اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

60 درصد از قنوات میزبانان سد زاینده‌رود خشک‌ شده است

رئیس اداره آب‌ و خاک جهاد کشاورزی چادگان از خشک شدن حدود 60 درصد از قنات‌های این شهرستان خبر داد.

60 درصد از قنوات میزبانان سد زاینده‌رود خشک‌ شده است

حسینعلی محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چادگان اظهار داشت: ۱۴۰ رشته قنات در شهرستان چادگان وجود دارد که حدود ۶۰ درصد این قنات‌ها به دلیل خشک‌سالی و حفر چاه‌های عمیق خشک‌شده است.

رئیس اداره آب‌ و خاک جهاد کشاورزی چادگان گفت: با توجه به احداث چاه‌های عمیق کاهش آب چشمه‌های اطراف تشدید شده و بخش کشاورزی زمین‌هایی که از آب قنات استفاده می‌کردند با مشکل کمبود آب روبرو هستند.

وی افزود: براثر بارش‌های امسال ۱۰ درصد قنات دیگر فعال‌ شده به‌ طوری‌که سال گذشته ۷۰ درصد قنات شهرستان خشک بودند که امسال به ۶۰ درصد رسیده است و بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان چادگان در بخش مرکزی وچناررود زیر کشت رفته است.

محمدی اظهار داشت: ۴۰۰ چشمه شهرستان چادگان و ۷۰ درصد قنات‌های شهرستان ب ه‌صورت ۱۰۰ درصد خشک‌ شده است و همچنین میزان آب مصرفی کشاورزان شهرستان از میزان ۱۸۴ میلیون مترمکعب در سال‌های آب سالی به ۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

رئیس اداره آب‌ و خاک جهاد کشاورزی چادگان ادامه داد: در سال‌های گذشته سیاست چاه به‌ جای قنات باعث شده است کشاورزان و مالکان به‌ جای احیای قنوات خود، مجوز حفر چاه عمیق را بگیرند و با نصب موتور به کشاورزی بپردازند.

وی اظهار کرد: قنات‌های فعال این شهرستان یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی بخش مرکزی و چناررود را پوشش می‌دهد درصورتی‌که با فعال بودن تمام قنات‌ها سه هزار و ۵۰۰ هکتار زیرپوشش کشاورزی قرار می‌گرفت.

محمدی بیان کرد: بیشترین قنات در شهر چادگان، رزوه و انالوجه وجود دارد که به‌طور کامل خشک‌ شده است و اکنون یک هزار هکتار از اراضی این مناطق به‌ وسیله حفر چاه کشت می‌شود و دو هزار هکتار نیز به کشت دیم اختصاص‌ یافته است.

رئیس اداره آب‌ و خاک جهاد کشاورزی چادگان خاطرنشان کرد: سال گذشته با هزینه بالغ‌ بر ۴۵۰ میلیون تومان چهار رشته قنات در بخش مرکزی مرمت و بازسازی‌ شده است و امسال نیز با اختصاص ۶۰۰ میلیون تومان برای تکمیل چهار قنات سال گذشته پیش‌بینی‌شده که در حال انجام کار است.

وی بیان داشت: اگر هزینه‌های زیربنایی مثل احداث استخر، انشعاب برق، ایستگاه پمپاژ توسط بانک کشاورزی و با تسهیلات ارزان‌قیمت و بازپرداخت اقساط ۵ ساله حمایت بشود در انجام طرح‌ها تسریع خواهد شد و در مصرف آب و انرژی کاهش و افزایش تولید به همراه خواهد داشت.

محمدی گفت: فعال شدن بخشی از قنوات و چشمه‌ها ناشی از بارش رحمت الهی طی دو سال گذشته بوده است به‌ طوری‌که این بارش‌ها باعث شده در حال حاضر ۲۰ درصد از چشمه‌ها فعال شود.

رئیس اداره آب‌ و خاک جهاد کشاورزی چادگان تصریح کرد: با اجرای آبیاری تحت‌فشار قنات‌های فعال موجود در شهرستان می‌توان کشت ۵۰ درصد از اراضی این شهرستان را افزایش داد که این طرح به اعتبار کشاورزی نیاز دارد که انتظار داریم مسؤولان استان و شهرستان در تخصیص اعتبارات کشاورزی به چادگان عنایت ویژه‌ای داشته باشند تا با کمترین هزینه بیشترین برداشت محصول را برداشت شود.

وی افزود: اگر اعتبار لازم برای اصلاح قنات‌ها به این شهرستان اختصاص یابد می‌شود با بازسازی، لایروبی، گوم‌گذاری، کول‌گذاری و مرمت قنات‌های شهرستان را فعال کرد و به بهره‌برداری رساند.

انتهای پیام/۶۳۰۴۶/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول