اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افزایش 22 درصدی تجارت خارجی تاجیکستان

آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان از افزایش چشمگیر تجارت خارجی این کشور در چهار ماه اول سال جاری میلادی خبر داد.

افزایش 22 درصدی تجارت خارجی تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان از افزایش چشمگیر تجارت خارجی این کشور در چهار ماه اول سال جاری میلادی خبر داد.

بر اساس این گزارش، تجارت خارجی تاجیکستان در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 22.5 درصد افزایش یافته که معادل 1.632 میلیارد دلار را تشکیل داده است.

کسری تجاری این کشور ( واردات و صادرات) طی این مدت بالغ بر 520 میلیون دلار بوده است.

در ماه‌های مذکور تاجیکستان در حدود 558 میلیون دلار محصولات صادر کرده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 74.4 درصد یا مبلغ 238 میلیون دلار بیشتر است.

تاجیکستان امسال در درجه اول به کشورهای سوئیس، ترکیه، قزاقستان و ازبکستان محصولات خود را عرضه کرده است.

به طور عمده تاجیکستان طی این مدت سنگ‌ها و فلزات قیمتی و نیمه قیمتی، محصولات معدنی (سیمان، سنگ های معدنی، زغال سنگ، برق)، مواد و منسوجات نساجی، فلزات پایه و محصولات آماده شده از آنها را به خارج صادر کرده است.

واردات کالا در 4 ماه سال جاری به مبلغ بیش از 831 میلیون دلار صورت گرفته که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 15.5 درصد یا معادل حجم 111 میلیون دلار بیشتر است.

روسیه، چین و قزاقستان از واردکنندگان اصلی محصولات به تاجیکستان طی این مدت به شمار می‌روند.

در چهار ماه سال جاری به طور عمده از خارج به تاجیکستان محصولات معدنی، نساجی، شیمیایی، فرآورده‌های آماده غذایی، فلزات پایه و محصولات آماده شده از آن، محصولات گیاهی و غیره وارد شده است.

مبادله تجاری تاجیکستان طی این دوره با روسیه 350 میلیون دلار، قزاقستان 338 میلیون دلار، سوئیس 306 میلیون دلار، چین 157 میلیون دلار، ترکیه 120 میلیون دلار و ازبکستان 102 میلیون دلار  برآورد شده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول