اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

باشگاه‌داران؛ ورشکستگان پنهان

یکی از مشاغلی که در پروسه اپیدمی کرونا، بیشتری زیان را متحمل شد، باشگاه‌های ورزشی بودند.

باشگاه‌داران؛ ورشکستگان پنهان

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، با شیوع ویروس کرونا در ایران، ورزش کشور نیز به تبعیت از سایر بخش‌هایی که در کنترل و مهار ویروس کووید ۱۹ نقشی ایفا می‌کردند به تعطیلی کشیده شد، در این بین، باشگاه‌های ورزشی که روزانه به‌طور متوسط پذیرای ده‌ها تن از ورزشکاران بودند، از این تعطیلی‌ها مصون نمانده و مجبور به تعلیق فعالیت خود شدند، تعطیلی که ماهانه میلیون ها تومان روی دست گردانندگان این اماکن هزینه گذاشت. 

تعطیلی باشگاه‌های ورزشی از اوائل اسفندماه

اقدام به تعطیلی اینگونه اماکن، اگر چه لازم و  مثبت به نظر می‌رسید، اما نتایج آن در صورتی قابلیت استخراج بود که تمامی بخش‌های جامعه از جمله حوزه‌های پر خطر همچون بازارهای عرضه مایحتاج ضروری و غیر ضروری مردم نیز در آن لحاظ می‌شد.

پر واضح است که فعالیت باشگاه‌ها را به مراتب بهتر می‌توان کنترل کرد و با ضدعفونی و پذیرش حداقلی ورزشکار و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، نسبت به فعالیت آنها و جلوگیری از زیان بیشتر مجوز از سرگیری اقدامات مجدد آنها را فراهم آورد.

متأسفانه در این اوضاعی که کشوری بیشتر نیاز به همدلی و کمک به هم‌نوع دارد، کمتر مالکی حاضر به بخشیدن اجاره بهای این باشگاه‌ها که سرمایه بسیاری را برای راه‌اندازی تهیه و علاوه بر خریداری دستگاه‌های گران‌قیمت و به کار‌گیری از مربیان و نیروی مورد نیاز، غالباً مکان مورد نظر خود را نیز به نرخ های بسیار بالا اجاره کرده‌اند، شده است.

اجاره بهای سنگین باشگاه‌های ورزشی

برخی از این باشگاه‌داران تا ماهیانه ۱۰ میلیون تومان بابت اجاره بهای باشگاه خود می‌پردازند که دولت اعلام کرده است که در مقابل این ضرر و زیان، ۱۶ میلیون تومان را طی دو مرحله به ایشان پرداخت خواهد کرد!

گرچه برخی باشگاه‌ها که زیان مالی روزهای کرونایی به مذاق‌شان خوش نیامده مخفیانه درهایشان را به روی مشتری‌های خود گشوده و از سوی دیگر، ورزشکاران نیز چندان این شرایط را بر نمی‌تابند و برای سوخت و ساز بدن خود هزینه‌های بسیاری را متحمل شده و زمان فراوانی برای آن گذاشته‌اند خوب می‌دانند وقفه‌ای به این طولانی چه بر سر اندوخته سالیان‌شان خواهد آورد.

ابهام در تکلیف شهریه ورزشکاران

از طرفی شارژهایی که بسیاری از مراجعین باشگاه‌ها پیش از بالا گرفتن شیوع کرونا به حساب آنها واریز کردند حالا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته‌است! چون در اطلاعیه‌ اعلامی از سوی ستاد مقابله با این بیماری هیچ‌گونه صحبتی در خصوص پرداختی مشتریان صورت نگرفته‌است.

این موضوع دست باشگاه‌داران را باز گذاشته تا آن‌ها در این‌باره تصمیم بگیرند، اتفاقی که چندان جالب نیست و بسیاری از باشگاه‌ها از جمله آن‌هایی که همچنان به صورت غیرقانونی دایر هستند مدعی‌اند تعطیلی نیمه دوم اسفند در اختیار آنها نبوده و قصدی برای بازگشت هزینه‌های مردم ندارند.

شرایط مالی باشگاه‌داران زیر صفر است

یکی از باشگاه‌داران شهر آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در این باره گفت: در این مدت، نتوانستم حقوق چهار پرسنل خود را پرداخت کنم، معادل ۹۰۰ میلیون تومان دستگاه ورزشی برای این باشگاه تهیه شده است و از نظر درآمدی، حتی پس انداز ما نیز صرف امور جاری شد و در حال حاضر وضعیتی زیر صفر داریم.

مازیار بیراتی ادامه داد: حتی اگر باشگاه راه‌اندازی مجدد شود، هزینه تهیه مواد ضدعفونی کننده در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نداریم. 

وی افزود: تا کنون هیچ ارگانی تحرکی مبنی بر جبران زیان باشگاه‌داران صورت نداده و تسهیلاتی که وعده آن داده شده بود نیز تا کنون پرداخت نشده است، وعده‌ای مبنی بر اعطای وام ۱۶ میلیونی داده شد که تا کنون هیچ خبری از نحوه پرداخت آن نشده است، در حالی که درخواست خود را تحویل داده‌ایم، تا کنون حتی یک هزار تومانی هم به ما پرداخت نشده است.

بیراتی تصریح کرد: در حال حاضر فکر می‌کنم باشگاه‌ها در سراسر کشور باز است، جز استان خوزستان که آن هم قرار است بعد از ماه مبارک رمضان در این خصوص تصمیم گیری شود.

این باشگاه‌دار یادآور شد: ما باشگاه‌داران از اوائل اسفندماه اماکن خود را تعطیل کردیم و جزو اولین مشاغلی بودیم که فعالیت ما تعلیق شد، اما در حال حاضر اکثر مشاغل فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و مسابقات ورزشی نیز در روزهای آینده از سرگرفته می شود، سؤال این است که فقط باشگاه‌های بدن‌سازی سلامت اجتماع را به خطر انداخته بودند؟

پرداخت ده‌ها میلیون اجاره بها بدون کسب ریالی درآمد در سه ماه گذشته

یکی دیگر از باشگاه‌داران خوزستانی، به خبرنگار فارس گفت: کلی از سرمایه‌گذاران، باشگاه‌داران و ورزشکاران متأسفانه ضرر و زیان بسیاری دیده‌اند.

علی رستمی ادامه داد: در چند ماه اخیر ده‌ها میلیون تومان اجاره بهای باشگاه‌های خود را پرداخت کرده‌ایم، بدون آنکه ریالی از کسی دریافت کرده باشیم.

قهرمان پرورش اندام آسیا و جهان تصریح کرد: متأسفانه هیچ مالکی با باشگاه‌داران همکاری نکرده و ما ندیده‌ایم که یک باشگاه‌دار وجود داشته باشد که بگوید مالک باشگاه من، اجاره بهای خود را بخشیده و یا حتی در آن تخفیف لحاظ کرده باشد.

رستمی یادآور شد: قرار است یک وام ۱۶ میلیون تومانی به باشگاه‌داران پرداخت شود که به نظر من هیچ دردی را دوا نخواهد کرد، این مبلغ برای کسی که کرایه ملک او ۱۰ میلیون تومان است و سه ماه باشگاه او ضمن اینکه تعطیل بوده و ۳۰ میلیون تومان اجاره بها پرداخت کرده، چه دردی را دوا خواهد کرد؟

۱۶ میلیون تومان تسهیلات هیچ دردی را دوا نمی‌کند​

وی خاطرنشان کرد: برای من باشگاه‌دار این ۳۰ میلیون تومان در خوشبینانه‌ترین حالت پرداخت شده، چرا که به موازات اجاره بها، پرداخت حقوق پرسنل، حق بیمه آنها، هزینه‌های خانواده در سه ماه، هزینه‌های شخصی و ...، با ۱۶ میلیون تومان کدام یک از این هزینه ها را می‌توان جبران کرد؟

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آبادان نیز در این‌باره گفت: آخرین خبری که در دست است، حکایت از فعالیت باشگاه‌های ورزشی پس از ماه مبارک رمضان دارد و در حال حاضر نیز، ۳۰ رشته ورزشی مجوز فعالیت گرفته‌اند، رشته‌های گروهی نیز همچون فوتبال، والیبال و باشگاه‌های بدنسازی که در آن تجمع صورت می گیرد، قرار بر این است تا پس از ماه مبارک رمضان طبق پروتکلی که اعلام می‌شود، فعال شوند.

علی رضایی شکیب ادامه داد: رشته‌های انفرادی در حال حاضر مشکلی ندارند و طبق پروتکلی که اعلام شده است، می‌توانند کار خود را آغاز کنند، پروتکل باشگاه‌های ورزشی نیز اعلام شده، اما زمان بازگشایی آنان احتمالاً در چند روز آینده خواهد بود.

باشگاه‌هایی که ملک آنها تحت تملک دولت یا سازمان‌های وابسته است، مشکلی ندراند

وی در خصوص زیان باشگاه‌دارانی که اجاره ملک سنگینی پرداخت می‌کردند و مالکان آنها حاضر به بخشش اجاره بهای ملک خود نیستند، گفت: اماکن یک سری باشگاه‌ها تحت تملک دولت است و ما طبق مصوباتی که در دولت به تصویب هیأت وزیران رسیده است، مشمول عفو از اجاره بها شده‌اند و در این خصوص مشکلی وجود ندارد، همچنین رایزنی‌های دیگری به‌صورت چهره به چهره با برخی مالکان از جمله سازمان‌های غیر دولتی یا نیمه دولتی انجام گرفته تا اجاره بهای بخش دیگری از باشگاه‌ها شامل بخشودگی شود، اما برخی موارد مربوط به اماکن بخش خصوص می‌شود که ممکن است مالکان آنها از مصوبه دولت تمکین نکنند، در خصوص این باشگاه‌ها، وام ۱۶ میلیون تومانی در نظر گرفته شده که از طریق وزارتخانه در اوائل خردادماه به صورت دو بخش هشت میلیونی به این باشگاه‌داران پرداخت خواهد شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آبادان با بیان اینکه این تسهیلات با سود ۱۲ درصد پرداخت خواهد شد و دارای زمان تنفس نیز خواهد بود که باشگاه‌داران می‌توانند نیمی از این تسهیلات را به اجاره بها  و نیمی دیگر را به دستمزد پرسنل خود اختصاص دهند، تصریح کرد: کار دیگری که به تصویب دولت رسیده است، این بوده که باشگاه‌های ورزشی تا ۶ ماه نیاز به تمدید مجوز و پرداخت هزینه تمدید خواهند داشت.

مخاطرات بهداشتی باشگاه‌ها بیش از بازارها است

رضایی شکیب در خصوص این موضوع که باشگاه‌های ورزشی مخاطرات بهداشتی به مراتب کمتری نسبت به بازارهای پر جمعیت و آلوده را دارند، یادآور شد: دستگاه ورزش در وهله اول دغدغه باشگاه‌داران را دارد، ولی در نهایت این وزارت بهداشت است که تشخیص داده حوزه ورزش در پروسه زمانی به حالت تعلیق در آید، اما باید در نظر داشت که در بازارها درصدی از افراد فاصله‌گذاری را رعایت می‌کنند و غالباً اماکن رو بازی هستند، اما در باشگاه‌ها و در آن فضای محدود حتی نفس افراد یکدیگر را تحت تأثیر قرار خواهد داد، علاوه بر این چند ورزشکار در باشگاه با یک دستگاه در فواصل زمانی بسیار کوتاه کار می کنند و این دستگاه در طول روز مورد استفاده چند فرد قرار خواهد گرفت که این امکان انتقال بیماری  را بالا خواهد برد.

رئیس اداره ورزش و جوانان آبادان بیان کرد: این در حالی است که بحث عفونت‌زدایی به سختی انجام می‌شود و هزینه بالایی را نیز برای باشگاه‌داران در پی خواهد داشت و از حوصله ایشان خارج است، همچنین در رشته‌هایی مثل کشتی، ورزشکاران صورت به صورت همدیگر فعالیت می کنند و این کار با پروتکل بهداشتی در منافات است و به همین خاطر است که نگاه‌ها به ورزش حساس‌تر است.

لزوم حفظ سلامت جامعه و ورزشکاران

وی خاطرنشان کرد: ورزشکار سرمایه اجتماع است و افتخار ملی است و اگر خدایی نکرده ورزشکاری که دارای عناوین ملی و بین‌المللی است به مشکل بر بخورد، تبعات سنگینی را در پی خواهد داشت، اما در واقع باشگاه‌داران در این بین محق هستند چون هزینه‌های بسیاری را متحمل شدند و تسهیلات بسیاری را نیز دریافت کرده‌اند، در حال حاضر سرمایه آنان غیر فعال است و مالکان آنها نیز با ایشان مماشات نکرده‌اند، از طرفی جامعه به بازیافتن سلامت نیاز دارد و سلامت جامعه در اولویت تمامی امور است. 

گزارش: علی دایلی

انتهای پیام/۷۲۰۱۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول