اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

کمک به محیط زیست با خرید کتاب آنلاین

آیا یک موبایل که صدها کتاب را به فرم الکترونیک در خود جای می دهد و هزاران گزینه را برای خوانندگانی که می خواهند همزمان چند کتاب خریداری کرده و مطالعه کنند ایجاد می‌کند، باعث کاهش خطرات مرتبط با محیط زیست می شود؟

کمک به محیط زیست با خرید کتاب آنلاین

پاسخ آسان به این سوال که بستگی به ارزش‌های محیطی شخصی و عادت‌های مطالعه خواننده دارد، وجود ندارد. خرید کتاب در نسخه الکترونیکی از فروشگاه کتاب نه تنها در میان خوانندگان و دوستداران همیشگی کتاب، بلکه در میان خوانندگان کتاب ها در برهه ها و موقعیت های زمانی مختلف که اولویت بالایی برای مطالعه تعیین نمی کنند محبوب است و این مساله را پیچیده‌ تر می‌ کند.

صرف‌نظر از این، می توان کارهای بیشتری برای بهبود عملکرد زیست محیطی به واسطه خرید نسخه الکترونیکی کتابها از طریق سایتهای دانلود کتاب انجام داد. پیامدهای محیطی تولید کاغذ و مقوا در دوران معاصر به خوبی مستندسازی شده‌است، با وجود این که بدترین رفتار های تخریب کننده محیط زیست به این واسطه در حال حاضر اصلاح شده‌اند؛ اما آیا واقعا این روش خرید به محیط زیست کمکی می کند؟

خرید کتاب

کاهش هزینه های تخریب محیط زیست با خرید کتاب الکترونیکی

هزینه‌های زیست‌ محیطی بالاتری در ساخت یک کتاب در کنار تولید یک کتاب الکترونیک وجود دارد و اثرات عملیاتی ادامه‌ دار می تواند چه بسا بیشتر و بزرگتر باشد. با این حال، یک کتاب الکترونیک می‌ تواند هر نوع مجله، روزنامه کتاب و غیره را در اختیار دوستداران خود قرار دهد و از این رو محدودیتی در انتخاب آن وجود نخواهد داشت. تلاش برای ترویج پاکسازی محیط‌زیست و یا کنترل شرایط زندگی بهتر با توجه به عدم قطع کردن درختان و هزینه های تولید کتاب (بسته به نقطه‌نظر شما) نه تنها در مورد اعداد، مانند تولید بیشتر دی اکسید کربن، مواد خام و ضایعات، بلکه در مورد رفتار انسانی و تفسیر اثرات آن نیز صادق است.

به عنوان مثال، قطع درختان (بیشتر مزارع) از اهمیت زیست ‌محیطی بیشتر نسبت به استخراج منابع محدود از فلزات نایاب است؟ آیا در نظر گرفتن تاثیر تولید گازهای گلخانه‌ای به جای اثرات بهداشتی کیفیت هوا و کیفیت آب، اهمیت بیشتری دارد؟ این پرسش ها تنها چند مورد از مسائل محیطی هستند که گزینه خرید کتاب معمولی بر آنها تاثیر گذار است.

مقایسه کتاب الکترونیک و کتاب کاغذی

بیشتر بحث در مورد خرید کتاب الکترونیک در مقابل کتاب‌های کاغذی با بهترین نیات انجام شده‌است و در واقع بیش‌ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما این واقعیت باقی می‌ماند که اطلاعات قابل ‌اعتماد در مقیاس مورد نیاز (هر دو میکرو و ماکرو) موجود نیست و احتمالا به دلیل هزینه کسب این اطلاعات در پرتو این که چقدر سریع رشد می کنند، نخواهد بود.

چند حوزه‌ای که مفسران در آن اتفاق‌نظر دارند عبارتند از:

خواندن کتاب الکترونیکی به افزایش سهم خود از نیازهای انسانی ادامه خواهد داد و نگاه افراد بیشتری بر استفاده از این گزینه ارتقا پیدا خواهد کرد (افراد کمی بر اساس اعتبار زیست‌محیطی، خرید های خود را انجام خواهند داد).

هر چه بیشتر بر روی یک کتاب الکترونیک مطالعه شود، آفست بالقوه در برابر کتاب‌های کاغذی بیشتر خواهد بود. بسته به باور و گزینه های در پیش روی افراد، ممکن است ۲۰ تا ۱۰۰ کتاب کاغذی برای انتشار دی‌اکسید کربن معادل یا ۴۰ - ۷۰ کتاب کاغذ در نظر گرفته شود که تاثیرات دیگری نظیر سوخت، آب، مواد معدنی و سلامت انسان را در نظر می‌گیرند.

کم‌ترین اثر زیست‌ محیطی، به اشتراک گذاری کتاب ‌های کاغذی، خرید کتاب‌ های دست‌دوم و قرض گرفتن از یک کتابخانه (مشروط به حمل و نقل عمومی در آنجا) باقی مانده ‌است. در حالی که این مورد گزینه خوبی است، اما نمی تواند تغییری در شرایط کلی بدهد.

فروشگاه کتاب

 

چگونه خرید کتاب کاغذی به محیط زیست ضرر می زند؟

کتاب‌های کاغذی (هر دو از جمله روزنامه‌ها و مجلات) نکات مثبت و منفی زیست‌محیطی خود را دارند. این کتاب ها مراحل و طی کردن شرایط مختلف را دارند: منبع یابی و استخراج منابع مواد خام، پردازش مواد و محصولات تولیدی (از جمله محصولات جانبی و دفع)؛ توزیع و خرده‌فروشی، مصرف و حمل و نقل در تمام مراحل.

هر یک از این عناصر در چارچوب ملاحظات پایداری، مصرف انرژی (منبع سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای)، بهداشت و خطرات محیطی، آلودگی هوا و آب و دفع زباله می‌باشند. سپس متغیرهای رفتار انسانی بیشتری از قبیل چگونگی استفاده از کتاب کاغذی، فراوانی استفاده، فراوانی جایگزینی (از جمله منسوخ بودن) و دفع زباله جامد وجود دارد. به عنوان مثال، هرگونه مزایای زیست محیطی ناشی از استفاده از یک کتاب الکترونیک و نه به خریدن کتاب‌های کاغذی گزینه مطلوب تری به شمار می آید.

پس کدامیک؟ خرید کتاب چاپی یا کتاب الکترونیکی

تحلیل چرخه حیات کامل کتاب‌های معمولی یا همان کاغذی در مقابل کتاب های الکترونیک ممکن است مطلوب باشد اما به طور بالقوه گمراه‌ کننده است. این تحلیل‌ ها به میانگین یا دامنه ‌ای از ورودی‌ها و خروجی‌های عملکرد وابسته هستند. چرا که برای مصرف‌کننده دشوار است که تمام مسائل را ارزیابی کنیم، به تنهایی روش‌های مختلف مطالعه را مقایسه کنیم. پس در همین حد باید اکتفا کرد که در نظر گرفتن پروسه ی عرضه و خرید کتاب کاغذی و سنتی به جای مراجعه به فروشگاه کتاب آنلاین تا چه حد می تواند در پس پرده به ضرر خودمان تمام شود (در طولانی مدت).

با تمامی تفاسیر و حقایق گفته شده، آینده ی ما هم کتاب الکترونیکی و هم نشریات کاغذی خواهد داشت. به جای مقایسه کردن یکی با دیگری برای "بهترین" اعتبار محیطی، بهتر است که عملکرد زیست محیطی هر کدام را بهبود بخشیم. پس نمی توانیم اظهار کنیم که عملا می توانیم کتاب کاغذی را از چرخه حذف کنیم یا از مزایای کتاب الکترونیکی بی بهره بمانیم و به آن بی توجهی کنیم. ما باید هر دو تولید کننده حاضر در این دو زمینه را در نظر داشته باشیم تا برای کوچک‌ترین اثر ممکن در یک محیط عملیاتی پایدار، تلاش کنند. اگر تولید کنندگان به طور شفاف نشان دهند که با این هدف مواجه هستند، پس مصرف کنندگان این گزینه را دارند که محصولات خود را به هر دو شکل ترجیح دهند. رفتار مسئولانه محیطی توسط خوانندگان این کتاب ها یک عنصر بسیار مهم در حفظ کتابخوانی پایدار است.

اگر می خواهید در این چرخه کمکی به محیط زیست نمایید و از طرفی به خوانش یا شنیدن کتاب الکترونیکی روی آورید، می توانی  به سایت دانلود کتاب کتابچین سر بزنید.

 

 منبع: theconversation

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول