اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

«جنگ روایت ها» صحنه اصلی مصاف رسانه ای/ شبکه­ های اجتماعی سانسور را به صفر رسانده اند

یک کارشناس رسانه و پژوهشگر حوزه بین­ الملل با عنوان اینکه امروز صحنه اصلی مصاف رسانه­ ای به سمت جنگ روایت­ها سوق داده شده است، انعکاس گسترده اتفاقات در شبکه های اجتماعی را عاملی موثر در عدم کتمان و سانسور وقایع جهان عنوان کرد.

«جنگ روایت ها» صحنه اصلی مصاف رسانه ای/ شبکه­ های اجتماعی سانسور را به صفر رسانده اند

«معصومه مرادجانی»، کارشناس رسانه و پژوهشگر حوزه آمریکای لاتین در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس با عنوان اینکه در عرصه سیاست خارجی، تمرکز اصلی دولت و دستگاه دیپلماسی بر تعامل سازنده با قدرت­های جهانی، نگاهی برون­گرا برای حل مشکلات کشور و پیشبرد نوع متفاوتی از دیپلماسی بود، خاطر نشان کرد:  اگرچه این مذاکرات با بدعهدی­ های طرف غربی از یک سو محدودیت­های جدی را در بخش هسته­ ای برای ایران ایجاد کرد.

وی ادامه داد: این بدعهدی ها تحریم­ های جدیدی علیه کشور اعمال کرده است و از سوی دیگر با خروج آمریکا از مذاکرات هسته­ ای و رفتارهای متناقض و غیرعملگرایانه کشورهای اروپایی و نهایتا نقض برجام، دستاورد چشمگیری در حل مشکلات اقتصادی، برداشته شدن تحریم، توسعه تجارت بین المللی و حل مشکلات مالی و بانکی ایران نداشت اما در مقابل، برونداد آن در خارج از فضای مذاکرات هسته­ ای، ترویج گفتمان صلح­ طلبی ایرانِ اسلامی و بازنمایی عدم تمایل ایران به جنگ­ افروزی و توسعه طلبی بود.

وی اظهارداشت: در همین راستا افکار عمومی، رهبران سیاسی و نخبگان جامعه جهانی با حسن نیت ایران روبه رو شدند تا اینکه با شهادت فرمانده سپاه قدس، شهید قاسم سلیمانی معادلات منطقه­ ای و بین ­المللی تغییر کرد و چهره واقعی و جنگ­ افروز کشورهای غربی بار دیگر عیان شد.

وی با اشاره به برخی تحلیل ها مبنی بر همزمانی افزایش اقدامات خصمانه آمریکا در منطقه گفت: واقعیت بر خلاف آن چیزی است که برخی از رسانه­ ها و کارشناسان بین­ المللی تحلیل کرده ­اند. پاسخ قاطع ایران در حمله موشکی به پایگاه عین­ الاسد و شکسته شدن هیمنه آمریکا و اثبات شکست ­پذیری آن، میز بازی کاخ سفید را به هم زد و عملا این شهادت برای ایران و مقاومت نیز آغاز یک فرآیند جدید شد.

مرادجانی با اشاره با نگاهی تاریخی به اتفاقات پس از ظهور داعش در منطقه، استراتژی رسانه های معاند را اینگونه توصیف کرد: پس از ظهور و قدرت ­گرفتن داعش به عنوان یک گروه تروریستی، مقابله با تروریسم در منطقه به عنوان یک ضرورت مطرح شد. سپاه قدس به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی، از طرف ایرانِ اسلامی مسئولیت همکاری با کشورهای محور مقاومت برای مقابله با داعش و دیگر گروه­های تکفیری را برعهده گرفت.

وی افزود: در همین راستا، فضای رسانه ­های هژمون، وضعیت منطقه را اینگونه توصیف کردند:  از ابتدای امر رسانه­ های معاند بر توسعه­ طلبی ایران، مداخله در امور داخلی کشورها، تقویت هلال شیعی، سرکوب مخالفان دولت سوریه و عراق و...تاکید کردند و هیچگاه بر نقش ایران در مبارزه با تروریسم و جدا کردن صف ایران از گروه­ های بنیادگرای اسلامی اشاره نکردند. رسانه ­های غربی و اروپایی همواره سعی بر ایجاد گسل بین ملت و دولت­های منطقه و اعمال فشار حداکثری برای کمرنگ کردن نقش ایران در مقابله با تروریسم داشتند. این پمپاژ رسانه ­ای در رسانه ­های هژمون به صورت جدی تداوم یافت و تا هم اکنون هم وجود دارد اگرچه نوع و تکنیک آن پس از شهادت فرمانده سپاه قدس تغییر کرده است اما همچنان همان خط خبری پیش می­رود و توانسته است ذهنیت ایران ­هراسی را در جهان تقویت کند.

این کارشناس رسانه در حوزه بین الملل  عملکرد شبکه های برون مرزی را در حوزه اطلاع رسانی مطلوب دانست و گفت: رسانه ­های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران در مجموع در زمینه اطلاع رسانی عملکرد خوبی دارند و بسیاری از رویدادهای موثر ایران، منطقه و جهان را به خوبی و با دقت، سرعت و صحت اطلاع رسانی می­ کنند اما در تبیین پیام و موضع جمهوری اسلامی ایران که بسیار مهم­تر و موثرتر از اطلاع ­رسانی صرف است، تلاش های بیشتری باید صورت بپذیرد. با توجه به اینکه این ضعف، دقیقا نقطه قوت رسانه ­های رقیب است، لازم است که به صورت جدی در راستای رفع آن تلاش شود.

وی درباره دستورالعملی که شبکه­ های برون­ مرزی برای مقابله با پیام­های ضد ایرانی رسانه­ های غربی باید در پیش بگیرند، گفت: امروز، صحنه اصلی مصاف رسانه ­ای به سمت جنگ روایت ­ها سوق داده شده است و لازم است روایتی صحیح از ایران و مواضعش مطرح شود. در بیان اهمیت آن، لازم است به انعکاس نسبتا گسترده تظاهرات مردمی عراق در شبکه های مطرح جهان و یا انعکاس اربعین در این رسانه­ ها اشاره کرد. پیشتر، اخبار مربوط به اربعین، تظاهرات ضدآمریکایی، سخنان رهبری و...بندرت به صورت زنده پوشش رسانه ­ای داده می­شد و عموما سانسور می­شد، اما اکنون عینا البته با به کارگیری تکنیک­ های مختلف خبری، منعکس می ­شوند که ظهور شبکه­ های اجتماعی و عدم امکان کتمان وقایع جهان عاملی موثر بوده است که به  ارائه روایت­ های مختلف از رویدادهای خبری، اهمیت ویژه ­ای بخشیده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول