اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

کاخ موزه شمس و مروارید در دست احداث/تبدیل کاخ سلیمانیه به موزه نقاشی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه تبدیل کاخ شمس و مروارید به عنوان کاخ موزه در دستور کار قرار دارد، گفت: تبدیل کاخ سلیمانیه هم به عنوان موزه نقاشی‌های زمان قاجاریه در دست افتتاح است.

کاخ موزه شمس و مروارید در دست احداث/تبدیل کاخ سلیمانیه به موزه نقاشی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، فریدون محمدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان البرز، در بازدید از موزه خصوص تمبر یکتا، گفت: این مجموعه علاوه بر داشتن تمبرهای تاریخی که بسیار غنی و تاریخی هستند، دارای کتب نفیس هطب و مجموعه اسکناس‌های قدیمی هم در این موزه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود این مجموعه با این وسعت غنائت فراتر از حد تصور است، افزود: تا به حال موزه شخصی با این وسعت ندیده ام، موزه تمبر یکتا یک منزل شخصی بوده و کسی که گرداننده این مجموعه است بسیار علاقه مند به کارش است و علاوه بر این فردی امانتدار و متعهد جهت انتقال این سرمایه ملی به نسل های آینده است.

محمدی در خصوص انتقال این مجموعه به مشهد اظهار کرد: اگرچه همه جای ایران سرای من است اما انتقال این مجموعه به مشهد برای البرز ضعف محسوب می‌شود.

این مسؤول با تاکید بر اینکه باید جهت حفظ این مجموعه برای البرز برنامه ریزی و فکر لازم انجام شود تصریح کرد: این مجموعه ارزشمند با توجه به بی مهری‌هایی که نسبت به آن انجام شده، باید در خدمت توسعه گردشگری و فرهنگ البرز باشد و من شخصا تمام تلاشم را برای حفظ این مجموعه برای البرز به کار خواهیم بست.

وی در خصوص حفظ این مجموعه در البرز خاطر نشان کرد: برای حفظ این مجموعه ممکن است بنای تاریخی در اختیارشان قرار دهیم تا تمام این مجموعه به آنجا منتقل شود و یا ساختمان جدیدی جهت راه اندازی دوباره این موزه تاسیس شود.

محمدی بااشاره به اینکه متاسفانه شیوه نگهداری این مجموعه مناسب نیست و ممکن است به مرور زمان از دست برود بیان کرد: برای نگهداری این مجموعه ممکن است نیاز به 50 نفر نیروی کار باشد اما این مجموعه توسط یک نفر مدیریت و نگهداری می‌شود و در اولین فرصت پیگیر محل مناسبی برای تبدیل به احسن این مجموعه هستیم و تا دو هفته آینده قطعا تصممی یکه برای این مجموعه گرفته می شود را اعلام می‌کنیم.

وی تبدیل البرز از مسیر به مقصد را یکی از مهمترین اهداف کاری خود خواند و گفت:البرز باید از مسیر بودن در آید و نگاه تازه ای به آن شود و این جزو برنامه های یک تا چهار ساله ما در اداره کل میراث فرهنگی است.

محمدی یکی از مهمترین اقدامات این مجموعه را تبدیل کاخ شمس و مروارید به عنوان کاخ موزه عنوان کرد و افزود: تبدیل کاخ سلیمانیه هم به عنوان موزه نقاشی‌های زمان قاجاریه در دست افتتاح است  از جمله دیگر برنامه های مهم ما است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز از افتتاح سایت محوطه ازبکی به عنوان سایت موزه برای بازدید عمومی مردم در سال 99 خبر داد.

وی ادامه داد: تبدیل آسیاب مهدی آباد نظرآباد به عنوان موزه مردم شناسی در آینده جهت معرفی فرهنگ این منطقه را در برنامه خود داریم.

سرپرست میراث فرهنگی استان البرز راه اندازی بزرگترین موزه مردم شناسی در البرز و به ویژه در کرج با عنوان موزه ایران کوچک یا موزه اقوام ایران را بیان کرد و افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما راه اندازی موزه باستان شناسی در یکی از بناهای تاریخی یا اختصاص زمین و پارک برای راه اندازی این مجموعه است که نیازمند انجام برنامه ریزی‌های لازم با توجه به میزان بودجه و اعتبارات است.

محمدی دیگر اقدامات این مجموعه را تبدیل ساختمان مارکوف در مجموعه پردیس کشاورزی به موزه معماری بیان کرد و گفت: نسخ خاص مربوط به معماری در این مجموعه برای بازدید عموم به نمایش داده می‌شود.

وی بر لزوم تبدیل کاخ موجود در مجموعه پردیس کشاورزی به موزه جانورشناسی جهت تبدیل این مجموعه به قطب گردشگری تاکید کرد.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه البرز دارای جمعیت بالا و پتانسیل مناسبی در تبدیل به قطب گردشگری است و کاروانسراهای شاه عباسی کرج و ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ، اظهار کرد: کاروانسرای شاه عباسی کرج  مرمت شده و اکنون در دست بهره برداری است اما با توجه به اینکه از عملکرد اجرایی در آن راضی نیستیم  باید تغییرات رویکردی در این خصوص توسط بهره بردار انجا انجام شود.

این مسؤول در مورد کاروانسرای ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ نیز بیان کرد: برای این کاروانسرا که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، امسال با توجه به اختصاص اعتبار یک میلیارد تومان از سوی وزارت میراث فرهنگی، اعتبار ۴۰۰ میلیون تومانی هم از سوی یونسکو جهت انجام اقدامات لازم تخصیص داده شد.

وی در پایان تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ را به عنوان یک اثر تاریخی بازمانده از دوران صفویه بزودی ثبت جهانی کنیم.

انتهای پیام /ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول