اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

آتش در کمین جنگل‌های زاگرس/ اطفای حریق جنگل‌ها تنها مختص منابع طبیعی نیست

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمانشاه گفت: اطفای حریق جنگل‌ها تنها مختص منابع طبیعی نیست که با اضافه کردن تجهیزات بتواند موفق عمل کند.

آتش در کمین جنگل‌های زاگرس/ اطفای حریق جنگل‌ها تنها مختص منابع طبیعی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ان‌شالله کولانی عصر دیروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: رشته‌کوه‌های زاگرس وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط‌ در ایران است که با گستردگی در 11 استان کشور، 6 میلیون هکتار مساحت دارد و 40 درصد جنگل‌های ایران را شامل می‌شود.

وی استان کرمانشاه را با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و مرتع یکی از منابع مهم جنگل‌های زاگرس دانست و گفت: سالانه بسیاری از گونه‌های گیاهی و بلوط در آتش خاکستر می‌شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: در بیش از 100 مورد آتش‌سوزی در مناطق جنگلی کرمانشاه در سه سال اخیر بیش از 434 هکتار از طبیعت استان در آتش خاکستر شده که عامل اصلی این آتش‌سوزی‌ها انسانی است و سهم عوامل طبیعی و رعد و برق بسیار ناچیز است.

کولانی تصریح کرد: مردم در حوزه حفاظت از منابع طبیعی به عنوان حوزه‌نشینان آبخیز در اولین نقطه مرزی اولین کسانی هستند که هم می‌توانند حریق ایجاد کنند هم اطفا کنند.

وی دهیاران را در تمامی روستاها مسؤول اطفای حریق معرفی کرد و گفت: مردم، بهره‌برداران، دامداران، عشایر و طبیعت‌گران نیز از این قضیه سهیم هستند.

این مسؤول با اشاره به شناسایی نقاط بحرانی در سطح استان، تصریح کرد: از سال گذشته کارهای بسیاری در این زمینه انجام شده که می‌توان به توزیع 37 دستگاه دمنده، تشکیل 115 پایگاه مقاومت، تشکیل 40 اکیپ و 165 گروه 10 نفره، پوشش بیمه‌ای بی‌نام، آموزش تجهیزات چهره به چهره دهیاران و روستائیان اشاره کرد.

کولانی به تشکیل جلسات ستاد بحران در سطح شهرستان‌ها در 17 منابع طبیعی در سطح استان به ریاست فرمانداران اشاره و بیان کرد: پیگیری استانی و ملی در اضافه کردن تجهیزات ادامه دارد، اما اطفای حریق جنگل‌ها تنها مختص منابع طبیعی نیست که با اضافه کردن تجهیزات بتواند موفق عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین حریق‌ها در جوار اراضی کشاورزی توسط مردم و طبیعت‌گران ایجاد می‌شود، پرتاب ته‌سیگار رانندگان، رها کردن شیشه، پلاستیک و نایلون در جنگل هم با افزایش دما سبب آتش‌سوزی می‌شود و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جنگل‌ها به بارمی‌آورد، لذا ضرورت دارد مردم رعایت کنند.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول