اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کهگیلویه و بویراحمد

موفقیت کانون‌‌های فرهنگی مساجد کهگیلویه و بویراحمد در طرح «فهما»/ثبت‌نام 600 کانون در سامانه بچه‌های مسجد

مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهکیلویه و بویراحمد از ثبت‌نام 600 کانون مساجد استان در سامانه بچه‌های مسجد خبر داد.

موفقیت کانون‌‌های فرهنگی مساجد کهگیلویه و بویراحمد در طرح «فهما»/ثبت‌نام 600 کانون در سامانه بچه‌های مسجد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج یکی از دستگاه‌های فرهنگی اثرگذار در کشور که در کنار مساجد تاسیس شده کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است که بر اساس دغدغه‌های مقام معظم رهبری از سال 72 شروع به کار کرده‌اند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به رسالت خود در حوزه فرهنگی به تناسب امکانات و شرایط موجود استان کارکردها و عملکرد نسبتا خوبی داشته‌اند.

در همین خصوص و برای آشنایی بیشتر با کارکرد این نهاد فرهنگی به سراغ جوان‌ترین مدیر کانون‌های فرهنگی مساجد استان‌های کشور رفتیم در خصوص وضعیت کانون‌های مساجد استان و در کل اوضاع فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد مطالبی را جویا شویم.

علی‌رضا دولت‌آبادی مدیر جوان کانون‌های فرهنگی مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در استان پاسخگوی سوالات ما بود.

دولت‌آبادی با بیان اینکه اساسنامه کانون‌های فرهنگی مساجد از اواخر سال ۹۷ با ابلاغ رئیس جمهور شکل گرفت افزود: از گذشته این ایراد وارد بود که کانون مساجد اساسنامه مستقلی ندارد برای مثال خریدهای کانون توسط ارشاد صورت می‌گرفت و دست ما برای برخی اقدامات که منجر به تحول در امور می‌شود بسته بود.

فعالیت 42 خانه نور در استان

این مسوول به تعداد کانون های فرهنگی مساجد در استان اشاره کرد و گفت: اکنون تعداد 640 کانون فرهنگی و هنری مساجد در کنار این مکان‌های مقدس فعال است که 70 درصد در روستاها و تعداد 14 کانون فرهنگی مساجد در حوزه عشایر فعال است.

دولت آبادی به برخی امکانات و زیرساخت‌های کانون مساجد اشاره کرد و گفت: قریب به 97 کتابخانه بسته با مخزن و سالن مطالعه داریم تعداد 5 مرکز دیجیتال فعال وجود دارد که در حوزه تکنولوژی یک حرکت نو و زیرساختی بود همچنین کافی نت و اینترنت سالم و گیم نت در آن‌ها فعال است.

وی گفت: تعداد 42 مرکز خانه نور که مرکز تخصصی برای فعالیت‌های قرآنی است در کانون مساجد فعال است و هر ساله سهمیه‌ای برای افزایش تعداد خانه‌های نور داریم.

دولت‌آبادی به برنامه‌های خانه‌های نور اشاره کرد و گفت: هر ساله 6 تا 7 برنامه در این مراکز داریم و جلسات آموزشی و ترتیل به صورت تخصصی و تفسیر در آن‌ها برگزار می شود و همچنین موضوع حفظ قرآن را در دستور کار داریم که در سال‌های اخیر تمرکز روی حفظ جزء 30 قرآن است.

وی به برگزاری مسابقات قرآنی در استان و حضور کانون‌ها در این مسابقات اشاره کرد و گفت: مسابقاتی برگزار می‌شود که خروجی آن جشنواره مدهامتان است اما متاسفانه از سوی دستگاه‌های فرهنگی از ابتدا در صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در استان کار چندانی صورت نگرفته است.

ثبت‌نام اکثر کانون مساجد در سامانه بچه‌های مسجد

وی از دیگر کارهای قرآنی کانون فرهنگی و هنری مساجد استان را طرح تلاوت نور دانست و گفت: در این طرح در هر کانون قرائت یک صفحه قرآن بعد از نماز مغرب و عشا را داشتیم و همچنین بانک اطلاعاتی ۴۷۰ تلاوت نور در سطح استان داریم.

دولت‌آبادی به یکی دیگر از مهم‌ترین طرح‌ها و برنامه‌های کانون فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: طرح ملی «فهما» که این طرح بر اساس خلا فرهنگی بود که در کانون‌های مساجد احساس می‌شد و بر همین اساس سامانه بچه‌های مسجد راه‌اندازی گردید تا کانون‌ها عملا دارای شناسنامه شوند.

وی به عضویت همه ارکان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سامانه بچه‌های مسجد اشاره کرد و گفت: همین موجب ایجاد یک شبکه گسترده می‌شود و همه کانون‌ها هر فعالیت فرهنگی و هنری که دارند در این سامانه ثبت می‌کنند.

این مسوول با بیان اینکه از کل 640 کانون مسجد استان در آماری بسیار خوب تعداد 600 کانون در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند افزود: فعالیت های ثبت شده کانون‌های فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف وارد رقابت‌های طرح فهما می‌شوند و در ادامه یکی از استان‌هایی که فعالیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها داشته به عنوان پایتخت فهما برگزیده می‌شود.

موفقیت کانون مساجد استان در فهما

دولت‌آبادی با بیان موفقیت‌های کانون فرهنگی و هنری مسجد استان در مسابقه فهما گفت: در عملکردی خوب و قابل تحسین 2 برگزیده کشوری در فهما داشتیم که شایسته تقدیر شدند و 24 کانون به عنوان کانون فعال معرفی شدند.

مدیر کانون‌های فرهنگی مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد به 6 محور فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و گفت: در موضوعات قرآن و عترت؛ کتاب و کتاب‌خوانی؛ آسیب‌های اجتماعی و فضای مجازی و هنر متعالی فعالیت می‌شود که نسبت به موضوع آسیب‌های اجتماعی در استان ما نیز دغدغه‌های فراوانی داریم.

وی گفت: بر همین اساس همایش سبک زندگی اسلامی را در منطقه دیشموک به واسطه اهمیت موضوع و وضعیت آسیب‌اجتماعی در آن منطقه برگزار کردیم.

این مسوول فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بر همین اساس معاون بنیاد ملی خانواده را به دیشموک آوریم و کارگاه روانشناسی خانواده برگزار کردیم و استارت کار را در دیشموک زدیم.

وی با بیان این که کانون‌های فرهنگی مساجد برای کارهای بزرگتر نیازمند به اعتبارات و بودجه بیشتری است افزود: به لحاظ بودجه‌ در مضیقه هستیم و در صورتی که چنین مشکلی نداشتیم قادر به اجرای برنامه‌های گسترده‌ و بیشتری در مناطق آسیب‌زا بودیم.

این مسوول رفع مشکل اعتیاد و طلاق را از دغدغه‌های کانون‌های فرهنگی مساجد دانست و گفت: در همین زمینه طرح «یاری‌‌گران زندگی» را داریم که طرحی برای مقابله با اعتیاد است.

دولت‌آبادی در توضیح این طرح گفت: با آموزش و برگزاری دوره‌ها جهت مدیران و تایید صلاحیت آن‌ها جهت آموزش با اعطای مدرک و توانمندسازی آن‌ها به مقابله با اعتیاد در طرح یاری‌گران می‌روند.

ادامه گفت‌وگو....

انتهای پیام/82009

   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول