اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

بی‌تدبیری‌ها پالایشگاه تهران را به ورطه تعطیلی می‌کشاند/ لزوم ورود نهادهای نظارتی

مدیر اسبق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت پالایش و پخش گفت: در صورتی که سرمایه پالایشگاه تهران صرف ارتقاء و افزایش بهره‌وری این پالایشگاه نشود و در پروژه سیراف هدر رود، پالایشگاه تهران به دلیل افت کیفیت بنزین ورشکسته خواهد شد.

بی‌تدبیری‌ها پالایشگاه تهران را به ورطه تعطیلی می‌کشاند/ لزوم ورود نهادهای نظارتی

محسن قدیری مدیر اسبق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت پالایش و پخش و مدیرعامل اسبق پالایشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تصمیم وزارت نفت برای هزینه 8 هزار میلیارد تومان از منابع مالی پالایشگاه تهران در طرح سیراف گفت: در دو دوره دولت تدبیر و امید هیچ کار خاصی برای ارتقا و افزایش بهره‌وری پالایشگاه تهران انجام نشد. در دوره قبلی و زمانی که بنده مدیرعامل پالایشگاه تهران بودم، طرح جامعی در راستای بهبود و توسعه کیفیت محصولات این پالایشگاه تدوین شد که در دوره‌های بعدی مورد پیگیری قرار نگرفت.

وی افزود: در پنج سال (از سال 91 تا 96) که آقای ناصر بابایی مدیریت پالایشگاه تهران را در اختیار داشت، هیچ‌گونه طرح توسعه‌ای در این پالایشگاه انجام نشد. علیرغم اینکه در آن زمان سرمایه مالی این پالایشگاه حدود پنج هزار میلیارد تومان بود که با توجه به قیمت دلار 3300 تومانی، یک میلیارد دلار پول در اختیار ایشان بود و می‌توانست اقدامات مهمی را برای توسعه پالایشگاه انجام دهد، ولی هیچ اقدامی صورت نگرفت. در صورتی که طرح CCR این پالایشگاه آماده اجرا بود و باید طرح جامع دیگری نیز برای ایجاد واحدهای پتروپالایشی جدید در این پالایشگاه ایجاد می‌کردند.

قدیری ادامه داد: اما متاسفانه این سهل‌انگاری‌ها در حالی توسط مدیریت جدید انجام شد که باید استانداردهای تصویب شده برای تولید بنزین یورو 5 و 6 در خصوص پالایشگاه تهران اجرایی می‌­شد و در نتیجه این بی‌تدبیری‌ها الان کیفیت محصولات پالایشگاه تهران به شدت افت کرده است، به گونه‌ای که در حال حاضر بنزین تولیدی این پالایشگاه به دلیل کیفیت پایین و تولید آلودگی زیاد در پایتخت مصرف نشده و به شهرهای حاشیه­ تهران منتقل می‌­شود.

مدیر اسبق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت پالایش و پخش ادامه داد: الان بنزین تولیدی پالایشگاه تهران معمولی است و حتی یورو 4 و 5 هم نیست و افرادی که در این دوره مسئولیت داشتند، فرصت را برای بهبود پالایشگاه از دست دادند و در حال حاضر باید پاسخگوی اشتباهات خود باشند. در صورت بی‌توجهی نسبت به ارتقای کیفیت پالایشگاه تهران، این مجموعه به دلیل تولید بنزین بی‌کیفیت به زودی ورشکست خواهد شد.

*بی‌تدبیری ژنرال‌ها پالایشگاه تهران را به ورطه تعطیلی می‌کشاند 

مدیرعامل اسبق پالایشگاه تهران گفت: بنده در سال 1391 به آقای ضیغمی مدیرعامل وقت شرکت پالایش و پخش نامه نوشتم و در آن اشاره کردم که برای ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه تهران نیاز به واحد CCR است. در آن زمان همه برنامه­‌ها آماده بود، حتی از طریق مناقصه پیمانکار هم انتخاب شد ولی به مرحله اجرا درنیامد. در آن دوره با پنج هزار میلیارد تومان که معادل یک میلیارد دلار بود، این امکان وجود داشت که بهترین طرح­ها را عملیاتی کنند و پالایشگاه تهران به یکی از پالایشگاه­های سبز با محصولات باکیفیت تبدیل شود.  

وی اظهار داشت: ولی همین ژنرال­های زنگنه، وقت را به بطالت گذراندند و اکنون که سرمایه این پالایشگاه به هشت هزار میلیارد تومان رسیده و با احتساب دلار 17 هزارتومانی، به نیم میلیارد دلار کاهش یافته است، تصمیم دارند این پول را به جای صرف در راستای ارتقای کیفیت پالایشگاه تهران، در طرح موهوم و پر از ایراد سیراف هزینه کنند. طرح پالایشی سیراف آینده روشنی ندارد؛ زیرا 70 درصد تولیدی آن نفتا است که قیمتش با قیمت میعانات گازی برابری می‌­کند. اما مسئولان فعلی تلاش دارند با عددسازی اثبات کنند که این طرح توجیه اقتصادی دارد.

قدیری با اشاره به اجرایی نکردن طرح­های بهبود وضعیت پالایشگاه از سال 1392 تاکنون اظهار داشت: با پنج هزار میلیارد تومان آن سال می­توانستند علاوه بر واحد CCR واحدهای دیگر هم در کنار واحدهای پتروپالایشی احداث کنند تا پالایشگاه تهران یکی از بهترین پالایشگاه­های ایران شود. حال که این پول بی­ارزش شده، تصمیم دارند آن را نه حتی در پالایشگاه تهران بلکه در طرح شکست خورده سیراف خرج کنند. اگر این سرمایه پالایشگاه تهران صرف ارتقای آن نشود این پالایشگاه به دلیل تولید محصول بی‌کیفیت به زودی تعطیل خواهد شد.

*عزل مدیرعامل پالایشگاه تهران به دلیل عدم پذیرش سرمایه‌گذاری در طرح شکست‌خورده سیراف

مدیر اسبق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت پالایش و پخش گفت: در صورتی که سرمایه پالایشگاه تهران صرف ارتقای این پالایشگاه نشود و در پروژه سیراف هدر رود این پالایشگاه با مشکلاتی جدی مواجه خواهد شد. آقای لطف‌الله هنگی مدیرعامل سابق پالایشگاه تهران هم نامه زده است که اگر این پول در سیراف مصرف شود، پالایشگاه تهران ورشکسته خواهد شد. ضمن آن طرح سیراف هم توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل اسبق پالایشگاه تهران گفت: متاسفانه مسئولان کنونی شرکت پالایش و پخش به جای اینکه حرف آقای هنگی را گوش کنند، زمانی که دیدند ایشان حاضر به امضای صورت‌جلسه انتقال وجه از حساب پالایشگاه نمی‌شود، ایشان را عزل کردند و حتی اعضایی از هیئت مدیره این پالایشگاه را نیز که با این اقدام مخالف بودند، اخراج کردند.

وی گفت: صرف سرمایه پالایشگاه تهران در طرح شکست خورده سیراف از پایه غلط است و نباید هشت هزار میلیارد تومان را برای «هیچ» به سیراف برد زیرا این اقدام باعث تعطیلی پالایشگاه تهران می‌شود. در نتیجه در صورت عدم توجه وزارت نفت لازم است نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند.  

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول