اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

خوابگاه، شهریه و امتحانات؛ مروری بر تازه‌ترین مطالبات دانشجویان در «فارس من»

این گزارش درباره مهم‌ترین مطالبات دانشجویان در «فارس من» است. مطالباتی که عمدتاً حول نگرانی‌ها از بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها می‌چرخد.

خوابگاه، شهریه و امتحانات؛ مروری بر تازه‌ترین مطالبات دانشجویان در «فارس من»

به گزارش خبرگزاری فارس؛ شیوع ویروس کرونا از اسفند گذشته در کشور باعث تعطیلی دانشگاه‌ها و به هم ریختن تقویم آموزشی آنها شده است. در سامانه «فارس من» سوژه‌های متفاوتی از سوی مخاطبین در مورد تعطیلی دانشگاه‌ها و تبعات منفی آن ثبت شده؛ این گزارش به بررسی مهم‌ترین آنها و آخرین پیگیری‌های انجام شده می‌پردازد:

 

نخست| مخالفت با بازگشایی دانشگاه‌ها

بیشترین درخواست ثبت شده توسط دانشجویان در سامانه «فارس من»، تقاضای آن‌ها مبنی بر جلوگیری از بازگشایی دانشگاه‌ها در تاریخ ۱۷ ام خرداد ماه می‌باشد. دانشجویان معتقدند شرایط نامناسب خوابگاه‌ها و سیستم حمل و نقل عمومی مخصوصاً در مناطق قرمز موجب همه‌گیری ویروس کرونا می‌شود:

«با بازگشایی دانشگاه‌ها، به دلیل شرایط نامناسب خوابگاه‌ها و سیستم حمل و نقل مخصوصاً مناطق قرمز از نظر همه‌گیری کرونا مثل تهران و سایر شهرستان‌ها و همچنین تراکم زیاد دانشجویان در کلاس‌ها مخصوصاً برای واحدهای عملی، جان بسیاری از دانشجویان و خانواده‌هایشان به خطر می‌افتد».

 

با وجود آنکه اعلام شده بود دانشگاه‌ها آخرین محلی هستند،‌که در شرایط شیوع ویروس کرونا بازگشایی می‌شوند،اما چند روز قبل رئیس جمهور روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه کرونا اعلام کرد؛ دانشگاه از ۱۷ خرداد ماه باز می‌شوند.

 

دوم | مشکلات دانشجویان شهریه پرداز
درخواست دیگر ثبت شده توسط کاربران «فارس من»، مربوط به پرداخت شهریه کامل توسط دانشجویان شهریه پرداز است. امضاکنندگان این کمپین معتقدند با تعطیلی دانشگاه‌ها از اسفند ماه نباید برای آموزش مجازی شهریه پرداخت کنند: «چرا باید برای آموزشی که ندادن شهریه کلامل پرداخت کنیم؟ چه خدماتی دادند؟ برای حضور در کلاس‌های آنلاین که خودمان باید هزینه اینترنت پرداخت می‌کردیم بگذریم از اینکه یکسری دسترسی به اینترنت نداشتند.»

با پیگیری انجام شده توسط خبرنگار فارس از «رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیر انتفاعی» وی اعلام کرد: «اگر دانشجویان می‌خواهند شهریه‌ای را که پرداخت کرده‌اند را پس بگیرند باید انصراف داده و طبق قانون یک‌ترم هم جریمه پرداخت کنند این در حالی است که کلاس‌های حضوری برای دانشجویان را در قالب رفع اشکال ۳ هفته پس از پایان ماه مبارک رمضان برگزار خواهیم کرد.»

 

تا‌ کنون تصمیم جدیدی برای تغییر شرایط پرداخت شهریه برای این دسته از دانشجویان در نظر گرفته نشده است. اما خبرنگاران فارس پیگیر این موضوع خواهند بود.

 

سوم | بازگشایی خوابگاه دانشجویان دکتری

دانشجویان محصل در دوره دکتری که از ابتدای ثبت نام خود ملزم به اشتغال و حضور در دانشکده هستند، نسبت به طولانی شدن مدت تعطیلی خوابگاه در شرایط شیوع ویروس کرونا اعتراضاتی در سامانه فارس من ثبت کرده‌اند:

«تحصیل در مقطع دکتری غالباً پژوهش‌محور بوده و دانشجویان دکتری بنا به ضرورت تمرکز، افزایش بازدهی و الزام عدم اشتغال و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در خوابگاه ساکن شده‌اند، بی‌مسؤلیتی کل فشار معیشتی را به دوش این دانشجویان و خانواده‌های آنها انداخته است. خانواده‌هایی که بعضاً در تأمین معاش خود با تنگنا مواجه بوده و خانواده‌هایی که سرپرستان آنها با بیکاری ناشی از ویروس کرونا مواجه شده‌اند، هزینه‌های پژوهشی و اسکان فرزند نیز به آن اضافه شده است»

 

بنابراین درخواست خبرنگاران فارس موضوع بازگشایی خوابگاه‌ها را از دکتر مجتبی صدیقی «معاون وزیر علوم» پیگیر شدند که او در پاسخ گفت: «مجوز حضور دانشجویان دکتری که حتماً نیاز به حضور فیزیکی در دانشگاه‌ها داشتند قبلاً توسط ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده بود و در مجوزی که برای حضور پس از ۱۷ خردادماه ارئه شده، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اولویت هستند.»


چهارم | برگزاری غیر حضوری امتحانات دانشگاه

یکی دیگر از سوژه‌های مهم ثبت شده در سامانه فارس من تقاضای لغو برگزاری حضوری امتحانات دانشگاه‌ها و برگزاری آن‌ها به صورت مجازی است: «باتوجه به اینکه دانشگاه ما الکترونیک هست و شرایط فعلی جامعه. مخصوصاً تهران که وضعیت قرمز دارد. درخواست امتحان آنلاین را خواستار هستیم.»

در همین رابطه رضا همدانچی «مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره چگونگی  برگزاری امتحانات پایان‌ترم این دانشگاه، گفت: «براساس تصمیم هیات رئیسه دانشگاه آزاد دانشجویان می‌توانند برای شرکت در امتحانات پایان‌ترم در واحد دانشگاهی محل زندگی خود یا نزدیک‌ترین واحد دانشگاهی محل زندگی حضور پیدا کنند و نیازی به مراجعه به واحد دانشگاهی مبدأ خود ندارند.» 

 

باید منظر ماند و دید بازگشایی دانشگاه و مراکز آموزش عالی کشور از ۱۷ خرداد ماه چه تبعاتی بر زندگی دانشجویان در شرایط شیوع ویروس کرونا طی روزهای آتی می‌گذارد، ما همچنان در سامانه «فارس من»، با رصد مطالبات شما پیگیر آنها از مسئولین مربوطه هستیم.


 
گزارش از معین رضیئی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول