اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

انتقال معنویات شب‌های قدر به منازل/رسومات شب‌های قدر در کردستان پابرجاست

گرچه ویروس کرونا ماه‌ها مساجد کشور را به تعطیلی کشاند اما با بازگشایی مساجد و حسینیه و مهدیه‌ها در شبهای قدر تعدادی از مردم امشب را در مسجد سپری کردند و عده‌ای نیز معنویت این شبها را برای رعایت حال همشهریان خود در منازل، شب زنده‌دارند.

انتقال معنویات شب‌های قدر به منازل/رسومات شب‌های قدر در کردستان پابرجاست

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شب‌های قدر، شب عاشقی است و باید از عاشقانه‌های عشق به خدا بگوییم از آن لحظاتی که درهای رحمت و مغفرتش را می‌گشاید تا بندگانش را بنده‌نوازی کند.

دیشب شب قدر بود، درست نقطه لحظات عاشقی، لحظه‌ای که پروردگار آغوش بخشایشگرش را به سوی بندگانش گشوده است و باید از این سخاوت بهره برد و سعادت را با عبادتی عمیق تجسس کرد.

گرچه کرونا آمد و مساجد را که در شب‌های قدرِ سال‌های گذشته بندگان جستجوگر رحمت الهی را میزبانی می‌کرد امسال به تعطیلی کشاند اما همین فضیلت شب‌های قدر باعث شد تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بار دیگر مساجد میزبان بندگان الهی باشند.

دیشب حسینیه سنندج میزبان جمعی از مردم شد و دسته دسته مردم با ماسک بر صورت، دستکش در دست و با رعایت فاصله اجتماعی میهمان حسینیه سنندج شدند.

حسینیه سنندج میزبان شب زنده‌داران سنندجی

رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان اظهار کرد: دیشب مراسم قدر در حسینیه سنندج با حضور مردم و مسوولان برگزار شد.

نورعلی خزاعی عنوان کرد: علیرغم تعطیلی مساجد و حسینیه‌ها بدلیل شیوع ویروس کرونا اما در شبهای قدر با رعایت پروتکل بهداشتی مساجد و حسینیه‌ها بازگشایی شده و مردم می‌توانند با حفظ فاصله اجتماعی از فضای معنوی این اماکن در شب‌های قدر بهره ببرند.

استفاده از یک چهارم فضای مساجد کردستان در شب‌های قدر

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان نیز عنوان کرد: یک چهارم فضای مساجد استان براساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های قدر استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام احمد حاتمیان بیان کرد: از ظرفیت روحانیون اهل سنت برای برگزاری باشکوه مراسم شب‌های قدر با حفظ رعایت و پروتکل بهداشتی استفاده خواهد شد.

شب نوزدهم رمضان، از کوچه پس کوچه‌های سنندج که عبور می‌کردی چراغ اکثریت خانه‌ها در نیمه‌های شب روشن بود و نشان می‌داد عده‌ای که نتوانستند از فضای مساجد استفاده کنند قدر را در خانه‌ خود شب زنده‌داری کردند.

قدر سرنوشت‌سازترین شب سال

کردستانی‌ها لیالی قدر را تا سحر بیدار می‌مانند و با خواندن قرآن و طلب مغفرت از خداوند متعال سرنوشت سال پیش‌روی خود را رقم می‌زنند.

اقامه نماز تراویح پس از اذان مغرب و عشا حفظ و قرائت چهل حدیث و قصیده‌خوانی از رسومات مردم کردستان در ایام ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های قدر است.

قرآن بر سر گرفتن و حضور جوانان و نوجوانان در مساجد نیز این شب‌ها در کردستان مشهود است.

از مردمان روستا گرفته تا شهرها همگی خدای خود را مناجات می‌کنند و از او طلب رزق و روزی و مغفرت هستند.

همچنین پخت غذاهای محلی مانند هالاو، دوخوا، دلمه و نان‌های محلی از جمله کولیره، برساق و توزیع بین مردم و پخش نذورات از آئین‌های دیگر این مردم در ایام رمضان و شب‌های قدر است.

رسومات قدر در کردستان پابرجاست

کردستان و مناطق اهل سنت لیالی قدر را نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و بیست و هفتم می‌دانند و تمام این شب‌ها را تا صبح بیدارند و به تلاوت قرآن و شب زنده‌داری می‌پردازند و بی‌شک امسال نیز با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مساجد اما شب زنده‌داری‌های مردم سنندج نشان داد که اعتقادشان به مراسمات دینی و مذهبی و شب زنده‌داری در لیالی قدر حتی در منازل همچنان پابرجاست.

عده‌ای نیز این شب‌ها را به یاد شهدای گرانقدر در کنار مزار شهدا شب زنده‌داری می‌کنند و به قرائت دعا و مناجات می‌پردازند.

در کنار تمامی شب زنده‌داران لیالی قدر، مدافعان سلامت همچنان بیدارند تا با انجام رسالت خود و کمک به سلامت بیماران کرونایی، رضا و نگاهِ خدا را به سوی خود فراخوانند.

بی‌شک تنها این شب‌ها نیست که کادر درمانی ما بیدارند چند ماهی است که به واسطه شیوع ویروس کرونا شب‌زنده‌داری می‌کنند تا رسالت خود را به نحو احسن انجام دهند و حافظ سلامت مردم باشند.

امید که با شور و شعوری عاشقانه و جد و جهد عاقلانه در شب قدر که بی‌گمان تنها شب روشن هستی است رهسپار مسیر سبز سعادت باشیم و بتوانیم از فضیلت این شب‌ها بیشترین بهره را ببریم.

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول