر موقع مشکلی برای هر دانشجویی پیش بیاید، از طریق نماینده به ایشان منتقل شده و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند، مشکلات و انتقادات برخی نماینده‌ها را برای همه اساتید بیان کردند، تا این مشکلات برای بقیه کلاس‌ها پیش نیاید که موفق هم بود.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت دانشگاه در شرایط کرونا در ابعاد مختلف ادامه داد: در همان ابتدا گروهی با حضور همه اساتید و حتی رئیس دانشکده و دانشجویان در واتساپ تشکیل شد و بین استادان تقسیم وظایف کردند و به هر کدام بخشی را محول کردند.

کرونا، تجربه جدید دانشجویی

در ادامه الهام قلیلی، دانشجوی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: ما تا به‌ حال چیزی تحت عنوان کلاس برخط (آنلاین) را تجربه نکرده‌ایم و تنها یک سامانه به نام سامانه نوید را برای آموزش مجازی در نظر گرفته‌اند که اساتید هر از چند گاهی چند فایل پی‌دی‌اف یا پاورپوینت را در آن قرار می‌دهند و حتی تکلیف‌هایی را نیز از آن فایل‌ها معین می‌کنند.

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: نکته قابل توجه آن است که اگر در شرایط عادی و کلاس‌های حضوری به سر می‌بردیم، اساتید قطعاً با این حجم از مطالب تدریس شده و در این زمان، تصمیم به برگزاری امتحان نمی‌گرفتند ولی تا به امروز علاوه بر تعیین تکلیف، اقدام به برگزاری آزمون برخط (آنلاین) هم کرده‌اند، همچنین اگر کلاس‌ها به همان صورت قبل برگزار می‌شد، بعید به نظر می‌رسید که اساتید موفق به تدریس این حجم از مطالب در این زمان کم شوند و به نظر می‌رسد که اساتید خیلی بیش از حد اقدام به بارگذاری مطالب و جزوه در سامانه کرده‌اند.

وی تصریح داشت: می‌توان گفت منابعی هم که بارگذاری می‌شود اصلاً مناسب آموزش مجازی نیست و تدریس استاد را در کنار خود نیاز دارد، به همین منظور هم تعدادی از اساتید اقدام به ضبط صدا و افزودن آن کرده‌اند که به این شکل حجم فایل‌ها به‌شدت بالا می‌رود.

دانشجویی که به دلیل قطع و وصل سیستم، امتحان را از دست داد

قلیلی اضافه کرد: مشکل اساسی آموزش مجازی نبودن زیرساخت‌های لازم آن به‌ ویژه مشکلات اینترنت و سرعت آن است که مثلاً هفته گذشته در امتحانی که برای ما برگزار شد یک نفر از دانشجویان به دلیل قطع و وصل شدن و سرعت پایین اینترنت امتحان را از دست داد و به نظرم تا زمان حل شدن مشکل اینترنت و سرعت آن، نباید امتحان آنلاین برگزار شود، همین آزمون‌های برخط (آنلاین) هم اصلاً روش مناسبی برای ارزشیابی نیست چون دانشجو و دانش‌آموز به راحتی با استفاده از روش‌های مختلف تقلب کرده و نمره واقعی او مشخص نمی‌شود.

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اذعان کرد: سؤالی که برای ما پیش آمده این است که چطور ممکن است دانشگاه‌های آزاد و پیام نور بلافاصله بعد از تعطیل شدن شروع به تدریس برخط (آنلاین) و آموزش مجازی کردند ولی ما که در دانشگاه دولتی درس می‌خوانیم با گذشت دو ماه از تعطیل شدن کلاس‌ها هنوز کلاس برخط (آنلاین) تجربه نکردیم چون زیرساختی در اختیار اساتید قرار نگرفته و اگر کلاس برخط (آنلاین) هم برگزار شده خود اساتید اقدام به خرید اشتراک از وب‌سایت‌های ارائه‌کننده کلاس‌های برخط (آنلاین) کرده‌اند، البته به گفته یکی از اساتید سامانه کلاس برخط (آنلاین) برای دانشکده ما نیز تا دو هفته دیگر آماده خواهد شد ولی این زمان از دست رفته، زمان کمی نیست.

تفاوت آشکار سامانه‌های آزاد و سامانه دانشگاه دولتی

وی متذکر شد: یکی از اساتید در حد چند دقیقه کوتاه کلاس برخطی (آنلاین) برای ما برگزار کردند که البته آن‌ هم با هزینه شخصی و خرید اشتراک به‌وسیله خود استاد برگزار شد ولی در همین چند دقیقه هم کاملاً تفاوت آن با زمانی که تنها چند فایل را در اختیار دانشجو قرار می‌دهند و انتظار دارند که دانشجو آن‌ها را متوجه شود، مشخص بود.

قلیلی تأکید کرد: یکی از نکات اساسی این است که بسیاری از دروس ممکن است عملی باشند و برای تدریس نیاز به حضور فیزیکی در محل‌های مناسب داشته باشند ولی اساتید با فرستادن فایل‌هایی تصور دارند که می‌توانند آن‌ها را ارائه کنند، به نظرم بهتر است فکری به حال دروس عملی شود و تکلیفش مشخص شود که یا حذف شود و یا به بعد از تعطیلات موکول شود.

دانشگاه علوم پزشکی پاسخ می‌دهد

محمدرضا صبری، معاونت علمی، آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر موارد مطرح شده از سوی دانشجویان اظهار داشت: با توجه به بروز اپیدمی بیماری کووید ۱۹ در نیمه اسفندماه، کلاس‌های دانشگاه به حالت نیمه‌حضوری در آمد و به سمت رویکرد مجازی پیش رفتیم تا دروس را به‌صورت مجازی ارائه کنیم، در ابتدای راه باوجود آن‌که امکانات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خوب بود، قرار بر این شد که برای آموزش مجازی در دوران کرونا از سامانه نوید که در دانشگاه علوم پزشکی مجازی تهران است و آن را برای همه دانشگاه‌ها فعال کرده بودند، استفاده شود.

معاونت علمی، آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص آشنایی اساتید با آموزش‌های مجازی و ابزار آن ادامه داد: در آغاز، در این سامانه حدود ۸ درس فعال و ۱۱ محتوای بارگذاری شده وجود داشت ولی تا ابتدای اردیبهشت‌ ماه، این مقادیر به ۹۴۰ درس فعال و ۹ هزار و ۷۰۰ محتوا رسید. اساتید با راهنمایی‌هایی که از طریق کارگاه‌ها و جلساتی که برگزار شد، توانستند با این سامانه آشنا شوند.

مشکلات، به دلیل سرعت‌پایین اینترنت در کل کشور بود

وی عنوان کرد: با توجه به حجم استفاده از سامانه، این مشکلات قابل‌انتظار بود؛ برخی اوقات هم به دلیل سرعت‌ پایین اینترنت در کل کشور به‌ خصوص در روزهایی مردم بیشتر در خانه بودند و اینترنت رایگان هم داشتند مشکلاتی به وجود می‌آمد، البته با جهش خوبی که داشتیم و آماری که وزارتخانه ارائه داد، رتبه سوم را برای بارگذاری کلاس‌ها و دروس مجازی در سامانه نوید در کشور به دست آوردیم.

صبری بیان کرد: غیر از سامانه نوید، سامانه‌های دیگری مانند اسکای روم و سامانه تریپل بی خریداری کردیم که در اختیار دانشکده‌ها قرار گیرد و از اساتید خواسته شده که به غیر از بارگذاری پاورپوینت و فایل‌های پی دی اف، کلاس‌های آنلاین هم برگزار کنند تا بتوانند به‌ صورت حضوری برای دانشجویان توضیح دهند و جلسه رفع اشکال و پرسش و پاسخ برگزار کنند و جمع‌بندی مطالب عرضه شده را داشته باشند، همچنین اسکای روم در دانشکده پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی کاملاً فعال است و برای بقیه دانشکده‌ها نیز سامانه تریپل بی نیز از فردا فعال خواهد شد.

ساز و کار نظارت بر اساتید در شرایط کرونایی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط با نظارت بر حضور اساتید در کلاس‌های مجازی اظهار کرد: فایل اکسلی از سامانه نوید به‌ صورت مرتب و دو بار در هفته توسط مرکز آموزش مجازی دانشگاه داده می‌شود و مشخص می‌شود که در چه درس‌هایی، چه مواردی در بخش‌های مختلف مانند آموزش، تکلیف، آزمون و... بارگذاری شده است و به این ترتیب تراکنش‌های سامانه کاملاً مشخص است.

وی ادامه داد: این اطلاعات به تفکیک دانشکده‌ها در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود؛ از رؤسا و معاونین دانشکده‌ها درخواست کردیم که با همکاری مدیر گروه‌ها این موارد را پایش کنند و موارد تشویقی نیز برای اساتید در نظر گرفته شده تا بتوانند سریع‌تر و به‌روزتر کلاس‌ها را با سامانه پیش ببرند و اساتیدی که نتوانستند پاسخگو باشند طبق مصوباتی از شورای دانشگاه در این خصوص داشتیم، اگر از دیگر سامانه‌ها استفاده می‌کنند باید ردپای آن‌ها را در سامانه نوید قرار دهند، به این صورت که لینک آن کلاس را ارسال کنند تا بتوانیم برنامه‌ها را پایش کنیم.

دانشجویان وضعیت آموزش مجازی را ارزیابی کنند

صبری تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چهار شورای آموزشی داریم که جلسه‌ای درخصوص کیفیت کلاس‌ها خواهیم داشت؛ فرم ارزشیابی استاد طراحی شده و قرار است بین دانشجوها توزیع شود و وضعیت از دانشجویان پرسیده شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: وزارت بهداشت وضعیت آموزشی این نیمسال آموزشی را مشخص کرد و به همه دانشگاه‌ها بخشنامه‌ای ابلاغ کرد، در این بخشنامه گفته شده که اگر شرایط بیماری کووید ۱۹ تغییری نکند، کلاس‌های حضوری می‌تواند از ششم خرداد آغاز شود و تا پایان تیرماه ادامه پیدا کند، برای اول تا ۱۵ خرداد امتحانات را خواهیم داشت؛ پیش‌بینی می‌کنیم که بر اساس نظرات دانشجویان و معاونین دانشکده‌ها در ارتباط با برخی از دروس اگر دانشجوها از آن راضی باشند و کلاس‌های مجازی به حد کافی برگزار شده باشد، چند جلسه پرسش و پاسخ و مرور برگزار شده و بعد، امتحانات برگزار خواهد شد، آن دروسی که دانشجویان و معاونین دانشکده‌ها از نحوه آموزش مجازی رضایت نداشته باشند، باید به‌صورت فشرده برگزار شود.

امکان تمدید دوره‌های کارآموزی

وی در ارتباط با دروس عملی و آزمایشگاهی افزود: از خردادماه به‌ صورت فشرده دروس عملی را برگزار می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا پایان تیرماه این دروس به اتمام برسد، دروس کارآموزی بالینی و کارورزی و اینترنت بستگی به بخش‌هایی دارد که دانشجویان به‌اندازه کافی نگذرانده باشند، امکان دارد دانشجو موظف باشد یک تا سه ماه برای جبران این دوره‌ها را تمدید کند.

صبری بیان داشت: پایان‌نامه‌ها برای دوره‌های دستیاری، شش ماه به تعویق افتاده و برای تحصیلات تکمیلی نیز از اول اردیبهشت، برای کارهای عملی و آزمایشگاهی به دانشگاه آمده‌اند، همچنین لازم به ذکر است، امکان حذف‌ترم بدون احتساب سنوات و حذف یک درس یا ناتمام گذاشتن آن وجود دارد، اختیاراتی به شورای آموزشی دانشگاه داده شده که بتوانند در این زمینه‌ها تصمیم گیرند ولی باید یک نسخه از مصوبات برای تهران فرستاده شود.

سامانه نوید کیفیت قابل قبولی دارد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: برای رفع مشکل سامانه نوید، وزارتخانه در دو نوبت مشکلات سامانه را برطرف کرده است، با این وجود سامانه، کیفیت قابل قبولی دارد و می‌توان گفت سرعت قابل قبولی داشته، از آنجایی که در پاییز و زمستان هم ممکن است با این اپیدمی و ویروس‌ها درگیر باشیم، باید تدابیری اندیشیده شود که جلوی هک شدن و دیگر مشکلات گرفته شود.

وی بیان کرد: وزارت ارتباطات قولی مبنی بر اینترنت رایگان دانشجویان داده بود که هنوز اتفاقی رخ نداده و در جلسه هفته گذشته مسؤولان اطلاع دادند که پیگیر این مسأله هستند، البته باید خاطرنشان کنم، ما تهدید کرونا را به فرصت آموزش مجازی تبدیل کردیم و جهش بسیار بارزی در این زمینه داشتیم که از هشت درس فعال به هزار درس فعال رسیدیم و محتوا هم از یازده مورد به هزار مورد رسیده است.

صبری گفت: دستورالعمل‌هایی با همکاری معاونت درمان دانشگاه و معاونت بهداشتی داریم، مواردی که دستورالعمل‌های کشوری در ارتباط با این بیماری تهیه می‌شود، همچنین دستورالعمل‌های کشوری اگر نیاز به اصلاح یا توضیح دارد اجرا می‌شود، مسأله تحقیقات هم جهش خوبی داشته و مطالعات کار آزمایی بالینی در ارتباط با این بیماری داشتیم و همچنین تعداد زیادی از این کارآزمایی‌ها در اصفهان و کشور انجام می‌شود.

کلاس‌های جبرانی دانشگاه آزاد واحد اصفهان در راه است

در این بین به نظر می‌رسد دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در خصوص آموزش مجازی در شرایط انتشار بیماری کرونا موفق‌تر عمل کرده است و برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته، همچنین در زمینه تعامل دانشجو با استاد و رفع مشکلات و موانع در این مسیر هم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در استان اصفهان تقریباً از هفته دوم اسفندماه آموزش مجازی را برای مقطع دکتری که جمعیت کمتری هم داشت شروع و به‌ تدریج ارشد و واحدهای استان اضافه شد، هر کدام از واحدهای استان متولی بخشی از کارشده و برخی خودشان کار را عملیاتی کردند تا این‌که تا ۱۶ فروردین، پوشش آموزش مجازی به همه رشته‌ها و همه مقاطع رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در این آموزش علاوه بر کلاس‌های آنلاین امکان استفاده از فایل‌های بارگذاری ‌شده هم فراهم شد؛ در صورتی که اینترنت مشکلی داشت، دانشجویان و اساتید می‌توانستند به‌ صورت فایل‌های بارگذاری ‌شده اطلاعات را منتقل کنند، در برخی از دروس عمومی مانند فارسی و ریاضیات، فایل‌ها به‌ صورت عمومی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و در نهایت جلسات رفع اشکال نیز وجود دارد، هر زمان کلاس‌های آنلاین را برگزار کردیم، اگر به دلایلی مانند سرعت اینترنت دچار مشکل شده، کلاس‌های جبرانی برای آن قرار دادیم.

مشکل سرعت و پهنای باند، این بار در دانشگاه آزاد

وی در خصوص پهنای باند کلاس‌های آنلاین تصریح کرد: در اصفهان دو پایلوت اصلی داشتیم و پهنای باند از سوی دانشگاه مشکلی نداشت، برخی از مشکلات به سرعت اینترنت در نقاط مختلف شهر به‌ویژه در ساعت‌های پرترافیک برمی‌گردد، به‌ویژه از بعد از عید که آموزش‌ها به سمت آموزش مجازی رفت، بیشتر مشکلات سرعت اینترنت را در سطح شهر داریم، همچنین دانشجوها می‌توانند در سامانه‌ها از طریق ارسال متن یا صدا با استاد تعامل داشته باشند.

نجفی عنوان کرد: ما دفاتر مجازی اساتید را راه‌اندازی کردیم و دانشجو با استفاده از آن می‌تواند در ساعت‌های مشخص شده به دفتر مجازی استاد مراجعه کند، مثلاً استادی مشخص کرده که شنبه ساعت ۸ صبح در دفتر مجازی هستم و دانشجویان می‌توانند مراجعه کرده و پاسخ خود را به‌ صورت زنده دریافت کنند، که البته دانشجویان هنوز از آن استقبال نکرده‌اند، این ابداعی است که استان اصفهان برای اولین بار استفاده کرد؛ زمانی که استاد در دفتر مجازی نیست هم می‌تواند به‌ صورت آفلاین پیام خود را در سامانه ارسال کند و پاسخ خود را بگیرد.

مدارا در پرداخت شهریه‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در خصوص مسأله شهریه دانشجویان بیان داشت: افرادی که واحد عملی دارند یا هر کدام از دروسی که از طریق اینترنت ارائه نشدند جبران خواهند شد و از تابستان استفاده خواهیم کرد، ممکن است تعداد جلساتی که برگزار می‌شود از قبل هم بیشتر باشد، اساتید هم در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کنند و هم در ادامه جلسات حضوری را خواهند داشت بنابراین آموزش ناقص اجرا نمی‌شود، به‌ هر حال دانشگاه هزینه زیادی را برای این کلاس‌ها پرداخته و مجبور به تجهیز و پیشرفت زیرساخت‌ها شده است ولی تا جای ممکن با دانشجو برای پرداخت شهریه مانند زمان و نحوه پرداخت مدارا خواهد شد، کلاس‌های عملی هم کامل برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد:. نکته دیگر برای کمک به دانشجو این است که اگر دانشجویی نمره لازم را در امتحان به دست نیاورد و یا به هر دلیلی درس را تکمیل نکرد، می‌تواند تا سقف ۶ واحد را بدون پرداخت شهریه و مازاد بر دیگر واحدها دوباره بگیرد به شرطی که تلاش خود را انجام داده باشد، از طرفی اگر می‌خواستیم در غیر از این زمان هزینه کنیم و به اساتید آموزش‌های لازم برای آموزش مجازی را ارائه کنیم، کار غیرممکنی بود ولی اکنون همه اساتید مجبور شدند از ابزارهای نوین آموزشی استفاده کنند و تا حدودی به تسلط رسیدند.

دفتر مجازی اساتید، ابداعی به نفع دانشجو

نجفی اظهار داشت: متوجه شدیم که بسیاری از مراحل اداری را می‌تواند بدون حضور افراد پیگیری کرد و برخی از آموزش‌ها لزومی به حضور ندارد و ظرفیت حضور را می‌توان با مسائل ضروری پر کرد و دانشجو وقت خود را با کاغذبازی‌های اداری تلف نکند؛ دفتر مجازی اساتید هم که از دانشگاه نجف‌آباد شروع به کار کرد، ابداع بسیار مفیدی بود، در ادامه کار دانشجویان می‌توانند بیشتر به‌صورت مجازی با استاد ارتباط داشته باشند؛ نوآوری‌های دانش‌بنیانی نیز در این زمان بسیار انجام شد.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: با حضور استاندار بالغ‌بر ۱۰ طرح کرونایی را در این زمان داشتیم که خود دانشگاه هم به آن‌ها نیاز دارد و برخی مانند ضدعفونی محیط‌های پزشکی، استفاده از یو وی و ازن برای ضدعفونی و قابلیت‌های غربال‌گری و تجهیزات آزمایشگاه کرونا را خود دانشگاه سفارش داده است، شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ایمن‌سازی بدن از طریق دارو و مکمل‌های غذایی، کیت‌های تشخیص کرونا، تولید ماسک، گان و مواد ضدعفونی‌کننده و... فعالیت می‌کنند؛ تشکل‌های دانشجویی مانند بسیج دانشجویی در این زمینه‌ها و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک فعالیت داشتند.

وی عنوان کرد: ستادهای همدلی در دانشگاه تشکیل شده و بسیج اساتید، کارکنان و دانشجویان، توزیع مواد غذایی را برای خانواده‌های کم بضاعت شروع کردند؛ خیریه‌ها فعال شدند و دانشجوها در حال شناسایی افرادی هستند که به دلیل کرونا دچار مخاطراتی شدند، به هر شکل فضای همدلی و نوآوری در جامعه ایجاد شده و از ظرفیت‌های کشور که تا به حال برای مدیریت بهتر منابع از آن‌ها استفاده نشده بود، بهره‌مند شدیم.

نیازی به حذف‌ترم یا درس نیست

زهرا حیدران، معاون علمی آموزشی دانشگاه آزاد دولت‌آباد نیز در خصوص وضعیت پیش رو در این دانشگاه و همچنین شهریه‌های ثابت و متغیر دانشجویان با وجود برگزاری کلاس‌های مجازی اظهار کرد: کلاس‌های آموزشی مجازی دانشگاه آزاد اسلامی، با تدابیری که اندیشیده شده و با همکاری اساتید و دانشجویان به صورت منظم در حال برگزاری است، زمانی که کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود نیاز به حذف درس و یا حذف‌ترم نیست و این امکان در دانشگاه آزاد وجود ندارد.

معاون علمی آموزشی دانشگاه آزاد دولت‌آباد تأکید کرد: کلاس‌های تئوری در حال برگزاری است و با عادی شدن شرایط و بازگشائی مجدد دانشگاه‌ها، کلاس‌های عملی برگزار خواهد شد. ترتیبی اندیشیده شده که دانشجویان حتی با موبایل نیز می‌توانند در کلاس‌های مجازی شرکت کنند و هیچ دانشجویی از این لحاظ مشکل ندارد.

وی با اشاره به تعویق دو ماهه چک‌های دانشجویان در پرداخت شهریه‌ها و تسهیلات یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی یک‌ نهاد خصوصی است و باید حقوق اساتید و کارکنان را از محل همین شهریه‌ها تأمین کند، تمام دنیا به این ویروس مبتلا شده و هیچ کشوری آموزش‌های خود را تعطیل نکرده است و باید همه کمک کنیم که کشور دچار مشکل نشود.

حیدران با تأکید بر نظارت بر حضور اساتید در کلاس‌های مجازی ابراز داشت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده و سیاست‌گذاری مناسب ستاد آموزش مجازی، در راستای برگزاری منظم کلاس‌ها، نقش بسزایی در استقبال اساتید و دانشجویان از سامانه و کلاس‌ها داشته است، به‌طوری‌که اکنون پس از گذشت ۳ هفته، بیش از ۹۵ درصد کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند اما همچنان نظارت در برگزاری کیفی و کمی کلاس‌ها، به‌ صورت خودکار از طریق سامانه و همچنین ناظران کلاس‌ها، زیر نظر مدیران گروه ادامه دارد.

سرور دانشگاه آزاد دولت‌آباد، به روزترین و بالاترین امکانات را دارد

معاونت علمی آموزشی دانشگاه آزاد دولت‌آباد در ادامه صحبت‌های خود در خصوص تدابیر لازم برای نظارت و رفع مشکلات سامانه تصریح کرد: با تدابیر اتخاذ شده و فراهم کردن زیرساخت مناسب، تاکنون مشکلی از لحاظ سرعت پایین و اختلال در سامانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد از جانب اساتید و دانشجویان گزارش نشده، از طرفی این واحد دانشگاهی دارای اتاق سروری با به روزترین و بالاترین امکانات و زیر ساخت ارتباطی و پهنای باند مناسب است.

وی ادامه داد: طبق مصوبه ستاد آموزش مجازی دانشگاه، گروه پشتیبان فنی برای دانشجویان و اساتید در نظر گرفته شده است، به گونه‌ای که این گروه پشتیبان پاسخگوی کلیه مشکلات دانشجویان و اساتید در سامانه به صورت تلفنی، پیامک و ایمیل هستند، همچنین به منظور هماهنگی برگزاری کلاس‌های مجازی، پنج جلسه برخط (آنلاین) با اساتید گروه‌های آموزشی مختلف برگزار شده است؛ یک کلاس آموزش هم برای اساتید در نظر گرفته شده است که شامل ویدیوهای آموزشی مختلف و پاسخ به سؤالات فنی آن‌ها می‌شود.

جلسات پرسش و پاسخ دانشجویان با هیأت رئیسه، ستاد آموزش مجازی و مدیران گروه دانشگاه

حیدران افزود: از طرف دیگر به‌طور مشابه برای دانشجویان کلاس آموزش استفاده از سامانه به همراه ویدیوهای آموزشی در نظر گرفته‌شده است، از دیگر مصوبات ستاد آموزش مجازی دانشگاه، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ برخط (آنلاین) ویژه دانشجویان به‌طور منظم در هر هفته و با حضور اعضای هیأت رئیسه، ستاد آموزش مجازی و مدیران گروه است.

مسؤول علمی آموزشی دانشگاه دولت‌آباد بیان داشت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد واحد در راستای تکریم ارباب‌رجوع و به‌ منظور جلوگیری از حضور فیزیکی دانشجویان کارهای و اقدامات بسیاری انجام داده است که در ادامه اشاره خواهد شد.

راه‌اندازی دفاتر مجازی برای اعضای هیأت رئیسه، مدیران،کارکنان،کارشناسان و مدیران گروه

وی در ادامه عنوان کرد: آموزش مجازی کلیه دروس نظری با نرخ پوشش صد درصد، راه‌اندازی دفاتر کار مجازی برای کلیه اعضای هیأت رئیسه (هرروز حداقل ۲ ساعت)، مدیران (۵ روز حداقل ۳ ساعت)، کارکنان و کارشناسان (۵ روز حداقل ۴ ساعت) و مدیران گروه (۴ روز حداقل ۲ ساعت) و اطلاع‌رسانی به دانشجویان و اساتید جهت مراجعه (برخط) آنلاین برای طرح مسائل و مشکلات، راه‌اندازی مرکز مشاوره مجازی دانشگاه به میزان ۱۵ ساعت در هفته، به‌صورت (برخط) آنلاین، تعیین دو خط تلفن همراه جهت پشتیبانی کلاس‌های آموزش مجازی ویژه دانشجویان، تعیین یک خط تلفن همراه جهت پشتیبانی کلاس‌های آموزش مجازی ویژه اساتید، اعلام یک خط تلفن ۲۴ کاناله جهت ارتباط تلفنی با ارباب‌رجوع و پیگیری امور توسط کارکنان دانشگاه تا حصول نتیجه ازجمله این اقدامات است.

حیدران همچنین اذعان داشت: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد دارای ۴ طرح پیشنهادی در شرایط کرونا است که یک طرح آن در گروه هوشمندسازان سپاهان در مرکز رشد در حال ساخت یک هواساز برای بیماران کرونایی است که این دستگاه فشار هوای کافی برای تهویه در بیماران COVID-19 را فراهم می‌کند. البته ساخت این دستگاه هنوز نهایی نشده و برای استفاده پزشکی مورد ارزیابی یا تأیید قرار نگرفته است.

مسؤول علمی آموزشی دانشگاه دولت‌آباد در پایان صحبت‌های خود اضافه کرد: دستگاه و طرح دیگر، امکان ضدعفونی کردن دست را بدون تماس فراهم می‌کند که ساخته شده است و طرح سوم، تولید داروی کرونا که در مرحله داوری بوده و طرح چهارم پیاده‌سازی یک پلتفرم تحت وب و برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تلفن همراه برای فروش محصولات و ارائه سرویس توسط افراد از نظر بهداشتی و صلاحیت تأیید شده است.

مسؤولان دانشگاه صنعتی اصفهان در دسترس نمی‌باشند!

دانشگاه صنعتی اصفهان، پس از تماس خبرنگار فارس جهت بررسی وضعیت و مشکلات آموزش مجازی این دانشگاه، علی‌رغم اینکه قول هماهنگی با مسؤول مربوطه برای مصاحبه، پس از چندین بار پیگیری خبرنگار فارس دیگر پاسخگو نبود، این در حالی است که دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان از سطح کیفی آموزش‌ها در این شرایط و همچنین سرعت سامانه آموزش مجازی دانشگاه خود راضی نیستند.

علی معنوی از دانشجویان دانشگاه صنعتی صحبت خود را با بیان کیفیت پایین آموزش برخی دروس آغاز کرد و بیان داشت: برای نمونه استاد در هنگام تدریس نمی‌توانست فایل آموزشی را به نمایش بگذارد که نشان از مشکل زیرساختی دارد، اگر آموزش به این باشد، بهتر است کلاً دانشگاهی در کار نباشد چون بهترین اساتید دنیا دروس ما را ارائه کرده‌اند و معمولاً با زیرنویس فارسی در سایت‌های مختلف دنیا وجود دارند و اگر جست‌وجو کنیم می‌توانیم بهترین تدریس‌ها از بهترین اساتید دنیا را پیدا کنیم و از آن استفاده کنیم.

دانشگاه برای رفع اشکال و پرسش و پاسخ زمانی اختصاص نداده است

این دانشجو افزود: کیفیت کلاس‌ها بسیار پایین است، اصلاً هدف از رفتن به کلاس آن است که دانشجو سؤالات و اشکالات خود را بیان کرده و تبادل نظر با استاد داشته باشد و این‌که استادی تنها فایلی را بارگذاری کند که البته مشکلات اینترنت برای دانلود آن هم وجود دارد، سیستم آموزشی محسوب نمی‌شود.

وی متذکر شد: به گفته مسؤولان دانشگاه صنعتی اصفهان، زمانی که کلاس‌ها از سر گرفته شود، اساتید از ادامه دروس شروع به تدریس می‌کنند مثلاً اگر کلاس‌ها از هفته هفدهم ترم شروع شود، استاد هم از همان هفته شروع به تدریس خواهد کرد و حتی یک هفته را هم به رفع ایرادات و پرسش و پاسخ دانشجویان اختصاص نداده‌اند، اساتید تکلیف‌های زمان‌داری گذاشته‌اند که اگر فردی حتی یک ربع دیرتر به آن پاسخ دهد نمره آن را از دست خواهد داد، در صورتی‌ که پهنای باند اینترنت در برخی مناطق به‌صورتی است که رسیدگی دانشجو به این میزان از درس و تکلیف را دچار مشکل می‌کند.

سردرگمی برخی  از دروس

دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: برخی از اساتید هنوز وارد سامانه‌های آموزش مجازی نشده‌اند و یا تنها چند فایل را بارگذاری کرده‌اند ولی فایل‌ها که پاسخگوی تدریس نیستند، اگر این روش پیاده شود پس هرسال همین تعداد فایل در اختیار دانشجو قرار گیرد و کلاس‌های حضوری آن درس نیز حذف شود! اساتید دروس عملی ما مانند آزمایشگاه هنوز فایلی را در سامانه بارگذاری نکرده‌اند و تکلیف نامشخص است، حتی برای درسی سه واحدی که از اساس بر پایه تبادل‌نظر در کلاس است، هنوز هیچ فایلی بارگذاری نشده که اصلاً می‌توان گفت امکان آن‌هم نیست چون پایه درس بر اساس تبادل نظر و چالش بین استاد و دانشگاه است، تکلیف این دروس چه می‌شود؟

وی همچنین بیان کرد: اگر قرار باشد از ادامه آموزش‌های مجازی شروع به کار شود تکلیف این مشکلات چه می‌شود، احتمالاً با شروع کلاس‌ها دانشجو را با تکلیف و کوییز و آزمون بمباران می‌کنند و دانشگاه صنعتی اصفهان هم‌روی آزمون‌ها بسیار حساس است و در نتیجه ضربه محکمی به دانشجو خواهد خورد، اگر تدریس‌ها به همین صورت فیلم و فایل بارگذاری‌ شده باشد و با همین فایل‌ها کار آموزش انجام می‌گیرد پس دیگر نیازی به‌ صرف بودجه نیست و کلاس‌ها تعطیل شود.

وضعیت مبهم امتحانات پایان ترم دانشجویان 

اما یکی از مهم‌ترین مسائل و سؤالات دانشجویان، بحث برگزاری امتحانات پایان‌ترم است که در حال حاضر وضعیت روشنی ندارد، در همین راستا پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر حضوری بودن امتحانات پایان‌ترم دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: زمان برگزاری امتحانات بستگی به زمان و شرایط برگزاری کلاس‌های جبرانی و عملی به‌صورت حضوری دارد از همین رو امتحانات پایان‌ترم دانشجویان ۴ تا ۶ هفته پس از آغاز کلاس‌های حضوری برگزار خواهد شد.

همچنین آرش نجیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابراز داشت: منتظر تصمیمات ستاد مقابله با کرونا پیرامون بازگشایی دانشگاه‌ها هستیم اما در حال حاضر طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پس از ۳ خرداد ماه سال جاری کلاس‌های عملی، کارآموزی و رفع اشکال دروس تئوری برگزار خواهد شد و پایان تیر ماه بحث برگزاری امتحانات پایان‌ترم را خواهیم داشت، البته در صورت تغییر شرایط برنامه‌های جایگزین در نظر گرفته‌شده است.

در ادامه زهرا حیدران، معاونت علمی آموزشی دانشگاه آزاد دولت‌آباد بابیان آن‌که هنوز بخش‌نامه‌ای در خصوص نحوه و زمان  برگزاری امتحانات پایان‌ترم این دانشگاه صادر نشده است، گفت: دانشگاه اکنون تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات به‌صورت مجازی را در سامانه  LMS در نظر گرفته  که در صورت لزوم آمادگی لازم  برای برگزاری امتحانات به‌صورت مجازی فراهم است.

وی در ادامه افزود: طبق برنامه زمان‌بندی فعلی امتحانات دانشجویان از نیمه خرداد ماه برگزار خواهد شد مگر آن‌که بخشنامه و یا دستورالعمل جدیدی به دانشگاه ابلاغ شود.

 طبق اطلاعیه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، برنامه‌های آموزشی این دانشگاه به کماکان به‌ صورت غیرحضوری ادامه خواهد یافت و چنانچه با اعلام مراجع ذی‌صلاح امکان حضور دانشجویان در دانشگاه فراهم باشد، فعالیت‌های آموزشی با تمهیدات لازم بهداشتی  به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است، برای جبران وقفه‌های احتمالی شروع امتحانات از تاریخ ۵ تیر ماه جاری تعیین خواهد شد، همچنین دروس عملی، کارورزی، آزمایشگاهی و کارآموزی بسته به شرایط در تابستان سال جاری برگزار خواهد شد و گروه‌های آموزشی می‌توانند امتحانات جامع آموزشی دوره دکتری را در بازه یک شهریور ماه تا ۲ مهر ماه سال جاری برگزار کنند.

در ادامه این اطلاعیه مطرح‌ شده است، فعالیت‌های پژوهشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی با پیگیری اعضا هیأت علمی و دانشجویان مقاطع مذکور پیش خواهد رفت اما اگر با توجه به شرایط خاص حال حاضر وقفه‌ای خارج از اختیار دانشجو به وجود آید با تائید استاد راهنما، مدیر گروه و معاون پژوهشی دانشکده مدت وقفه جبران شده و شامل جریمه نخواهد بود، همچنین در صورت تایید بروز مشکلات مالی برای دانشجویان شهریه پرداز و یا مشمول جریمه امکان تقسیط و تعویق سررسیدها فراهم خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول