اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

کتابت قرآن کریم و آیات صبر توسط خوشنویس کرمانی/توصیه به جوانان: در هر شرایطی با قرآن باشیم

خوشنویس کرمانی می‌گوید: یکی از برجسته‌ترین کارهایم خوشنویسی آیات صبر در قرآن کریم به همراه جمعی از دوستان است که کارهایی تذهیب شده و به صورت تابلوهای زیبایی درآمده و اگر عنایت خدوند باشد و جایی پیدا شود که حمایت مالی کند آماده داریم به صورت یک مجموعه نفیس چاپ شود.

کتابت قرآن کریم و آیات صبر توسط خوشنویس کرمانی/توصیه به جوانان: در هر شرایطی با قرآن باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ماه مبارک رمضان بهار قرآن است و هر ساله از آغاز این ماه مبارک، جلسات قرآن بی‌شماری در جای جای کشور از جمله جمع‌خوانی در منازل، مساجد، حسینیه‌ها و ... برگزار می‌شد اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این جمع‌خوانی‌ها نیز تعطیل و خیلی‌ از آنها به صورت مجازی دنبال شد.

در یکی از این روزهای ماه مبارک با یک فرهنگی بازنشسته و خوشنویس کرمانی که در منزلش مشغول کتابت قرآن بود آشنا شدیم و بهانه‌ای شد برای انعکاس برخی آثار این خوشنویس و گفت‌وگویی در خصوص آنچه که به آن مشغول است.

 

از کتابت ادعیه ماه رمضان تا آغاز کتابت قرآن

آقای انتظاری می‌گوید: سابقه خوشنویسی‌ام به زمان دبیرستان بر می‌گردد پدرم خطش خوب بود و در خانه آشنا بودم البته شکل کلاسیک و آموزش کلاسی نبود چون در آن زمان کلاس خوشنویسی در کرمان دایر نبود و به صورت خودجوش حدود 40 سال است که دارم خط می‌نویسم.

وی با بیان اینکه آن زمان به شکلی نبود که آثارمان را ارائه کنیم و فقط در مسابقات مدرسه شرکت می‌کردیم، عنوان کرد: در مدرسه روزنامه‌دیواری می‌نوشتیم و به‌شکلی نبود که از خط ما استفاده کنند اما امروز سفارش کار هست و از کار خوشنویسی استفاده می‌شود و من دنبال این نیستم.

این خوشنویس کرمانی با بیان اینکه خوشنویسی انواع و قلم‌های مختلف دارد و حداقل در ایران نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ است که معروف است و خط‌های دیگری که ابداع شده و هر کسی بسته به ذوق و سلیقه و علاقه‌ای که دارد در این رشته‌ها کار می‌کند.

انتظاری اظهار کرد: برخی در دو سه رشته تبحر دارند اما من خودم بیشتر خط نسخ می‌نویسم به طور کامل قرآن کتابت نکردم ولی در حد یک جزء یا چند صفحه کتابت کردم اما اگر خدا بخواهد در نظر دارم قرآن کریم را کامل کتابت کنم.

وی که دعای یامن ارجوه ویژه ماه رجب که بعد از نماز خوانده می‌شود و صلوات و مناجات شعبانیه را تحریر کرده است، گفت: ازچند روز قبل از ماه رمضان دعاهای معروف و معمول ماه مبارک بعد از هر فریضه را در حدود سه صفحه بزرگ تحریر کردم.

 

 

تصمیم گرفتم قرآن کریم را به خط نسخ کتابت کنم

خوشنویس کرمانی که همزمان با روز حضور ما کتابت قرآن کریم را آغاز کرده بود، بیان داشت: از امروز تقریبا شروع کردم به کتابت کامل قرآن، قبلا با 30 نفر از دوستان خوشنویس یک نسخه کامل قرآن کریم را به خط نستعلیق کتابت کردیم که دوستان به خط نستعلیق نوشتند و من و یک نفر دیگر بسم الله‌ها و سرسوره‌ها را به خط ثلث و نسخ نوشتیم.

انتظاری با بیان اینکه تصمیم گرفتم قرآن به خط نسخ را کامل خودم کتابت کنم و به‌خاطر کندنویسی‌ فکر می‌کنم طول بکشد تا کامل شود، از ارائه کارهایش در فضای مجازی برای دیدن دوستان و خوشنویسان و ... گفت و خاطرنشان کرد: با مرکز نشر و کتابت قرآن کریم در تهران ارتباط دارم و در کلاس‌هایی که دارند، شرکت می کردم.

این خوشنویس ارائه کارها را در برخی گروه‌ها و فضای مجازی صرفا برای رفع ایرادات کارش دانست و خاطرنشان کرد: یکی از استادان خوشنویس کرمانی که قبلا قرآن را کتابت کردند خیلی مشوق هستند که حتما بنویسید قرآن کریم را و از تجربیات ایشان استفاده می‌کنم.

 

این خوشنویس قرآنی در خصوص آرامش کتابت ادعیه و قرآن کریم می‌گوید: بالاخره انسان وقتی که قرآن کریم را کتابت می‌کند احساس آرامش دارد و به هیچ جا فکر و ذهنش مشغول نیست و این همیشه است و در ماه مبارک رمضان این آرامش به دلیل معنویت کار بیشتر می‌شود.

وی در خصوص اینکه آیا آموزش هم می‌دهد یا خیر؟ گفت: آموزش به شکل اینکه کلاس خوشنیسی باشد کم بوده به شکل آزاد ولی چون دبیر آموزش و پرورش بودم و درس هنر را می‌دادم در کلاس‌های آموزشی‌نویسی، کلاس‌های خوشنویسی داشتم.

این فرهنگی بازنشسته خوشنویس که در شهرستان‌های جیرفت، کهنوج و کرمان خدمت کرده است، اظهار داشت: به کارهای هنری، گرافیک و ... هم علاقه‌مندم و کار می‌کنم مثل حجم سازی ولی بیشتر سعیم این است که خوشنویسی داشته باشم.

خوشنویسی آیات صبر در قرآن کریم/ به‌دنبال حامی مالی برای چاپ هستیم

انتظاری یکی از برجسته‌ترین کارهایش را خوشنویسی آیات صبر در قرآن کریم به همراه جمعی از دوستانش دانست و عنوان داشت: هنوز خوشنویسی آیات صبر در قرآن کریم تمام نشده و در نظر داریم مجموعه‌ای از این آیات را خوشنویسی کنیم که کارهایی تذهیب شده و به صورت تابلوهای زیبایی درآمده و اگر عنایت خدوند باشد و جایی پیدا شود که حمایت مالی کنند که به صورت یک مجموعه کتاب و مجموعه نفیس چاپ شود خیلی خوب است.

وی با بیان اینکه امیدوارم برای مجموعه آیات صبر پشتیبان مالی پیدا شود و یا یک نمایشگاه ارزشمند برگزار شود، تصریح کرد:  البته ما خودمان در همایش‌ها این آثار را به شکل نمایشگاهی ارائه دادیم اما اینکه به صورت عام و در اختیار مردم باشد امکانش نبوده حدود 70 تا 90 آیه در خصوص آماده داریم که انبار شده و به شدت دنبال حامی هستیم برای چاپ و مسئولان هم قول‌هایی می‌دهند اما به نتیجه نمی‌رسد.

 

همیشه و در هر شرایطی باید سر و کار ما با قرآن باشد

این خوشنویس کرمانی با بیان اینکه قرآن کتاب مقدس و دینی و راهنمای زندگی است، گفت: اگر همیشه و در طول ایام سال مقداری کوتاهی می‌کنیم و قرآن را روی طاقچه می‌گذاریم در این ماه مبارک حداقل سعی کنیم یک دور قرآن را ختم کنیم و همیشه باید سر و کار ما تحت هر شرایطی با قرآن باشد.

وی اظهار کرد: با فکر و علم جدید و فعالیت‌ها در زمینه‌های جدید از جمله فضای مجازی باز هم نباید از قرآن غافل بود، من بسیار فعالم کتاب هم که می‌خوانم حتما نباید مناجات و حدیث و .. باشد همه چیز به جای خودش، رمان هم می‌خوانم و کتاب‌های مختلف هیچ تعصب خاصی ندارم برای بالابردن آگاهی مطالعه لازم است و توصیه می‌کنم جوانان در فرصت ماه رمضان قرآن را حتما بخوانند و آشنایی پیدا کنند و همه چیز را در قرآن که دریای بیکرانی است که اصلا نمی‌شود به انتهای آن رسید جستجو کنند.

انتهای پیام/3388/ق/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول