اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

سنت‌های کشورها در ماه رمضان را در «ضیافت نور» جستجو کنید

برنامه مجازی «ضیافت نور» کتابخانه فرهنگسرای سرو سعی در شناساندن رسوم و آیین‌های روزه‌داری در کشور‌های گوناگون مسلمان را دارد.

سنت‌های کشورها در  ماه رمضان را در «ضیافت نور» جستجو کنید

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه «ضیافت نور» به همت کتابخانه سرو و با هدف شناساندن تنوع رسوم و آیین‌های روزه‌داری در کشور‌های گوناگون مسلمان از ابتدای ماه رمضان در اینستاگرام فرهنگسرای سرو به نشانی farhangsara_sarv منتشر می‌شود.

تنوع رسوم و آیین‌های روزه‌داری در کشور‌های گوناگون مسلمان، زیبایی خاصی را به فضای معنوی و روحانی این ماه می‌بخشد. نحوه اجرای مراسم افطاری، سحری و دیگر سنت‌ها در مناطق گوناگون دنیا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد که این تنوع را می‌توان نشئت گرفته از شرایط اقلیمی و تفاوت خصوصیت‌های فردی و اجتماعی جوامع گوناگون دانست.

برای مثال از سنت‌های کشور ترکیه در ماه رمضان، سنت چاوش‌خوانی است که بر اساس سنتی دیرینه، «سحرخوان‌ها» (چاوش خوان) به خیابان‌ها و کوچه‌ها آمده و برای بیدار کردن مسلمانان در هنگام سحر و اقامه نماز آواز سر می‌دهد و بعد از اقامه نماز صبح مسلمانان به قرائت قرآن می‌پردازند.

در کشور تاجیکستان نیز جمله «رمضان مبارک» تا آخر این ماه بین تاجیک‌ها رد و بدل می‌شود و آیین موسوم به «رب من» از معروف‌ترین و رایج‌ترین شعائر تاجیک‌ها در این ماه است که تا حد زیادی توانسته در ۸۰ سال حاکمیت کمونیست که مخالف هرگونه شعائر دینی بود، سنت‌های رمضان را حفظ کند.

طاباغ اوروجی، اوباش دان و قاباخلاما نیز از سنت‌های قدیمی آذری زبان‌های ایران است که در‌ماه مبارک رمضان معمول است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۷۸۶۲۷۷ (کتابخانه سرو) تماس بگیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول