اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

۵ جرم اول کودکان و نوجوانان بزهکار خراسان‌جنوبی/ لزوم پیشگیری از ارتکاب جرم

قاضی رسیدگی کننده به پرونده‌های محاکم کودکان و نوجوانان در خراسان‌جنوبی بیشترین جرائم ارتکابی توسط کودکان و نوجوانان را شامل سرقت، ضرب و جرح، مواد مخدر، برخی از اعمال منافی عفت و جرائم مرتبط با تصادفات ذکر کرد.

۵ جرم اول کودکان و نوجوانان بزهکار خراسان‌جنوبی/ لزوم پیشگیری از ارتکاب جرم

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اولین جلسه شورای مشورتی مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان خراسان‌جنوبی با تاکید بر قانون الزامی شدن حضور مشاوران در برگزاری دادگاه اطفال و نوجوانان ظهر امروز برگزار شد.

«یدالله وحدانی‌نیا» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌‌جنوبی گفت: براساس قانون ‌مربوط به تشکیل دادگاه اطفال بزهکار ‌مصوب 27 آبان 1338 مشاوره الزامی بوده ولی نگاه قانون‌گذار به مشاوران یک نگاه صنفی بود تا مشاوره به معنای تخصصی.

وی بیان داشت: در قانون سال 92 یک نگاه تخصصی‌محور جانشین نگاه صنفی شد تا مشاوران از منظر روانشناسی، مددکاری اجتماعی، جرم‌شناسی و رشته‌های تربیتی به بررسی مسائل بپردازند.

وظایف مشاوران و قضات اطفال و نوجوانان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌‌جنوبی عنوان کرد: مشاوران دادگاه اطفال باید از ظرفیت‌های قانونی و قوانین مرتبط با جرائم حوزه کودکان و نوجوانان و قضات محاکم اطفال و نوجوانان نیز باید از ویژگی‌های شخصیتی کودک و نوجوان و نیازهای روانی آنان آگاهی‌های لازم را داشته باشند.

وحدانی‌نیا تشخیص دقیق عوامل جسمانی، خانوادگی، روانی و اجتماعی تأثیرگذار در وقوع جرم، کاهش خطر بازگشت و تکرار رفتار مجرمانه، تدوین برنامه عملی مشاوره به‌منظور اصلاح و درمان متهم و کمک به بازتوانی کودک و نوجوان بزهکار را از دلایل ارائه خدمات مشاوره‌ای در دادگاه اطفال و نوجوانان ذکر کرد.

وی با تأکید بر اینکه مشاوران باید حضور مؤثر و اثربخشی در رسیدگی پرونده‌های محاکم اطفال و نوجوانان داشته باشند، تصریح کرد: یکی از نکات مهم در بحث ارتقای ارائه خدمات مشاوره در دادگاه اطفال، وجود نظارت کیفی بر روند اجرای امور است.

نوجوانان و کودکان در دام باندهای مواد مخدر

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌‌جنوبی تأکید کرد: باید مراقب گرفتار شدن نوجوانان و کودکان در باندهای مواد مخدر باشیم بنابراین باید پرونده شخصیت کودکان بزهکار با توجه به ظرافت‌های روانشناسی تشکیل شود زیرا صرف برخورد قضایی و اعمال برخی مجازات‌ها نمی‌تواند در پیشگیری و کنترل رفتار مجرمانه مؤثر باشد.

«اعظم احمدی‌شادمهری» معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی موضوع حضور مشاور در پرونده‌های اطفال و نوجوانان بزهکار را یک اتفاق مثبت دانست و گفت: در حوزه جرایم اطفال و نوجوانان باید پیشگیری را در اولویت قرار دهیم.

وی از وجود مراکز مشاوره عمومی و تخصصی وابسته به بهزیستی خراسان‌جنوبی خبر داد و مطرح کرد: همچنین خط مشاوره ۱۴۸۰ نیز فعال بوده و مردم می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شوند.

جرائم اطفال و نوجوانان و نحوه رسیدگی

«سید حسن رضوی» قاضی رسیدگی کننده به پرونده‌های محاکم کودکان و نوجوانان در خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه قانون مجازات اسلامی و قانون آئین دادرسی کیفری جدید سیاست کیفری متفاوتی را برای پرونده‌های اطفال و نوجوانان بزهکار در نظر گرفته، گفت: طبق قانون استفاده از نظر مشاور در دادگاه‌های اطفال و نوجوانان ضروری است.

وی با اعلام اینکه طبق قانون هر فرد ۹ تا ۱۵ سال کودک تلقی می‌شود و قاضی طبق نظر مشاور می‌تواند با کودک بزه دیده سه برخورد داشته باشد، مطرح کرد: تحویل به اولیا و سرپرستان قانونی، تحویل به مؤسسات و اشخاص حقوقی و نصیحت و تذکر به‌وسیله قاضی در قانون در برابر بزه اطفال است.

قاضی رسیدگی کننده به پرونده‌های محاکم کودکان و نوجوانان در خراسان‌جنوبی ادامه داد: افراد ۱۵ تا ۱۸ سال طبق قانون نوجوان تلقی می‌شوند و نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، حدأکثر به مدت ۵ سال، موظف‌کردن نوجوان به خدمات عمومی رایگان و جزای نقدی در برابر بزه نوجوانان پیش‌بینی شده است.

بیشترین جرائم ارتکابی توسط کودکان و نوجوانان

رضوی بیشترین جرائم ارتکابی توسط کودکان و نوجوانان را شامل سرقت، ضرب و جرح، مواد مخدر، برخی از اعمال منافی عفت و جرائم مرتبط با تصادفات ذکر کرد و افزود: به جرائم مرتبط با کودکان و نوجوانان نیاید فقط از سیمای آماری نگاه کنیم بلکه باید از نظر پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پایان از رسیدگی و صدو رأی برای اولین پرونده دادگاه اطفال و نوجوانان در استان خبر داد.

انتهای پیام/3403/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول