اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

شبکه‌های اجتماعی از چه زمانی درآمدزا می شوند؟

مدیر پیام­ رسان ایتا گفت: شبکه های اجتماعی معمولا سه سال بعد از اینکه به کاربران پایدار و ضریب چسبندگی 50 درصد می رسند، وارد درآمدزایی می شوند.

شبکه‌های اجتماعی از چه زمانی درآمدزا می شوند؟

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، محسن غفاری مدیر پیام رسان داخلی ایتا در برنامه گفت و گوی اجتماعی رادیو گفت و گو با اشاره به  تعداد کاربران فعال این پیام ­رسان­ گفت: کاربران ما از نگاه کافه بازار حدود سه میلیون و 300 هزار نفر هستند؛ ما معمولا برای شبکه ­های اجتماعی معیاری از قبیل کاربر نصبی، روزانه و فعال ماهانه در نظر می­ گیریم و کاربران فعال روزانه ما یک میلیون و 300 هزار نفر هستند، البته تا قبل از سال جدید تا یک میلیون و 700 هزارتا هم پیش رفتیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایتا قرار است درآمدزا باشد یا خیر، عنوان کرد: شبکه های اجتماعی معمولا سه سال بعد از اینکه به کاربران پایدار و ضریب چسبندگی 50 درصد می رسند، وارد درآمدزایی می شوند. عمده درآمد شبکه­ های اجتماعی در کل دنیا برای تبلیغات است، چون درآمدی خالص است.

مدیر پیام رسان ایتا، درباره علل موفق نشدن پیام ­رسان­ های داخلی تشریح کرد: در حال حاضر پیام­رسان ­های داخلی به دلیل کمبود علاقه کاربران به تبلیغات، چندان وارد این مقوله نشدند و به طور طبیعی آینده پیام­رسان­ های داخلی منوط به خدماتی مانند پرداخت­ هایی است که از طریق آن­ها انجام می شود.

وی ادامه داد: فعلا در سیستم کشور ما ورود به موضوع درآمدزایی برای ایتا چالش زیادی نسبت به هزینه­ ها دارد، شاید تبلیغات اندکی بتواند هزینه ­ها را پوشش دهد، اما نمی تواند هزینه گسترش و توسعه شبکه را بدهد.

غفاری با اشاره به اینکه هزینه پیام­ رسان تلگرام بسیار سرسام آور است و مشخص نیست که چطور از آن درآمد به دست می آورند، افزود: خدماتی که تلگرام در جهان ارائه می­ دهد، ابری است؛ یعنی دائم محتوا را نگه می­دارد و این به شدت سربار است.  

وی افزود: تلگرام از لحاظ دارا بودن محتواهای بزرگ اطلاعات خیلی ارزشمند است، اما اینکه این محتوا را کجا مصرف می­ کنند نیز اهمیت دارد؛ مهم­ترین جایی که این اطلاعات می­ تواند برای تلگرام اثربخش باشد، تبلیغات است، اما باز هم وارد این مقوله نشده است.

مدیر پیام ­رسان ایتا تصریح کرد: درصد استفاده از پیام ­رسان ­ها و سایت ­های خارجی برای مخاطب و درآمدزایی آن برای اپراتورها بیشتر است و در بعضی مناطق اپراتور برای حفظ کیفیت خود پهنای باند یک گیگ خود را تبدیل به 95 درصد پهنای باند خارجی و 5 درصد داخلی کرده بود، جالب اینکه وقتی کاربر از VPN استفاده می­ کرد، سرعتش بهتر می­ شد، اما زمانی که مخاطب وارد سایت­ های داخلی می­ شد، اینترنت کند می­ شد و نمی ­توانست وارد پیام­ رسان­ های داخلی شود.

وی درباره علل پرداخت نشدن کمیسیون به پیام­ رسان­ ها توسط دولت گفت: در کشور سال 95 طرح خوبی به نام کانتنت فمیلی برای تسهیم درآمد بین تولید کننده، ارائه کننده و نشر دهنده محتوا وجود داشت. فکر می‌کردیم که یکی از ارائه­ دهندگان این طرح که آقای جهرمی بود و حالا وزیر شده، این طرح را گسترش دهد، اما اجرا نشد.

غفاری اظهار داشت: اگر خواستار رونق اکوسیستم محتوا در کشور باشیم، باید سیستم کانتنت فمیلی در کشور اجرا شود و اتفاقا یک سال هم اجرا شد، اما جنبه اختیاری داشت و چون به صورت قانون در نیامد اپراتورها از انجام آن شانه خالی کردند و انجام ندادند.

وی درباره طرح­ های جدید امسال توضیح داد: در سال جدید وزارت ارتباطات طرحی را برای خرید پهنای باند از پیام ­رسان داخلی تصویب کردند، اما باز این مصوبه مدنظرمان نیست. در این مصوبه گفته شده نصف پهنای باند اینترنت را از ما بخرید نه محتوا را.

مدیر پیام­ رسان ایتا با اشاره به اینکه ما در این سیستم دو ملاک داریم که یکی پهنای باند است، افزود: ما آی اس پی نیستیم، اما احساس می­ کنم وزارت ارتباطات با اپراتورها خیلی مماشات می­ کند، بسیاری از اپراتورها درآمد سرسام آوری از فروش محتوای خارجی در ایران دارند. یک هفته ای که اینترنت قطع شد اپراتورها اذعان کردند که 100 میلیارد تومان ضرر کردند و در حال حاضر درآمدها فقط به اپراتورها و دولت می رسد.

دریافت مالیات مانع پرداخت آنلاین از راه پیام­ رسان­ ها می­ شود

در ادامه مرتضی رحیمی مدیرعامل سروش پلاس، درباره تعداد کاربران این پیام رسان گفت: ما در رجیستر در حال رسیدن به 20 میلیون هستیم و تعداد کاربران فعال ماهانه چهار و نیم میلیون است که یا چت شخصی و گروهی انجام دادند یا از کانال ها بازدید کردند.

وی درباره اختصاص درآمد اپراتورها به پیام ­رسان­ ها گفت: اختصاص درآمد اپراتورها به پیام­ رسان­ ها به معنای خراب کردن اکوسیستم است و یکی از اتفاقات همین محدود کردن استفاده اینترنت داخلی است.

مدیرعامل سروش پلاس تصریح کرد: در شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای تصویب شد و برای ایجاد این زیرساخت برای افراد مختلف وظایف مختلفی تعیین شد و عقب افتادگی جدی در این حوزه وجود داشت و تقسیم وظیفه ای بین بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و صداوسیما ایجاد شد.

وی با تأکید بر اینکه فکر می کنم وزارت ارتباطات بیشتر از سایر حوزه ها در کار خود جدیت نشان داد، گفت: یکی از مسیرهای درآمدزایی پرداخت است، اما مردم این کار را انجام نمی­ دهند، چون بعد از آن مالیات دریافت می­ شود و وظیفه بانک مرکزی این بود که تا مدتی مالیات دریافت نکند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول