اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

محرابِ خدمت| کرونا و ۲۰ برش از همدلی طلاب+ فیلم و عکس

مدافعان دین این روزها به خط شده‌اند و در سنگر جهاد و مبارزه با کرونا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. محراب خدمت اینک تغییر کرده است و تصاویر متعددی از همدلی طلاب در روزهای کرونایی دیده می‌شود.

محرابِ خدمت| کرونا و ۲۰ برش از همدلی طلاب+ فیلم و عکس

خبرگزاری فارس سمنان- گروه فرهنگی: ایام تلخی است. هر روز شاهدیم ویروس جهانگرد کرونا، افراد زیادی را در سراسر گیتی به کام مرگ می‌کشاند و خانواده‌هایی را سوگوار عزیزانشان می‌کند.

محدودیت در روزمرگی‌ها و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی برای ممانعت از سیر صعودی این بیماری هم یک روی نگرانی‌هاست که با توجه به همه‌گیری جهانی آن، بشریت را نگران ادامه حیات به سیاق گذشته کرده است.

نکته قابل تأمل و مشوش‌کننده دیگر هم در عصر مدرنیته، استیصال بشریت در مهار یک ویروس مهلک است و تا این لحظه شاهدیم علی‌رغم پیشرفت علم و تعدد مراکز علمی و آزمایشگاهی و با وجود بودجه‌های کلان، هنوز جهان در درمان قطعی این بیماری عاجز مانده است.

این درماندگی موجب شده تا وحشت و یأس گوی سبقت را در انتشار، از کرونا برباید و تعداد زیادی از آحاد بشر را درگیر خود سازد.

در این اوضاع وانفسا که آژیر قرمز کرونا در دنیا به صدا درآمده، همه در تکاپویی عجیب می‌کوشند تا خود و عزیزانشان را از گزند این ویروس مسری در امان نگاه دارند.

حبس در خانه برای مصون ماندن از خطرات کشنده این ویروس راهکار اساسی برای قطع زنجیره مرگبار کرون است.

اما در همین ایام که بانگ هشدارها برای خودمراقبتی برابر این ویروس به اوج می‌رسد، عده‌ای با آگاهی از مخاطرات و احتمال درگیری با این ویروس، جان خود را کف دست گرفته و در کمال ایثار، با بر تن کردن لباسی از جنس ایثار و معرفت و در گمنامی و پشت خاک‌ریزها، برای شکست کرونا قد علم کرده‌اند.

مردان و زنان بی‌ادعایی که امروز از آنان سخن می‌گوییم، طلبه‌های جهادی یا همان مجاهدان خاموشی هستند که تا دیروز برای احیای دین می‌کوشیدند و اینک به‌عنوان بازوان توانمند مدافعان سلامت برای تقابل با کرونا به صف شده‌اند.

از همان روزهای ابتدایی که کشورمان درگیر مقابله با ویروس کرونا شد، فعالیت طلبه‌های جهادی هم تقویت شد؛ جوانانی که وارد کارزار و متحد شدند که تا زمان کاهش شر این ویروس دست از خدمت به همنوع برندارند؛ مطالعه چند برش از خدمات روحانیان و طلاب بسیجی در روزهای کرونایی خالی از لطف نیست.

برش اول: سالن‌های ورزشی باید از ویروس تهی باشد

یکی از مکان‌هایی که از روز نخست همه‌گیری کرونا در کشور مورد توجه قرار گرفت، سالن‌های ورزشی بود.

سالن‌های ورزشی که هر روز شاهد حضور تعداد زیادی از کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی میان‌سالان برای ورزش و انجام تمرینات ورزشی بود، یکی از مکان‌های مهم برای انتقال ویروس کرونا به شمار می‌رفت و از همان روزهای ابتدایی، با تصمیم ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا بسته شد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که ضدعفونی و توجه به سالن‌های ورزشی از میان نرفت و طلاب و روحانیان بسیجی از همان روزهای نخست در اماکن و سالن‌های ورزشی حضور یافتند و نسبت به ضدعفونی و گندزدایی از این بناها اقدام کردند.

طلاب از خانه‌های کشتی و شطرنج گرفته تا سالن‌های فوتسال و هندبال و سایر اماکن ورزشی را ضدعفونی کردند تا از انتقال ویروس کرونا جلوگیری شود.

برش دوم: ساختمان‌های اداری نباید آلوده می‌ماند

اما ساختمان‌های اداری هم در دوران اوج شیوع ویروس کرونا نباید آلوده می‌ماند. طلاب جوان ساختمان‌های اداری مربوط به دولت و سایر نهادها را ضدعفونی و گندزدایی کردند.

همراهی نیروهای بسیجی و گروه‌های جهادی و همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز قوت قلبی در کنار تمام فعالیت‌هایی بود که طلاب بسیجی انجام می‌دادند.

برخی فضاهای پررفت‌وآمد گرچه بسته شد؛ اما مکان‌های اداری همچنان باز بود و به همین خاطر باید هر چه سریع‌تر ضدعفونی آن جدی گرفته می‌شد.

طلاب بسیجی که البته تعدادی از آن‌ها نیز در بخش‌های مختلف فعالیت دارند، از نخستین روزهای گسترش کرونا به ساختمان‌های اداری و عمومی رفتند و کار ضدعفونی را آغاز کردند تا در این حوزه ایفای نقش کرده باشند.

برش سوم: کرونا در محل‌های تردد مردم جولان می‌داد

ضدعفونی معابر و مکان‌های پرتردد در سطح روستاها و شهرهای استان سمنان نیز اولویت دیگری پیش روی طلاب بسیجی این استان بود.

آن‌ها از همان روزهای ابتدایی ورود ویروس کرونا به کشورمان در روستاها و شهرها و حتی مناطق دورافتاده استان سمنان حاضر شدند و با تجهیزات بومی روستاها و شهرها نسبت به ضدعفونی معابر و مکان‌های پرتردد اقدام کردند.

طلاب بسیجی سوار بر خودروهای مخزن‌دار به ضدعفونی و گندزدایی سطح شهرها و روستاها پرداختند و البته حضور آن‌ها بالای تراکتورهای بومی روستاییانی که برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به میدان آمده بودند، نیز دیده می‌شد.

ضدعفونی معابر روستاها و شهرها توسط طلاب و روحانیان بسیجی و همچنین گروه‌های مردمی و جهادی تاکنون در چندین نوبت انجام شده است و البته در بازه‌هایی همچنان ادامه دارد.

اقدامات سپاه و بسیج نیز در تأمین مواد ضدعفونی و ملزومات موردنیاز طلاب بسیجی در این طرح مهم که البته بخش‌هایی از آن در قالب مانور «دفاع بیولوژیک» انجام شد، نیز قابل‌توجه بود.

برش چهارم: کارگاه‌های تولیدی باید قوت می‌گرفت

حضور در کارگاه‌های تولید ملزومات بهداشتی و درمانی بخش دیگری از فعالیت‌های طلاب و روحانیان بسیجی بود.

بانوان طلبه با حضور در کارگاه‌های دوخت ماسک طبی و پشت چرخ‌های خیاطی نقش خود را در کمک به همنوعان و هم‌استانی‌های خود ایفا می‌کردند.

تعداد زیادی از بانوان در شهرها و روستاها هم در کنار بانوان طلبه و با محوریت و هدایت آن‌ها، به دوخت ماسک با ملزوماتی که از سوی سپاه و بسیج در اختیارشان قرار داده شده بود، همت گماردند.

آقایان طلبه نیز در کارگاه‌هایی که مربوط به تولید مواد ضدعفونی‌کننده بود، به تولید و بسته‌بندی مواد ضدعفونی‌کننده در کنار سایر نیروهای جهادی شتافتند.

پس از دوخت ماسک‌های طبی، بسته‌بندی آن‌ها نیز با دستان طلاب بسیجی انجام و این ماسک‌ها در مناطق محروم و بین مردم استان سمنان توزیع شد.

برش پنجم: مساجد پایگاه‌های خدمت شد

مساجد یکی از پایگاه‌های مهم حضور طلاب در طول سال است که در ایام شیوع کرونا، گرچه برای برگزاری آیین‌های مذهبی تعطیل شده بود اما به پایگاه‌های خدمت مبدل گشت.

روحانیان و طلاب استان سمنان با میدان‌داری در مساجد و هیأت‌های مذهبی، این مکان‌های مقدس را به محل‌هایی برای تأمین مایحتاج بهداشتی مردم تبدیل کردند.

تبدیل مساجد به پایگاه‌های خدمت‌رسانی به مردم از وظایف دیگری بود که بر عهده طلاب بسیجی و امامان جماعت مساجد قرار داشت.

بسیج عمومی اهالی مسجد برای کمک به تأمین مایحتاج مردم به‌خصوص نیازمندان، محرومان و آسیب‌دیدگان از کرونا و همچنین تهیه و توزیع ماسک و اقلام ضدعفونی از اقداماتی بود که در مساجد و هیأت‌های مذهبی در روزهای کرونایی انجام می‌شد.

این جنب‌وجوش‌ها البته ما را به یاد خاطرات دوران دفاع مقدس و پشتیبانی آحاد مردم از جنگ تحمیلی با محوریت امامان جمعه و روحانیان می‌انداخت.

برش ششم: مدیریت محله‌ها فراموش نشد

در روزهای واهمه از ابتلا به ویروس کرونا، مدیریت محله‌ها هم فراموش نشد. روحانیان و طلاب جوان با برگزاری محفل‌های چند نفری، مدیریت محله‌ها را ادامه دادند.

همچنین ضدعفونی و تمهید مقدمات بازگشایی مساجد نیز از مواردی بود که همواره مورد توجه قرار گرفت.

گرچه حضور مردم در مساجد و هیأت‌های مذهبی ممنوع اعلام شده بود؛ اما به‌هرحال این مکان‌ها باید ضدعفونی می‌شد و عاری از ویروس باقی می‌ماند تا برای زمان بازگشایی و حضور مجدد مردم آماده‌سازی شود.

طلاب و روحانیان بسیجی مسؤولیت ضدعفونی و تمهید مقدمات در مساجد را بر عهده داشتند و از طرفی، اهالی مسجد خانه‌نشین نشدند و به یاری هم‌محله‌ای‌ها شتافتند.

برش هفتم: بسته‌های غذایی ناقابل روحیه خوبی می‌داد

آماده‌سازی بسته‌های غذایی وظیفه دیگری بود که طلاب سعی کردند تا نقش خود را در این بخش هم نشان دهند.

تعداد زیادی از کادر بهداشت و درمان استان سمنان از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در محل خدمت خود حضور داشتند و به‌طور طبیعی، خدمت‌رسانی به این افراد از مهم‌ترین مواردی بود که در سرلوحه امور طلاب بسیجی قرار گرفت.

طلبه‌ها با آماده‌سازی بسته‌های غذایی برای کادر بهداشت و درمان و حضور در بیمارستان‌ها و توزیع آن بین این کادر زحمتکش و مدافعان سلامت سعی کردند تا تجلیل کوچکی از زحمات آن‌ها داشته باشند.

طلاب در این بخش، از حمل بار گرفته تا شست‌وشوی میوه‌ها و سایر اقلام، بسته‌بندی و آبگیری در میدان حضور داشتند.

یک طلبه جوان می‌گفت: وقتی مدافعان سلامت همه خطرات را به جان می‌خرند تا به مردم خدمت کنند، حضور ما در کنارشان کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

برش هشتم: بیماران هم بی‌نصیب نماندند

طلاب بسیجی این بار در نقش پیش‌خدمت ظاهر شدند. آن‌ها در آماده‌سازی انواع آبمیوه برای کادر درمان و بیمارانی که در بیمارستان‌های کرونایی بستری بودند، ایفای نقش می‌کردند.

طلاب به همین حد نیز راضی نبودند و با حضور در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های مخصوص مبتلایان به کرونا، سعی کردند تا با دستان خودشان آبمیوه‌های تهیه‌شده را در اختیار بیماران کرونایی و کادر بهداشت و درمان قرار دهند.

تهیه سوپ، میان‌وعده و وعده‌های اصلی غذایی برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها و بسته‌بندی و حمل آن‌ها تا مراکز درمانی نیز از اقداماتی بود که طلاب بسیجی سمنان انجام دادند.

آن‌ها مواد غذایی تهیه‌شده را در بازه‌هایی در بیمارستان‌ها و بین بیماران کرونایی به‌صورت تبرکی توزیع کردند و البته موردستایش قدردانی مردم نیز قرار گرفت.

برش نهم: طلاب بسیجی در قامت کارگران تخلیه بار

کمک به همنوع اینجا دیگر درجه، منزلت، شأن و جایگاه نمی‌شناسد. طلاب بسیجی در قامت کارگرانی ظاهر شدند که به تخلیه بار و حمل جعبه‌های میوه و ملزومات بهداشتی و درمانی اشتغال داشتند.

طلاب و روحانیان جوان، عمامه به سر و با لباس مقدس روحانیت در زمینه تخلیه بارهایی که به خدمت به بیماران کرونایی مربوط می‌شد، وارد میدان شدند.

طلبه جوانی می‌گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) فعالیت کارگران را مقدس شمردند و از این‌رو، کار برای مردم از نظر ما عیب و عار نیست.

برش دهم: کشتارگاه‌های دام فراموش نشد

در کنار تمام خدماتی که در ایام شیوع کرونا از سوی طلاب به مردم ارائه می‌شد؛ اما وظایف همیشگی و دائمی آن‌ها نیز فراموش نشد و در بخش‌هایی، شرایط ایجاب می‌کرد تا این انجام وظیفه به‌طور جدی‌تر و دقیق‌تر نیز انجام شود.

یکی از این مکان‌ها، کشتارگاه‌های دام بود. روحانیان و طلاب با حضور در کشتارگاه‌های دام و به جهت تأمین سلامت مردم و توجه به اصول شرعی و پروتکل‌های بهداشتی، نظارت دقیق‌تری را بر ذبح دام انجام دادند.

روحانیان تأکید داشتند تا کشتار دام با رعایت تمام مسائل مربوط به امور شرعی و پروتکل‌های درمانی انجام شود و فعالیت‌های خوبی در این حوزه انجام گرفت.

برش یازدهم: ضدعفونی منازل کرونایی‌ها مهم بود

ضدعفونی منازل مسکونی به‌ویژه در مجتمع‌ها و واحدهای پرتجمع و پرتراکم نیز در دستور کار روحانیان قرار داشت.

روحانیان و طلاب با مخزن‌های ضدعفونی‌کننده‌ای که بر دوش داشتند و با رعایت تمام اصول و پروتکل‌های بهداشتی و درمانی به ضدعفونی منازل مسکونی همت گماردند.

تعداد زیادی از روحانیان با حضور در منازل مبتلایان به کرونا سعی کردند تا با ضدعفونی خانه‌هایشان، از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کنند و چرخه انتقال را قطع سازند.

برش دوازدهم: یاری نیازمندان همیشگی است

بخش دیگری از تلاش‌های روحانیان و طلاب جوان در روزهای کرونایی و البته در طول سال و قبل از آن، توزیع مایحتاج مردمی بین نیازمندان و محرومان استان سمنان بود.

آن‌ها اقدامات متعددی را در قالب مؤسسات خیریه و گروه‌های نیکوکاری انجام دادند که با محوریت خودشان در روستاها و شهرهای مختلف استان سمنان شکل گرفته بود و هم‌اکنون نیز فعال است.

یک طلبه بسیجی که خود در یک مؤسسه خیریه نیز فعالیت می‌کند، می‌گفت: فعالیت در حوزه کمک به نیازمندان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند به افزایش مقبولیت جامعه روحانیت کمک کند.

برش سیزدهم: رزمایش «کمک مؤمنانه» کانون فعالیت‌ها شد

مدتی پس از تلاش‌های طلاب در کمک به نیازمندان در قالب‌های مختلف و با نزدیکی به ماه مبارک رمضان، فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی به یاری محرومان در آستانه ماه مبارک رمضان حجتی شرعی بود تا آن‌ها را وارد کارزار دیگری سازد.

این خواسته رهبری، کانون فعالیت‌های روحانیان شد و طلاب در قالب رزمایش «مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه» و در قالب فعالیت‌های انسان‌دوستانه در زمینه توزیع اقلام موردنیاز نیازمندان و محرومان فعالیت می‌کردند.

یک روحانی می‌گفت: همواره سعی می‌کنیم با رعایت اصول کمک کریمانه و مؤمنانه و رعایت شأن و منزلت مردم و نیازمندان به آن‌ها کمک شود و این فعالیت‌ها در طول سال ادامه می‌یابد.

برش چهاردهم: مناطق محروم آسیب‌پذیری بیشتری داشت

حضور در مناطق محروم و دورافتاده استان سمنان و همچنین بافت فرسوده و مناطق قدیمی شهرها و روستاها نیز یکی دیگر از اقداماتی است که از سوی روحانیان جوان انجام می‌شود.

روحانیان و طلاب در قالب گروه‌های جهادی و محرومیت‌زدایی در مناطق محروم استان سمنان حاضر شدند و به مردم خدمات‌رسانی کردند.

البته بخش زیادی از این خدمات معطوف به فعالیت‌هایی بود که به حوزه کرونا و مقابله با آن مربوط می‌شد و اثرات خوبی نیز در جامعه هدف بر جای گذاشت.

مناطق محروم آسیب‌پذیری بیشتری داشت و باید هم اقلام بهداشتی و درمانی بهتر به آنجا گسیل داشته می‌شد و هم توجه مدیران بیشتر می‌بود و این وظیفه تا حدودی نیز بر عهده طلاب گذاشته شد.

برش پانزدهم: توجیه مغازه‌داران برای تعطیلی کسب‌وکارهای غیرضروری

بازارها و مراکز عمده خرید یکی دیگر از جاهایی بود که طلبه‌های روحانی را به خود می‌دید.

آن‌ها ضمن ضدعفونی مراکز پرتردد و محل‌هایی که مردم با آن سروکار داشتند، به ارائه مشاوره‌ها و توجیه مغازه‌داران به تعطیلی کسب‌وکار غیرضروری خود به‌صورت موقتی اقدام می‌کردند تا چرخه انتقال ویروس کرونا از بین برود.

یک مغازه‌دار معروف در بازار تاریخی سمنان می‌گفت: یکی از توصیه‌ها و خواهش‌هایی که طلبه بسیجی به من کرد، سبب شد تا مغازه خود را ولو در دوران پرفروش قبل از عید نوروز تعطیل کنم.

برش شانزدهم: نظافت بیمارستان‌ها عار نیست

خدمت در بیمارستان‌ها در بخش‌های مختلف از آشپزخانه گرفته تا نظافت سطح بیمارستان‌ها نیز از مهم‌ترین مواردی بود که طلاب بسیجی در آن نقش‌آفرینی کردند.

تعداد زیادی از طلاب با حضور در بیمارستان‌های استان سمنان در طبخ غذا برای بیماران کرونایی و همچنین کمک به کادر بهداشت و درمان نقش خود را ایفا کردند.

اما عده‌ای که نظافت بیمارستان‌ها را عار نمی‌دانستند، در هیأت یک بهکار وارد عرصه شدند و به نظافت سطوح مراکز درمانی دست زدند.

برش هفدهم: حضور در فضای مجازی قوت گرفت

حضور در فضای مجازی و ارائه مشاوره‌های دینی نیز یکی دیگر از مواردی بود که پس از ورود ویروس کرونا قوی‌تر از گذشته صورت می‌گرفت.

تعداد زیادی از طلاب و روحانیان با ایجاد صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی سعی کردند تا مردم را در حوزه آرامش روانی و توسل به مددهای الهی در دوران کرونا کمک کنند.

تعدادی از روحانیان حتی برنامه‌های ویژه‌ای برای سرگرمی کودکان و نوجوانان در قالب فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تدارک دیده بودند و نسبت به انجام فعالیت‌هایی در بخش‌های آموزشی و سرگرمی اقدام می‌کردند.

برش هجدهم: هیأت‌های مجازی راه افتاد

راه‌اندازی هیأت‌های مجازی هم یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که در این دوران انجام شد.

فعالیت‌های روحانیان، طلاب و اهالی هیأت‌های مذهبی گرچه به‌صورت حضوری تعطیل شده بود؛ اما این بخش به حوزه فضای مجازی ورود و هیأت‌های مجازی به‌سرعت رشد پیدا کرد.

طلاب و روحانیان در کنار نوحه‌خوانان، اهالی مسجد و مرثیه‌خوانان اهل‌بیت (ع) سعی کردند تا بخشی از کمبودهای ناشی از تعطیلی آیین‌های دینی و مذهبی، اماکن مقدس، بقاع متبرکه و آستان‌های مطهر امامزادگان را به این طریق جبران کنند.

از این‌رو، فعالیت‌های مختلفی در حوزه هیأت‌های مذهبی مجازی صورت گرفت و در استان سمنان نیز تعداد زیادی از هیأت‌های مجازی هم‌اکنون در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند.

برش نوزدهم: طلاب در پویش‌ها و قرارگاه‌ها محور شدند

پویش‌های مختلفی در روزهای خاص کشورمان در استان سمنان هم شکل گرفت؛ از پویش «در خانه بمانیم» تا «کرونا را شکست می‌دهیم» و از «هواتو دارم» تا «کمک مؤمنانه» که در همه این‌ها هم رد پای روحانیان و طلاب به‌خوبی دیده می‌شود.

طلاب در پویش‌ها محور شدند؛ شاید اعتماد و همراهی خاصی که در متدینان و مذهبی‌ها و البته عموم مردم نسبت به جامعه روحانیت وجود دارد، سبب شد تا محوریت طلاب، تلاش‌های خوبی در پویش‌ها انجام شود و ثمرات متعددی بر جای بماند.

قرارگاه‌های مردمی هم که این روزها در سراسر استان سمنان تشکیل شده بود، یک پای ثابت به نام روحانیان و طلاب داشت. در این قرارگاه‌ها، ضمن هماهنگی برای اجرای برنامه‌های مختلف، روند خدمت‌رسانی در این روزها مدیریت می‌شد.

برش بیستم: غسالخانه و قبرستان خط آخر بود

حضور در قبرستان‌ها و آرامستان‌ها به‌نوعی خط آخر فعالیت طلاب و روحانیان جوان محسوب می‌شود.

از روزهای نخست ورود ویروس کرونا به کشور و پس از ابلاغ پروتکل مربوط به دفن اموات کرونایی، یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌های داغدار، تغسیل و تدفین متوفیانشان بود.

طلاب و روحانیان جوان از ابتدای امر با حضور در غسالخانه‌های شهرها و روستاهای مختلف استان سمنان نسبت به غسل و کفن و دفن بیماران فوتی ناشی از کرونا اقدام کردند؛ اینجا شاید خط پایان فعالیت طلاب و روحانیان بسیجی باشد.

آن‌ها با حضور در قبرستان‌ها نسبت به خاک‌سپاری بیماران کرونایی اقدامات لازم را انجام دادند تا هم مرهمی باشد بر آلام خانواده‌های داغدار و هم به برادران و خواهران مؤمن و ایمانی‌شان کمک کرده باشند تا طبق اصول دینی و مذهبی ما بدرود دنیا گویند.

برش «همدلی»: من تسکین‌دهنده غم‌هایت!

دلداری و تسکین خانواده‌های داغدار کرونا از مهم‌ترین مواردی بود که پس از حضور در قبرستان‌ها می‌شد از طلاب جوان آن را دید.

آن‌ها ضمن دلداری خانواده‌های داغدار که عزیزانشان را به‌واسطه ابتلا به ویروس کرونا از دست داده بودند، برای ازدست‌رفتگان آرزوی علوّ درجات می‌کردند.

قرائت انواع ادعیه و توصیه به خانواده‌ها برای حفظ آرامش روانی خود نیز یکی دیگر از مواردی بود که در این دوران به‌خوبی انجام گرفت.

امامان جماعت در صف مقدم می‌مانند

حجت‌الاسلام سیدهادی موسوی، رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان سمنان اما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، با اشاره به اهمیت نجات جان انسان‌ها و تأکید کلام‌الله مجید به این امر مهم اظهار کرد: طلبه‌های جهادی استان سمنان با توکل به خداوند متعال و رعایت نکات بهداشتی در جبهه مقابله با کرونا مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت این جهادگران در چند کارگروه مختلف بیان کرد؛ عده‌ای از جوانان در قالب ارائه فعالیت‌های خدماتی و عده‌ای نیز در گروه‌های تبلیغاتی شامل گفت‌وگوهای چهره به چهره در بحث امیدافزایی و لزوم رعایت مسائل بهداشتی مشغول به خدمت شدند.

رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان سمنان به تهیه ملزومات بهداشتی توسط این جهادگران طلبه اشاره و تصریح کرد: دوخت ماسک و دستکش، تهیه و بسته‌بندی مواد ضدعفونی‌کننده و توزیع این ملزومات توسط خادمان بانوان و آقای جهادی از دیگر فعالیت‌های این مجاهدان سلامت است.

موسوی بیان کرد: سرکشی به خانواده‌های درگیر کرونا، ذبح پنج رأس گوسفند و توزیع بین نیازمندان، تهیه و توزیع آبمیوه در مسجد پنج تن آل‌عبا (ع) و تهیه معجون عسل و شلغم و شربت خاکشیر در آشپزخانه بیمارستان کوثر از دیگر اقدامات دیگر طلبه‌های جهادی است که در شرایط کاملاً بهداشتی و تحت نظر شبکه بهداشت انجام و بین بیماران توزیع می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه طلبه‌های جهادی از هیچ تلاشی برای کمک به همنوعان خود دریغ نکردند، افزود: افرادی در بیمارستان کوثر و در بخش بستری بیماران کرونایی به‌عنوان همراه مشغول خدمات‌دهی روحی روانی به بیماران هستند.

وی به فعالیت طلبه‌هایی در بخش غسل، کفن و دفن و نماز میت‌های کرونایی اشاره و تصریح کرد: عده‌ای از طلبه‌های جهادی از دهم اسفندماه پارسال، امور مرتبط به این بخش را پوشش دادند تا بار سنگین مصیبت در این شرایط حساس برای بازماندگان اموات کمتر شود.

رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان سمنان با اشاره به اینکه جامعه روحانیت تا پیش از این نیز در ادوار مختلف حضور چشمگیر و عملی در صحنه‌ها داشتند، بیان کرد: همواره معتقدیم امام جماعت باید در صف مقدم باشد؛ چراکه این حضور عملی مردم را به کار خیرخواهانه ترغیب می‌کند.

موسوی خاطرنشان کرد: روند خدمت‌رسانی طلبه‌های جهادی هم به‌صورت تبلیغی و هم عملی تا پایان شکست کرونا ادامه دارد و این مجاهدان برای نجات و کمک به همنوعان در کنار مدافعان سلامت نقش‌آفرینی می‌کنند.

این تمام ماجرا نیست

بخش کوچکی از اقدامات طلبه‌های جهادی استان سمنان در سنگر جهاد با کرونا را از نظر گذراندیم و این همه قصه نبود.

گفت‌وگوهای چهره به چهره با مردم، ارائه مشاوره‌های بهداشتی، امیدافزایی و فعالیت‌های خدماتی در بیمارستان‌ها از همراهی با بیماران کرونایی تا خدمات‌دهی روحی و روانی به آنان گوشه‌ای از اقدامات سفیران بی‌ادعای عرصه سلامت است.

جوانان بسیجی طلبه همانند سایر مردم می‌توانستند در این ایام در منازلشان بنشینند؛ اما با وجود آگاهی از شرایط و همچنین احتمال درگیری‌شان با این ویروس، خطر را پذیرفتند و ثابت کردند برای نجات همنوع تا پای جان دست از تلاش برنمی‌دارند و این البته تمام ماجرا نیست.

این ویدئو را ببینید:

انتهای پیام/2249/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول