اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

کالاهای‌ قاچاق فاسد، مبتذل و مستهجن بلافاصله امحا می‌شوند

طبق مصوبه امروز مجلس، کالاهای قاچاق مکشوفه که قابلیـت هـیچگونـه مصـرفی ندارنـد از قبیل مشروبات الکلـی، آلات و وسـایل قمـار، آثـار سـمعی و بصـری مبتـذل و مستهجن، کالاهای فاسد یا تاریخ مصرف گذشته پس از أخذ مجوز امحاء از مرجع رسیدگی کننده، بلافاصله بر اساس مقررات مربوط امحاء شوند.

کالاهای‌ قاچاق فاسد، مبتذل و مستهجن بلافاصله امحا می‌شوند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان و در جریان بررسی جزییات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماده ۴۶ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن ماده (۵۳) قانون به شـرح زیـر اصـلاح مـی‌شـود و دو تبصره به عنوان تبصره‌های (۵) و (۶) به شرح زیر به آن الحاق می‌شود:

ماده ۵۳- دستگاههای کاشف و ضابطان موظفند کالاهـای قاچـاق مکشوفه و کلیه اموال منقول و غیرمنقول و وسایل نقلیـه اعـم از زمینـی، آبی و هوایی را که در اجرای این قانون، توقیـف مـیشـوند، بـه اسـتثنای کالای ممنوع، همـراه بـا رونوشـت صـورتجلسـه کشـف و توقیـف و تشخیص اولیه ارزش کـالا، بلافاصـله پـس از کشـف، تحویـل سـازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کنند. این سازمان اقدام به نگهـداری کالا نموده و فروش، امحاء یا واگذاری کالای قاچاق منوط به صدور رأی قطعی است. هزینه‌های مربوطه اعم از انبارداری، بارگیری، انتقال و تخلیه بر عهده این سازمان است. دولت مکلف است هر ساله بودجه مستقلی در خصوص تأمین هزینه مدیریت تعیین تکلیف کالا بـرای ایـن سـازمان پیش‌بینی کند.

تبصره ۵- کلیه کالاهای موضوع مـواد (۲۵)،  (۲۵) مکـرر، (۲۶) و دام به ترتیب در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست، سـازمان جنگلهـا، مراتــع و آبخیــزداری کشــور، ســازمان شــیلات ایــران و وزارت جهاد کشاورزی قرار میگیرد. دستورالعمل نحوه تعیین تکلیف این کالاهـا ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجراءشدن این قـانون توسـط سـتاد بـا همکاری نهادهای مذکور تصویب می شود.

تبصره ۶- کالاهایی که قابلیـت هـیچگونـه مصـرفی ندارنـد از قبیـل مشـروبات الکلـی، آلات و وسـایل قمـار، آثـار سـمعی و بصـری مبتـذل و مستهجن، کالاهای فاسد یا تاریخ مصرف گذشته پس از أخذ مجوز امحاء از مرجع رسیدگی کننده، بلافاصله بر اساس مقررات مربوط امحاء می‌شوند.

نمایندگان مجلس با تصویب ماده ۴۷ این لایحه نیز مقرر کردند ماده (۵۴) قانون بـه شـرح زیـر اصـلاح و یـک تبصـره به عنوان تبصره (۲) به آن الحاق می‌شود:

ماده ۵۴- در موارد صدور رأی قطعی برائت متهم توسط دادسرا یا دادگاه یا شعب تعزیرات حکومتی و دستور یـا حکـم بـه اسـترداد کـالا، صــاحبکــالا در صــورت وجــود عــین، مســتحق دریافــت آن و در غیراین صورت چنانچه کالا مثلی باشد، مستحق دریافـت مثـل و چنانچـه کالا قیمی باشد، مستحق دریافت بهـای کـالا بـه قیمـت روز توقیـف یـا
فروش یا تلف یا ادای هر کدام که بیشتر است، می‌باشد.

تبصره ۲- در کلیه جرائم و تخلفات این قانون، در مـوارد صـدور رأی قطعی برائت مـتهم توسـط دادسـرا یـا دادگـاه یـا شـعب تعزیـرات حکومتی، در خصوص جبران خسارتهای وارده با درخواست زیان‌دیده وفق قوانین مدنی و کیفری مربوطه عمل خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول