اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

هنرمندان مشهدی در روز قدس چه کردند؟ / طرحی علیه covid1948

هنرمند جوان مشهدی برای گرامی‌داشت روز قدس، طرحی را برای صفحه اول روزنامه قدس آماده کرد که نشان از نقش گسترده و با اهمیت تصویرگری و گرافیک در شرایط مختلف دارد.

هنرمندان مشهدی در روز قدس چه کردند؟ / طرحی علیه covid1948

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، تصویرگر جوان روزنامه قدس برای گرامیداشت روز قدس، طرحی را برای صفحه اول این رسانه آماده کرد که نشان از نقش گسترده و بااهمیت تصویرگری و گرافیک در شرایط مختلف دارد.

برای پرداخت به چندوچون کار، با مصطفی شفیعی کدکنی، تصویرگر جوان این روزنامه پرداختم.

این تصویرگر جوان در خصوص کم و کیف این طرح به خبرنگار فارس گفت: این طرح مناسبتی بود و متناسب با روز قدس و با توجه به هشتک covid 1948 چندین ایده به ذهنم رسید که انجام دهیم اما با هماهنگی با مدیر هنری روزنامه قدس به این نتیجه رسیدیم این طرح را کارکنیم.

وی بابیان اینکه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و شرایط کرونایی را خواستیم مدنظر قرار دهیم، گفت: می‌خواستم بگویم با توجه به محدودیت‌های اجتماعی ناشی از کرونا ما همچنان ایام را گرامی داشتیم و بزرگداشت روز قدس را همچنان مدنظر داریم و اجرایی کردیم.

شفیعی‌ کدکنی در خصوص نمادهای این تصویر گفت: دست‌هایی که از چهار طرف مسجد را در آغوش گرفته سعی دارد حمایت را نشان دهد چراکه قدس به‌عنوان قبله اول مسلمانان است و این دست‌ها مأنوس بودن و پاره‌ای از تن کشورهای مسلمان بودن را نشان می‌دهد که علاوه بر آن نوک گنبد روی دست قرارگرفته شبیه سر فرزندی است که مادر او را آغوش گرفته است.

این تصویرگر بابیان اینکه دست‌های نقاشی شده در این تصویر نیز با دستکش یکدیگر را گرفتند که نشان‌دهنده شیوع ویروس کرونا است، گفت: این امر به رعایت مسائل بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره دارد.

شفیعی کدکنی اظهار کرد: درست است که درگذشته مسائل مربوط به ایثار و شهادت را در آثار مربوط به قدس شاهد بودیم اما این بار سعی کردم نماد مقاومت و ایستادگی را با سرو گوشه سمت راست تصویر نشان دهم چراکه سرو در فرهنگ ایران نماد ایستادگی و مقاومت در بحران‌ها است.

وی سبک این اثر را نگاری ایرانی و مینیاتور برشمرد و با اشاره به نقش چند گل در این تصویر، آن‌ها را نمادی برای ادای احترام و بزرگداشت این روز دانست.

این تصویرگر با اشاره به داستان شیخ صنعان در کتاب منطق‌‌الطیر عطار و این مسئله که بیت‌المقدس حتی در زمان تسخیر توسط مسیحیان نیز از دغدغه‌های جهان اسلام بوده، گفت: این مسئله سال‌ها بعد به فراموشی سپرده‌شده و با جریان انقلاب اسلامی و با ایده حضرت امام این ایده دوباره مطرح شد و تصویر سعی دارد مطرح‌شدن این موضوع را با نگارگری اسلامی نشان دهد.

تصویر؛ زبان گویایی برای مخاطب

شفیعی گفت: ما از گذشته می‌بینیم که زبان تصویر، زبان گویاتری بوده است و از زمانی که بشر خط را شناخت خطوط تصویری برای بشر قابل‌فهم بوده چراکه یک تصویر می‌تواند به‌سادگی به‌اندازه نصف یک کتاب به مخاطب مفاهیم را منتقل کند.

وی، هنر تصویرگری و گرافیک را بسیار ارزشمند خواند و با اشاره به انواع تصویرگری از گرافیک فرهنگی تا گرافیک تجاری، گفت: با سبک‌های جدید کار می‌توان بسیار مؤثر بود.

این تصویرگر ادامه داد: در حوزه موضوعات ارزشی عرضه‌کننده و افراد دغدغه‌مند کم داریم و جا دارد هنرمندان این عرصه بیایند و کار کنند چون تا دغدغه ایجاد نشود شاید سراغ موضوعات این‌چنینی نیایند اما فعالیت در این زمینه برای موضوعات ارزشی، مفاهیم انقلاب اسلامی و موضوعات عدالت‌خواهانه چه در داخل و چه در خارج کشور می‌تواند مؤثر باشد.

شفیعی کدکنی خاطرنشان کرد: همان‌طور که در حوزه تجاری هنرمندان ما مشغول هستند و مخاطب را به خرید یک کالا ترغیب می‌کنند چرا نتوانند از هنر خود برای موضوعات ارزشی استفاده کنند؟ یک بخش آن به مجموعه‌های فرهنگی که دغدغه‌مند هستند برمی‌گردد و باید از آن‌ها بخواهند که وارد کار شوند گروه دیگر هم افراد غیر دغدغه‌مند هستند که بازهم باید گروه‌های ارزشی از آن‌ها بخواهند تا فعالیت کنند.

اگر کار نکنیم عقب می‌مانیم

وی ادامه داد: روی سخنم با افرادی است که بودجه در دست دارند متأسفانه مدیران فرهنگی نهادها اهل هزینه کردن نیستند چون ما در رقابتی قرار داریم که اگر کار نکنیم عقب می‌مانیم درحالی‌که جبهه باطل بسیار مشغول فعالیت است اما نهادهای ما کمتر به این واقعیت رسیدند که زبان تصویر چقدر برای انتقال مفاهیم ارزشمند است.

نیازمند هنر آماتور و خلاق خانواده‌ایم

دبیر نهضت مردمی پوسترهای انقلاب نیز در خصوص فعالیت هنرمندان گرافیست مشهدی هم‌زمان با روز قدس به خبرنگار فارس گفت: سال گذشته کارگاه تولید پوستر با موضوع "معامله قرن" داشتیم که امسال به بازنشر آن‌ها در فضای مجازی پرداختیم.

سید محمدرضا میری در توضیح برنامه‌های این کارگاه خاطرنشان کرد: یک کارگاه بین‌المللی با موضوع معامله قرن بود که هنرمندانی از ۱۰ استان کشور و از ۱۰ کشور مسلمان در آن حضور داشتند و با همکاری مرکز بین‌الملل آستان قدس رضوی و اتحادیه امت واحده و نهضت مردمی پوسترهای انقلاب این رویداد شکل گرفت.

وی اهم موضوعات این کارگاه را حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین خودشان و حفظ هویت فلسطینی در بین مهاجران ساکن در سایر کشور و قاره‌ها، برشمرد.

دبیر نهضت مردمی پوسترهای انقلاب به این سؤال که با توجه به تحت‌الشعاع قرار گرفتن مسائل مختلف از سوی کرونا، نقش هنر به‌عنوان یک ابزار در مناسبت‌های مختلف چه می‌تواند باشد، این‌گونه پاسخ داد: مثل همه اتفاقاتی که در کرونا با محوریت خانواده شکل گرفت، می‌تواند اتفاقات این‌چنینی در خانواده شکل بگیرد و این خانواده است که می‌تواند معارف را به بهانه این روز به نسل بعد منتقل کند.

میری ادامه داد: در این میان نقش هنر به‌عنوان یک ابزار نیاز به ذوق و خلاقیت خانواده دارد، درگذشته اگر به هنر رسمی نیاز داشتیم امروز نیازمند هنر آماتور و خلاق در خانواده هستیم که مفاهیم را منتقل کند.

از شب گذشته تا امروز نیز ۵۰ هنرمند نیز در صحن قدس حرم مطهر رضوی مستقر شدند و در این مدت به تولید آثار مرتبط به روز قدس پرداختند که با فعالیت گسترده خود طی روزهای اخیر، نشان دادند کار گرافیک و تصویرگری دارای نقش بسیار مهمی است و نیاز است هنرمندان جوان این عرصه بیش‌ازپیش به چنین موضوعاتی توجه کنند و مسؤولان فرهنگی و هنری نیز با علم بیشتر به این ماجرا، شرایط فعالیت این هنرمندان را فراهم کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول