اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

الاخبار| تلاش آمریکا برای تغییر مأموریت «یونیفل» با هدف ضربه به حزب‌الله

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، آمریکا در حال انجام تحرکاتی است تا با تغییر اصلاحاتی در مأموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، از آنها علیه حزب‌الله استفاده کند و نماینده لبنان در سازمان ملل نیز با این تحرکات همراه شده است.

الاخبار| تلاش آمریکا برای تغییر مأموریت «یونیفل» با هدف ضربه به حزب‌الله

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «الاخبار» در گزارشی اعلام کرد، «امل مدللی» نماینده لبنان در سازمان ملل کاملا با موضع آمریکا درباره تغییر وظیفه یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل) و قواعد کاری آن در لبنان همراه شده است.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک لبنانی در بیروت اعلام کرد، اصلاحاتی که آمریکایی‌ها خواستار آن هستند شامل کاهش بودجه یونیفل، کم کردن تعداد نیروهای آن، تجدیدنظر در وظایف محوله از طریق توسعه مأموریت‌ها به نحوی که اجازه ورود به ملک‌های خصوصی را می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده: مدللی در رایزنی‌های آمریکایی-سعودی-آلمانی برای پیشنهاد قرار دادن حزب‌الله در لیست تروریسم سازمان ملل شرکت کرده است. سخت است که این چنین پیشنهادی با وجود وتوی روسیه و چین نهایی شود و کسانی که آن را آماده کرده‌اند، به این موضوع واقف هستند. به همین دلیل اکنون در حال تلاش برای اصلاحات بر یونیفل و قواعد کاری آن هستند و در این زمینه از فشار اقتصادی کنونی بر دولت لبنان و ویروس کرونا سوءاستفاده می‌کنند.

در جلسه شورای امنیت که دو روز پیش از طریق ویدئوکنفرانس  برای صحبت درباره قطعنامه 1701 (برای پایان دادن به جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی صادر شد) برگزار شد «یان کوبیچ» هماهنگ‌کننده سازمان ملل در لبنان گزارش خود را ارائه داد و واشنگتن اعضای شورای امنیت را به بازنگری در مأموریت محوله به یونیفل ترغیب کرد.

همزمان «کلی کرفت» نماینده دائم سازمان ملل در توییتر نوشت: شورای امنیت باید در راستای این موضوع کار کند که یونیفل به عنوان یک نیروی موثر قادر به کار باشد. این نیروها همچنان اجازه مأموریت خود را نداند. حزب‌الله توانسته خودش را تسلیح کند و دایره عملیاتش را گسترش دهد و این موضوع ملت لبنان را در خطر قرار داده است. شورای امنیت باید برای تغییر جدی در توانایی یونیفل تلاش کند یا اینکه منابع و کارمندان خود را در وظایفی که ممکن است سازماندهی مجدد کند.

گوترش هم در گزارش خود اعلام کرد: داشتن سلاح خارج از کنترل دولت نقض مستمر قطعنامه 1701 است. 

وی در ادامه دولت لبنان را به اتخاذ اقداماتی در راستای تضمین کامل دستورات مربوطه در توافق طائف و دو قطعنامه 1559 و 1680 فراخواند که به خلع سلاح تمام گروه‌های مسلح فرا می‌خواند. دبیرکل سازمان ملل در ادامه خواستار بیطرفی کاخ «بعبدا» (ریاست‌جمهوری لبنان) شد و تمامی طرف‌های لبنانی را به عدم ورود به «نزاع سوریه» یا دیگر نزاع‌ها در منطقه فراخواند.

در ادامه این گزارش آمده» امل مدللی اقدامات اخیر خود را به وزیر خارجه لبنان با هر کارمند دیگری در وزارت خارجه این کشور هماهنگ نکرده است و دولت باید فورا وی را فرابخواند و خواستار توضیح او شود.

تحلیلگران: آمریکا می‌خواهد یونیفل عامل اجرایی‌اش باشد

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در اشاره به توییت نماینده آمریکا در سازمان ملل در این باره نوشت، بنا به اعتقاد کارشناسان، واشنگتن می‌خواهد یونیفل دستورات دولت آمریکا را اجرایی کند.

«شارل ابی نادر» کارشناس امنیتی و راهبردی لبنانی در این باره گفت: فشارهای آمریکا در راستای نبرد اسرائیل با لبنان به صورت کلی و با حزب‌الله به شکل خاص است.

وی ادامه داد، حزب‌الله هیچ عملی در نقض قطعنامه ۱۷۰۱ انجام نداده اما رژیم اسرائیل دائما در حال نقض حریم لبنان است.

وی افزود: دائما این تردید مطرح می‌شود که حزب‌‎الله زرادخانه سلاح‌های پیشرفته و موشک داد. ابی نادر در این خصوص اعلام کرد: این حق حزب‌الله است همانطور که آمریکا و اسرائیل خطرناک‌ترین سلاحها را دارند طبیعی است که حزب‌الله هم آنچه حمایت از لبنان و این جنبش را تضمن کند در اختیار داشته باشد. ضروری است که حزب‌الله موشک داشته باشد خصوصا اینکه ارتش لبنان حق برخورداری از هیچ سلاح یا موشک پدافند هوایی برای حمایت از آسمان لبنان در برابر تعرضهای مکرر اسرائیل را ندارد.

ابی نادر افزود، هدف از این فشارها درباره تغییر نحوه کار یونیفل آن است که عملکرد آن مطابق با خواست واشنگتن باشد گرچه اکنون هم خیلی دور از این وضعیت نیست؛ به بیان دیگر می‌‌خواهند یونیفل از اتاق عملیات آمریکا و اسرائیل اداره شود.

وی ادامه داد، آمریکا بویژه رئیس‌جمهور آن «دونالد ترامپ» دائما دستروکارهای خود را با پرداخت پول به سازمان‌های بین‌المللی پیش می‌برد همانطور که با سازمان جهانی بهداشت و بسیاری سازمان‌های دیگر رفتار کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول