اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

صادرات 60 هزار تنی محصولات کشاورزی کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: حدود 60 هزار تن به ارزش 16 میلیون دلار معادل 36 درصد از صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات کردستان، مربوط به تولیدات خود استان است.

صادرات 60 هزار تنی محصولات کشاورزی کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، تجارت خارجی یکی از مؤلفه‌های مهم در توسعه اقتصادی و منبع تأمین درآمدهای ارزی برای سرمایه‌گذاری در تکنولوژی جدید و افزایش توان تولیدی اقتصاد کشور می‌باشد.

در سال‌های اخیر وجود نوسان قیمتی در بازار نفت، درآمد ارزی کشور را با تغییرات زیادی روبرو کرده و اقتصاد کشور را متاثر ساخته است و این مطلب لزوم ایجاد تنوع در محصولات صادراتی و اهمیت و تأکید بر تجارت محصولات غیرنفتی را به وضوح نشان می‌دهد لذا در این بین توجه به تجارت بخش کشاورزی با توجه به اهدافی همچون خودکفایی و امنیت غذایی و امکان ارزآوری بالای این بخش اقتصادی حائز اهمیت است در همین راستا دولتمردان طی سال‌های تحریم به سبب اهمیت روز افزون تجارت خارجی و ارتباط تنگاتنگ رشد و توسعه اقتصادی کشور بر صادرات کالاهای کشاورزی به عنوان مهم‌ترین بخش در پایداری اقتصاد تاکید دارند.

استان کردستان از یک طرف به عنوان یکی از استان‌های کشور، با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص خود از استعداد مناسبی برای پرورش محصولات کشاورزی برخوردار است و از طرف دیگر در حوزه تجارت مرزی ظرفیت‌های خوبی را در اختیار دارد که باید از این ظرفیت در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان استفاده کرد.

هم اکنون در استان کردستان میزان تولید شماری از محصولات کشاورزی و دامی به مازاد میزان مصرف مردم این استان رسیده است که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های بسیار خوبی همچون مرز رسمی باشماق مریوان در استان این محصولات را به کشورهای اطراف به ویژه بازار عراق صادر کرد.

فرید سپری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: در فروردین ماه امسال 177 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 45 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است که از این میزان 119 هزار تن آن محصولات زراعی، 52 هزار تن محصولات باغی، 5 هزار تن محصولات دامی و 1 هزار تن محصولات شیلاتی بوده است.

صادرات 60 هزار تن محصولات کشاورزی تولیدی استان

وی افزود: از 177 هزار تن محصولات کشاورزی صادرشده از گمرکات استان براساس خوداظهاری صادرکنندگان حدود 60 هزار تن آن به ارزش 16 میلیون دلار مربوط به تولیدات استان است در واقع یعنی حدود 36 درصد از صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان مربوط به تولیدات استان است.

سهم 78 درصدی محصولات کشاورزی در صادرات از گمرکات استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: میزان ارزآوری صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان در فروردین 99 حدود 45 میلیون دلار است که با توجه به ارزش 58 میلیون دلاری کل صادرات گمرکات استان در بازه زمانی مذکور محصولات کشاورزی حدود 78 درصد از کل صادرات گمرکات استان را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت امریکا حلقه تحریم‌ها را تنگ‌تر کرده و بر بخش‌هایی از اقتصاد ایران مانند پتروشیمی، معدن و فولاد تحریم‌ها را تسری داده که همین موضوع باعث تمرکز بیشتر بر صادرات بخش کشاورزی شده و افزایش صادرات این بخش را به دنبال داشته است.

افزایش 50 درصدی صادرات محصولات کشاورزی

سپری گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان براساس ارزش دلاری در فروردین 99 که 45 میلیون دلار است نسبت به فروردین سال 98 که 30 میلیون دلار بود حدود 50 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، آمار میزان صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان براساس ارزش وزنی در فروردین امسال که 177 هزار تن است نسبت به فروردین سال گذشته که 62 هزار تن بود تقریبا 3 برابر شده است در واقع با توجه به شیوع ویروس کرونا و بسته شدن اکثر گمرکات مرزی کشور، باز شدن گمرک باشماق موجب شد تا اکثر محموله‌های صادراتی به کشور عراق از طریق این مرز صادر شود که همین امر موجب افزایش جهشی صادرات گمرکات مرزی استان شد.

افزایش سهم تولیدات صادراتی استان هدف جهاد کشاورزی استان

سپری تاکید کرد: یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان که در سند امایش استان نیز گنجانده شد افزایش سهم تولیدات صادراتی استان است که با توجه به مزیت نسبی و پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی و همچنین وجود تجار فعال و با تجربه در استان این امر دور از انتظار نیست.

هندوانه بیشترین محصول کشاورزی صادرشده از گمرکات استان

وی اضافه کرد: محصولات کشاورزی که در فروردین 99 بیشترین میزان صادرات را داشتند شامل 44 هزار تن هندوانه به ارزش 8/5 میلیون دلار،  27 هزار تن سیب درختی به ارزش 7 میلیون دلار،  21 هزار تن سیب‌زمینی به ارزش 4 میلیون دلار،  15 هزار تن پرتقال به ارزش 3.5 میلیون دلار،  8 هزار تن بادمجان به ارزش 2 میلیون دلار،  5 هزار تن هویج به ارزش یک میلیون دلار،  4 هزار تن خربزه،  3.5 هزار تن تخم مرغ و  2 هزار تن کیوی است.

وی به آمار صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 698 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 337 میلیون دلار از گمرکات استان کردستان صادر شده است که با توجه به ارزش 658 میلیون دلاری کل صادرات گمرکات استان در بازه زمانی مذکور محصولات کشاورزی بیش از 51 درصد از کل صادرات استان را تشکیل داده است.

سهم 18 درصدی محصولات کشاورزی تولیدی استان از صادرات

وی عنوان کرد: از 698 هزار تن محصولات کشاورزی صادر شده از گمرکات استان 100 هزار تن آن به ارزش 61 میلیون دلار مربوط به تولیدات کشاورزی استان کردستان بوده است یعنی بیش از 18 درصد از صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان مربوط به تولیدات استان بوده است

به گفته سپری، میزان صادرات محصولات کشاورزی استان براساس ارزش وزنی در سال گذشته با 695 هزار تن نسبت به سال 97  که 584 هزار تن بود بیش از 19 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: میزان صادرات محصولات کشاورزی استان براساس ارزش دلاری در سال 98 که 337 میلیون دلار است نسبت به سال 97 که 555 میلیون دلار بود حدود 64 درصد کاهش یافته است که دلیل آن براساس تحلیل‌های آماری کاهش ارزش قیمتی برخی محصولات از جمله گوجه‌فرنگی، سیب‌درختی و خیار در بازار هدف است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: محصولات کشاورزی که در سال 98 بیشترین میزان صادرات را داشته شامل 161 هزار تن سیب درختی به ارزش 73 میلیون دلار، 83 هزار تن هندوانه، 51 هزار تن خیار، 49 هزار تن گوجه‌فرنگی، 32 هزار تن بادمجان، 30 هزار تن کلم، 28 هزار تن سیب‌زمینی، 23 هزار تن خربزه، 16 هزار تن پیاز و موسیر و 12 هزار تن کاهو است.

وی گفت: محصولات سیب‌درختی و هندوانه به ترتیب با 161 هزار تن و 83 هزار تن بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات مرزی استان را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته سپری، در میان محصولات باغی بیشترین صادرات از گمرکات استان مربوط به سیب درختی به میزان 161 هزار تن به ارزش 73 میلیون دلار است که براساس خوداظهاری صادرکنندگان حدود 24 هزار تن از صادرات صورت گرفته سیب درختی مربوط به تولیدات استان کردستان بوده است.

وی یادآور شد: از کل صادرات سال 98 از گمرکات استان براساس ارزش دلاری 44 درصد مربوط به محصولات باغی، 42 درصد محصولات زراعی، 8 درصد محصولات دامی و 6 درصد محصولات شیلات است.

وی اذعان کرد: در سال 98 بیشترین میزان صادرات مربوط به محصولات زراعی بوده که کشش تقاضای بازار عراق برای محصولاتی مانند هندوانه، خیار و گوجه فرنگی از دلایل افزایش صادرات محصولات زراعی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: صادرات باغی در سال 98 نسبت به سال 97 به لحاظ ارزش وزنی بیش از دو برابر افزایش یافته است که یکی از دلایل عمده این افزایش رعایت شاخص‌ها و ضوابط بسته‌بندی میوه توسط صادرکنندگان بوده است.

صادرات 5500 تن محصولات شیلاتی تولید استان

وی با بیان اینکه صادرات محصولات شیلاتی در سال 98 نسبت به سال 97 به لحاظ ارزش دلاری به میزان 174 درصد کاهش یافته است گفت: از کل میزان صادرات محصولات شیلاتی( 7094 تن) در سال 98 حدود 78 درصد آن یعنی 5500 تن مربوط به تولیدات استان کردستان بوده است.

به گفته سپری، از سال 90 تا سال 98 حدود 3958 هزار تن محصولات کشاورزی از گمرکات استان صادر شده است که از این میزان 695 هزار تن آن مربوط به سال 98 و 584 هزار تن آن مربوط به سال 97 است.

انتهای پیام/2330/83/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول