اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

آیا افزایش تخت بیمارستانی راه حل مشکل حوزه سلامت بوشهر است؟+آمار

بحران کرونا یادآوری کرد که استان بوشهر 500 تخت بیمارستانی کمتر از میانگین کشوری دارد اما با پیشگیری می توان بی نیاز از تعداد زیادی تخت بود.

آیا افزایش تخت بیمارستانی راه حل مشکل حوزه سلامت بوشهر است؟+آمار

خبرگزاری فارس - بوشهر، حسن احمدی: انتشار عکسی در فضای مجازی دوباره داغ دل بوشهری‌ها را تازه کرد. عکسی که نشان می‌داد استان بوشهر در بین تمام استان‌های کشور کمترین سرانه تخت بیمارستانی را دارد. این در حالیست که توقع می‌رفت با وجود ثروت زیادی که در این استان وجود دارد، تجهیزات کاملتری نسبت به بقیه استانها وجود داشته باشد.

این اینفوگرافی طبق آمار سال 1396 طراحی شده و سرانه تخت بیمارستانی در استان بوشهر را 82 عدد به ازای 100 هزار نفر نشان می‌دهد که کمتر از دوپنجم میانگین جهانی و کمتر از دو سوم میانگین کشوری است.

آمار منتشر شده در فضای مجازی قدیمی است

سید مجید حسینی، مدیر روابط عمومی و بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر آمار منتشر شده در فضای مجازی را قدیمی خواند و اظهار داشت: اکنون هزار و ۴۸۰ تخت بیمارستانی در استان فعال است که براساس جمعیت کنونی، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوشهری ۱۴۰ تخت وجود دارد.

با وجود اضافه شدن تعداد تخت، اما بوشهر طبق آمار 96 از نیمه نمودار بالاتر نمی رود در صورتی که بقیه استانها بیکار نمی‌نشینند و امکانات خود را اضافه می‌کنند.

تعداد تخت‌های بیمارستانی به 2000 عدد می‌رسد

حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از افتتاح چند بیمارستان جدید در استان خبر داد و افزود: تا قبل از سال 96 حدود 800 تخت بیمارستانی داشتیم ولی در طی سال‌های اخیر توانستیم مقداری از عقب ماندگی را جبران کنیم؛ هنوز عقب هستیم اما با افتتاح سه بیمارستان دولتی در بوشهر و برازجان و سه بیمارستان خصوصی در آینده، تعداد تخت‌ها به دو هزار عدد خواهد رسید و به میانگین کشوری می‌رسیم.

وضعیت سرانه تخت بیمارستانی در جهان

طبق آمار سال 1398 به ازای هر 100 هزار نفر در ایران 172 تخت وجود دارد در صورتی که استاندارد جهانی رقم بین 250 تا 500  تخت را به ازای صدهزار نفر مشخص کرده است. البته کشورهایی مثل آمریکا، اسپانیا و حتی ایتالیا وضعیت چندان بهتری نسبت به ایران ندارند که در بحران کرونا خود را نشان داد.

هر چند که یکی از شاخص‌های سلامت و درمان، تعداد تخت بیمارستانی به نسبت جمعیت است اما مساله مهمتری مانند توان یک سیستم سلامت در پیشگیری وجود دارد که بخاطر عینیت کمتر و خروجی بلند مدت، جذابیتی بین سیاستمداران برای پرداخت به آن ندارد.

به عقیده دکتر احمد ایزدی، داشتن تخت بیمارستان شاید جز اولویت ها یا فرایند توسعه باشد، اما باید شاخص‌های پیشگیری هم مورد بحث قرار گیرد. با خیلی از پیشگیری‌های اصولی می‌توان از وجود بسیاری از تخت‌ها بی‌نیاز بود.

 تعداد تخت نمی‌تواند مشکل جامعه را حل کند

سید مجید حسینی نیز با تایید این مطلب، بیان داشت: تعداد تخت نمی‌تواند مشکل جامعه را حل کند و باید اصل بر پیشگیری ‌تقویت حوزه  بهداشت باشد و قدم بعدی باید به درمان پرداخت. بطور مثال اگر هزار تخت دیالیز را به بیمارستان‌ها اضافه کنیم ولی نتوانیم از عوامل افزایش این بیماری (بیماری های کلیوی ، فشار خون و دیابت ) جلوگیری کنیم آن کشور و استان موفقیتی کسب نکرده‌اند.

پیشگیری و بهداشت  مساله مهمی است که در روزهای کرونایی خود را به خوبی نشان داد. هر چه ایران توانست در سخت افزار موفق عمل کند اما به علت اینکه در زمینه پیشگیری جامعه رفتار نامناسب و پرخطر، مانند تجمعات، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی دارد، باعث شده هنوز در بعضی مناطق وضعیت بحرانی باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول