اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن: پامپئو از دولت هنگ‌کنگ باج‌گیری می‌کند

دولت چین با انتقاد از اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه آمریکا در امور هنگ‌کنگ، تاکید کرد پکن از حاکمیت و امنیت خود در این منطقه دفاع خواهد کرد.

پکن: پامپئو از دولت هنگ‌کنگ باج‌گیری می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تنش‌های واشنگتن و پکن بر سر تحولات اخیر در هنگ‌کنگ، وزارت خارجه چین امروز (پنجشنبه) گفت «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در حال باج‌گیری از دولت این منطقه است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک سخنگوی دفتر کمیسیونر هنگ‌کنگ در وزارت خارجه چین با بیان اینکه پامپئو از طریق قانون «اقدام حقوق‌بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» در کنگره آمریکا مشغول باج‌گیری از دولت هنگ‌کنگ است، اقدامات اخیر واشنگتن را دخالت آشکار در امور داخلی چین توصیف کرد.

این مقام چینی، که نامش توسط رویترز مشخص نشده، با صدور بیانیه‌ای در این باره تصریح کرد اقدامات پامپئو نمی‌تواند ملت چین را بترساند و پکن نیز از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای خود دفاع خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) با تکرار ادعاها مبنی بر دخالت چین در امور داخلی هنگ‌کنگ، گفته بود برخورد اخیر با معترضان در این منطقه نشان می‌دهد که نمی‌توان به راحتی ارزیابی کرد که هنگ‌کنگ واقعا از چین خودمختاری دارد.

محور اعتراضات هنگ‌کنگی‌ها در ابتدا مخالفت با تصویب لایحه استرداد مجرمین به چین بود که مانع از گریختن آن‌ها به هنگ کنگ برای دور ماندن از دست عدالت بود. با این حال شماری از شهروندان هنگ‌کنگی این لایحه را تهدیدی برای خودمختاری این منطقه دانسته و با آن به مقابله پرداختند.

علی‌رغم آن‌که این لایحه به طور کامل لغو شد، دخالت‌های کشورهای غربی نظیر آمریکا و انگلیس موجب شد اعتراضات ادامه پیدا کند و این‌بار خواسته‌های جدیدی نظیر استقلال کامل از چین مطرح شد.

دولت چین بارها از کشورهای غربی در خواست کرده در امور داخلی آن دخالت نکنند و تحریک نا آرامی‌ها از سوی این کشورها را محکوم کرده است.

 هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی آن همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول