اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

اولویت آموزش مجازی باید حفظ کیفیت تحصیلی باشد

کیفیت آموزشی در شرایطی که آموزش عالی کشور فعالیت خود را بر مبنای فضای مجازی دنبال می کند باید اولویت مراکز علمی باشد چراکه این نوع آموزش تجربه ای جدید در تعلیم و تربیت است.

اولویت  آموزش مجازی باید حفظ کیفیت تحصیلی باشد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، تعلیم و تربیت در نظام آموزشی کشور به واسطه این که به طور مستقیم بر آینده جامعه تأثیر می‌گذارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مقام معظم رهبری نیز بر کیفیت آموزشی و رشد علمی کشور در بیانات مختلف خود تأکید فرموده اند، همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب نیز توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره کیفیت آموزشی، پژوهش و تحقیقات و رشد علم و فناوری نشان از اهمیت این بخش دارد که باید دستگاه‌های متولی در این زمینه تلاش مضاعف و همت مضاعف داشته باشند.

اگر کیفیت آموزش در تحصیل دانشجویان به معنای واقعی و بر اساس استانداردهای لازم انجام شود، بدون شک در مدت زمان کوتاهی شاهد شکوفایی و رسیدن به دستاوردهای علمی قابل توجهی از سوی نیروی انسانی متخصص خواهیم بود در حال حاضر که آموزش های مجازی به واسطه بیماری کرونا رونق یافته است باید کیفیت این نوع آموزش نیز مورد توجه قرار گیرد. 

برای بررسی کیفی برگزاری آموزش مجازی در دانشگاه ها با تعدادی از روسای دانشگاه ها و معاونان آموزشی گفت و گو کردیم که شنیدن صحبت های آنها خالی از لطف نیست.

* کلاس های آموزش مجازی را بهتر و بیشتر از کلاس های حضوری می توان نظارت کرد

محمدحسین کریمیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این رابطه می گوید: برای حفظ کیفیت آموزش از راه دور از طریق نظر سنجی دانشجویی برگزاری کلاس های آنلاین را مورد بررسی قرار می دهیم البته دانشکده های مختلف نیز به صورت مجزا بر نحوه برگزاری آموزش های مجازی در طول ساعات روز نظارت دارند.

وی می افزاید: معاونت آموزشی با استفاده از سامانه ای که در سایت دانشگاه دانشجویان در کلاس های آموزشی شرکت می کنند نه تنها تعداد جلسات کلاس های آموزشی را رصد می کند بلکه زمان طول کلاس آموزشی را  به همراه زمان ورود و خروج دانشجویان را که به چه میزان در کلاس حضور داشته اند را بررسی می کنند از طرفی محتوای کلاس های آموزش در فضای مجازی در سامانه ذخیره می شود که می توان در هر ساعتی به راحتی آن کلاس مورد نظر را مشاهده کرد در واقع باید بگویم نظارت بر کلاس های آموزش مجازی را بهتر و بیشتر از کلاس های حضوری می توان نظارت کرد.

* کلاس های مجازی را نظارت می کنیم تا کیفیت لازم را داشته باشند

محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره اهمیت کیفیت آموزشی گفت: کیفیت دروس نظری که به صورت مجازی برگزار می‌شود از طریق معاونت آموزشی مورد بررسی قرار می‌گیرد که بتواند کیفیت لازم را داشته باشد.کلاس‌های مجازی به طور کلی نمی‌تواند کیفیت کلاس‌های حضوری را داشته باشد اما در حال تلاش هستیم به بهترین شکل کلاس‌های آموزش مجازی ما از کیفیت لازم برخوردار باشند.

به گفته وی همه کلاس‌های دروس نظری که به صورت مجازی برگزار می‌شود توسط اساتید، دانشکده‌ها و معاونت آموزشی، نظارت می‌شود تا کیفیت لازم را داشته باشند.

* باید اساتید مهارت  نحوه آموزش دهی در فضای مجازی را یاد بگیرند

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به حفظ کیفیت در موضوع آموزش از راه دور دانشجویان می گوید:  اساتید دانشگاهی باید به معنای واقعی استادکار حرفه ای باشند و بر روی عناصری که به طور مستقیم بر روی یاد دهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد فعالیت کنند چراکه قشر دانشجو در مراکز علمی امانت بوده و مدرسان به عنوان یک عنصر اساسی در انتقال مهارت باید از تجربه نظری و عملی قابل قبولی برخوردار باشند. از طرفی دانشگاه ها برای رسیدن به کیفیت آموزشی مناسب باید مدرسان و اعضای هیأت علمی تأثیر گذار را شناسایی و نحوه آموزش دهی در فضای مجازی را به آنها آموزش دهند  این در حالی است که ماهیت دانشگاه ها باحضور دانشجویان در مراکز علمی و فعالیت کارگاه ها و کلاس های آموزشی شکل می گیرد اما در شرایط فعلی باید با نظارت و فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای دانشجویان و اساتید کیفیت آموزش مجازی را افزایش داد. 

* اولویت دانشگاه پیام نور افزایش کیفیت آموزشی است

مرتضی محسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور گفت: آموزش آنلاین فاقد کیفیت بی ارزش است. کیفیت آموزشی مأموریت مهم در تعلیم و تربیت دانشجویان است. از اساسی ترین اصول در نظام آموزش عالی مقوله کیفیت آموزشی است که در این رابطه دانشگاه پیام نور با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی در رعایت استاندارد آموزشی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده که اولویت امسال ما ساماندهی رشته های تحصیلی و طراحی دروس مهارتی است. نزدیک به ۸۰درصد منابع درسی ما به روز است  اما در حال تلاش هستیم تا کیفیت آموزشی خود را حفظ کنیم.

 * ارزیابی نحوه آموزش در فضای مجازی باعث کیفیت آموزشی می شود

محمد حسین عبدالهی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی نیز  بر این باور است که  برنامه ریزی آموزشی و بازنگری برنامه های درسی با هدف رشد علمی اساتید در کنار ارزیابی و نظارت بر روی آموزش مجازی دانشجویان در شرایط آموزش از راه دور با توجه به بیماری کرونا از کارهایی است که می‌تواند در پیشرفت علمی و ارتقاء کیفیت آموزشی نقش محوری ایفا کند.

وی می افزاید: برگزاری دوره های آموزشی با کیفیت در توانمند سازی جوانان نقش زیادی دارد. دانشگاه خوارزمی در رشته های علوم پایه، روانشناسی و علوم تربیتی نسبت به دیگر دانشگاه ها وضعیت قابل توجهی دارد همچنین باید به این نکته اشاره کنم که  در حوزه اشتغال دانش آموختگان ما از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول