اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

گنجینه گردشگری جاجرم، تشنه توسعه، زیرساخت و سرمایه‌گذار

شهرستان جاجرم ازجمله نقاطی در خراسان شمالی است که علاوه بر تاریخ و پیشینه آن، آثار به‌جای مانده از سده‌های گذشته و همچنین تلاقی با کویر مرکزی ایران در این شهرستان، منطقه مستعد برای توسعه گردشگری ایجاد کرده اما اکنون عدم توسعه‌یافتگی، مشکلات زیرساختی و نبود سرمایه‌گذار این گنجینه را به فراموشی کشانده است.

گنجینه گردشگری جاجرم، تشنه توسعه، زیرساخت و سرمایه‌گذار

به گزارش خبرگزاری فارس از جاجرم، این شهرستان بنا بر گفته مورخان با داشتن قدمتی ۸ تا ۱۲ هزار ساله و با شناسایی ۱۵۶ اثر که ۵۶ اثر آن ثبت ملی شده، مسجد جامع، باغ و بنای کوشک، تپه چلو و تپه حیدران، قلعه نارین و سایر آثار تاریخی و همچنین قرار گرفتن این شهرستان در مسیر جاده ابریشم دلیلی بر معرفی آن به حساس‌ترین و مهم‌ترین سکونت‌گاه سیاسی و تاریخی است.

حال‌آنکه شهرستان جاجرم دارای پتانسیل‌های زیادی در حوزه منابع طبیعی نیز هست  که نمونه‌ای از این پتانسیل‌های کویر جاجرم است که از ویژگی‌های بارز آن اتصال این کویر به کویر مرکزی کشور بوده که  در ایام 15 ماه قمری به‌ویژه ایام بهار و تابستان و شب‌های ماه رمضان این منطقه افراد زیادی را به‌صورت تورهای کویرنوردی و پیاده‌روی خانوادگی و گردشگری  به سمت خود جذب می‌کند.

رباط قِلّی

 

می‌توان گفت این منطقه علاوه بر درآمد زایی از طریق نمک با توسعه بخشیدن و برنامه‌ریزی می‌تواند تبدیل به منطقه ویژه‌ای برای گردشگران باشد اما متأسفانه توسعه ظرفیت‌های گردشگری در این سکونتگاه تاریخی همچنان به‌کندی پیش می‌رود به‌طوری‌که راه دسترسی به برخی از این بناها ازجمله قلعه سفید و رباط قلی نامناسب است  و بیشتر آثار تاریخی در این شهرستان نیازمند مرمت است که نبود اعتبار از عوامل بازسازی نشدن این بناهای ارزشمند محسوب می‌شود.

یکی از شهروندان جاجرمی می‌گوید: شهرستان جاجرم آثار ارزشمند تاریخی  متعددی  دارد اما گردشگران و مسافران از این آثار اطلاعات و آگاهی ندارند.

رجبی با گلایه از اینکه بیشتر آثار تاریخی این شهرستان نیازمند مرمت است می‌افزاید: اگر مسئولین توجه و  تلاش برای توسعه گردشگری داشته باشند بسیاری از جوانان نیز دارای شغل می‌شوند زیرا جذب گردشگر و ورود گردشگران به شهرستان می‌تواند ازلحاظ اقتصادی  پیشرفت چشمگیری برای شهرستان داشته باشد.

مسجد جامع جاجرم

صادقی دیگر شهروند جاجرمی معتقد است: یکی از عواملی که گردشگران برای بازدید از آثار تاریخی به شهرستان جذب نمی‌شوند نامناسب بودن راه‌ها  به‌ویژه  راه میامی به جاجرم است که اگر راه‌اندازی شود قطعاً این شهرستان با آمار بالای گردشگران مواجه می‌شود.

موسوی ادامه می‌دهد : در این شهرستان تنها به معرفی آثار تاریخی اکتفا شده و کمتر از این آثار اطلاعاتی در دست مردم است اما به‌عنوان یک شهروند جاجرمی اطلاعات دقیقی از این آثار تاریخی ندارم.

محمدی، یکی دیگر از شهروندان جاجرمی ادامه می‌دهد: در شهر هیچ‌گونه تابلوی راهنمایی  که مسافران را به محل آثار تاریخی  هدایت کند نصب نشده است.

وی می‌افزاید: علاوه بر آثار تاریخی شهرستان، پتانسیل کویر، نمونه‌ای از یک ظرفیت مهم برای جذب گردشگر بوده اما هنوز هیچ اقدامی برای احداث کمپ و امکاناتی برای کویر در نظر گرفته نشده است.

نارین قلعه

در همین ارتباط مسئول میراث  فرهنگی و گردشگری  جاجرم می‌گوید:  یکی از عواملی که در جذب گردشگر اهمیت دارد وجود راه‌های مناسب است که در شهرستان دسترسی به این بناها به دلیل راه نامناسب امکان‌پذیر نیست.

کارگر مقدم می‌افزاید: مرمت بناهای تاریخی علاوه بر زیرساخت نیاز به اعتبار دارد که در حال حاضر نبود اعتبار باعث شده بسیاری از آثار تاریخی بدون مرمت باقی بماند.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر در شهرستان جاجرم ۱۵۶ اثر تاریخی وجود دارد که ۵۶ مورد آن ثبت فهرست ملی شده و در حوزه میراث  کارخانه پنبه و ساختمان قدیم راه آهن نیز در دست اقدام برای ثبت ملی است.

وی ابراز می‌دارد: در بحث گردشگری  از محل  اعتبارات ملی  مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به تنگه گزی برای برق‌رسانی اختصاص یافت که در حال انجام امور اداری است.

وی با اشاره به افتتاح اقامتگاه بومگردی در روستای طبر شهرستان در دهه فجر سال گذشته تشریح می‌کند: در تعطیلات نوروز کتابچه‌هایی با معرفی آثار تاریخی با همکاری استان تهیه‌شده بود که اتفاقات اخیر در شیوع بیماری کرونا برنامه‌های معرفی گردشگری این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

این ظرفیت گسترده و ناشناخته گردشگری در خراسان شمالی که ازجمله موارد مؤکد رهبر انقلاب در سفر سال 91 به این استان بوده، باید دید به‌دستان و اعتبارات کدامین افراد و سرمایه‌گذاران به چشم هم‌وطنان و سایر گردشگران خودنمایی خواهد کرد.

گزارش: فاطمه معینی

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول